Nissan Qashqai a Qashqai+2 je fenomén, aký si predajcovia tejto japonskej značky v Európe budú ešte dlho pamätať. Keby totiž nebolo jeho, mnohí by dávno skrachovali. Automobil príťažlivým spôsobom kombinujúci prednosti päťdverového hatchbacku s vyšším posedom a výhľadom SUV zachránil predajnú sieť Nissan v Európe a spôsobil mohutnú reťazovú reakciu, ktorá mala za následok prílev nových modelov, zamierených iba proti nemu.
Záchranca odolný voči konkurencii Každý výrobca uvádzajúci novinku do tohto segmentu má v hľadáčiku iba Qashqai. Dokonca to zašlo tak ďaleko, že konkurenti zostavujú skladbu motorov a výbavy presne podľa neho. Pozíciu Qashqaia to však nijako neohrozilo. Vodami svojho segmentu, plnými pribúdajúcich nástrah, pláva akoby by bol imúnny voči akejkoľvek konkurencii.
Počas uplynulých troch rokov sa v Európe z modelu Qashqai predalo viac ako 550.000 kusov. Z toho až 80% zákazníkov si vďaka nemu Nissan kúpilo prvýkrát. Zaujímavý je aj ďalší údaj, podľa ktorého sa rovných 54% klientov rozhodlo pre Qashqai z dôvodu dizajnu. Takže, keď sa výrobca rozhodoval na čom v rámci modernizácie popracuje najviac, jednoznačne vyhral vzhľad karosérie.
Nová, dynamickejšia tvár To bol aj dôvod, prečo mal počas prezentácie hlavné slovo dizajnér so slovenskými koreňmi Martin Uhlárik , ktorý odviedol na novinke najväčší kus práce, a nie konštruktér alebo produktový manažér tohto modelu. Najvýraznejšie sa zmenila predná časť, ktorá je kompletne nová, viac horizontálna. Dynamickejší a agresívnejší tvar predných svetlometov posilňuje charizmu mestského predátora, do úlohy ktorého sa Qashqai rád stavia. Nová maska chladiča s výraznejším logom značky, na ktoré nadväzujú previsy prednej kapoty dodáva zase autu nádych športovosti až prémiovosti.
Výraz „prémiový“ je dnes moderný a zástupcovia automobiliek ho radi používajú v súvislosti s vozidlami pomaly všetkých segmentov. V prípade Nissanu Qashqai má vyjadriť skôr to, že novinka chce byť v porovnaní s predchodcom viac reprezentatívnym autom než doposiaľ, príťažlivým aj pre manažérov. Z tohto dôvodu dostal dve nové, exkluzívne farby karosérie (Magnetic Red aTitanium Grey) a nový dizajn 16 a 17-palcových diskov kolies.
Jazdili SME...
Faktom je, že nová predná časť vyzerá oveľa sebavedomejšie. Vozidlu sa veľmi hodí agresívnejší výraz aj predný nárazník so širším otvorom na prívod vzduchu do motora a malými, bodovými hmlovkami po bokoch. Vzadu si nemožno nevšimnúť prepracované skupinové svetlá s diódami a bystré oko zaregistruje aj upravený strešný spojler. Vďaka detailným úpravám zovňajšku klesol aerodynamický odpor karosérie o desatinu z cx=0,34 na 0,33.
V kabíne si zmeny na prvý pohľad uvedomí málokto. Bez prehľadnejšieho prístrojového panela s upraveným LCD displejom palubného počítača, novej odkladacej priehradky pod stredovým panelom a efektnejšieho osvetlenia priestoru pre nohy sa dalo existovať aj doposiaľ. Oveľa užitočnejšie sú úpravy eliminujúce prenos hluku a vibrácií do interiéru, ako napríklad účinnejšie tesnenia okien okolo A stĺpikov a dverí. Jazda po diaľnici je vďaka nim počuteľne tichšia a akusticky komfortnejšia.
Z nových prvkov sa zákazníci môžu tešiť na efektné panoramatické strešné okno, ktoré ale trochu ukrajuje z priestoru nad hlavovou. V lepšie odhlučnenej kabíne teraz viac vynikne aj prémiový audio systém Bose so 7 reproduktormi, vrátane Richbass woofera s priemerom 13 cm uloženého v kufri v priestore pre rezervné koleso.
Na naladení pruženia a jazdných vlastnostiach sa takmer nič nezmenilo. Výrobca píše o detailných úpravách tlmičov s ohľadom na lepšiu kontrolu pohybov karosérie a zvýšenie komfortu na nekvalitných cestách. Na testovacej trase vedúcej prevažne po diaľnici sa však žiadne zmeny okrem lepšieho odhlučnenia kabíny postrehnúť nedali. Vozidlo sa ľahko a presne ovláda, pričom prednosti jeho kompaktnej karosérie s krátkymi prevismi vodiči najviac ocenia v meste, kde rozmery jeho karosérie rýchlo dostanú do oka aj ženy.
Všetko po starom Paleta motorov ostala rovnaká. Skladá sa z dvoch benzínových a dvoch naftových motorov výkonového rozpätia od 77 kW/105 k do 110 kW/150 k, ktoré sa v závislosti od modelu kombinujú buď s päťstupňovou alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie šesťstupňovým automatom.
K benzínovému dvojlitru výrobca ponúka ako opciu bezstupňovú automatickú prevodovku CVT. Novinkou v programe je úsporná verzia 1.5 dCi Pure Drive (77 kW/105 k) s aerodynamicky upravenými krytmi kolies, pneumatikami s nízkym valivým odporom a dlhšími prevodmi, ktorá spotrebuje menej než 5 l/100 km a emituje 129 g/km CO₂.
Technické parametre vozidiel Nissan Qashqai facelift
Motor 1.6 16V 2.0 16V 1.5 dCi 2.0 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1598 1997 1461 1995
Výkon [kW/k] 84/115 104/140 78/106 110/150
pri otáčkach [1/min] 6000 6000 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 156 196 240 350
pri otáčkach [1/min] 4400 4800 2000 2000
Prevodovka 5M 6M 6M 6M
Maximálna rýchlosť [km/h] 177 191 174 192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,9 10,9 13,0 10,5
Palivová spotreba [l/100 km] 6,8 8,4 5,2 6,8
Emisie CO2 [g/km] 159 199 138 179
Rozmery Dĺžka [mm] 4541
Šírka [mm] 1783
Výška [mm] 1645
Rázvor náprav [mm] 2765
Rrozchod kolies vpredu/vzadu [mm] 1540/1545
Objem batožinového priestoru [l] 410
Objem palivovej nádrže [l] 65