SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ukradnuté auto sa našlo. Ale čo prístup policajtov?

Od začiatku tohto roka sa policajtom podarilo nájsť 29 ukradnutých vozidiel. Jedno z nich sa dostalo za niekoľko hodín od krádeže naspäť do rúk majiteľa. Napriek tomu to vyzerá tak, že polícia si neurobila svoju prácu poriadne.

Zlodeji ukradnú na Slovensku v priemere 6 vozidiel denne. Od začiatku tohto roka sa policajtom podarilo nájsť 29 ukradnutých vozidiel. Medzi nimi aj jedno BMW.

Toto auto ukradli v noci zo soboty na nedeľu. V nedeľu už bolo naspäť v rukách majiteľov. Napriek tomu to vyzerá tak, že polícia si neurobila svoju prácu poriadne.

Pozrite si, aké autá sa najviac kradnú na Slovensku - tabuľky, štatistiky, mapy

Internetom kolujú rôzne historky o tom, ako zlodeji prostredníctvom sofistikovanej techniky dokážu obísť všetky zabezpečovacie zariadenia v aute za veľmi krátky čas. Okrem toho je zvyčajne prakticky nemožné, aby sa majiteľ dostal späť k autu, ktoré prešlo rukami zlodejov. Tí ho totiž veľmi rýchlo dokážu "prispôsobiť" tak, že bez dôkladnej kontroly vôbec nezistíte, či je auto vaše. Martinov kolega však mal šťastie.

Návod, ako rýchlo nájsť ukradnuté auto

V aute bolo zabudované monitorovacie zariadenie, vďaka ktorému auto vedeli lokalizovať. Druhým šťastím bolo, že toto zariadenie nefungovalo spoľahlivo.

Martin: "GSM spojenie často haprovalo a furt volali, že čo je s autom. Zlodej na 100 % použil vyhľadávačku signálu a keďže žiaden signál pri "obhliadke" nenašiel, auto kľudne vzal a nepoužil rušičku. Signál zapli diaľkovo až ráno po nahlásení a auto sa tým pádom dalo vyhľadať."

Monitorovacie zariadenie funguje na princípe kombinácie GPS navigácie a mobilného signálu GSM.

  • GPS navigácia zistí, kde sa auto nachádza
  • GSM signál zabezpečí, že o polohe auta sa dozvie prijímateľ tohto signálu

V prípade, že monitorovacie zariadenie vysiela signál GSM, zlodej vie vďaka špeciálnemu prístroju zistiť, kde sa toto zariadenie v aute nachádza a vie ho potom odpojiť. Lenže zariadenie bolo pokazené, žiadny mobilný signál nevysielalo a tak si asi zlodej pomyslel, že auto nie je na diaľku monitorované. V tom sa však zmýlil a tak majitelia vedeli ukradnuté auto rýchlo vypátrať.

Akú úlohu zohrala v pátraní polícia

Martin: "Kolegovi ukradli v sobotu v noci spred domu v Bratislave auto. Ráno teda zalarmoval Secar, ktorí auto cez satelit zaznamenali idúc na Záhorie a nakoniec ho aj vytrackovali až do garáže jedného rodinného domu v obci na Záhorí.

On zatiaľ šiel s bratislavskými policajtmi ich autom do Malaciek, kde dotyční 20 minút hľadali miestnu dopravnú políciu, na ktorú im kontakt musel zistiť mobilom on sám, lebo si nechceli míňať (alebo nemali) kredit. Okrem toho ich musel on doviesť až na miesto činu, hoci pri garáži príslušného autíčkara už stála miestna hliadka spolu so Secarom, ktorá mala miesto činu "zabezpečené", a to tak, že ani nešli dovnútra, len čakali vonku pred domom kým nepríde kolega s bratislavskými policajtmi.

Po dostavení sa na miesto činu vyzvali policajti kolegu, nech ide s nimi dovnútra preskúmať situáciu, ako keby tam on mal čosi hľadať.

Auto tam samozrejme bolo, no prítomného autíčkara, na ktorého mali vraj už predtým tip, ani nezbalili, lebo jednoducho povedal, že on nevie, kto mu to auto do jeho garáže zaparkoval a tváril sa, že čo tam u neho doma tá delegácia chce.

Policajti nevzali ani odtlačky prstov, lebo hneď sami vyhlásili, že to určite bolo kradnuté v rukaviciach. Handričkou len zaistili pachové stopy.

Kolega teda vzal preprogramované auto s komplet rozobratou kabelážou a vybral sa späť do Bratislavy, všetky kontrolky pípajúc. Požičal si pritom "nový" autíčkarov kľúč, ktorý mu policajti v Bratislave odňali ako dôkazový materiál, keďže originál kľúč nefungoval."

Ak je pravdou to, o čom písal Martin, prístup policajtov bol skutočne zvláštny.

Nie je v poriadku, aby poškodený pôsobil vo vozidle polície ako sprostredkovateľ medzi jednotlivými oddeleniami policajného zboru. Pre políciu nemôže byť neprekonateľným problémom nájsť policajnú stanicu v inom okrese, napríklad pomocou vysielačky. Zaujímavé by bolo vedieť, čo by robili, keby neexistovali mobilné telefóny.

Rovnako sa nám nezdá správne vyzývať poškodeného, aby sa zúčastnil zásahu na zaistenie ukradnutého auta. Veď, policajti vôbec netušili, čo ich čaká na mieste. Mali "zabezpečiť" auto, prípadne páchateľa. Poškodeného tam vôbec nepotrebovali. Dokonca je možné, že ho vystavili riziku.

Tiež asi nie je úplne správne, aby dôkazový materiál (auto, kľúče) zverili policajti do rúk poškodeného. Možno si chceli ušetriť prácu a nechali poškodeného previesť auto. Potom mu "nové" kľúče zabavili s odôvodnením, že je to dôkaz. Ako je možné, že sa dôkaz ocitol v rukách poškodeného?

Je predsa úlohou polície postarať sa o dôkazy do skončenia vyšetrovania krádeže. Kolegovi Martina ich mali vydať až potom, čo ich polícia prestane potrebovať.

Z pohľadu vyšetrovateľov bolo možno všetko tak, ako má byť. Prístup policajtov k prípadu podľa Martinovho popisu však z pohľadu laika naznačuje lajdáckosť vo vzťahu k vyriešeniu krádeže. Takýmto prístupom sa nebude dať na Slovensku efektívne znižovať počet ukradnutých áut. O chytaní páchateľov krádeží radšej pomlčíme.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  3. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  8. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  9. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  10. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 395
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 698
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 835
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 186
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 536
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 820
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 183
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 8 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Monika Jankovská v rukách polície.

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.