SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Keď chodci robia iným zle

Mnohí ľudia si o sebe myslia, že sú nesmrteľní. Ako inak by sa dalo charakterizovať ich pobehovanie po ceste za plynulej premávky, preliezanie zábradlí, prechádzanie na červenú v štýle: "veď to ešte stihnem", alebo chodenie za tmy po strede vozovky?

Napriek tomu, že sa považujem za skúseného vodiča a jazdím opatrne, tiež sa mi už párkrát podarilo natrafiť na nezodpovedných chodcov, kde to mohlo skončiť akokoľvek, len nie "happy endom".

Šla som na stretnutie do mesta a zrazu mi do cesty vbehol párik dôchodcov. V diaľke som videla prichádzať električku, priechod pre chodcov bol pár metrov ďalej a oni sa očividne rozhodli skrátiť si cestu. Ledva som stihla zabrzdiť.

Neviem si predstaviť, ako by to dopadlo, keby som šla rýchlejšie, alebo by som bola zamyslená a moje reakčné schopnosti by nefungovali na 110%. Po prvotnom šoku som zaparkovala na neďalekom parkovisku a riadne sa rozčúlila. Svojou bezohľadnosťou mohli spôsobiť tragédiu. A mne ako "bonus" aj doživotnú traumu.

V noci, mimo obce bez reflexnej vesty. Na diaľnici

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané.

Tiež sa mi stalo, že sme sa s rodinou vracali po diaľnici zo zimnej lyžovačky a na krajnici sa promenádoval alkoholom potúžený pán. Bol v čiernom kabáte. Jemu to vtedy bolo asi jedno, my sme ho však zbadali až na poslednú chvíľu.

Mala som sto chutí vystúpiť z auta a začať mu dôrazne prednášať o tom, že každý chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky mimo obce musí mať na sebe za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo oblečený reflexný odev. V záujme vlastnej bezpečnosti. Nehovoriac o tom, že chodec nemá čo robiť na diaľnici.

Pokiaľ ste za tmy alebo zníženej viditeľnosti v obci a prechádzate po úseku kde chýba chodník, najbezpečnejšie je ísť pozdĺž ľavej krajnici. Tam kde krajnica nie je alebo je neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

V obci sa na vás povinnosť mať reflexný prostriedok ako súčasť odevu, nevzťahuje, ale nikdy nie je na škodu, ak ho budete mať na sebe.

Sanitke musia dať prednosť aj chodci

Treba si uvedomiť, že tak ako pre vodičov, aj pre chodcov platia v cestnej premávke určité pravidlá. Každý vodič by ocenil, ak by na cestách videl už len chodcov používajúcich priechody, študentov nepreskakujúcich rôzne zábrany, skupinky cestujúcich, ktorí po vystúpení z trolejbusu použijú nadchod či podchod a nevbehnú húfne na vozovku, aby stihli blížiaci sa autobus.

A takmer by som zabudla. Nedávno som videla prechádzať cez cestu skupinku mladíkov. Do rozhovoru boli zahĺbení až tak, že odignorovali húkajúcu sanitku a smelo v kročili na vozovku. A to napriek tomu, že sanitka - ako vozidlo s právom prednostnej jazdy, mala ísť prvá.

Radšej dajte vždy prednosť aj náhliacim sa vodičom, ktorí sa k vám približujú očividne rýchlejšie, ako dovoľuje maximálna povolená rýchlosť. Aj v prípade, ak by vám zelený signál na semafore práve umožnil prechod cez cestu.

Chodci sú na cestách najzraniteľnejší

Na záver si pozrite zopár číselných údajov čerpaných zo štatistických záznamov Policajného zboru SR za uplynulý rok.

V roku 2009 sa v slovenských obciach stalo 1 691 dopravných nehôd, pri ktorých bola vina chodcov na úrovni 44,5% . Pri dopravných nehodách s účasťou chodca ich bolo v spomínanom roku usmrtených 104.

Z celkového počtu 681 nehôd zavinených chodcami, bol na vine alkohol v 142 prípadoch.

Deti zavinili 187 nehôd.

Na priechodoch pre chodcov a v ich blízkosti bolo zaevidovaných 538 nehôd. Presne 20 chodcov bolo minulý rok usmrtených na priechode pre chodcov alebo v blízkosti neho. To je pokles o 60 % v porovnaní s rokom 2008. Napriek tomu je to stále dosť vysoké číslo.

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Home (ale aj) Office
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 019
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 273
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 323
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 085
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 191
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 123
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 017
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 537
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 448
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Publicista Michal Havran.

Hygienici prispôsobujú opatrenia Matovičovi, rozhodovať majú odborne

Ani predseda vlády nemôže hygienikom nariadiť, aké opatrenia majú zaviesť

Marek Krajčí a Igor Matovič počas tlačovej konferencie po zasadnutí konzília odborníkov o opatreniach proti šíreniu ochorenia COVID-19 v apríli 2020.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR