SME
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Na Považí 160 km/h nebude

Slovensko napriek plánom zatiaľ maximálnu povolenú rýchlosť na diaľnici nezvýši.

BRATISLAVA. Na slovenských diaľniciach sa zatiaľ nezvýši rýchlostný limit na 160 kilometrov za hodinu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má štúdiu, z ktorej vyplýva, že sa to neodporúča ani na jednom z dvoch vytypovaných úsekov D1: od Lúky po Rakoľuby a od Vrtižera po Bytču.

Nespĺňajú základné technické podmienky a ich úprava a dopravné značky by stáli príliš veľa peňazí.
„Je predpoklad vysokého finančného zaťaženia na realizáciu opatrení na zvýšenie rýchlosti nad 130 kilometrov za hodinu," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Spoločnosť na základe toho požiadala projektovú kanceláriu HBH projekt Bratislava o vytypovanie takých úsekov, ktoré by vyhovovali aj finančne.

Bodku dá ministerstvo

Možné riziká
  • Lúka - Rakoľuby (10,3 km)
    Na troch miestach by nebol dostatočný rozhľad na náhle zastavenie, horší rozhľad by bol aj pri odpočívadle Hrádok.
  • Vrtižer - Bytča (9 km)
    Nevyhovujú dva smerové oblúky (zákruty) - pripúšťa sa zvýšenie rýchlosti na 140 km/hod, ale cesta by sa musela sklopiť a zabezpečiť proti šmyku.
  • Na oba úseky by navyše bolo treba dať premenlivé dopravné značenie a urobiť ďalšie opatrenia.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Ministerstvo dopravy sa ešte definitívne nerozhodlo. Jeho štátny tajomník Milan Mojš (Smer) však vie o možných prekážkach. Rozhodnúť sa podľa neho môže do dvoch týždňov.

Na zvýšenie maximálnej rýchlosti apeluje najmä polícia. „Na môj vkus už dlho chystáme úsek pri Trenčíne, ktorý je z hľadiska nehodovosti, frekventovanosti a konštrukcie vhodný na 160-kilometrovú rýchlosť," povedal pred mesiacom pre Hospodárske noviny policajný prezident Ján Packa.

Aj dopravný expert Jozef Drahovský oba úseky považuje za vhodne zvolené.

Sú krátke, nič by sa nezískalo

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák je naopak proti. Oba úseky sú pomerne krátke, preto nechápe, čo by sa zvýšením rýchlostného limitu získalo.

„Na 30-kilometrovom úseku je to okolo dve a pol minúty," tvrdí o zvýšení rýchlosti zo 130 na 160 kilometrov za hodinu. Druhá vec je bezpečnosť.

Štúdie, na ktoré sa Palčák odvoláva, hovoria, že 30 percent vodičov prekračuje rýchlostný limit o 10 percent, pätina vodičov až o 30 percent. V prípade zvýšenia rýchlostného limitu „môžeme očakávať, že 20 percent vodičov pôjde možno 180, 190 (kilometrov za hodinu)."

Do 30. januára 2009 bola rýchlosť na diaľnici obmedzená na 130 kilometrov za hodinu. Od nasledujúceho dňa, keď začal platiť nový zákon o cestnej premávke, je možné, aby dopravná značka dovolila vyššiu rýchlosť. To však platí iba pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kilogramov bez prípojného vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 21 054
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 402
  3. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 11 147
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 10 324
  5. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 9 519
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 9 102
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 192
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 7 200
  9. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 6 537
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 181
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mnohí dovolenkári cestovali na dovolenku práve lietadlami Air Slovakia.

Po stopách konkurzu Air Slovakia.

6 h
Petra Vlhová a Mikaela Shiffrinová.

Slovenka skončila v slalome druhá.

2 h
Premiér Igor Matovič.

Matovič uviedol, že Sulíka neodvolá, aj keby to rád urobil.

5 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

PCR testy na Slovensku odhalili takmer 322-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 739 obetí. Platia sprísnené opatrenia.

12 h

Neprehliadnite tiež

Zameral sa na populárny rozmer.

5. mar
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

5. mar
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

5. mar
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar