BRATISLAVA. Trafiť predným kolesom veľkú jamu nie je v jarnom období nič výnimočné. V závislosti od situácie to prežijú pneumatiky aj disky bez následkov. Ostáva však nepoškodená geometria podvozka? K zmene geometrie môže prísť zrazu veľkým rázom alebo postupne, pôsobením zlého povrchu ciest, únavou materiálu aj vibrovaním nevyvážených kolies. Používanie auta sa časom určite prejaví zmenou uhla odklonu kolies a zbiehavosti.
Zlá geometria sa môže prejaviť časom a to nerovnomerne opotrebovanými pneumatikami. „Vo väčšine prípadov trpia okraje, takzvané ramená pneumatík,“ vysvetľuje Bogumil Gregor z ARS pneu.
Výrazne poškodená geometria sa prejaví okamžite, ťahaním auta do strany, keď je volant rovno. Zlá geometria nevplýva iba na opotrebovanie pneumatík, ale najmä na jazdné vlastnosti auta v zákrutách a počas brzdenia. U starých áut je nastavenie podvozka otázkou bezpečnosti.
Krivá stopa napovie Ak musí šofér potočiť volant, aby šlo auto rovno, podvozok nie je v poriadku. „Keď jazdíte na aute každý deň, stopercentne si všimnete, že auto nejde rovno a ťahá do strany,“ povedal Róbert Kováč zo servisu Assen v Banskej Bystrici. Laicky si možno potvrdiť zlú geometriu namontovaním zadných pneumatík na prednú nápravu.
Ak aj vtedy ide auto doboku, určite je zlá geometria. Nastavenie podvozka neskúšajte na krivom asfalte s vyjazdenými koľajami, pretože tam ide aj auto s dobrým podvozkom krivo.
Nové tlmiče potrebujú nastavenie Pri výmene tlmičov počítajte tiež s nastavením geometrie podvozka. Týka sa to najmä výmeny klasických tlmičov za športové, ale tiež bežnej výmeny, pretože osadením nových tlmičov sa mení odklon a tým zbiehavosť kolies. „Cieľom je dosiahnuť hodnoty čo najbližšie k originálnemu nastaveniu,“ hovorí Martin Koiš z pretekárskeho tímu Autokoiš k montáži športových tlmičov.
Podložky nepotrebujú nastavenie Čím väčšie nároky má majiteľ na jazdné vlastnosti auta, tým v lepšom stave by mal byť podvozok. To si treba uvedomiť pri montáži športového podvozka alebo rozširovaní podložkami pod kolesá. „Ak používate výrobcom auta a zákonom schválené podložky do dvoch centimetrov netreba zvlášť meniť geometriu,“ radí Gustáv Miškeje z MM Racing.
Rovnaký názor zastáva Martin Koiš, ktorý odporúča kontrolovať geometriu pri výraznom rozšírení auta. Podložkami rozšírené auto býva citlivé na nepresné vyváženie pneumatík. Už aj malé opotrebovanie pneumatiky môže spôsobiť trasenie vo volante.
Hotová za pol hodinu Cena za opravu geometrie závisí od regiónu, typu geometrie, ale tiež veľkosti auta. Za malé auto zaplatíte bežne od 20 do 35 eur vrátane DPH. Terénne auto môže stáť podstatne viac. Medzi cenou za skontrolovanie a nastavenie geometrie nebýva rozdiel, pretože aj kontrola si vyžaduje namontovanie kamier a celého systému na kolesá auta. V servise žiadajte protokol od nameraných hodnôt pred a po oprave.
Na starších autách si pred nastavením geometrie dajte skontrolovať guľové čapy a vôle na podvozku. „V prvom rade treba odstrániť chyby a potom nastavovať geometriu,“ radí Kováč. S nastavením podvozka v servise stratíte minimálne tridsať minút.
Čo spôsobuje zlá geometria
nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
skrátenie životnosti pneumatík
zhoršenie jazdných vlastností
strata komfortu jazdy
zhoršenie stability pri brzdení
Kedy treba kontrolovať podvozok
ak auto ťahá do strany a volant je rovno
ak je pri brzdení auto nestabilné
máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky
počuť búchanie v náprave
ak auto pláva v zákrute
Najskôr treba odstrániť poškodené časti a vôľu v náprave, až potom nastavovať geometriu. V niektorých servisoch majú špeciálne zariadenie na zistenie vôle.
Počítač porovnáva namerané údaje s databázou
pre konkrétny typ auta.