SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Ako určiť vinníka nehody

Dopravné situácie, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Zažili ich dvaja z vás. Našťastie, ani jedna z nich neskončila nehodou. Kto by bol za prípadnú haváriu zodpovedný?

Nerozhodný šofér na moste. Predbehnúť ho?

Ivan: "Chcel by som sa s vami poradiť o vine/nevine účastníkov cestnej premávky v situácii, ktorá sa mi stala v nedeľu, 18.4.2010 v čase cca 13:50 na ceste z Vysokej pri Morave do Stupavy, asi 1 km pred odbočkou na Zohor, na moste ponad kanál "Malina".

01.jpg

Najprv popíšem situáciu na pripojenej fotografii:
- červená silná čiara vľavo je moje vozidlo
- čierna silná čiara na moste je vozidlo xy
- červené šípky označujú pohyb môjho vozidla a vozidla xy
- červený bod je miesto, kde som začal brzdiť.

Išiel som smer Stupava. Zbadal som, že vozidlo xy vychádza z poľnej cesty na hlavnú. Zadal som znamenie o zmene smeru jazdy a plynule som prešiel do ľavého jazdného pruhu, keďže v protismere nikto nebol.

Vodič vozidla xy ma asi nevidel, lebo uprostred mosta zastavil a rozhodoval sa, na ktorú stranu za mostom odbočí. Ešte stále nedával znamenie o zmene smeru jazdy.

Ja som bol už v ľavom jazdnom pruhu, asi v červenom bode. Myslel som si, "však sa rozbieha, tak ho vlastne obídem". Vtedy vozidlo xy dalo znamenie o odbočení doľava a začalo odbočovací manéver. Až vtedy sa vodič obzrel a zabrzdil.

Minuli sme sa o pár centimetrov, ja v rýchlosti cca 90 km/h, on vlastne v rozbehu.

V prípade zrážky, kto nesie vinu na skoro uskutočnenej nehode? Ako jediný dôkaz, teda pozostatok z danej situácie, je moja brzdná dráha v ľavej časti vozovky v dĺžke asi 8 m, zhodou okolností presne na moste cez kanál."

Na prvý pohľad, je jasné, kto by bol vinníkom. Bolo by to tak aj podľa dopravných predpisov?

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Vychádzajme z predpokladu, že platí to, čo o okolnostiach situácie napísal Ivan. Potom bolo Ivanovou povinnosťou, aby neohrozil alebo neobmedzil vodiča vozidla, ktoré predchádzal.

Predchádzané vozidlo nesmie nijak brániť predchádzaniu. Zároveň, povinnosťou vodiča predchádzaného auta je nie len zapnúť smerovky, ale aj neohroziť vozidlá idúce za ním. No a v neposlednom rade, zastaviť na moste je zakázané.

Ivan napísal, že v čase, keď začal predchádzanie, vodič vozidla "xy" nedávalo vôbec znamenie o zmene smeru jazdy. Dokonca to vraj vyzeralo tak, že nie je jasné, čo auto "xy" spraví. Tu mohol Ivan predvídať problémy a mohol spomaliť.

Problémom je odbočovanie a nepozornosť

Do momentu, keď sa vodič vozidla "xy" rozhodol odbočiť vľavo, Ivan neurobil nič v rozpore s dopravnými predpismi. Rozhodnutie vodiča "xy" odbočiť ho však dostalo do nebezpečnej situácie. Pritom to vyzerá tak, že vodič "xy" by nemal mať problém všimnúť si v spätnom zrkadle blížiace sa vozidlo idúce po rovnej ceste.

Myslíme si, že v prípade zrážky by bol vinníkom vodič vozidla "xy". Jeho rozhodnutie o odbočení prišlo v čase, keď už Ivan predchádzal. Len vodič vozidla "xy" mal v tomto prípade kľúč k tomu, či sa nehoda stane alebo nie. Ak by si bol všimol blížiace sa Ivanove auto, určite by nezačal odbočovanie.

Dokázať to by bola ale iná otázka. Ak sa Ivanovi podarilo zanechať v ľavom jazdnom pruhu stopy po brzdení, bol by to zjavne dostatočný dôkaz o tom, že Ivan šiel v ľavom jazdnom pruhu skôr než vozidlo "xy" začalo odbočovať.

Kto by bol zodpovedný za zrážku v križovatke?

