Napriek tomu, že čiary na ceste sú zvyčajne neprehliadnuteľné, pre niektorých vodičov sú neviditeľné. Alebo nepoznajú ich význam.
Napríklad, šípky v jazdných pruhoch pred križovatkou. Podľa vyhlášky určujú smer jazdy cez križovatku. V nasledujúcom videu však uvidíte, že nie každý sa to asi naučil správne. Niekedy, v rozpore s tým, čo ukazuje namaľovaná šípka na asfalte, jazdia vodiči z nepozornosti, niekedy je to pre nich spôsob, ako predbehnúť niekoľko áut pred nimi.
Jazda cez plnú čiaru, plnú dvojitú čiaru, cez šrafovanie na ceste - to je klasický neduh slovenského motoristu. Niekedy to vyzerá tak, akoby týmto spôsobom vodiči demonštrovali za zrušenie vodorovného dopravného značenia.
Najhoršie však je, keď sa auto presunie cez plnú čiaru do protismeru v križovatke, lebo predbieha cyklistov. To, že oproti nemu ide iné auto, akoby ani nebolo. V poslednom zábere vo videu uvidíte, ako vodič namiesto spomalenia radšej predbieha cez križovatku. Asi je v tomto prípade zbytočné dodávať, že nemal zapnuté svetlá.
Vodiči sa často, po porušení dopravných predpisov určených vodorovným dopravným značením, vyhovárajú na to, že čiary na danom mieste na ceste sú zbytočné, zle namaľované, obmedzujú plynulosť premávky.
Zabúdajú však na to, že zvyčajne nie sú dopravnými inžiniermi a nepoznajú všetky dôvody umiestnenia dotyčných dopravných značiek. Okrem toho, základný dôvod existencie dopravného značenia je bezpečnosť cestnej premávky. Aj na mieste, kde je to na prvý pohľad zbytočné.
Áno, existujú na Slovensku miesta, kde by sa dopravné značenie nie len mohlo ale aj malo prehodnotiť. To sa však nerobí ignorovaním dopravného značenia alebo dopravných predpisov. Vedie to totiž k chaosu na cestách.
Od chaosu už nie je ďaleko k dopravným nehodám. To nie je spôsob, ako bezpečnosť cestnej premávky zvýšiť. Bohužiaľ, to si však ľudia uvedomia až potom, keď sa pre ignorovanie dopravných predpisov stanú účastníkmi dopravnej nehody a so šťastím prežijú. Pritom stačí tak málo:
vynechať predstavu: "čím rýchlejšie pôjdem po ceste, o to skôr budem v cieli" - s každým ďalším kilometrom za hodinu navyše sa spolu s potrebou zvyšovania sústredenia a pozornosti zvyšuje aj riziko vzniku tragédie
rešpektovať dopravné predpisy a dopravné značenie, aj keď s nimi nesúhlasíme - na ceste sa totiž vždy nachádzajú ľudia, ktorí sa riadia predpismi. Tí ktorí to nerobia potom ohrozujú nie len seba.
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) V cestnej premávke sa používajú
a) zvislé dopravné značky,
b) vodorovné dopravné značky,
c) dopravné zariadenia.
Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.
Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.
Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.
Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13) vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.