SME

Skutočne sú čiary na ceste neviditeľné?

Napriek tomu, že čiary na ceste sú zvyčajne neprehliadnuteľné, pre niektorých vodičov sú neviditeľné. Alebo nepoznajú ich význam. Ako inak si vysvetliť to, čo sme natočili kamerou?

Napriek tomu, že čiary na ceste sú zvyčajne neprehliadnuteľné, pre niektorých vodičov sú neviditeľné. Alebo nepoznajú ich význam.

Napríklad, šípky v jazdných pruhoch pred križovatkou. Podľa vyhlášky určujú smer jazdy cez križovatku. V nasledujúcom videu však uvidíte, že nie každý sa to asi naučil správne. Niekedy, v rozpore s tým, čo ukazuje namaľovaná šípka na asfalte, jazdia vodiči z nepozornosti, niekedy je to pre nich spôsob, ako predbehnúť niekoľko áut pred nimi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jazda cez plnú čiaru, plnú dvojitú čiaru, cez šrafovanie na ceste - to je klasický neduh slovenského motoristu. Niekedy to vyzerá tak, akoby týmto spôsobom vodiči demonštrovali za zrušenie vodorovného dopravného značenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršie však je, keď sa auto presunie cez plnú čiaru do protismeru v križovatke, lebo predbieha cyklistov. To, že oproti nemu ide iné auto, akoby ani nebolo. V poslednom zábere vo videu uvidíte, ako vodič namiesto spomalenia radšej predbieha cez križovatku. Asi je v tomto prípade zbytočné dodávať, že nemal zapnuté svetlá.

Vodiči sa často, po porušení dopravných predpisov určených vodorovným dopravným značením, vyhovárajú na to, že čiary na danom mieste na ceste sú zbytočné, zle namaľované, obmedzujú plynulosť premávky.

Zabúdajú však na to, že zvyčajne nie sú dopravnými inžiniermi a nepoznajú všetky dôvody umiestnenia dotyčných dopravných značiek. Okrem toho, základný dôvod existencie dopravného značenia je bezpečnosť cestnej premávky. Aj na mieste, kde je to na prvý pohľad zbytočné.

SkryťVypnúť reklamu

Áno, existujú na Slovensku miesta, kde by sa dopravné značenie nie len mohlo ale aj malo prehodnotiť. To sa však nerobí ignorovaním dopravného značenia alebo dopravných predpisov. Vedie to totiž k chaosu na cestách.

Od chaosu už nie je ďaleko k dopravným nehodám. To nie je spôsob, ako bezpečnosť cestnej premávky zvýšiť. Bohužiaľ, to si však ľudia uvedomia až potom, keď sa pre ignorovanie dopravných predpisov stanú účastníkmi dopravnej nehody a so šťastím prežijú. Pritom stačí tak málo:

vynechať predstavu: "čím rýchlejšie pôjdem po ceste, o to skôr budem v cieli" - s každým ďalším kilometrom za hodinu navyše sa spolu s potrebou zvyšovania sústredenia a pozornosti zvyšuje aj riziko vzniku tragédie

rešpektovať dopravné predpisy a dopravné značenie, aj keď s nimi nesúhlasíme - na ceste sa totiž vždy nachádzajú ľudia, ktorí sa riadia predpismi. Tí ktorí to nerobia potom ohrozujú nie len seba.

SkryťVypnúť reklamu

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) V cestnej premávke sa používajú

a) zvislé dopravné značky,

b) vodorovné dopravné značky,

c) dopravné zariadenia.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13) vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 417
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 254
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 954
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 437
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 290
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 119
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 566
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 385
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 552
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 836
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 835
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu