SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ako určiť vinníka nehody

Dopravné situácie, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Zažili ich dvaja z vás. Našťastie, ani jedna z nich neskončila nehodou. Kto by bol za prípadnú haváriu zodpovedný?

Nerozhodný šofér na moste. Predbehnúť ho?

Ivan: "Chcel by som sa s vami poradiť o vine/nevine účastníkov cestnej premávky v situácii, ktorá sa mi stala v nedeľu, 18.4.2010 v čase cca 13:50 na ceste z Vysokej pri Morave do Stupavy, asi 1 km pred odbočkou na Zohor, na moste ponad kanál "Malina".

01.jpg

Najprv popíšem situáciu na pripojenej fotografii:
- červená silná čiara vľavo je moje vozidlo
- čierna silná čiara na moste je vozidlo xy
- červené šípky označujú pohyb môjho vozidla a vozidla xy
- červený bod je miesto, kde som začal brzdiť.

Išiel som smer Stupava. Zbadal som, že vozidlo xy vychádza z poľnej cesty na hlavnú. Zadal som znamenie o zmene smeru jazdy a plynule som prešiel do ľavého jazdného pruhu, keďže v protismere nikto nebol.

Vodič vozidla xy ma asi nevidel, lebo uprostred mosta zastavil a rozhodoval sa, na ktorú stranu za mostom odbočí. Ešte stále nedával znamenie o zmene smeru jazdy.

Ja som bol už v ľavom jazdnom pruhu, asi v červenom bode. Myslel som si, "však sa rozbieha, tak ho vlastne obídem". Vtedy vozidlo xy dalo znamenie o odbočení doľava a začalo odbočovací manéver. Až vtedy sa vodič obzrel a zabrzdil.

Minuli sme sa o pár centimetrov, ja v rýchlosti cca 90 km/h, on vlastne v rozbehu.

V prípade zrážky, kto nesie vinu na skoro uskutočnenej nehode? Ako jediný dôkaz, teda pozostatok z danej situácie, je moja brzdná dráha v ľavej časti vozovky v dĺžke asi 8 m, zhodou okolností presne na moste cez kanál."

Na prvý pohľad, je jasné, kto by bol vinníkom. Bolo by to tak aj podľa dopravných predpisov?

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Vychádzajme z predpokladu, že platí to, čo o okolnostiach situácie napísal Ivan. Potom bolo Ivanovou povinnosťou, aby neohrozil alebo neobmedzil vodiča vozidla, ktoré predchádzal.

Predchádzané vozidlo nesmie nijak brániť predchádzaniu. Zároveň, povinnosťou vodiča predchádzaného auta je nie len zapnúť smerovky, ale aj neohroziť vozidlá idúce za ním. No a v neposlednom rade, zastaviť na moste je zakázané.

Ivan napísal, že v čase, keď začal predchádzanie, vodič vozidla "xy" nedávalo vôbec znamenie o zmene smeru jazdy. Dokonca to vraj vyzeralo tak, že nie je jasné, čo auto "xy" spraví. Tu mohol Ivan predvídať problémy a mohol spomaliť.

Problémom je odbočovanie a nepozornosť

Do momentu, keď sa vodič vozidla "xy" rozhodol odbočiť vľavo, Ivan neurobil nič v rozpore s dopravnými predpismi. Rozhodnutie vodiča "xy" odbočiť ho však dostalo do nebezpečnej situácie. Pritom to vyzerá tak, že vodič "xy" by nemal mať problém všimnúť si v spätnom zrkadle blížiace sa vozidlo idúce po rovnej ceste.

Myslíme si, že v prípade zrážky by bol vinníkom vodič vozidla "xy". Jeho rozhodnutie o odbočení prišlo v čase, keď už Ivan predchádzal. Len vodič vozidla "xy" mal v tomto prípade kľúč k tomu, či sa nehoda stane alebo nie. Ak by si bol všimol blížiace sa Ivanove auto, určite by nezačal odbočovanie.

