S parkovacími miestami v Bratislave je to ako so šafranom. Každé ráno sa medzi vodičmi strhne imaginárna bitka o najvychytenejšie miesta, pokiaľ možno čo najbližšie k ich pracovisku.
Kritickou oblasťou je najmä centrum mesta a jeho širšie okolie. Na jednom z takýchto miest stojí i postarší mercedes. Už niekoľko týždňov a nonstop. Ostatní, parkovaniachtiví vodiči, pekne zúria. Môže tu vozidlo bez pohnutia stáť a každý deň iritovať motoristov aj naďalej?
Pravdepodobne, môže. Ako vidno na priloženom obrázku, auto stojí na parkovacom mieste celkom neškodne. To znamená, že jeho majiteľ neporušil ani jedno z dopravných nariadení, ktoré sú bližšie definované v zákone o cestnej premávke.
§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Pri zastavení a státí je vodič povinný prednostne použiť parkovisko tak, aby neobmedzoval ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri zastavení a státí vodič je povinný čo najlepšie využiť parkovacie miesto a nesmie znemožniť ostatným vodičom vyjdenie z parkovacieho miesta. Rovnako nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by znemožnil vjazd a výjazd vozidiel. Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich.
Laicky povedané:
- Mercedes stojí na vyznačenom parkovacom mieste
- Vodič ho zaparkoval na verejnom, neplatenom parkovisku
- Parkovanie auta tu nie je obmedzené žiadnou dopravnou značkou
- Vozidlo nijak neobmedzuje ostatných účastníkov cestnej premávky (to znamená: neznemožňuje ostatným motoristom vyjdenie z parkovacieho miesta alebo výjazd a vjazd vozidiel)
To, že majiteľ vozidla pravdepodobne zneužíva parkovacie miesto na svoje "podnikateľské" aktivity, je už druhá vec.
V súčasnosti rastú prípady, kedy ľudia kšeftujú s ojazdenými autami. Nakúpia ich v zahraničí, namiesto autobazáru ich odstavia na verejnom parkovisku a ponúkajú na predaj. Nemusia platiť žiadny parkovací poplatok a autá tu môže v pokoji stáť, obrazne povedané aj ďalších 10 rokov. To, že zaberajú miesto ďalším vodičom, im očividne neprekáža. Hlavne, že ich to nič nestojí a nehrozí im žiadny postih.
Kompetentné orgány sú v tejto veci bezbranné, keďže auto je súkromný majetok jeho vlastníka. Obrátili sme sa na oddelenie úseku dopravy hlavného mesta, ktorého vedúca, Adriana Lichnerová, nám to potvrdila:
"V súvislosti s vašim dotazom ohľadne dlhodobého parkovania vozidla na parkovisku oznamujeme, že nemáme žiadnu právomoc na odtiahnutie takéhoto vozidla."
Čo by mohlo pomôcť zabrániť zneužívať parkovacie miesta?
Zasiahnuť by mohla jedine mestská alebo štátna polícia. No aj to len v prípade, ak by autu chýbalo evidenčné číslo alebo emisná kontrola.
Ďalšou možnosťou by asi mohol byť zásah majiteľa parkoviska, ak predávané vozidlo stojí na súkromnom verejnom parkovacom mieste. Nikde sme sa však nedozvedeli, ako by mal taký zásah vyzerať. Žeby zavedením platenia za parkovacie miesto?
A čo nesúkromné verejné parkoviská? Problém ich zneužívania na podnikateľské účely by pravdepodobne mohlo vyriešiť všeobecne záväzné nariadenie obce, v ktorom by sa napríklad zaviedla daň za dlhodobé užívanie verejného priestranstva na súkromné účely. Či by to však pomohlo, netušíme.
Vyzerá to teda tak, že podnikaniachtivých vodičov budeme musieť na verejných parkoviskách tolerovať aj naďalej.