SME

V Žiline neurobí vodičák takmer polovica uchádzačov

Ak robíte autoškolu, nemusíte byť úspešní na prvýkrát. V Žiline v posledných rokoch neúspešných uchádzačov o vodičský preukaz výrazne pribudlo.

Za posledné tri roky sa v Žiline o viac ako desať percent zvýšil počet žiakov autoškôl, ktorí neurobili skúšky na prvýkrát.Za posledné tri roky sa v Žiline o viac ako desať percent zvýšil počet žiakov autoškôl, ktorí neurobili skúšky na prvýkrát. (Zdroj: PETER OPALKA)

ŽILINA. Ročne sa uchádza v žilinskom okrese o vodičský preukaz takmer päťtisíc ľudí. Viac ako štyridsať percent však neurobí skúšky na prvýkrát. Príčiny môžu byť rôzne, slabá pripravenosť uchádzačov, hustá doprava, prísni policajti. Podľa Milana Žuchu z Krajského dopravného inšpektorátu v Žiline môže byť toto percento vysoké, pretože v Žiline je vysoká hustota premávky na cestách. Skúšky sa robia v dopoludňajších hodinách v týždni, kedy je na cestách veľa áut. Uchádzač sa musí koncentrovať na mnoho vozidiel a tým sa vytvára priestor na to, aby urobil chybu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sú policajti prísni?

Podľa riaditeľa najväčšej žilinskej autoškoly Ľubomíra Líšku môžu byť príčiny vysokého percenta neúspešnosti v nepripravenosti, alebo v prísnosti skúšajúcich policajtov. „Keď je niekde prepadovosť vysoká, sú iba dve možnosti. Uchádzači nie sú dobre pripravení, druhá možnosť je, že skúška je pomerne prísna. Policajti v Žilinskom okrese nie sú benevolentní ku skúškam, žiak musí byť dobrý, aby prešiel. To, že je prísna skúška, však môže pomôcť, aby sa znížila nehodovosť," povedal Líška.

Ďalším faktorom vplývajúcim na uchádzača je pri skúške stres. „Ak je dobre pripravený, je vysoká pravdepodobnosť, že tú skúšku spraví, aj keď je pod určitým psychickým tlakom, ako pri každej skúške. Sú uchádzači, ktorí napíšu test na hodine na plný počet bodov a potom na skúške s policajtom ju nespravia, lebo neunesú psychickú záťaž. Alebo na cvičisku nezvládnu psychicky, že ich pozoruje množstvo ľudí, " hovorí Líška.

SkryťVypnúť reklamu

Žilina je náročná

Jazda v meste pri skúške by mala trvať minimálne 25 minút. Záleží od hustoty premávky, akú dlhú trasu stihnú prejsť. Všetci uchádzači musia prejsť najnáročnejšou križovatkou. „V Žiline je to križovatka pri Hypertescu. Nie je stanovené odkiaľ, z ktorého smeru, ale mal by ňou každý prejsť," hovorí Žucha. V okolitých mestách ako Bytča, Kysucké Nové Mesto je cestná sieť menej spletitá a náročná. „Náročnosť v Žiline je podstatne väčšia. Tým pádom aj pre inštruktorov," myslí si Líška.

Uchádzači robia najčastejšie chybu v tom, že nesledujú dopravné značenie, semafory. Ak musí pri skúške zasiahnuť inštruktor do vedenia vozidla, uchádzač končí. „Inštruktor občas zájde až do krajnosti, kedy nechá žiaka samého. Niekedy boli prípady, kedy ja by som už zasiahol do vedenia vozidla, ale inštruktor ho nechal. Inštruktori nesú zodpovednosť. Nie je to zámerné, že by mu chcel skúšku skaziť," myslí si Žucha.

SkryťVypnúť reklamu

Autoškolu si začnú robiť väčšinou ľudia hneď po dovŕšení plnoletosti. „Väčšinou sú to mladí ľudia, ktorým autoškoly platia rodičia. Tým, že si to neplatia oni sami, nepristupujú k plneniu úloh tak zodpovedne, ako by mali. Nepripravia sa dostatočne na testy," hovorí Žucha.

Môžu byť dohodnutí?

Policajti a autoškoly vraj dohody o tom, aby úmyselne vyhadzovali na skúškach veľký počet uchádzačov, neuzatvárajú. „Podľa môjho názoru nie je žiadna dohoda medzi skúšajúcim policajtom a autoškolou. Pre autoškoly je lepšie, keď všetci z kurzu skúšky urobia a môžu otvoriť ďalší kurz. Keď im ostane polovica kurzu na opravné jazdy, zase s tým má problém len autoškola. Musí jazdy doplánovať, podať na inšpektorát žiadosť na nové skúšky. Policajti s tým majú robotu, lebo musia tých istých ľudí skúšať viackrát. Ani jedna strana z toho nemá ako profitovať," povedal Ján Ondrejka, riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnosti platí, že po treťom neúspešnom pokuse musí uchádzač robiť autoškolu znova. „Nemyslím si, že keď sa nenaučím v jednej autoškole jazdiť tak, že nespravím skúšky, zaplatím jej znova. Urobím si ten kurz tam, kde ma lepšie pripravia," myslí si Ondrejka. Tento názor zdieľa aj Ľubomír Líška: „Nemyslím si, že to je dobrá reklama pre autoškolu, ak veľa jej žiakov neuspeje na skúškach. Ľudia budú hľadať inú, ktorá má väčšiu úspešnosť."

Neúspešní uchádzači o vodičský preukaz v jednotlivých okresoch Žilinského kraja:

ROK 2009

ŽILINA - 41,26 %

BYTČA - 37,98 %

ČADCA - 15,77 %

D. KUBÍN - 40,72 %

K. N. M. - 23,84 %

MARTIN - 35,35 %

L. MIKULÁŠ -34,20 %

NÁMESTOVO - 45,36 %

RUŽOMBEROK - 35,63 %

TURČ. TEPLICE - 22,18 %

TVRDOŠÍN - 27,34 %

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ROK 2008

ŽILINA - 37,75 %

BYTČA - 31,98 %

ČADCA - 22,41 %

D. KUBÍN - 40,30 %

K. N. M. - 27,68 %

MARTIN - 29,19 %

L. MIKULÁŠ - 47,18 %

NÁMESTOVO - 33,67 %

RUŽOMBEROK - 33,98 %

TURČ. TEPLICE - 22,52 %

TVRDOŠÍN - 21,39 %

ROK 2007

ŽILINA - 29,03 %

BYTČA - 21,85 %

ČADCA - 13,48 %

D. KUBÍN - 44,76 %

K. N. M. - 24,11 %

MARTIN - 24,94 %

L. MIKULÁŠ - 31,06 %

NÁMESTOVO - 24,87 %

RUŽOMBEROK - 27,74 %

TURČ. TEPLICE - 28,37 %

TVRDOŠÍN - 22,93 %

Zdroj: KDI ŽILINA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 478
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 138
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 703
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 013
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 305
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 749
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 531
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 390
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 613
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 088
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 703
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 986
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 533
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 854
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 685
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu