SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť za kruháčom? A čo so smerovkami pri cúvaní a v križovatke?

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. V križovatke to však neplatí. Ani pri cúvaní. No a dávajte si pozor aj po výjazde z kruháča. Nie vždy tam totiž máte prednosť.

Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. Zákon v niektorých prípadoch necháva na rozhodnutí vodiča, či zapne alebo nezapne smerovky. To sa však netýka križovatiek.

Tibor sa nás spýtal na použitie smeroviek na križovatke tvaru "X".

Tibor: "Jedná sa o križovatku v obci Matúškovo pri Galante.

matuskovo.jpg

Ak idem po hlavnej ceste č. 561 v smere šípky a chcem odbočiť (pokračovať rovno) na vedľajšiu cestu (na obrázku 1., musím použiť smerovku doľava? Nepomýlim vodiča, vychádzajúceho z miesta 1., že odbočujem na miesto 2.?

A tiež naopak, ak idem v tom istom smere a odbočujem na miesto 2., použitím smerovky doľava nepomýlim vodiča vychádzajúceho z miesta 1., že budem pokračovať na vedľajšiu cestu jeho smerom (rovno)?"

Vo všeobecnosti, vodič má zapnúť smerovky, keď odbočuje, mení smer jazdy alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Samozrejme, sú aj iné situácie, počas ktorých treba zapnúť smerovky, no tie sa netýkajú problému, o ktorom nám napísal Tibor.

Zapínanie smeroviek pri prejazde križovatkami by nemalo byť ovplyvnené tým, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej ceste. To znamená, vodič idúci v smere šípky na ulicu označenú číslom 1. nemá zapínať smerovky, pretože neodbočuje a ani nemení smer jazdy.

Pri odbočení na cestu 2. však nezabudnite zapnúť smerovku vľavo, keďže odbočujete. Smerovku vpravo zas treba zapnúť, ak pokračujete po hlavnej.

Nezabudnite: ak prechádzate križovatkou s akýmkoľvek množstvom ramien, je jedno či je cesta hlavná alebo vedľajšia. Pri rozhodovaní o tom, či zapnúť smerovky alebo nie, je dôležité to, či meníte smer jazdy alebo odbočujete.

Smerovky a cúvanie

David: "Je pri cúvaní potrebné použiť smerovky? Väčšina vodičov pri cúvaní smerovky nepoužíva, je to postihnuteľné?"

V pravidlách použitia smeroviek sa nikde nepíše, či to má byť len počas jazdy dopredu. To znamená, že je jedno či smerujete vpred alebo cúvate.

Zmena smeru jazdy, predchádzanie alebo obchádzanie - to sa akosi k cúvaniu nehodí. No cúvanie a odbočovanie, to už nie je nič nezvyčajné. Vtedy na smerovky nezabúdajte.

Výstražné znamenia pri cúvaní

Smerovky sa pri cúvaní musia zapnúť ešte v jednej situácii: ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, zapnite si "blikačky" po oboch stranách vozidla (funkcia výstražných smerových svietidiel). Takým nebezpečenstvom môže byť napríklad cúvanie na parkovacie miesto na frekventovanej ulici.

Mimochodom, nákladiakom v tomto pomáha ešte zvuková signalizácia - celkom hlasné pípanie. Podľa vyhlášky č. 464/2009 zatiaľ nemusí mať žiadne auto povinne namontované zvukové výstražné znamenie, ktoré sa zapína pri cúvaní. Povinne ho však budú musieť mať nákladné autá a autobusy prihlásené od 1. júla tohto roka (výnimku majú vozidlá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999).

Časté problémy na kruhových križovatkách

Občas býva problémom aj použitie smeroviek pri kruhových objazdoch:

  • pri vjazde - smerovky sa nezapínajú
  • počas jazdy vnútri kruháča - smerovky sa nezapínajú
  • pred výjazdom - vodič musí zapnúť smerovky vpravo

S kruhovými križovatkami sa spája ešte jedna situácia, ktorá je pre niektorých vodičov menej prehľadná:

Vojtech: "Existujú križovatky, kde je tesne pred "kruháčom" odbočovací výjazd vpravo, taká praktická skratka. Táto vyúsťuje iba niekoľko metrov za výjazdom z "kruháča", prakticky už na cestu, na ktorú odbočujeme. Kto má prednosť, ak sa k miestu vyústenia blíži jedno vozidlo, idúce predmetnou skratkou a súčasne druhé vozidlo, opúšťajúce "kruháč"? Domnievam sa, že vozidlo, idúce z "kruháča" musí dať prednosť vozidlu, idúcemu sprava. Mám pravdu, prosím?"

kri.jpg

V situácii, ktorú popisuje Vojtech, môžeme uvažovať o dvoch riešeniach.

Ak sú na cestách, ktoré sa spájajú za miestom výjazdu z kruhového objazdu, dopravné značky upravujúce prednosť v jazde, treba sa orientovať podľa nich.

01.jpgBez dopravných značiek "Hlavná cesta", "Daj prednosť v jazde" a ďalších upravujúcich prednosť v jazde, sa na takomto mieste treba riadiť prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava. To znamená, že tak ako píše Vojtech, prednosť by malo vozidlo idúce "skratkou" a vozidlá vychádzajúce z kruhového objazdu mu musia dať prednosť.

Toto platí aj vtedy, ak je "skratka" oddelená od výjazdu z kruhového objazdu prerušovanou čiarou tak, ako je to znázornené na ďalšom obrázku.

Aj keď sa to na prvý pohľad zdá, dopravná značka V 4 neurčuje to, kde je hlavná a kde vedľajšia cesta.

Ak by sa potom na takomto mieste neoznačenom zvislými dopravnými značkami stala dopravná nehoda, ktorá by vznikla nedaním prednosti v jazde, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou ten, kto by vychádzal z kruhového objazdu. To by nebola pravda len vtedy, ak by bolo spojenie "skratky" a výjazdu z kruhového objazdu riešené pripájacím jazdným pruhom. Potom musí dávať prednosť vozidlo prechádzajúce z pripájacieho pruhu do priebežného.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 304
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 446
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 213
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 721
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 479
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 424
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 554
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 269
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 063
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L