SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť za kruháčom? A čo so smerovkami pri cúvaní a v križovatke?

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. V križovatke to však neplatí. Ani pri cúvaní. No a dávajte si pozor aj po výjazde z kruháča. Nie vždy tam totiž máte prednosť.

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. Zákon v niektorých prípadoch necháva na rozhodnutí vodiča, či zapne alebo nezapne smerovky. To sa však netýka križovatiek.

Tibor sa nás spýtal na použitie smeroviek na križovatke tvaru "X".

Tibor: "Jedná sa o križovatku v obci Matúškovo pri Galante.

matuskovo.jpg

Ak idem po hlavnej ceste č. 561 v smere šípky a chcem odbočiť (pokračovať rovno) na vedľajšiu cestu (na obrázku 1., musím použiť smerovku doľava? Nepomýlim vodiča, vychádzajúceho z miesta 1., že odbočujem na miesto 2.?

A tiež naopak, ak idem v tom istom smere a odbočujem na miesto 2., použitím smerovky doľava nepomýlim vodiča vychádzajúceho z miesta 1., že budem pokračovať na vedľajšiu cestu jeho smerom (rovno)?"

Vo všeobecnosti, vodič má zapnúť smerovky, keď odbočuje, mení smer jazdy alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Samozrejme, sú aj iné situácie, počas ktorých treba zapnúť smerovky, no tie sa netýkajú problému, o ktorom nám napísal Tibor.

Zapínanie smeroviek pri prejazde križovatkami by nemalo byť ovplyvnené tým, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej ceste. To znamená, vodič idúci v smere šípky na ulicu označenú číslom 1. nemá zapínať smerovky, pretože neodbočuje a ani nemení smer jazdy.

Pri odbočení na cestu 2. však nezabudnite zapnúť smerovku vľavo, keďže odbočujete. Smerovku vpravo zas treba zapnúť, ak pokračujete po hlavnej.

Nezabudnite: ak prechádzate križovatkou s akýmkoľvek množstvom ramien, je jedno či je cesta hlavná alebo vedľajšia. Pri rozhodovaní o tom, či zapnúť smerovky alebo nie, je dôležité to, či meníte smer jazdy alebo odbočujete.

Smerovky a cúvanie

David: "Je pri cúvaní potrebné použiť smerovky? Väčšina vodičov pri cúvaní smerovky nepoužíva, je to postihnuteľné?"

V pravidlách použitia smeroviek sa nikde nepíše, či to má byť len počas jazdy dopredu. To znamená, že je jedno či smerujete vpred alebo cúvate.

Zmena smeru jazdy, predchádzanie alebo obchádzanie - to sa akosi k cúvaniu nehodí. No cúvanie a odbočovanie, to už nie je nič nezvyčajné. Vtedy na smerovky nezabúdajte.

Výstražné znamenia pri cúvaní

Smerovky sa pri cúvaní musia zapnúť ešte v jednej situácii: ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, zapnite si "blikačky" po oboch stranách vozidla (funkcia výstražných smerových svietidiel). Takým nebezpečenstvom môže byť napríklad cúvanie na parkovacie miesto na frekventovanej ulici.

Mimochodom, nákladiakom v tomto pomáha ešte zvuková signalizácia - celkom hlasné pípanie. Podľa vyhlášky č. 464/2009 zatiaľ nemusí mať žiadne auto povinne namontované zvukové výstražné znamenie, ktoré sa zapína pri cúvaní. Povinne ho však budú musieť mať nákladné autá a autobusy prihlásené od 1. júla tohto roka (výnimku majú vozidlá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999).

Časté problémy na kruhových križovatkách

Občas býva problémom aj použitie smeroviek pri kruhových objazdoch:

  • pri vjazde - smerovky sa nezapínajú
  • počas jazdy vnútri kruháča - smerovky sa nezapínajú
  • pred výjazdom - vodič musí zapnúť smerovky vpravo

S kruhovými križovatkami sa spája ešte jedna situácia, ktorá je pre niektorých vodičov menej prehľadná:

Vojtech: "Existujú križovatky, kde je tesne pred "kruháčom" odbočovací výjazd vpravo, taká praktická skratka. Táto vyúsťuje iba niekoľko metrov za výjazdom z "kruháča", prakticky už na cestu, na ktorú odbočujeme. Kto má prednosť, ak sa k miestu vyústenia blíži jedno vozidlo, idúce predmetnou skratkou a súčasne druhé vozidlo, opúšťajúce "kruháč"? Domnievam sa, že vozidlo, idúce z "kruháča" musí dať prednosť vozidlu, idúcemu sprava. Mám pravdu, prosím?"

kri.jpg

V situácii, ktorú popisuje Vojtech, môžeme uvažovať o dvoch riešeniach.

Ak sú na cestách, ktoré sa spájajú za miestom výjazdu z kruhového objazdu, dopravné značky upravujúce prednosť v jazde, treba sa orientovať podľa nich.

01.jpgBez dopravných značiek "Hlavná cesta", "Daj prednosť v jazde" a ďalších upravujúcich prednosť v jazde, sa na takomto mieste treba riadiť prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava. To znamená, že tak ako píše Vojtech, prednosť by malo vozidlo idúce "skratkou" a vozidlá vychádzajúce z kruhového objazdu mu musia dať prednosť.

Toto platí aj vtedy, ak je "skratka" oddelená od výjazdu z kruhového objazdu prerušovanou čiarou tak, ako je to znázornené na ďalšom obrázku.

Aj keď sa to na prvý pohľad zdá, dopravná značka V 4 neurčuje to, kde je hlavná a kde vedľajšia cesta.

Ak by sa potom na takomto mieste neoznačenom zvislými dopravnými značkami stala dopravná nehoda, ktorá by vznikla nedaním prednosti v jazde, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou ten, kto by vychádzal z kruhového objazdu. To by nebola pravda len vtedy, ak by bolo spojenie "skratky" a výjazdu z kruhového objazdu riešené pripájacím jazdným pruhom. Potom musí dávať prednosť vozidlo prechádzajúce z pripájacieho pruhu do priebežného.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 679
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 302
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 731
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 733
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 477
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 747
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 280
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 140
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 405
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 937
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

14 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar