SME
reklama

Venovať pozornosť geometrii sa oplatí

Ukážte pneumatiku auta a dozviete sa, aký máte podvozok. Zlá geometria podvozka spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatík a zhoršenie jazdných vlastností. Nastavenie stojí minimálne dvadsať eur.

Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur.Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur. (Zdroj: AUTOR)

BRATISLAVA. Trafiť predným kolesom veľkú jamu nie je v jarnom období nič výnimočné. V závislosti od situácie to prežijú pneumatiky aj disky bez následkov. Ostáva však nepoškodená geometria podvozka? K zmene geometrie môže prísť zrazu veľkým rázom alebo postupne, pôsobením zlého povrchu ciest, únavou materiálu aj vibrovaním nevyvážených kolies. Používanie auta sa časom určite prejaví zmenou uhla odklonu kolies a zbiehavosti.

Zlá geometria sa môže prejaviť časom a to nerovnomerne opotrebovanými pneumatikami. „Vo väčšine prípadov trpia okraje, takzvané ramená pneumatík,“ vysvetľuje Bogumil Gregor z ARS pneu.

Výrazne poškodená geometria sa prejaví okamžite, ťahaním auta do strany, keď je volant rovno. Zlá geometria nevplýva iba na opotrebovanie pneumatík, ale najmä na jazdné vlastnosti auta v zákrutách a počas brzdenia. U starých áut je nastavenie podvozka otázkou bezpečnosti.

Krivá stopa napovie

Ak musí šofér potočiť volant, aby šlo auto rovno, podvozok nie je v poriadku. „Keď jazdíte na aute každý deň, stopercentne si všimnete, že auto nejde rovno a ťahá do strany,“ povedal Róbert Kováč zo servisu Assen v Banskej Bystrici. Laicky si možno potvrdiť zlú geometriu namontovaním zadných pneumatík na prednú nápravu.

Ak aj vtedy ide auto doboku, určite je zlá geometria. Nastavenie podvozka neskúšajte na krivom asfalte s vyjazdenými koľajami, pretože tam ide aj auto s dobrým podvozkom krivo.

Nové tlmiče potrebujú nastavenie

Pri výmene tlmičov počítajte tiež s nastavením geometrie podvozka. Týka sa to najmä výmeny klasických tlmičov za športové, ale tiež bežnej výmeny, pretože osadením nových tlmičov sa mení odklon a tým zbiehavosť kolies. „Cieľom je dosiahnuť hodnoty čo najbližšie k originálnemu nastaveniu,“ hovorí Martin Koiš z pretekárskeho tímu Autokoiš k montáži športových tlmičov.

Podložky nepotrebujú nastavenie

Čím väčšie nároky má majiteľ na jazdné vlastnosti auta, tým v lepšom stave by mal byť podvozok. To si treba uvedomiť pri montáži športového podvozka alebo rozširovaní podložkami pod kolesá. „Ak používate výrobcom auta a zákonom schválené podložky do dvoch centimetrov netreba zvlášť meniť geometriu,“ radí Gustáv Miškeje z MM Racing.

Rovnaký názor zastáva Martin Koiš, ktorý odporúča kontrolovať geometriu pri výraznom rozšírení auta. Podložkami rozšírené auto býva citlivé na nepresné vyváženie pneumatík. Už aj malé opotrebovanie pneumatiky môže spôsobiť trasenie vo volante.

Hotová za pol hodinu

Cena za opravu geometrie závisí od regiónu, typu geometrie, ale tiež veľkosti auta. Za malé auto zaplatíte bežne od 20 do 35 eur vrátane DPH. Terénne auto môže stáť podstatne viac. Medzi cenou za skontrolovanie a nastavenie geometrie nebýva rozdiel, pretože aj kontrola si vyžaduje namontovanie kamier a celého systému na kolesá auta. V servise žiadajte protokol od nameraných hodnôt pred a po oprave.

Na starších autách si pred nastavením geometrie dajte skontrolovať guľové čapy a vôle na podvozku. „V prvom rade treba odstrániť chyby a potom nastavovať geometriu,“ radí Kováč. S nastavením podvozka v servise stratíte minimálne tridsať minút.

Čo spôsobuje zlá geometria

nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
skrátenie životnosti pneumatík
zhoršenie jazdných vlastností
strata komfortu jazdy
zhoršenie stability pri brzdení

Kedy treba kontrolovať podvozok

ak auto ťahá do strany a volant je rovno
ak je pri brzdení auto nestabilné
máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky
počuť búchanie v náprave
ak auto pláva v zákrute



TEMA_G_CAPY.JPG

Najskôr treba odstrániť poškodené časti a vôľu v náprave, až potom nastavovať geometriu. V niektorých servisoch majú špeciálne zariadenie na zistenie vôle.

TEMA_G_POCITAC.JPG

Počítač porovnáva namerané údaje s databázou
pre konkrétny typ auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 447
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 783
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 007
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 919
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 605
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 041
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 684
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 510
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 577
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 370
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 070
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu