Bratislava. Nákladné autá a kamióny využívali v prvom štvrťroku v najväčšej miere cestu medzi Turanmi a Krpeľanmi v okrese Martin. Prešlo po nej viac ako dva milióny vozidiel, informovala ČTK mediálna zástupkyňa prevádzkovateľa elektronického mýta - SkyToll Lenka Lendacká. Zároveň potvrdila, že štát získal z mýta takmer 26 miliónov eur, čo však bolo podľa skorších zistení Hospodárskych novín asi o 11 miliónov menej, než bolo pôvodne naplánované.
Úsek medzi Turanmi a Krpeľanmi je súčasťou hlavného cestného ťahu medzi Bratislavou a Košicami. Naopak, najmenej podľa Lendackej kamióny jazdili po ceste I. triedy medzi Čunovom a hraničným priechodom s Maďarskom, ktorú využilo 650 vozidiel.
Poplatky za jazdu po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách 1. triedy musia platiť od januára vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Od polovice apríla sa však už táto povinnosť nemá vzťahovať na úžitkové autá, ktoré po pripojení prívesného vozíka spadali do tejto hmotnostnej kategórie.
Pokles oproti očakávaným príjmom z mýta spôsobilo aj 1,5-mesačné oslobodenie vodičov od platieb za cesty I. triedy, ktoré po protestoch kamionistov povolila vláda.
V súčasnosti je podľa SkyTollu v systéme zaregistrovaných 160.000 vozidiel. Z celkovej sumy vybraného mýta pritom viac ako dve pätiny zaplatili prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia, najmä z Poľska, Česka a Maďarska.
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.