Vskutku "úžasný" pohľad sa naskytne každému, kto k nám na Slovensko prichádza z Rakúska cez Berg a rovnako vníma našu krajinu aj pri odchode po tejto trase. Dominujú tu totiž hromady betónových zábran rozhádzaných po ceste, čo veru nie je najlepšou vizitkou pre metropolu Slovenskej republiky.
Korunu všetkému nasadzuje dopravná značka, ktorá nezmyselne ohraničuje zónu s maximálnou povolenou rýchlosťou 40 km/h.
Kým na rakúskej strane je na colnici Berg obmedzená rýchlosť na 70 a 50 km/h - a aj to len na veľmi krátkom úseku, u nás máme na oveľa dlhšom úseku zónu 40, hoci chodci sa tam takmer nepohybujú a cyklisti majú svoju trasu na násype. Istotne by postačovala päťdesiatka na 150 metroch.
Policajti odôvodňujú takúto organizáciu dopravy tvrdením, že je to v záujme peších účastníkov premávky. Tí sa sem však nemajú ako dostať, pričom väčšinou využívajú násyp. Aj keď sa súčasná vláda dušovala, že po obmedzení rýchlosti v meste na 50 km/h zmiznú z ulíc zbytočné značky s číslom 40, v Bratislave ich je stále hojne. Ani niektoré iné slovenské mestá v tomto nezaostávajú.
Ďalší zbytočne pomalý úsek v neobývanej prihraničnej zóne
Pri odchode zo Slovenska máme - najmä pre zahraničných šoférov - ešte jednu špecialitu: hranica obce je totiž vysunutá ďalej od hlavného mesta. Policajti tam teda majú príležitosť nachytať motoristov pri prekročení rýchlosti.
Vodiči zvyčajne začnú zrýchľovať na dvojpruhovej Viedenskej (ohraničenej zvodidlami) po odbočení k hranici. A práve tu majú policajti nastraženú pascu v podobe radaru. Hoci pokojne by tu mohla byť povolená aj sedemdesiatka.
Zväčšiť mapu
Mohla by byť na Ružinovskej 50-ka?
Ak zostaneme v metropole Slovenska, tak nielen pri hraničnom priechode Berg narazíme na bezdôvodné obmedzenie rýchlosti na 40 km/h. Priam ukážkovým príkladom je Ružinovská ulica.
Samozrejme, v blízkosti nemocnice je 40-ka jednoznačne oprávnená. Lenže tá pokračuje aj v úseku medzi Tomášikovou a Herlianskou, kde by sa dalo bezpečne jazdiť aj 50-kou.
Pôvodným zámerom obmedzenia rýchlosti tu bolo riziko zrážky áut a motocyklov s chodcami. Dnes je však situácia iná. Chodci majú dostatok priechodov, kde majú prednosť pred vozidlami. A teda niet dôvodu tolerovať, že niektorí nedisciplinovaní chodci tu prebiehajú cez štvorpruhovú vozovku kade sa im zachce.
Práve na chodcov by sa mali policajti pri vyberaní pokút zamerať predovšetkým. Nedisciplinovaní chodci však policajtov asi netrápia, keď tam viac strážia najvyššiu povolenú rýchlosť.
Pritom päťdesiatka na úseku, kde chodci nemajú čo robiť na vozovke mimo priechodov, je dostatočne bezpečná. Napokon rýchlosť 50 km/h na Ružinovskej ulici by určite pomohla aj plynulosti premávky. S úsekom v blízkosti nemocnice, kde je 40-ka plne opodstatnená.
Zbytočné zúženie jazdných pruhov v križovatke
Ďalšou brzdou v tejto lokalite je nútené zaraďovanie vozidiel (idúcich rovno) z dvoch do jedného pruhu v križovatke Ružinovskej s Tomášikovou.
Hoci Ružinovská je po renovácii v dĺžke niekoľkých kilometrov štvorpruhová a s bezchybným povrchom, vznikajú na nej zbytočné kolóny vozidiel práve pred spomínanou križovatkou. A to len preto, lebo autá sa musia z dvoch pruhov zoradiť do jedného. V špičke nie je výnimkou aj kolóna 30 - 40 áut. Pritom na jazdu v priamom smere by vodiči mohli bez problémov využiť oba jazdné pruhy s tým, že z ľavého by sa zároveň dalo plynulo odbočovať doľava na Tomášikovu alebo pokračovať priamo.
Pravda, to by si vyžiadalo malý zásah do režimu prepínania semaforov - čiže zelenú by mali najskôr autá v smere do centra mesta a potom v opačnom smere do Vrakune. Na jednu zelenú by tu v jednom smere súčasne prešlo oveľa viac vozidiel priamo bez toho, aby niekoho obmedzili.
Električky by zas mali voľný prejazd medzi prepnutím zeleného signálu na semaforoch pre jazdu po Ružinovskej z centra a do centra.
Terajšia situácia je trošku zložitejšia: najprv prechádzajú križovatkou obojsmerne vozidlá idúce priamo a potom tie, ktoré z oboch smerov odbočujú vľavo.
Navrhované riešenie je aj na iných križovatkách (napríklad na Trnavskej / Bajkalskej). Prínosom je, že sa tam zbytočne nehromadia autá.
Je najvyšší čas prehodnotiť prejazd križovatkami tam, kde sa kumuluje - najmä v čase dopravnej špičky - veľa vozidiel.
Zväčšiť mapu
Autor: Ivan Václavík