SME

Venovať pozornosť geometrii sa oplatí

Ukážte pneumatiku auta a dozviete sa, aký máte podvozok. Zlá geometria podvozka spôsobuje nerovnomerné opotrebovanie pneumatík a zhoršenie jazdných vlastností. Nastavenie stojí minimálne dvadsať eur.

Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur.Pneumatika dokáže prezradiť, v akom stave je podvozok. Nastavenie a kontrola stojí okolo tridsať eur. (Zdroj: AUTOR)

BRATISLAVA. Trafiť predným kolesom veľkú jamu nie je v jarnom období nič výnimočné. V závislosti od situácie to prežijú pneumatiky aj disky bez následkov. Ostáva však nepoškodená geometria podvozka? K zmene geometrie môže prísť zrazu veľkým rázom alebo postupne, pôsobením zlého povrchu ciest, únavou materiálu aj vibrovaním nevyvážených kolies. Používanie auta sa časom určite prejaví zmenou uhla odklonu kolies a zbiehavosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zlá geometria sa môže prejaviť časom a to nerovnomerne opotrebovanými pneumatikami. „Vo väčšine prípadov trpia okraje, takzvané ramená pneumatík,“ vysvetľuje Bogumil Gregor z ARS pneu.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazne poškodená geometria sa prejaví okamžite, ťahaním auta do strany, keď je volant rovno. Zlá geometria nevplýva iba na opotrebovanie pneumatík, ale najmä na jazdné vlastnosti auta v zákrutách a počas brzdenia. U starých áut je nastavenie podvozka otázkou bezpečnosti.

Krivá stopa napovie Ak musí šofér potočiť volant, aby šlo auto rovno, podvozok nie je v poriadku. „Keď jazdíte na aute každý deň, stopercentne si všimnete, že auto nejde rovno a ťahá do strany,“ povedal Róbert Kováč zo servisu Assen v Banskej Bystrici. Laicky si možno potvrdiť zlú geometriu namontovaním zadných pneumatík na prednú nápravu.

Ak aj vtedy ide auto doboku, určite je zlá geometria. Nastavenie podvozka neskúšajte na krivom asfalte s vyjazdenými koľajami, pretože tam ide aj auto s dobrým podvozkom krivo.

SkryťVypnúť reklamu

Nové tlmiče potrebujú nastavenie Pri výmene tlmičov počítajte tiež s nastavením geometrie podvozka. Týka sa to najmä výmeny klasických tlmičov za športové, ale tiež bežnej výmeny, pretože osadením nových tlmičov sa mení odklon a tým zbiehavosť kolies. „Cieľom je dosiahnuť hodnoty čo najbližšie k originálnemu nastaveniu,“ hovorí Martin Koiš z pretekárskeho tímu Autokoiš k montáži športových tlmičov.

Podložky nepotrebujú nastavenie Čím väčšie nároky má majiteľ na jazdné vlastnosti auta, tým v lepšom stave by mal byť podvozok. To si treba uvedomiť pri montáži športového podvozka alebo rozširovaní podložkami pod kolesá. „Ak používate výrobcom auta a zákonom schválené podložky do dvoch centimetrov netreba zvlášť meniť geometriu,“ radí Gustáv Miškeje z MM Racing.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnaký názor zastáva Martin Koiš, ktorý odporúča kontrolovať geometriu pri výraznom rozšírení auta. Podložkami rozšírené auto býva citlivé na nepresné vyváženie pneumatík. Už aj malé opotrebovanie pneumatiky môže spôsobiť trasenie vo volante.

Hotová za pol hodinu Cena za opravu geometrie závisí od regiónu, typu geometrie, ale tiež veľkosti auta. Za malé auto zaplatíte bežne od 20 do 35 eur vrátane DPH. Terénne auto môže stáť podstatne viac. Medzi cenou za skontrolovanie a nastavenie geometrie nebýva rozdiel, pretože aj kontrola si vyžaduje namontovanie kamier a celého systému na kolesá auta. V servise žiadajte protokol od nameraných hodnôt pred a po oprave.

Na starších autách si pred nastavením geometrie dajte skontrolovať guľové čapy a vôle na podvozku. „V prvom rade treba odstrániť chyby a potom nastavovať geometriu,“ radí Kováč. S nastavením podvozka v servise stratíte minimálne tridsať minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo spôsobuje zlá geometria

nerovnomerné opotrebovanie pneumatík

skrátenie životnosti pneumatík

zhoršenie jazdných vlastností

strata komfortu jazdy

zhoršenie stability pri brzdení

Kedy treba kontrolovať podvozok

ak auto ťahá do strany a volant je rovno

ak je pri brzdení auto nestabilné

máte nerovnomerne opotrebované pneumatiky

počuť búchanie v náprave

ak auto pláva v zákrute

Najskôr treba odstrániť poškodené časti a vôľu v náprave, až potom nastavovať geometriu. V niektorých servisoch majú špeciálne zariadenie na zistenie vôle.

Počítač porovnáva namerané údaje s databázou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pre konkrétny typ auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 030
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 306
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 854
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 829
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 535
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 369
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 169
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 302
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 400
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 207
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 778
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 197
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 022
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 436
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 468
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu