BRATISLAVA. Snaha znižovať spotrebu svojich modelov a šetriť tak peňaženky vodičov i prírodu nie je cudzia ani prestížnej značke Jaguar. Na výstave World Mobility Forum v nemeckom Stuttgarte predvedie prototyp Limo-Green s hybridným pohonom.
Zážihový motor vyvinul Lotus
Na vývoji štúdie sa podieľalo spolu päť britských spoločností. Ako základ poslúžila vlajková loď Jaguar XJ. Šesť- prípadne osemvalcový motor v jej útrobách nahradil zážihový celohliníkový trojvalec s objemom 1,2 litra. Agregát sa pýši hmotnosťou iba 56 kilogramov a produkuje výkon 35 kW (48 k) pri 3500 ot./min. Malý motor vyvinutý konštruktérmi z Lotus Engineering by pohon päťmetrovej limuzíny pochopiteľne nezvládol.
S plnou nádržou prejde 970 kilometrov
Kolesá roztáča elektrický agregát s maximálnym výkonom 145 kW a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm. Elektrická energia pochádza z lítiovo-iónových článkov. Na jedno nabitie je Jaguar XJ Limo-Green schopný prejsť najviac 50 kilometrov. Následne sa k slovu dostane benzínový trojvalec, ktorý vyrába elektrinu a zásobuje ňou poháňaciu jednotku. Dojazd vďaka nemu atakuje 1000 km.
Spotreba na úrovni malého auta
Jaguar udáva priemernú spotrebu zážihového motora päť litrov na 100 kilometrov, čo zodpovedá emisiám CO2 na úrovni 120 g/km.
Limo-Green je ukážkou vývoja skupiny Jaguar Land Rover na poli alternatívnych poháňacích systémov. Britsko-indická spoločnosť do nich investovala už asi miliardu eur. Výroba limuzíny XJ s hybridným pohonom by údajne mohla odštartovať už na budúci rok.