Radovan: "Viackrát sa mi stala situácia, pri ktorej som si nie istý, kto by bol vinník v prípade nehody. Ja (na priloženej mapke vodič červeného vozidla) sa otáčam na električkovom páse. Ide o pomerne frekventované miesto (Karlova Ves, pri Bille) a premávka električiek je taktiež častá, preto sa snažím spraviť celý manéver v čo najkratšom čase.

situacia.jpg

Situácia, že by bola cesta úplne voľná a ja by som sa mohol bezpečne zaradiť je mimoriadne zriedkavá a preto chcem využiť aspoň to, že v ľavom jazdnom pruhu je voľno (v pravom je dlhý súvislý rad áut).

Začínam teda vchádzať do ľavého jazdného pruhu, keď v tom náhle a nečakane vodič zeleného vozidla (bez smerovky) sa rozhodne predbehnúť modré vozidlo. Zrážke som sa vyhol len prudkým stlačením brzdového pedálu.

Moja otázka teda znie: kto by v prípade nehody bol zodpovedný? Ja, lebo som nedal prednosť vozidlám idúcim po ceste, kam som sa zaraďoval, alebo vodič zeleného auta preto, že zmenil náhle smer či rýchlosť jazdy a to dokonca bez použitia svetiel o zmene smeru jazdy?"

Tento prípad, aj keď by mnohí vedeli vinníka určiť hneď, nie je jednoduchý.

Vodič červeného auta sa otáčal v križovatke do protismeru. Vodič zeleného auta sa preradil v obci z pravého jazdného pruhu do ľavého.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Aj keď zelené auto malo mať zapnuté smerovky pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého, jeho vodič ich odignoroval.

Červené auto sa otáčalo v križovatke do protismernej premávky, pričom križovatka nie je riadená semaformi. Úlohou vodiča bolo prejsť križovatkou tak, aby dal prednosť všetkým protiidúcim vozidlám.

Zelenému vozidlu však Radovan prednosť dávať nemusel, pretože ono bolo zaradené v pravom jazdnom pruhu. A keďže žiadne vozidlo idúce v jazdnom smere, do ktorého sa chcel zaradiť Radovan, ani náznakom nedávalo žiadne znamenie o snahe vojsť do ľavého jazdného pruhu, vybralo sa doň červené vozidlo.

Predbiehanie v križovatke smeruje k nehode

Tu však spravil veľkú chybu vodič zeleného auta, ktoré "vystrelilo" vpred a Radovanovi nezostávalo nič iné, len zachraňovať situáciu. Ak by sa mu to nepodarilo, podľa nášho názoru by bol vinníkom nehody vodič zeleného auta.

Aj v tomto prípade totiž Radovan neporušil dopravné predpisy do momentu, kým ich začalo porušovať iné vozidlo. Bez nebezpečného manévru zeleného vozidla by nenastal žiadny problém.

Či už v prípade, ktorý popisuje Ivan alebo Radovan, je veľmi dôležité, aby ste boli opatrní, pozorní, všímali si okolie a na situácie reagovali rýchlo a správne. A to pri akomkoľvek manévri. Pomôže vám to predísť prípadnej dopravnej nehode.

Ako určiť, kto je zodpovedný za prípadnú nehodu v podobných situáciách? Ak vieme povedať, že príčinou vzniku porušení dopravných predpisov inými účastníkmi cestnej premávky je konkrétny priestupok, vinník nehody je páchateľ tohto priestupku. Pritom vinníkom nie ten, koho porušenie dopravného predpisu by neexistovalo, ak by nebolo následkom iného priestupku. To samozrejme nevylučuje, že vinníkov nehody môže byť viac účastníkov cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 025
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 307
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 649
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 235
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 242
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 056
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 080
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na to, ako minister financií často hovorí o "doslova prázdnej špajzi", z nej dokáže, za istých okolností, stále vydolovávať značné sumy.


Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


11 h
Eduard Žitňanský

Nápad sa bude prerokovávať v skrátenom konaní, čo prešlo o jediný hlas.


16 h
Lewis Hamilton oslavuje triumf na Veľkej cene S. Arábie. V pozadí je sklamaný jeho rival Max Verstappen.

Veľkú cenu Saudskej Arábie poznačila kolízia rivalov v boji o titul majstra sveta.


11 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  2. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  3. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  4. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  5. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  6. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  7. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  8. Rasťo Valent: Zamyslenie o Messim, PSG a Barce
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 868
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 312
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 879
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 733
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 482
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 374
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 702
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 675
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu