SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Na Považí 160 km/h nebude

Slovensko napriek plánom zatiaľ maximálnu povolenú rýchlosť na diaľnici nezvýši.

BRATISLAVA. Na slovenských diaľniciach sa zatiaľ nezvýši rýchlostný limit na 160 kilometrov za hodinu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má štúdiu, z ktorej vyplýva, že sa to neodporúča ani na jednom z dvoch vytypovaných úsekov D1: od Lúky po Rakoľuby a od Vrtižera po Bytču.

Nespĺňajú základné technické podmienky a ich úprava a dopravné značky by stáli príliš veľa peňazí.
„Je predpoklad vysokého finančného zaťaženia na realizáciu opatrení na zvýšenie rýchlosti nad 130 kilometrov za hodinu," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Spoločnosť na základe toho požiadala projektovú kanceláriu HBH projekt Bratislava o vytypovanie takých úsekov, ktoré by vyhovovali aj finančne.

Bodku dá ministerstvo

Možné riziká
  • Lúka - Rakoľuby (10,3 km)
    Na troch miestach by nebol dostatočný rozhľad na náhle zastavenie, horší rozhľad by bol aj pri odpočívadle Hrádok.
  • Vrtižer - Bytča (9 km)
    Nevyhovujú dva smerové oblúky (zákruty) - pripúšťa sa zvýšenie rýchlosti na 140 km/hod, ale cesta by sa musela sklopiť a zabezpečiť proti šmyku.
  • Na oba úseky by navyše bolo treba dať premenlivé dopravné značenie a urobiť ďalšie opatrenia.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Ministerstvo dopravy sa ešte definitívne nerozhodlo. Jeho štátny tajomník Milan Mojš (Smer) však vie o možných prekážkach. Rozhodnúť sa podľa neho môže do dvoch týždňov.

Na zvýšenie maximálnej rýchlosti apeluje najmä polícia. „Na môj vkus už dlho chystáme úsek pri Trenčíne, ktorý je z hľadiska nehodovosti, frekventovanosti a konštrukcie vhodný na 160-kilometrovú rýchlosť," povedal pred mesiacom pre Hospodárske noviny policajný prezident Ján Packa.

Aj dopravný expert Jozef Drahovský oba úseky považuje za vhodne zvolené.

Sú krátke, nič by sa nezískalo

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák je naopak proti. Oba úseky sú pomerne krátke, preto nechápe, čo by sa zvýšením rýchlostného limitu získalo.

„Na 30-kilometrovom úseku je to okolo dve a pol minúty," tvrdí o zvýšení rýchlosti zo 130 na 160 kilometrov za hodinu. Druhá vec je bezpečnosť.

Štúdie, na ktoré sa Palčák odvoláva, hovoria, že 30 percent vodičov prekračuje rýchlostný limit o 10 percent, pätina vodičov až o 30 percent. V prípade zvýšenia rýchlostného limitu „môžeme očakávať, že 20 percent vodičov pôjde možno 180, 190 (kilometrov za hodinu)."

Do 30. januára 2009 bola rýchlosť na diaľnici obmedzená na 130 kilometrov za hodinu. Od nasledujúceho dňa, keď začal platiť nový zákon o cestnej premávke, je možné, aby dopravná značka dovolila vyššiu rýchlosť. To však platí iba pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kilogramov bez prípojného vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 583
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 619
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 495
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 378
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 244
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 060
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 749
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L