BRATISLAVA. Francúzska automobilka postupne napĺňa plán začať od roku 2012 predávať vozidlá s elektrickým pohonom. Ďalším krokom k naplneniu cieľa je odhalenie elektromobilov Fluence Z.E. a Kangoo Express Z.E. určených pre hromadnú výrobu.
Štvordverový sedan bude vznikať v tureckej Burse, pričom nábeh výroby sa očakáva v prvej polovici roka 2011. Renault Fluence Z.E. poháňa synchrónny elektromotor produkujúci výkon 70 kW a najvyšší krútiaci moment s hodnotou 226 Nm. Dojazd na jedno nabitie podľa európskej metodiky predstavuje 160 kilometrov.
Opätovné nabitie batérií zo siete 230V trvá šesť alebo osem hodín, pri 400V 30 minút. Časť energie vyrábajú brzdy s rekuperačnou funkciou. K dispozícii by však mali byť aj výmenné stanice. Vďaka systému QuickDrop je vybité lítiovo-iónové články možné vymeniť za asi tri minúty.
Predĺžený Fluence
1543 kilogramov vážiace vozidlo vyvinie najvyššiu rýchlosť 135 km/h. V porovnaní so štandardným sedanom Fluence je elektromobil o 130 mm dlhší (meria 4750 mm). Konštruktéri predĺžili zadný previs, aby za zadné sedadlá mohli umiestniť modul s akumulátormi vážiaci 250 kg. V kufri zostal priestor pre 300 litrov nákladu.
Kozmetické úpravy vzhľadu majú elektromobil odlíšiť od "bežných" áut. Ide najmä o modré logá alebo pozadie svetlometov. Koncové svetlá čiastočne pozostávajú z diód. Úlohou upravených nárazníkov a zliatinových diskov kolies je vylepšiť aerodynamiku vozidla. Fluence Z.E. jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom.
Elektrické Kangoo odvezie 650 kg nákladu
Úžitkový Renault Kangoo Express Z.E. disponuje zníženým výkonom elektromotora na 44 kW. Krútiaci moment sa v porovnaní s Fluencom nemení a má hodnotu 226 Nm. Modul s lítiovo-iónovými článkami je umiestnený medzi nápravami pod podlahou vozidla. Jeho úžitkový priestor pojme 3 až 3,5 m3 nákladu (užitočné zaťaženie: 650 kg). Kangoo váži 1470 kg a vyvinie najvyššiu rýchlosť 130 km/h. Hodnoty dojazdu i doby dobíjania batérií sa zhodujú so sedanom Fluence.
Elektrické Kangoo budú vyrábať vo francúzskom Maubeuge. V Španielsku neskôr nabehne produkcia aj ďalšieho elektromobilu, odvodeného od štúdie Renault Twizy Z.E.
Finančná podpora pre záujemcov o elektromobil
Renault predpokladá, že v roku 2020 budú elektromobily tvoriť 10 percent všetkých predaných nových áut. Francúzom s uvádzaním elektrických vozidiel na trhy pomáha celý rad partnerov podieľajúcich sa na výstavbe infraštruktúry. Napríklad vo Francúzsku vznikne 75 000 staníc určených na výmenu vybitých akumulátorov.
Niektoré krajiny poskytnú záujemcom o elektromobil finančnú podporu (Španielsko 6000 eur, Írsko 5000 eur,...). Na Slovensku zatiaľ podobný program podpory neexistuje.
Záujemci o elektrický Renault sa môžu registrovať na stránke http://www.renault-ze.com/.