Zavedenie elektronického mýta nastolilo viacero otázok. Medzi motoristami však doteraz rezonuje táto: musím platiť mýto, ak si za svoje vozidlo zapojím príves a celková hmotnosť súpravy prekročí 3,5 tony? Odpoveď znie: áno aj nie.
§ 6 zákona č. 135/1961 Zb. (platí do 15.4.2010)
(2) Vymedzené úseky diaľnic ... možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
(3) Vymedzené úseky diaľnic..., označené dopravnými značkami možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t len po úhrade mýta za užívanie týchto pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu.
(5) Výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy sa určí z celkovej hmotnosti motorového vozidla, ktorou sa rozumie súčet hmotností motorového vozidla a prípojného vozidla.
Na to, aby sme mohli túto otázku zodpovedať, musíme si najprv ujasniť niektoré pojmy. Premávku na diaľniciach riešia hneď tri zákony: zákon o cestnej premávke (8/2009), zákon o pozemných komunikáciách (135/1961), známy tiež ako cestný zákon, a zákon o elektronickom mýte (25/2007).
Spôsob platenia poplatkov a mýta pritom majú na starosti posledné dva uvedené zákony. Nedávno boli novelizované v rámci úprav zákona o cestnej premávke.
Novelizované zákony majú platiť od 15. apríla. Pre majiteľov áut s prívesmi to znamená, že elektronické mýto sa im vyhne. Diaľničné nálepky nie.
Treba platiť mýto alebo diaľničnú?
Podľa doteraz platnej legislatívy, ak sa za auto, či už kategórie M1 alebo N1 nezapojí príves a jeho celková hmotnosť neprekročí 3,5 tony, motorista nemusí platiť mýto. Iba diaľničnú známku.
Legislatívci tu pri minulých úpravách zákonov akosi pozabudli, že svet nie je čiernobiely a po cestách sa preháňajú nielen jednotlivé autá, ale z času na čas sa za nimi vyskytne príves. Nemysleli na to, ak celková hmotnosť súpravy určite prekročí 3,5 tony. Vytvorili teda toto:
ak je vozidlo určené na prepravu tovaru (napríklad auto s mriežkou) a spolu s prívesom prekročilo celkovú hmotnosť 3,5 tony, musí byť zaregistrované aj na platenie elektronického mýta;
ak má vozidlo do 8 miest na sedenie (nie je započítané miesto vodiča) a spolu s prívesom prekročilo celkovú hmotnosť 3,5 tony, nie je vôbec jasné, či sa za jazdu po diaľnici má platiť elektronické mýto. Podľa zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách by sa malo, zákon o elektronickom výbere mýta však tvrdí opak.
Motoristi to oprávnene kritizujú ako zmätočné a nespravodlivé. Je naozaj smiešne, aby majiteľ malej Fabie, ktorá má v kabíne mrežu a za sebou príves, musel platiť mýto ako nákladné Iveco.
Našťastie sa ministerstvo dopravy spamätalo a upravilo tento rozpor v oboch zákonoch. Po 15. apríli tak do cestného zákona aj do zákona o elektronickom mýte pribudne odstavec, ktorý vozidlá M1 a N1 vyníma z povinnosti platiť mýto.
Ako je to s osobnými autami nad 3,5 tony?
Čitateľ Ivan Ivan nás upozornil ešte na jednu spornú skupinu áut: osobné auto kategórie M1 ťažšie ako 3,5 tony.
Ivan: "Chcel by som sa spýtať ohľadom spoplatnenia diaľničných úsekov. Ako je to pri vozidle hummer h2, v prevedeni M1, kde celková hmotnosť je 3901 kg? Keďže sa nejedná o prevedenie N2, vozidlo nespadá pod e-mýto, takže by malo byť vybavené diaľničnou nálepkou. Diaľničné nálepky sú tento rok vyrábané iba pre vozidlá do 3,5 tony, takže jej kúpou stále nie je vozidlo oprávnené jazdiť na diaľniciach. Je teda vozidlo hummer h2 v prevedení M1 oslobodené od platenia za používanie diaľnic, alebo má úplný zákaz ich používania?"
Novelizované znenie §6 zákona č. 135/1961 Zb.:
(2) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len „motorové vozidlo") po zaplatení úhrady zaužívanie týchto pozemných komunikácií.
(3) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými jazdnými súpravami tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1, N1, M1G a N1G bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
(4) Vymedzené úseky diaľnic..., možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t len po úhrade mýta za užívanie týchto pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu.
(5) Výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa určí z celkovej hmotnosti motorového vozidla a prípojného vozidla.
Ide o podobnú situáciu ako v prípade prívesov. Podľa doterajšej legislatívy nemá Ivan veľmi na výber a musí platiť elektronické mýto alebo sa diaľnici vyhnúť.
Po 15. apríli sa jeho situácia výrazne zmení. Novela cestného zákona totiž z povinnosti platiť mýto vyníma aj terénne vozidlá v prevedení M1 a N1, ktoré sú v osvedčení o evidencii označované ako M1G respektíve N1G.
Novela vyhlášky o diaľničných známkach
Poriadok do platenia mýta a diaľničných poplatkov má priniesť aj novela vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá hovorí o diaľničných známkach. Úpravy vyhlášky zavádzané novelou sú momentálne v pripomienkovom konaní, ktoré by sa malo skončiť 13. apríla.
Novela by mala byť účinná od 15. apríla, rovnako ako zákon o pozemných komunikáciách, na ktorý sa vyhláška odvoláva.
Hlavnou novinkou by malo byť to, že jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, ktoré sú zložené z vozidiel M1, N1, M1G alebo N1G a z prívesu O1 alebo O2, budú platiť za diaľnice klasickou diaľničnou nálepkou a novou nálepkou určenou pre príves. Obe nálepky sa pritom budú lepiť na čelné sklo vozidla.
§ 3 pripravovanej novely vyhlášky o diaľničných nálepkách (č. 547/2009 Z.z.):
(1) Úseky diaľnic a rýchlostných ciest možno užívať
a) motorovými vozidlami a jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou do 3,5 t po zaplatení úhrady formou nálepky určenej pre motorové vozidlá a jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou do 3,5 t.
b) jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1, N1, MIG a NIG a prípojným vozidlom kategórie O1 a O2 po zaplatení úhrady formou nálepky určenej pre motorové vozidlá a jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou do 3,5 t a úhrady formou nálepky určenej pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2.
Takto budú vyzerať nové nálepky pre prívesy:
Pre poriadok uvádzame aj vysvetlenie kategorizácie vozidiel:
kategória M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,
kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
kategória O1 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg,
kategória O2 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3 500 kg,
kategórie so symbolom G - terénne vozidlá
Symbol "G" sa kombinuje so symbolom "M" alebo "N". Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Soňa Zverková