SME
Piatok, 2. október, 2020 | Meniny má LevoslavKrížovkyKrížovky

Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť

Viacerí z vás sa pýtajú, ako sa má jazdiť pod Strečnom. Odkedy cestári pridali jazdný pruh navyše, v pravom jazdnom pruhu sa objavila značka obmedzujúca rýchlosť na najviac 70 km/h. Čo s tým?

Viacerí z vás sa pýtajú, ako sa má jazdiť pod Strečnom. Odkedy cestári pridali jazdný pruh navyše, v pravom jazdnom pruhu sa smie ísť len 70-kou.

Dopravné značenie tam však umožňuje vodičom jazdiť v ľavom jazdnom pruhu a teda najviac 90-kou bez toho, aby museli niekoho predchádzať ale obchádzať prekážku. Potvrdil nám to aj zástupca riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline, Ivan Špánik:

"V celom úseku trojpruhu smú vozidlá jazdiť v pravom jazdnom pruhu rýchlosťou 70 km/hod. a v ľavom jazdnom pruhu 90 km/hod. Vozidlá, ktoré svojou jazdou neobmedzujú ostatné vozidlá, môžu jazdiť v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili § 10 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke v znení neskorších predpisov."

Prerobenie cesty pod Strečnom prinieslo nové dopravné značenie

Cesta pod Strečnom je v podstate jediným hlavným ťahom severom Slovenska. Stávajú sa tam vážne dopravné nehody, ktoré v minulosti dokázali zablokovať oba jazdné pruhy na niekoľko hodín. Napriek hustej premávka tam relatívne široká cesta dodávala mnohým odvahu a predbiehali aj v situácii, keď šlo oproti auto, kamión, autobus. Niektorí, aj keď dúfali, že predbiehací manéver zvládnu, sa zmýlili a neraz to skončilo smrťou.

Cestári tam preto dva jazdné pruhy v oboch smeroch prerobili na tri jazdné pruhy tak, ako je to na fotke.

znacka.jpg
autor: čitateľ Peter

Aj keď niektorí frflali na spôsob prerobenia cesty (šírka vozovky sa nezmenila, v podstate sa prekreslili dva jazdné pruhy na tri), mnohí sa potešili, že sa zvýši prejazdnosť strečnianskeho priesmyku, kde sa priemerná rýchlosť pohybovala v niektorých časoch dňa na úrovni najvyššej povolenej rýchlosti v obci.

Aké to však muselo byť prekvapenie, keď sa v pravom jazdnom pruhu objavilo obmedzenie rýchlosti na 70 km/h.

Peter: "Pod Strečnom je zaujímavá značka. Len neviem, ako si ju vysvetliť. Ak sú v pravom jazdnom pruhu kamióny, je to vcelku jasné. Pôjdem s mojím osobným autom v ľavom jazdnom pruhu a 90km/h.

No ak je pravý jazdný pruh prázdny, ako tomu bolo dnes ráno, podľa vyhlášky musím ísť v ňom 70km/h. To značí, že keď je cesta prázdna, musím ísť 70km/h, a keď je tam plno kamiónov, môžem ísť 90km/h. Má to nejakú logiku?"

Ako jazdiť v úseku s obmedzením rýchlosti v jednom jazdnom pruhu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Ak by pod Strečnom bolo len to dopravné značenie, ktoré odfotil Peter, platilo by nasledovné: v pravom jazdnom pruhu môžete ísť najviac 70-kou. V ľavom jazdnom pruhu smiete ísť 90-kou, ale len vtedy, keď predchádzate iné vozidlá ale obchádzate prekážku.

Toto platí aj pre diaľnice, kde pri odpočívadlách alebo pri výjazdoch a vjazdoch na diaľnicu je obmedzovaná najvyššia dovolená rýchlosť v pravom pruhu až na 80 km/h.

Pre vodičov, ktorí sa ponáhľajú, to samozrejme logiku nemá. Napriek tomu si väčšina motoristov nevšimla pod Strečnom dôležitú dopravnú značku, ktorá určila pravý jazdný pruh pomalším vozidlám. Rýchlejším teda nič nebráni v tom, aby sa "vykašľali" na pravý jazdný pruh a šli v ľavom 90-kou, aj keď nikoho nepredchádzajú a ani neobchádzajú.


Zväčšiť mapu

Prečo obmedzujú rýchlosť v pravých pruhoch?

Na diaľniciach má obmedzenie rýchlosti v pravom jazdnom pruhu pri odpočívadlách svoje opodstatnenie. Znižuje sa tak riziko zrážky vozidiel idúcich v pravom pruhu s vozidlami vchádzajúcimi na diaľnicu. Mimochodom, s takýmto obmedzením sa stretnete aj na diaľniciach v Nemecku, v Rakúsku alebo v Česku.

00.jpgA čo Strečno?

Všimnite si tam dopravnú značku C 22c, na ktorú nás upozornili žilinskí policajti. Vo vyhláške je táto dopravná značka definovaná nasledovne:

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov."

To znamená, že pod Strečnom je pravý jazdný pruh určený pre pomalšie vozidlá a takým určili najvyššiu povolenú rýchlosť 70 km/h. Ak sa ale cítite na rýchlejšiu jazdu, pokojne jazdite v úseku Žilina - Vrútky v ľavom jazdnom pruhu najviac 90-kou. Nesmiete byť však vodičom nákladiaku, autobusu alebo traktora

Definícia dopravnej značky je nadradená zákonu, ktorý prikazuje jazdiť v pravom jazdnom pruhu. Preto sa tam jazda v ľavom jazdnom pruhu nebude brať ako niečo nepovolené, ak nebudete brzdiť premávku a nikto vás tam nebude trestať pokutou.

Situácia pod Strečnom očami polície

Potvrdil nám to aj zástupca riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline, Ivan Špánik. K dopravnému značeniu a možnostiam jazdy pod Strečnom (v úseku Strečno - Dubná Skala) napísal:

02.jpgplk. Mgr. Ivan Špánik: "Čo sa týka zvislého dopravného značenia v tomto úseku, je vždy na začiatku trojpruhu v obidvoch smeroch umiestnené dopravné značenie C 22c (zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá), ktoré vyznačuje pravý jazdný pruh ako pruh pre pomalé vozidlá a v ľavom jazdnom pruhu je umiestnený symbol dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatok rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

03.jpgZa touto dopravnou značkou je umiestnené zvislé dopravné značenie C 20 (usporiadanie jazdných pruhov), ktoré je doplnené o symbol dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora v ľavom jazdnom pruhu a symbolom dopravného značenia B 31a (70 km/hod) v pravom jazdnom pruhu.

To znamená, že v celom úseku trojpruhu smú vozidlá jazdiť v pravom jazdnom pruhu rýchlosťou 70 km/hod. a v ľavom jazdnom pruhu 90 km/hod. Vozidlá, ktoré svojou jazdou neobmedzujú ostatné vozidlá, môžu jazdiť v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili § 10 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke v znení neskorších predpisov.

Vzhľadom k tomu, že pravý jazdný pruh je vyznačený ako pruh pre pomalé vozidlá, nemusí vodič jazdiť v ľavom pruhu len vtedy, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. V pravom jazdnom pruhu však musia navyše jazdiť nákladné motorové vozidlá, autobusy aj traktory.

Znížená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu je z dôvodu bezpečného predbiehania rýchlejších vozidiel idúcich v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili najvyššiu dovolenú rýchlosť mimo obce (90 km/hod.).

Ak sa úsek platnosti obmedzenia v jazdných pruhoch končí mimo križovatky a ak nie je skôr skončený inak, platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej značky.

To znamená, že v úseku dvojpruhu neplatí vyobrazenie dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora a dopravného značenia B 31a (70 km/hod)."

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  3. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  6. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  7. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  8. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  9. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  1. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  2. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  3. Blíži sa chrípková sezóna: Ako ju odlíšiť od Covid-19?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  7. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  8. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  9. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  10. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 28 019
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 415
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 490
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 870
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 12 113
  6. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 11 419
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 386
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 11 206
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 351
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 837
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Rooseveltovej nemocnici ordinovali lekári nakazení Covidom, ktorí však nemali príznaky.
Dobré ráno

Dobre ráno: Interrupčnú tabletku nemáme kvôli ideológii. Veda hovorí jasne

Prečo ju používajú všetky západné krajiny v EÚ a Slovensko nie?

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovičova melodráma pandémiu neporazí

Populizmus počas pandémie je zdrojom chaosu, ak nie priameho ohrozenia zdravia obyvateľstva.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Futbalisti AC Miláno sa radujú z postupu.

Neprehliadnite tiež

Renault E-Tech

V Bratislave začali vyrábať najvýkonnejší Touareg R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R

Dacia odhalila všetky podrobnosti o novom Logane aj Sandere

Novinky sú postavené na rovnakom základe.

Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.

Francúzska ikona Renault Clio oslavuje 30 rokov

Najväčším úletom bola verzia so šesťvalcom uprostred.

30 rokov Renaultu Clio.