Povinnosť použiť smerovky nie je vždy jednoznačná. Zákon v niektorých prípadoch necháva na rozhodnutí vodiča, či zapne alebo nezapne smerovky. To sa však netýka križovatiek.
Tibor sa nás spýtal na použitie smeroviek na križovatke tvaru "X".
Tibor: "Jedná sa o križovatku v obci Matúškovo pri Galante.
Ak idem po hlavnej ceste č. 561 v smere šípky a chcem odbočiť (pokračovať rovno) na vedľajšiu cestu (na obrázku 1., musím použiť smerovku doľava? Nepomýlim vodiča, vychádzajúceho z miesta 1., že odbočujem na miesto 2.?
A tiež naopak, ak idem v tom istom smere a odbočujem na miesto 2., použitím smerovky doľava nepomýlim vodiča vychádzajúceho z miesta 1., že budem pokračovať na vedľajšiu cestu jeho smerom (rovno)?"
Vo všeobecnosti, vodič má zapnúť smerovky, keď odbočuje, mení smer jazdy alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Samozrejme, sú aj iné situácie, počas ktorých treba zapnúť smerovky, no tie sa netýkajú problému, o ktorom nám napísal Tibor.
Zapínanie smeroviek pri prejazde križovatkami by nemalo byť ovplyvnené tým, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej ceste. To znamená, vodič idúci v smere šípky na ulicu označenú číslom 1. nemá zapínať smerovky, pretože neodbočuje a ani nemení smer jazdy.
Pri odbočení na cestu 2. však nezabudnite zapnúť smerovku vľavo, keďže odbočujete. Smerovku vpravo zas treba zapnúť, ak pokračujete po hlavnej.
Nezabudnite: ak prechádzate križovatkou s akýmkoľvek množstvom ramien, je jedno či je cesta hlavná alebo vedľajšia. Pri rozhodovaní o tom, či zapnúť smerovky alebo nie, je dôležité to, či meníte smer jazdy alebo odbočujete.
Smerovky a cúvanie
David: "Je pri cúvaní potrebné použiť smerovky? Väčšina vodičov pri cúvaní smerovky nepoužíva, je to postihnuteľné?"
V pravidlách použitia smeroviek sa nikde nepíše, či to má byť len počas jazdy dopredu. To znamená, že je jedno či smerujete vpred alebo cúvate.
Zmena smeru jazdy, predchádzanie alebo obchádzanie - to sa akosi k cúvaniu nehodí. No cúvanie a odbočovanie, to už nie je nič nezvyčajné. Vtedy na smerovky nezabúdajte.
Výstražné znamenia pri cúvaní
Smerovky sa pri cúvaní musia zapnúť ešte v jednej situácii: ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, zapnite si "blikačky" po oboch stranách vozidla (funkcia výstražných smerových svietidiel). Takým nebezpečenstvom môže byť napríklad cúvanie na parkovacie miesto na frekventovanej ulici.
Mimochodom, nákladiakom v tomto pomáha ešte zvuková signalizácia - celkom hlasné pípanie. Podľa vyhlášky č. 464/2009 zatiaľ nemusí mať žiadne auto povinne namontované zvukové výstražné znamenie, ktoré sa zapína pri cúvaní. Povinne ho však budú musieť mať nákladné autá a autobusy prihlásené od 1. júla tohto roka (výnimku majú vozidlá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999).
Časté problémy na kruhových križovatkách
Občas býva problémom aj použitie smeroviek pri kruhových objazdoch:
pri vjazde - smerovky sa nezapínajú
počas jazdy vnútri kruháča - smerovky sa nezapínajú
pred výjazdom - vodič musí zapnúť smerovky vpravo
S kruhovými križovatkami sa spája ešte jedna situácia, ktorá je pre niektorých vodičov menej prehľadná:
Vojtech: "Existujú križovatky, kde je tesne pred "kruháčom" odbočovací výjazd vpravo, taká praktická skratka. Táto vyúsťuje iba niekoľko metrov za výjazdom z "kruháča", prakticky už na cestu, na ktorú odbočujeme. Kto má prednosť, ak sa k miestu vyústenia blíži jedno vozidlo, idúce predmetnou skratkou a súčasne druhé vozidlo, opúšťajúce "kruháč"? Domnievam sa, že vozidlo, idúce z "kruháča" musí dať prednosť vozidlu, idúcemu sprava. Mám pravdu, prosím?"
V situácii, ktorú popisuje Vojtech, môžeme uvažovať o dvoch riešeniach.
Ak sú na cestách, ktoré sa spájajú za miestom výjazdu z kruhového objazdu, dopravné značky upravujúce prednosť v jazde, treba sa orientovať podľa nich.
Bez dopravných značiek "Hlavná cesta", "Daj prednosť v jazde" a ďalších upravujúcich prednosť v jazde, sa na takomto mieste treba riadiť prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava. To znamená, že tak ako píše Vojtech, prednosť by malo vozidlo idúce "skratkou" a vozidlá vychádzajúce z kruhového objazdu mu musia dať prednosť.
Toto platí aj vtedy, ak je "skratka" oddelená od výjazdu z kruhového objazdu prerušovanou čiarou tak, ako je to znázornené na ďalšom obrázku.
Aj keď sa to na prvý pohľad zdá, dopravná značka V 4 neurčuje to, kde je hlavná a kde vedľajšia cesta.
Ak by sa potom na takomto mieste neoznačenom zvislými dopravnými značkami stala dopravná nehoda, ktorá by vznikla nedaním prednosti v jazde, vinníkom by bol s najväčšou pravdepodobnosťou ten, kto by vychádzal z kruhového objazdu. To by nebola pravda len vtedy, ak by bolo spojenie "skratky" a výjazdu z kruhového objazdu riešené pripájacím jazdným pruhom. Potom musí dávať prednosť vozidlo prechádzajúce z pripájacieho pruhu do priebežného.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.