BRATISLAVA. Toyota v roku 2007 šokovala tým, že jej nový kompaktný hatchback nedostal tradičné označenie Corolla, ale Auris. Zákazníci si naň rýchlo zvykli, lebo okrem názvu zostalo všetko po starom. Nekonfliktný dizajn, dôraz na kvalitu i dostatočne veľký priestor pre posádku.
Prívetivejšia tvár
Aj konzervatívne tvary potrebujú čas od času novú iskru. Omladzovacia kúra približne v polovici životného cyklu Aurisu zahladila vrásky a priniesla zdokonalenú techniku. Vďaka modifikovanej prednej časti sa Auris „tvári“ o čosi prívetivejšie. Svetlomety charakterizujú väčšie rozmery a nárazník tvorí jeden celok s novou maskou chladiča. V lepšie vybavených verziách z rohov nárazníka vystupujú hmlovky. Základný variant si musí vystačiť so „záslepkami“. Rovnaký štylistický prvok nachádzame vzadu. V nárazníku našli miesto okrúhle odrazové sklá.
Zadnú časť opticky rozširujú nové dvojfarebné koncové svetlá. Bočné smerovky sa z blatníkov presťahovali na zraniteľnejšie miesto, do spätných zrkadiel. Vodič preto najmä v meste ocení možnosť ich sklopenia. V základnej verzii Terra Cool tak musí urobiť manuálne, v ostatných modeloch je ľudská sila nahradená elektromotormi.
Dobrá aj zlá inšpirácia
Pri pohľade na Auris sa nedokážeme zbaviť dojmu, že konštruktéri hľadali inšpiráciu vo svete minivanov. Celková výška auta 1505 mm patrí k najväčším v rámci triedy. Vozidlá MPV pripomína aj veľké čelné sklo a dvojité predné stĺpiky, ktoré v určitých situáciách komplikujú výhľad šikmo dopredu.
|
Ovládač hlasitosti audia už nekĺže medzi prstami. |
Vylepšili nedostatky
Páči sa nám nový volant s malým priemerom, hrubým vencom a plochou spodnou časťou. Obsahuje základné ovládače audiosystému a hlavne tlačidlo ovládajúce palubný počítač. Doteraz sa vodič bažiaci po informáciách napríklad o aktuálnej spotrebe musel naťahovať cez volant k prístrojovému panelu.
|
K najpozitívnejším novinkám vo vnútri patrí |
Toyota evidentne načúvala výhradám zákazníkov a novinárov. Svedčí o tom aj taký detail, ako otočný ovládač hlasitosti rádia. Jeho hladký povrch spôsobil, že prsty sa po ňom kĺzali namiesto toho, aby ním otáčali. Nový typ je po obvode vrúbkovaný. Moderné optitrónové prístroje stále vyzerajú veľmi dobre. Len oranžovú farbu číslic nahradila biela.
| Sedáky vás v zákrutách nepodržia, zato sa na ne ľahko nastupuje. |
Veľa miesta
Priestorová ponuka v kabíne je silnou stránkou Aurisu. Vyššia stavba karosérie vytvára pocit vzdušnosti. Priestor však nie je o pocitoch. Dozadu sa bez problémov zmestia dvaja dospelí cestujúci. Sklon operadla si môžu nastaviť do dvoch polôh.
|
Kufor má základný objem 350 litrov. |
Predné sedadlá sú primerane tuhé, ale v oblasti sedákov im chýba bočné vedenie. Spolu s komfortne naladeným a dobre utlmeným podvozkom nabádajú skôr k pohodovej jazde. Prehnané „športovanie“ celkom nesvedčí občas nervóznej zadnej náprave. Poskakujúci zadok je často sprievodným javom jazdy po menej kvalitnej vozovke.
|
K odkladaciemu priestoru pod stredovou konzolou |
| Kapotu musí dvíhať človek, nie plynové vzpery. |
Dobrá atmosféra
Toyota zatiaľ nepodlieha módnym trendom a na turbomotory konkurencie odpovedá vyladenými atmosférickými agregátmi. Modernizovaná zážihová jedna-šestka dostala nový systém variabilného časovania ventilov Valvematic a šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Veľmi kultivovaná poháňacia jednotka disponuje výkonom 97 kW (132 k) a najvyšším krútiacim momentom 160 Nm pri 4400 ot./min. Spoza volantu by sme hádali nižšie hodnoty, na čom sa zrejme podpísala „surovosť“ agregátu spôsobená malým počtom najazdených kilometrov.
To ale nemení nič na tom, že motor udeľuje autu s celkovou hmotnosťou 1750 kg primeranú dynamiku. Priemerná spotreba benzínu prekročila výrobcom udávanú hodnotu 6,2 l/100 km o rovný liter.
SME spokojní | SME nespokojní |
priestor vpredu i vzadu | výhľad cez predný stĺpik |
poloha radiacej páky | jednoduchá zadná náprava |
odhlučnenie motora | - |
tvar a priemer volantu | - |
jazdný komfort | - |
sériový USB vstup | - |
Kupujem-nekupujem |
Uznávam, že Auris z pohľadu bežného vodiča nemá zásadnejšie nedostatky. Napriek tomu nekupujem. Chýba mi trochu menej uniformity - viac emócií. Viem, pre niekoho to môže byť banalita... (Filip Garaj) |
Technické parametre
motor | 1.6 Valvematic |
zdvihový objem [cm3] | 1598 |
výkon [kW/k] | 97/132 |
pri otáčkach [1/min] | 6400 |
krútiaci moment [Nm] | 160 |
pri otáčkach [1/min] | 4400 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 195 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 10,2 |
nameraná spotreba [l/100 km] | 7,2 |
emisie CO2 [g/km] | 152 |
batožinový priestor [l] | 350-777 |
cena modelu od [€] | 13.390 |