Dokázať to by bola ale iná otázka. Ak sa Ivanovi podarilo zanechať v ľavom jazdnom pruhu stopy po brzdení, bol by to zjavne dostatočný dôkaz o tom, že Ivan šiel v ľavom jazdnom pruhu skôr než vozidlo "xy" začalo odbočovať.

Kto by bol zodpovedný za zrážku v križovatke?

Radovan: "Viackrát sa mi stala situácia, pri ktorej som si nie istý, kto by bol vinník v prípade nehody. Ja (na priloženej mapke vodič červeného vozidla) sa otáčam na električkovom páse. Ide o pomerne frekventované miesto (Karlova Ves, pri Bille) a premávka električiek je taktiež častá, preto sa snažím spraviť celý manéver v čo najkratšom čase.

situacia.jpg

Situácia, že by bola cesta úplne voľná a ja by som sa mohol bezpečne zaradiť je mimoriadne zriedkavá a preto chcem využiť aspoň to, že v ľavom jazdnom pruhu je voľno (v pravom je dlhý súvislý rad áut).

Začínam teda vchádzať do ľavého jazdného pruhu, keď v tom náhle a nečakane vodič zeleného vozidla (bez smerovky) sa rozhodne predbehnúť modré vozidlo. Zrážke som sa vyhol len prudkým stlačením brzdového pedálu.

Moja otázka teda znie: kto by v prípade nehody bol zodpovedný? Ja, lebo som nedal prednosť vozidlám idúcim po ceste, kam som sa zaraďoval, alebo vodič zeleného auta preto, že zmenil náhle smer či rýchlosť jazdy a to dokonca bez použitia svetiel o zmene smeru jazdy?"

Tento prípad, aj keď by mnohí vedeli vinníka určiť hneď, nie je jednoduchý.

Vodič červeného auta sa otáčal v križovatke do protismeru. Vodič zeleného auta sa preradil v obci z pravého jazdného pruhu do ľavého.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Aj keď zelené auto malo mať zapnuté smerovky pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého, jeho vodič ich odignoroval.

Červené auto sa otáčalo v križovatke do protismernej premávky, pričom križovatka nie je riadená semaformi. Úlohou vodiča bolo prejsť križovatkou tak, aby dal prednosť všetkým protiidúcim vozidlám.

Zelenému vozidlu však Radovan prednosť dávať nemusel, pretože ono bolo zaradené v pravom jazdnom pruhu. A keďže žiadne vozidlo idúce v jazdnom smere, do ktorého sa chcel zaradiť Radovan, ani náznakom nedávalo žiadne znamenie o snahe vojsť do ľavého jazdného pruhu, vybralo sa doň červené vozidlo.

Predbiehanie v križovatke smeruje k nehode

Tu však spravil veľkú chybu vodič zeleného auta, ktoré "vystrelilo" vpred a Radovanovi nezostávalo nič iné, len zachraňovať situáciu. Ak by sa mu to nepodarilo, podľa nášho názoru by bol vinníkom nehody vodič zeleného auta.

Aj v tomto prípade totiž Radovan neporušil dopravné predpisy do momentu, kým ich začalo porušovať iné vozidlo. Bez nebezpečného manévru zeleného vozidla by nenastal žiadny problém.

Či už v prípade, ktorý popisuje Ivan alebo Radovan, je veľmi dôležité, aby ste boli opatrní, pozorní, všímali si okolie a na situácie reagovali rýchlo a správne. A to pri akomkoľvek manévri. Pomôže vám to predísť prípadnej dopravnej nehode.

Ako určiť, kto je zodpovedný za prípadnú nehodu v podobných situáciách? Ak vieme povedať, že príčinou vzniku porušení dopravných predpisov inými účastníkmi cestnej premávky je konkrétny priestupok, vinník nehody je páchateľ tohto priestupku. Pritom vinníkom nie ten, koho porušenie dopravného predpisu by neexistovalo, ak by nebolo následkom iného priestupku. To samozrejme nevylučuje, že vinníkov nehody môže byť viac účastníkov cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.