SME

Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť

Viacerí z vás sa pýtajú, ako sa má jazdiť pod Strečnom. Odkedy cestári pridali jazdný pruh navyše, v pravom jazdnom pruhu sa objavila značka obmedzujúca rýchlosť na najviac 70 km/h. Čo s tým?

Viacerí z vás sa pýtajú, ako sa má jazdiť pod Strečnom. Odkedy cestári pridali jazdný pruh navyše, v pravom jazdnom pruhu sa smie ísť len 70-kou.

Dopravné značenie tam však umožňuje vodičom jazdiť v ľavom jazdnom pruhu a teda najviac 90-kou bez toho, aby museli niekoho predchádzať ale obchádzať prekážku. Potvrdil nám to aj zástupca riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline, Ivan Špánik:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"V celom úseku trojpruhu smú vozidlá jazdiť v pravom jazdnom pruhu rýchlosťou 70 km/hod. a v ľavom jazdnom pruhu 90 km/hod. Vozidlá, ktoré svojou jazdou neobmedzujú ostatné vozidlá, môžu jazdiť v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili § 10 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke v znení neskorších predpisov."

SkryťVypnúť reklamu

Prerobenie cesty pod Strečnom prinieslo nové dopravné značenie Cesta pod Strečnom je v podstate jediným hlavným ťahom severom Slovenska. Stávajú sa tam vážne dopravné nehody, ktoré v minulosti dokázali zablokovať oba jazdné pruhy na niekoľko hodín. Napriek hustej premávka tam relatívne široká cesta dodávala mnohým odvahu a predbiehali aj v situácii, keď šlo oproti auto, kamión, autobus. Niektorí, aj keď dúfali, že predbiehací manéver zvládnu, sa zmýlili a neraz to skončilo smrťou.

Cestári tam preto dva jazdné pruhy v oboch smeroch prerobili na tri jazdné pruhy tak, ako je to na fotke.

autor: čitateľ Peter

Aj keď niektorí frflali na spôsob prerobenia cesty (šírka vozovky sa nezmenila, v podstate sa prekreslili dva jazdné pruhy na tri), mnohí sa potešili, že sa zvýši prejazdnosť strečnianskeho priesmyku, kde sa priemerná rýchlosť pohybovala v niektorých časoch dňa na úrovni najvyššej povolenej rýchlosti v obci.

SkryťVypnúť reklamu

Aké to však muselo byť prekvapenie, keď sa v pravom jazdnom pruhu objavilo obmedzenie rýchlosti na 70 km/h.

Peter: "Pod Strečnom je zaujímavá značka. Len neviem, ako si ju vysvetliť. Ak sú v pravom jazdnom pruhu kamióny, je to vcelku jasné. Pôjdem s mojím osobným autom v ľavom jazdnom pruhu a 90km/h.

No ak je pravý jazdný pruh prázdny, ako tomu bolo dnes ráno, podľa vyhlášky musím ísť v ňom 70km/h. To značí, že keď je cesta prázdna, musím ísť 70km/h, a keď je tam plno kamiónov, môžem ísť 90km/h. Má to nejakú logiku?"

Ako jazdiť v úseku s obmedzením rýchlosti v jednom jazdnom pruhu § 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by pod Strečnom bolo len to dopravné značenie, ktoré odfotil Peter, platilo by nasledovné: v pravom jazdnom pruhu môžete ísť najviac 70-kou. V ľavom jazdnom pruhu smiete ísť 90-kou, ale len vtedy, keď predchádzate iné vozidlá ale obchádzate prekážku.

Toto platí aj pre diaľnice, kde pri odpočívadlách alebo pri výjazdoch a vjazdoch na diaľnicu je obmedzovaná najvyššia dovolená rýchlosť v pravom pruhu až na 80 km/h.

Pre vodičov, ktorí sa ponáhľajú, to samozrejme logiku nemá. Napriek tomu si väčšina motoristov nevšimla pod Strečnom dôležitú dopravnú značku, ktorá určila pravý jazdný pruh pomalším vozidlám. Rýchlejším teda nič nebráni v tom, aby sa "vykašľali" na pravý jazdný pruh a šli v ľavom 90-kou, aj keď nikoho nepredchádzajú a ani neobchádzajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Prečo obmedzujú rýchlosť v pravých pruhoch? Na diaľniciach má obmedzenie rýchlosti v pravom jazdnom pruhu pri odpočívadlách svoje opodstatnenie. Znižuje sa tak riziko zrážky vozidiel idúcich v pravom pruhu s vozidlami vchádzajúcimi na diaľnicu. Mimochodom, s takýmto obmedzením sa stretnete aj na diaľniciach v Nemecku, v Rakúsku alebo v Česku.

A čo Strečno?

Všimnite si tam dopravnú značku C 22c, na ktorú nás upozornili žilinskí policajti. Vo vyhláške je táto dopravná značka definovaná nasledovne:

"Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá (č. C 22c) označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To znamená, že pod Strečnom je pravý jazdný pruh určený pre pomalšie vozidlá a takým určili najvyššiu povolenú rýchlosť 70 km/h. Ak sa ale cítite na rýchlejšiu jazdu, pokojne jazdite v úseku Žilina - Vrútky v ľavom jazdnom pruhu najviac 90-kou. Nesmiete byť však vodičom nákladiaku, autobusu alebo traktora

Definícia dopravnej značky je nadradená zákonu, ktorý prikazuje jazdiť v pravom jazdnom pruhu. Preto sa tam jazda v ľavom jazdnom pruhu nebude brať ako niečo nepovolené, ak nebudete brzdiť premávku a nikto vás tam nebude trestať pokutou.

Situácia pod Strečnom očami polície

Potvrdil nám to aj zástupca riaditeľa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline, Ivan Špánik. K dopravnému značeniu a možnostiam jazdy pod Strečnom (v úseku Strečno - Dubná Skala) napísal:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

plk. Mgr. Ivan Špánik: "Čo sa týka zvislého dopravného značenia v tomto úseku, je vždy na začiatku trojpruhu v obidvoch smeroch umiestnené dopravné značenie C 22c (zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá), ktoré vyznačuje pravý jazdný pruh ako pruh pre pomalé vozidlá a v ľavom jazdnom pruhu je umiestnený symbol dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora.

Značka Zvýšenie počtu jazdných pruhov pre pomalé vozidlá označuje v smere jazdy prídavný jazdný pruh určený pre vozidlá, ktoré svojou pomalou jazdou obmedzujú alebo by mohli obmedziť ostatné vozidlá. Značka sa vždy umiestňuje na začiatok rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za touto dopravnou značkou je umiestnené zvislé dopravné značenie C 20 (usporiadanie jazdných pruhov), ktoré je doplnené o symbol dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora v ľavom jazdnom pruhu a symbolom dopravného značenia B 31a (70 km/hod) v pravom jazdnom pruhu.

To znamená, že v celom úseku trojpruhu smú vozidlá jazdiť v pravom jazdnom pruhu rýchlosťou 70 km/hod. a v ľavom jazdnom pruhu 90 km/hod. Vozidlá, ktoré svojou jazdou neobmedzujú ostatné vozidlá, môžu jazdiť v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili § 10 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke v znení neskorších predpisov.

Vzhľadom k tomu, že pravý jazdný pruh je vyznačený ako pruh pre pomalé vozidlá, nemusí vodič jazdiť v ľavom pruhu len vtedy, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. V pravom jazdnom pruhu však musia navyše jazdiť nákladné motorové vozidlá, autobusy aj traktory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Znížená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu je z dôvodu bezpečného predbiehania rýchlejších vozidiel idúcich v ľavom jazdnom pruhu bez toho, aby porušili najvyššiu dovolenú rýchlosť mimo obce (90 km/hod.).

Ak sa úsek platnosti obmedzenia v jazdných pruhoch končí mimo križovatky a ak nie je skôr skončený inak, platnosť obmedzenia v jazdných pruhoch sa končí umiestnením príslušnej značky, ktorá vyjadruje počet a usporiadanie jazdných pruhov zodpovedajúce skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov a ktorá už neobsahuje symbol zákazovej značky.

To znamená, že v úseku dvojpruhu neplatí vyobrazenie dopravného značenia B 18 s trojkombináciou nákladného motorového vozidla, autobusu a traktora a dopravného značenia B 31a (70 km/hod)."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 244
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 818
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 228
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 893
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 362
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 072
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 024
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 039
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Šaškáreň na Ministerstve zdravotníctva ?
  2. Ján Škerko: Nájdi vodníka
  3. Ján Valchár: Nedostatok Pampersiek v Moskve
  4. Ján Chomík: Liek na nespavosť
  5. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  6. Ján Šeďo: Súdruh Fico a kde je vrtuľa z Titanicu ?
  7. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Pomaranče a doživotná renta
  8. Viktor Pamula: Bárdy & Káčer v Košiciach
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 461
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 12 933
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 12 470
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 993
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 840
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 461
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 6 030
  8. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 5 801
  1. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  2. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  3. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  4. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  5. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  6. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  7. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  8. Tupou Ceruzou: Smerákov
SkryťZatvoriť reklamu