SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Venovať pozornosť geometrii sa oplatí

Ukážte pneumatiku auta a dozviete sa, aký máte podvozok. Zlá geometria podvozka spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatík a zhoršenie jazdných vlastností. Nastavenie stojí minimálne dvadsať eur.

Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur.Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur. (Zdroj: AUTOR)

BRATISLAVA. Trafiť predným kolesom veľkú jamu nie je v jarnom období nič výnimočné. V závislosti od situácie to prežijú pneumatiky aj disky bez následkov. Ostáva však nepoškodená geometria podvozka? K zmene geometrie môže prísť zrazu veľkým rázom alebo postupne, pôsobením zlého povrchu ciest, únavou materiálu aj vibrovaním nevyvážených kolies. Používanie auta sa časom určite prejaví zmenou uhla odklonu kolies a zbiehavosti.

Zlá geometria sa môže prejaviť časom a to nerovnomerne opotrebovanými pneumatikami. „Vo väčšine prípadov trpia okraje, takzvané ramená pneumatík,“ vysvetľuje Bogumil Gregor z ARS pneu.

Výrazne poškodená geometria sa prejaví okamžite, ťahaním auta do strany, keď je volant rovno. Zlá geometria nevplýva iba na opotrebovanie pneumatík, ale najmä na jazdné vlastnosti auta v zákrutách a počas brzdenia. U starých áut je nastavenie podvozka otázkou bezpečnosti.

Krivá stopa napovie

Ak musí šofér potočiť volant, aby šlo auto rovno, podvozok nie je v poriadku. „Keď jazdíte na aute každý deň, stopercentne si všimnete, že auto nejde rovno a ťahá do strany,“ povedal Róbert Kováč zo servisu Assen v Banskej Bystrici. Laicky si možno potvrdiť zlú geometriu namontovaním zadných pneumatík na prednú nápravu.

Ak aj vtedy ide auto doboku, určite je zlá geometria. Nastavenie podvozka neskúšajte na krivom asfalte s vyjazdenými koľajami, pretože tam ide aj auto s dobrým podvozkom krivo.

Nové tlmiče potrebujú nastavenie

Pri výmene tlmičov počítajte tiež s nastavením geometrie podvozka. Týka sa to najmä výmeny klasických tlmičov za športové, ale tiež bežnej výmeny, pretože osadením nových tlmičov sa mení odklon a tým zbiehavosť kolies. „Cieľom je dosiahnuť hodnoty čo najbližšie k originálnemu nastaveniu,“ hovorí Martin Koiš z pretekárskeho tímu Autokoiš k montáži športových tlmičov.

Podložky nepotrebujú nastavenie

Čím väčšie nároky má majiteľ na jazdné vlastnosti auta, tým v lepšom stave by mal byť podvozok. To si treba uvedomiť pri montáži športového podvozka alebo rozširovaní podložkami pod kolesá. „Ak používate výrobcom auta a zákonom schválené podložky do dvoch centimetrov netreba zvlášť meniť geometriu,“ radí Gustáv Miškeje z MM Racing.

Rovnaký názor zastáva Martin Koiš, ktorý odporúča kontrolovať geometriu pri výraznom rozšírení auta. Podložkami rozšírené auto býva citlivé na nepresné vyváženie pneumatík. Už aj malé opotrebovanie pneumatiky môže spôsobiť trasenie vo volante.

Hotová za pol hodinu

Cena za opravu geometrie závisí od regiónu, typu geometrie, ale tiež veľkosti auta. Za malé auto zaplatíte bežne od 20 do 35 eur vrátane DPH. Terénne auto môže stáť podstatne viac. Medzi cenou za skontrolovanie a nastavenie geometrie nebýva rozdiel, pretože aj kontrola si vyžaduje namontovanie kamier a celého systému na kolesá auta. V servise žiadajte protokol od nameraných hodnôt pred a po oprave.

Na starších autách si pred nastavením geometrie dajte skontrolovať guľové čapy a vôle na podvozku. „V prvom rade treba odstrániť chyby a potom nastavovať geometriu,“ radí Kováč. S nastavením podvozka v servise stratíte minimálne tridsať minút.

Čo spôsobuje zlá geometria

nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
skrátenie životnosti pneumatík
zhoršenie jazdných vlastností
strata komfortu jazdy
zhoršenie stability pri brzdení

Kedy treba kontrolovať podvozok

ak auto ťahá do strany a volant je rovno
ak je pri brzdení auto nestabilné
máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky
počuť búchanie v náprave
ak auto pláva v zákrute



TEMA_G_CAPY.JPG

Najskôr treba odstrániť poškodené časti a vôľu v náprave, až potom nastavovať geometriu. V niektorých servisoch majú špeciálne zariadenie na zistenie vôle.

TEMA_G_POCITAC.JPG

Počítač porovnáva namerané údaje s databázou
pre konkrétny typ auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 515
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 580
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 906
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 195
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 756
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 194
  7. Aká je chémia vôní 9 034
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 624
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 468
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021