SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Platenie za diaľnice bude o čosi spravodlivejšie

Viete ako platiť za diaľnice, ak jazdíte s osobným autom a občas si zaň zapriahnete príves? Mýtom alebo nálepkou? Doteraz to nevedel poriadne nikto. 15. apríla sa však zavedie poriadok.

Zavedenie elektronického mýta nastolilo viacero otázok. Medzi motoristami však doteraz rezonuje táto: musím platiť mýto, ak si za svoje vozidlo zapojím príves a celková hmotnosť súpravy prekročí 3,5 tony? Odpoveď znie: áno aj nie.

§ 6 zákona č. 135/1961 Zb. (platí do 15.4.2010)

(2) Vymedzené úseky diaľnic ... možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

(3) Vymedzené úseky diaľnic..., označené dopravnými značkami možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t len po úhrade mýta za užívanie týchto pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu.

(5) Výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy sa určí z celkovej hmotnosti motorového vozidla, ktorou sa rozumie súčet hmotností motorového vozidla a prípojného vozidla.

Na to, aby sme mohli túto otázku zodpovedať, musíme si najprv ujasniť niektoré pojmy. Premávku na diaľniciach riešia hneď tri zákony: zákon o cestnej premávke (8/2009), zákon o pozemných komunikáciách (135/1961), známy tiež ako cestný zákon, a zákon o elektronickom mýte (25/2007).

Spôsob platenia poplatkov a mýta pritom majú na starosti posledné dva uvedené zákony. Nedávno boli novelizované v rámci úprav zákona o cestnej premávke.

Novelizované zákony majú platiť od 15. apríla. Pre majiteľov áut s prívesmi to znamená, že elektronické mýto sa im vyhne. Diaľničné nálepky nie.

Treba platiť mýto alebo diaľničnú?

Podľa doteraz platnej legislatívy, ak sa za auto, či už kategórie M1 alebo N1 nezapojí príves a jeho celková hmotnosť neprekročí 3,5 tony, motorista nemusí platiť mýto. Iba diaľničnú známku.

Legislatívci tu pri minulých úpravách zákonov akosi pozabudli, že svet nie je čiernobiely a po cestách sa preháňajú nielen jednotlivé autá, ale z času na čas sa za nimi vyskytne príves. Nemysleli na to, ak celková hmotnosť súpravy určite prekročí 3,5 tony. Vytvorili teda toto:

  1. ak je vozidlo určené na prepravu tovaru (napríklad auto s mriežkou) a spolu s prívesom prekročilo celkovú hmotnosť 3,5 tony, musí byť zaregistrované aj na platenie elektronického mýta;
  2. ak má vozidlo do 8 miest na sedenie (nie je započítané miesto vodiča) a spolu s prívesom prekročilo celkovú hmotnosť 3,5 tony, nie je vôbec jasné, či sa za jazdu po diaľnici má platiť elektronické mýto. Podľa zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách by sa malo, zákon o elektronickom výbere mýta však tvrdí opak.

Motoristi to oprávnene kritizujú ako zmätočné a nespravodlivé. Je naozaj smiešne, aby majiteľ malej Fabie, ktorá má v kabíne mrežu a za sebou príves, musel platiť mýto ako nákladné Iveco.

Našťastie sa ministerstvo dopravy spamätalo a upravilo tento rozpor v oboch zákonoch. Po 15. apríli tak do cestného zákona aj do zákona o elektronickom mýte pribudne odstavec, ktorý vozidlá M1 a N1 vyníma z povinnosti platiť mýto.

Ako je to s osobnými autami nad 3,5 tony?

Čitateľ Ivan Ivan nás upozornil ešte na jednu spornú skupinu áut: osobné auto kategórie M1 ťažšie ako 3,5 tony.

Ivan: "Chcel by som sa spýtať ohľadom spoplatnenia diaľničných úsekov. Ako je to pri vozidle hummer h2, v prevedeni M1, kde celková hmotnosť je 3901 kg? Keďže sa nejedná o prevedenie N2, vozidlo nespadá pod e-mýto, takže by malo byť vybavené diaľničnou nálepkou. Diaľničné nálepky sú tento rok vyrábané iba pre vozidlá do 3,5 tony, takže jej kúpou stále nie je vozidlo oprávnené jazdiť na diaľniciach. Je teda vozidlo hummer h2 v prevedení M1 oslobodené od platenia za používanie diaľnic, alebo má úplný zákaz ich používania?"

Novelizované znenie §6 zákona č. 135/1961 Zb.:

(2) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len „motorové vozidlo") po zaplatení úhrady zaužívanie týchto pozemných komunikácií.

(3) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými jazdnými súpravami tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1, N1, M1G a N1G bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

(4) Vymedzené úseky diaľnic..., možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t len po úhrade mýta za užívanie týchto pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu.

(5) Výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa určí z celkovej hmotnosti motorového vozidla a prípojného vozidla.

Ide o podobnú situáciu ako v prípade prívesov. Podľa doterajšej legislatívy nemá Ivan veľmi na výber a musí platiť elektronické mýto alebo sa diaľnici vyhnúť.

Po 15. apríli sa jeho situácia výrazne zmení. Novela cestného zákona totiž z povinnosti platiť mýto vyníma aj terénne vozidlá v prevedení M1 a N1, ktoré sú v osvedčení o evidencii označované ako M1G respektíve N1G.

Novela vyhlášky o diaľničných známkach

Poriadok do platenia mýta a diaľničných poplatkov má priniesť aj novela vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá hovorí o diaľničných známkach. Úpravy vyhlášky zavádzané novelou sú momentálne v pripomienkovom konaní, ktoré by sa malo skončiť 13. apríla.

Novela by mala byť účinná od 15. apríla, rovnako ako zákon o pozemných komunikáciách, na ktorý sa vyhláška odvoláva.

Hlavnou novinkou by malo byť to, že jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, ktoré sú zložené z vozidiel M1, N1, M1G alebo N1G a z prívesu O1 alebo O2, budú platiť za diaľnice klasickou diaľničnou nálepkou a novou nálepkou určenou pre príves. Obe nálepky sa pritom budú lepiť na čelné sklo vozidla.

§ 3 pripravovanej novely vyhlášky o diaľničných nálepkách (č. 547/2009 Z.z.):

(1) Úseky diaľnic a rýchlostných ciest možno užívať
a) motorovými vozidlami a jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou do 3,5 t po zaplatení úhrady formou nálepky určenej pre motorové vozidlá a jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou do 3,5 t.
b) jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1, N1, MIG a NIG a prípojným vozidlom kategórie O1 a O2 po zaplatení úhrady formou nálepky určenej pre motorové vozidlá a jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou do 3,5 t a úhrady formou nálepky určenej pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2.

Takto budú vyzerať nové nálepky pre prívesy:

01.jpg

02.jpg

Pre poriadok uvádzame aj vysvetlenie kategorizácie vozidiel:

kategória M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,

kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,

kategória O1 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg,

kategória O2 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3 500 kg,

kategórie so symbolom G - terénne vozidlá
Symbol "G" sa kombinuje so symbolom "M" alebo "N". Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 741
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 809
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 045
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 801
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 034
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 571
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 358
  8. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 305
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 037
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  4. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  8. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 161
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 825
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 907
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 424
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 837
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 003
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 064
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 826
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu