SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ako určiť vinníka nehody

Dopravné situácie, ktoré na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Zažili ich dvaja z vás. Našťastie, ani jedna z nich neskončila nehodou. Kto by bol za prípadnú haváriu zodpovedný?

Nerozhodný šofér na moste. Predbehnúť ho?

Ivan: "Chcel by som sa s vami poradiť o vine/nevine účastníkov cestnej premávky v situácii, ktorá sa mi stala v nedeľu, 18.4.2010 v čase cca 13:50 na ceste z Vysokej pri Morave do Stupavy, asi 1 km pred odbočkou na Zohor, na moste ponad kanál "Malina".

01.jpg

Najprv popíšem situáciu na pripojenej fotografii:
- červená silná čiara vľavo je moje vozidlo
- čierna silná čiara na moste je vozidlo xy
- červené šípky označujú pohyb môjho vozidla a vozidla xy
- červený bod je miesto, kde som začal brzdiť.

Išiel som smer Stupava. Zbadal som, že vozidlo xy vychádza z poľnej cesty na hlavnú. Zadal som znamenie o zmene smeru jazdy a plynule som prešiel do ľavého jazdného pruhu, keďže v protismere nikto nebol.

Vodič vozidla xy ma asi nevidel, lebo uprostred mosta zastavil a rozhodoval sa, na ktorú stranu za mostom odbočí. Ešte stále nedával znamenie o zmene smeru jazdy.

Ja som bol už v ľavom jazdnom pruhu, asi v červenom bode. Myslel som si, "však sa rozbieha, tak ho vlastne obídem". Vtedy vozidlo xy dalo znamenie o odbočení doľava a začalo odbočovací manéver. Až vtedy sa vodič obzrel a zabrzdil.

Minuli sme sa o pár centimetrov, ja v rýchlosti cca 90 km/h, on vlastne v rozbehu.

V prípade zrážky, kto nesie vinu na skoro uskutočnenej nehode? Ako jediný dôkaz, teda pozostatok z danej situácie, je moja brzdná dráha v ľavej časti vozovky v dĺžke asi 8 m, zhodou okolností presne na moste cez kanál."

Na prvý pohľad, je jasné, kto by bol vinníkom. Bolo by to tak aj podľa dopravných predpisov?

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Vychádzajme z predpokladu, že platí to, čo o okolnostiach situácie napísal Ivan. Potom bolo Ivanovou povinnosťou, aby neohrozil alebo neobmedzil vodiča vozidla, ktoré predchádzal.

Predchádzané vozidlo nesmie nijak brániť predchádzaniu. Zároveň, povinnosťou vodiča predchádzaného auta je nie len zapnúť smerovky, ale aj neohroziť vozidlá idúce za ním. No a v neposlednom rade, zastaviť na moste je zakázané.

Ivan napísal, že v čase, keď začal predchádzanie, vodič vozidla "xy" nedávalo vôbec znamenie o zmene smeru jazdy. Dokonca to vraj vyzeralo tak, že nie je jasné, čo auto "xy" spraví. Tu mohol Ivan predvídať problémy a mohol spomaliť.

Problémom je odbočovanie a nepozornosť

Do momentu, keď sa vodič vozidla "xy" rozhodol odbočiť vľavo, Ivan neurobil nič v rozpore s dopravnými predpismi. Rozhodnutie vodiča "xy" odbočiť ho však dostalo do nebezpečnej situácie. Pritom to vyzerá tak, že vodič "xy" by nemal mať problém všimnúť si v spätnom zrkadle blížiace sa vozidlo idúce po rovnej ceste.

Myslíme si, že v prípade zrážky by bol vinníkom vodič vozidla "xy". Jeho rozhodnutie o odbočení prišlo v čase, keď už Ivan predchádzal. Len vodič vozidla "xy" mal v tomto prípade kľúč k tomu, či sa nehoda stane alebo nie. Ak by si bol všimol blížiace sa Ivanove auto, určite by nezačal odbočovanie.

Dokázať to by bola ale iná otázka. Ak sa Ivanovi podarilo zanechať v ľavom jazdnom pruhu stopy po brzdení, bol by to zjavne dostatočný dôkaz o tom, že Ivan šiel v ľavom jazdnom pruhu skôr než vozidlo "xy" začalo odbočovať.

Kto by bol zodpovedný za zrážku v križovatke?

Radovan: "Viackrát sa mi stala situácia, pri ktorej som si nie istý, kto by bol vinník v prípade nehody. Ja (na priloženej mapke vodič červeného vozidla) sa otáčam na električkovom páse. Ide o pomerne frekventované miesto (Karlova Ves, pri Bille) a premávka električiek je taktiež častá, preto sa snažím spraviť celý manéver v čo najkratšom čase.

situacia.jpg

Situácia, že by bola cesta úplne voľná a ja by som sa mohol bezpečne zaradiť je mimoriadne zriedkavá a preto chcem využiť aspoň to, že v ľavom jazdnom pruhu je voľno (v pravom je dlhý súvislý rad áut).

Začínam teda vchádzať do ľavého jazdného pruhu, keď v tom náhle a nečakane vodič zeleného vozidla (bez smerovky) sa rozhodne predbehnúť modré vozidlo. Zrážke som sa vyhol len prudkým stlačením brzdového pedálu.

Moja otázka teda znie: kto by v prípade nehody bol zodpovedný? Ja, lebo som nedal prednosť vozidlám idúcim po ceste, kam som sa zaraďoval, alebo vodič zeleného auta preto, že zmenil náhle smer či rýchlosť jazdy a to dokonca bez použitia svetiel o zmene smeru jazdy?"

Tento prípad, aj keď by mnohí vedeli vinníka určiť hneď, nie je jednoduchý.

Vodič červeného auta sa otáčal v križovatke do protismeru. Vodič zeleného auta sa preradil v obci z pravého jazdného pruhu do ľavého.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Aj keď zelené auto malo mať zapnuté smerovky pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého, jeho vodič ich odignoroval.

Červené auto sa otáčalo v križovatke do protismernej premávky, pričom križovatka nie je riadená semaformi. Úlohou vodiča bolo prejsť križovatkou tak, aby dal prednosť všetkým protiidúcim vozidlám.

Zelenému vozidlu však Radovan prednosť dávať nemusel, pretože ono bolo zaradené v pravom jazdnom pruhu. A keďže žiadne vozidlo idúce v jazdnom smere, do ktorého sa chcel zaradiť Radovan, ani náznakom nedávalo žiadne znamenie o snahe vojsť do ľavého jazdného pruhu, vybralo sa doň červené vozidlo.

Predbiehanie v križovatke smeruje k nehode

Tu však spravil veľkú chybu vodič zeleného auta, ktoré "vystrelilo" vpred a Radovanovi nezostávalo nič iné, len zachraňovať situáciu. Ak by sa mu to nepodarilo, podľa nášho názoru by bol vinníkom nehody vodič zeleného auta.

Aj v tomto prípade totiž Radovan neporušil dopravné predpisy do momentu, kým ich začalo porušovať iné vozidlo. Bez nebezpečného manévru zeleného vozidla by nenastal žiadny problém.

Či už v prípade, ktorý popisuje Ivan alebo Radovan, je veľmi dôležité, aby ste boli opatrní, pozorní, všímali si okolie a na situácie reagovali rýchlo a správne. A to pri akomkoľvek manévri. Pomôže vám to predísť prípadnej dopravnej nehode.

Ako určiť, kto je zodpovedný za prípadnú nehodu v podobných situáciách? Ak vieme povedať, že príčinou vzniku porušení dopravných predpisov inými účastníkmi cestnej premávky je konkrétny priestupok, vinník nehody je páchateľ tohto priestupku. Pritom vinníkom nie ten, koho porušenie dopravného predpisu by neexistovalo, ak by nebolo následkom iného priestupku. To samozrejme nevylučuje, že vinníkov nehody môže byť viac účastníkov cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 287
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 305
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 545
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 128
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 954
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 694
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

11 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

9 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

14 h