BRATISLAVA. Na rozdiel od väčšiny zákazníkov sme mohli osobne dozerať na priebeh servisných prác a kontrolu stavu auta po najazdení tridsaťtisíc kilometrov. Mechanik vymenil olej, olejový filter, kontroloval stav náplní, nastavenie svetlometov a tiež riadiace jednotky auta. S úrovňou servisu pred našimi očami ale tiež stavom auta by bol spokojný asi každý zákazník.
Záverečná prehliadka všetkých riadiacich jednotiek rodinného kombi neukázala ani jediné chybové hlásenie. Vzhľadom na časté poruchy elektroniky predchádzajúceho modelu Peugeot 307 to bolo príjemné prekvapenie ročného testu. Stav elektroniky totiž nezávisí vždy len od počtu najazdených kilometrov.
Elektronika nezmätkovala
Riadiace jednotky mali čistú pamäť bez kritických hodnôt alebo chybového hlásenia. Tridsať tisíc kilometrov nebolo takmer vidieť na účinnosti tlmičov a bŕzd. Podvozok s tuhou zadnou nápravou vychádza ako jedna z najsilnejších stránok kombi. Ročným používaním klesla hladina chladiacej zmesi v motore tesne pod minimum.
Ani nastavenie svetiel nebolo treba opraviť. Akurát výmena hlavnej žiarovky v predných svetlometoch nepatrí medzi najľahšie úkony, najmä na ľavom prednom svetle.
Drobné chyby
Okrem výmeny vypálenej halogénovej žiarovky autu chýbala odtrhnutá lišta pod predným nárazníkom. Od prvej tretiny testu chýbala na zámku zadných pravých dverí skrutka, ktorú nemajú v servise na sklade a musí sa objednať. Tiež sme mali problém so zdvíhaním lakťovej opierky medzi sedadlami. Na rozdiel od konkurenčného Renaultu roletky na oknách zadných dverí majú dva úchyty a manipuláciu deťmi vydržali bez poškodenia. V Renaulte sa nám háčik zlomil už po mesiaci.
|
Materiály a čalúnenie v tejto triede nadpriemerne |
Rezervu navíjajte pomaly
Podľa našich zistení, majitelia kompaktného kombi často prichádzajú do servisu s pokazeným systémom zdvíhania rezervného kolesa. Peugeot 308 SW má kvôli lepšiemu využitiu batožinového priestoru a nízkej podlahe rezervné koleso pod autom. Rezerva zavesená na lankovom mechanizme sa spúšťa otáčaním skrutky v batožinovom priestore.
|
Počas zdvíhania rezervy musí byť lanko napnuté. Keď koleso vyjde hore, nedoťahujte ho veľkou silou. Tento systém uloženia rezervy sa motoristovi vráti v podobe veľkého kufra a nízkej nakladacej hrany. |
Pri vyberaní rezervy ju stačí spustiť na zem tak, aby ostalo lanko napnuté, pretože väčšina šoférov pokazí mechanizmus navíjaním uvoľneného lanka. To sa v mechanizme zamotá a zasekne. Tiež netreba zdvihnutú rezervu doťahovať nasilu, pretože kľúč od kolesa, ktorým sa skrutkou točí, tvorí veľkú páku a tým aj uťahovaciu silu. Výhodou komplikovanejšieho vyberania rezervného kolesa je, že pri defekte netreba vyložiť celý obsah kufra von.
Nesklamal
Peugeot 308 SW je po stránke priestoru a jazdných vlastností najlepšie kompaktné kombi. Jeho vyššia cena v porovnaní s konkurenciou tkvie v premyslenom systéme zadných sedadiel. Z praktického hľadiska zaujme hlboký a dobre prístupný kufor. Za otvárateľné okno piatych dverí sa oplatí doplatiť iba s prídavnými dvomi sedadlami v kufri. Motor vyrábaný v spolupráci s BMW bol s pribúdajúcimi kilometrami pružnejší a úspornejší.
|
Servisná prehliadka po 30 000 kilometroch potvrdila dobrý stav auta. Mechanik vymanil zničenú lištu na prednom spojleri |
|
Ročnú priemernú spotrebu 7,4 litra na sto kilometrov negatívne ovplyvnil najmä úvod testu a iba päťstupňová prevodovka. Motor je dobrý do mesta a na krátke trasy, kde sa zohrieva podstatne rýchlejšie ako diesel. Spotreba by však mohla byť nižšia.
Peugeot 308 SW 1,6 VTi Executive
Cena modelu od | 16 290 eur |
Cene testovanej verzie od | 19 760 eur |
Cena testovaného auta | 21 120 eur |
Orientačná cena auta dnes | 13 800 eur |
Servis po 30 000 km | 230 eur |
Stav tachometra | 30 512 km |
Množstvo spotr. paliva | 2275 litrov |
Priemerná spotreba | 7,45 l/100 km |
Cena vybraných náhradných dielcov
čelné sklo a dažďový senzor | 372 eur |
predné svetlo | 270 eur |
zadné svetlo | 131 eur |
predná hmlovka | 86 eur |
spätné zrkadlo | 225 eur |
predný nárazník | 435 eur |
zadný nárazník | 360 eur |
predný blatník | 194 eur |
zadný blatník | 412 eur |
servisná hodina | 27,10 eur |
Klady | Zápory |
tvar a pohodlie predných sedadiel | ESP za príplatok |
zadné vyberateľné sedadlá | dizajn |
veľký kufor | iba päťstupňová prevodovka |
nízka nakladacia hrana | - |
brzdy | - |
tlmiče | - |
motor | - |