SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť za kruháčom? A čo so smerovkami pri cúvaní a v križovatke?

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. V križovatke to však neplatí. Ani pri cúvaní. No a dávajte si pozor aj po výjazde z kruháča. Nie vždy tam totiž máte prednosť.

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. Zákon v niektorých prípadoch necháva na rozhodnutí vodiča, či zapne alebo nezapne smerovky. To sa však netýka križovatiek.

Tibor sa nás spýtal na použitie smeroviek na križovatke tvaru "X".

Tibor: "Jedná sa o križovatku v obci Matúškovo pri Galante.

matuskovo.jpg

Ak idem po hlavnej ceste č. 561 v smere šípky a chcem odbočiť (pokračovať rovno) na vedľajšiu cestu (na obrázku 1., musím použiť smerovku doľava? Nepomýlim vodiča, vychádzajúceho z miesta 1., že odbočujem na miesto 2.?

A tiež naopak, ak idem v tom istom smere a odbočujem na miesto 2., použitím smerovky doľava nepomýlim vodiča vychádzajúceho z miesta 1., že budem pokračovať na vedľajšiu cestu jeho smerom (rovno)?"

Vo všeobecnosti, vodič má zapnúť smerovky, keď odbočuje, mení smer jazdy alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Samozrejme, sú aj iné situácie, počas ktorých treba zapnúť smerovky, no tie sa netýkajú problému, o ktorom nám napísal Tibor.

Zapínanie smeroviek pri prejazde križovatkami by nemalo byť ovplyvnené tým, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej ceste. To znamená, vodič idúci v smere šípky na ulicu označenú číslom 1. nemá zapínať smerovky, pretože neodbočuje a ani nemení smer jazdy.

Pri odbočení na cestu 2. však nezabudnite zapnúť smerovku vľavo, keďže odbočujete. Smerovku vpravo zas treba zapnúť, ak pokračujete po hlavnej.

Nezabudnite: ak prechádzate križovatkou s akýmkoľvek množstvom ramien, je jedno či je cesta hlavná alebo vedľajšia. Pri rozhodovaní o tom, či zapnúť smerovky alebo nie, je dôležité to, či meníte smer jazdy alebo odbočujete.

Smerovky a cúvanie

David: "Je pri cúvaní potrebné použiť smerovky? Väčšina vodičov pri cúvaní smerovky nepoužíva, je to postihnuteľné?"

V pravidlách použitia smeroviek sa nikde nepíše, či to má byť len počas jazdy dopredu. To znamená, že je jedno či smerujete vpred alebo cúvate.

Zmena smeru jazdy, predchádzanie alebo obchádzanie - to sa akosi k cúvaniu nehodí. No cúvanie a odbočovanie, to už nie je nič nezvyčajné. Vtedy na smerovky nezabúdajte.

Výstražné znamenia pri cúvaní

Smerovky sa pri cúvaní musia zapnúť ešte v jednej situácii: ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, zapnite si "blikačky" po oboch stranách vozidla (funkcia výstražných smerových svietidiel). Takým nebezpečenstvom môže byť napríklad cúvanie na parkovacie miesto na frekventovanej ulici.

Mimochodom, nákladiakom v tomto pomáha ešte zvuková signalizácia - celkom hlasné pípanie. Podľa vyhlášky č. 464/2009 zatiaľ nemusí mať žiadne auto povinne namontované zvukové výstražné znamenie, ktoré sa zapína pri cúvaní. Povinne ho však budú musieť mať nákladné autá a autobusy prihlásené od 1. júla tohto roka (výnimku majú vozidlá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999).

Časté problémy na kruhových križovatkách

Občas býva problémom aj použitie smeroviek pri kruhových objazdoch:

  • pri vjazde - smerovky sa nezapínajú
  • počas jazdy vnútri kruháča - smerovky sa nezapínajú
  • pred výjazdom - vodič musí zapnúť smerovky vpravo

S kruhovými križovatkami sa spája ešte jedna situácia, ktorá je pre niektorých vodičov menej prehľadná:

Vojtech: "Existujú križovatky, kde je tesne pred "kruháčom" odbočovací výjazd vpravo, taká praktická skratka. Táto vyúsťuje iba niekoľko metrov za výjazdom z "kruháča", prakticky už na cestu, na ktorú odbočujeme. Kto má prednosť, ak sa k miestu vyústenia blíži jedno vozidlo, idúce predmetnou skratkou a súčasne druhé vozidlo, opúšťajúce "kruháč"? Domnievam sa, že vozidlo, idúce z "kruháča" musí dať prednosť vozidlu, idúcemu sprava. Mám pravdu, prosím?"

kri.jpg

V situácii, ktorú popisuje Vojtech, môžeme uvažovať o dvoch riešeniach.

Ak sú na cestách, ktoré sa spájajú za miestom výjazdu z kruhového objazdu, dopravné značky upravujúce prednosť v jazde, treba sa orientovať podľa nich.

01.jpgBez dopravných značiek "Hlavná cesta", "Daj prednosť v jazde" a ďalších upravujúcich prednosť v jazde, sa na takomto mieste treba riadiť prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava. To znamená, že tak ako píše Vojtech, prednosť by malo vozidlo idúce "skratkou" a vozidlá vychádzajúce z kruhového objazdu mu musia dať prednosť.

Toto platí aj vtedy, ak je "skratka" oddelená od výjazdu z kruhového objazdu prerušovanou čiarou tak, ako je to znázornené na ďalšom obrázku.

Aj keď sa to na prvý pohľad zdá, dopravná značka V 4 neurčuje to, kde je hlavná a kde vedľajšia cesta.

Ak by sa potom na takomto mieste neoznačenom zvislými dopravnými značkami stala dopravná nehoda, ktorá by vznikla nedaním prednosti v jazde, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou ten, kto by vychádzal z kruhového objazdu. To by nebola pravda len vtedy, ak by bolo spojenie "skratky" a výjazdu z kruhového objazdu riešené pripájacím jazdným pruhom. Potom musí dávať prednosť vozidlo prechádzajúce z pripájacieho pruhu do priebežného.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 386
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 638
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 342
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 032
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 671
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 409
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 319
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 807
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


11 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  3. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  6. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  7. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  8. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 409
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 321
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 523
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 057
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 157
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 648
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu