SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kde by sa dala zvýšiť plynulosť premávky bez zásahu do jej bezpečnosti

Vskutku "úžasný" pohľad sa naskytne každému, kto k nám na Slovensko prichádza z Rakúska cez Berg: betónové zábrany a Zóna 40 na mieste, kde chodca ani cyklistu nenájdete.

Vskutku "úžasný" pohľad sa naskytne každému, kto k nám na Slovensko prichádza z Rakúska cez Berg a rovnako vníma našu krajinu aj pri odchode po tejto trase. Dominujú tu totiž hromady betónových zábran rozhádzaných po ceste, čo veru nie je najlepšou vizitkou pre metropolu Slovenskej republiky.

Korunu všetkému nasadzuje dopravná značka, ktorá nezmyselne ohraničuje zónu s maximálnou povolenou rýchlosťou 40 km/h.

Kým na rakúskej strane je na colnici Berg obmedzená rýchlosť na 70 a 50 km/h - a aj to len na veľmi krátkom úseku, u nás máme na oveľa dlhšom úseku zónu 40, hoci chodci sa tam takmer nepohybujú a cyklisti majú svoju trasu na násype. Istotne by postačovala päťdesiatka na 150 metroch.

Berg2444.JPG

Policajti odôvodňujú takúto organizáciu dopravy tvrdením, že je to v záujme peších účastníkov premávky. Tí sa sem však nemajú ako dostať, pričom väčšinou využívajú násyp. Aj keď sa súčasná vláda dušovala, že po obmedzení rýchlosti v meste na 50 km/h zmiznú z ulíc zbytočné značky s číslom 40, v Bratislave ich je stále hojne. Ani niektoré iné slovenské mestá v tomto nezaostávajú.

Ďalší zbytočne pomalý úsek v neobývanej prihraničnej zóne

Pri odchode zo Slovenska máme - najmä pre zahraničných šoférov - ešte jednu špecialitu: hranica obce je totiž vysunutá ďalej od hlavného mesta. Policajti tam teda majú príležitosť nachytať motoristov pri prekročení rýchlosti.

Vodiči zvyčajne začnú zrýchľovať na dvojpruhovej Viedenskej (ohraničenej zvodidlami) po odbočení k hranici. A práve tu majú policajti nastraženú pascu v podobe radaru. Hoci pokojne by tu mohla byť povolená aj sedemdesiatka.


Zväčšiť mapu

Mohla by byť na Ružinovskej 50-ka?

Ak zostaneme v metropole Slovenska, tak nielen pri hraničnom priechode Berg narazíme na bezdôvodné obmedzenie rýchlosti na 40 km/h. Priam ukážkovým príkladom je Ružinovská ulica.

Samozrejme, v blízkosti nemocnice je 40-ka jednoznačne oprávnená. Lenže tá pokračuje aj v úseku medzi Tomášikovou a Herlianskou, kde by sa dalo bezpečne jazdiť aj 50-kou.

Pôvodným zámerom obmedzenia rýchlosti tu bolo riziko zrážky áut a motocyklov s chodcami. Dnes je však situácia iná. Chodci majú dostatok priechodov, kde majú prednosť pred vozidlami. A teda niet dôvodu tolerovať, že niektorí nedisciplinovaní chodci tu prebiehajú cez štvorpruhovú vozovku kade sa im zachce.

Práve na chodcov by sa mali policajti pri vyberaní pokút zamerať predovšetkým. Nedisciplinovaní chodci však policajtov asi netrápia, keď tam viac strážia najvyššiu povolenú rýchlosť.

Pritom päťdesiatka na úseku, kde chodci nemajú čo robiť na vozovke mimo priechodov, je dostatočne bezpečná. Napokon rýchlosť 50 km/h na Ružinovskej ulici by určite pomohla aj plynulosti premávky. S úsekom v blízkosti nemocnice, kde je 40-ka plne opodstatnená.

Zbytočné zúženie jazdných pruhov v križovatke

Ďalšou brzdou v tejto lokalite je nútené zaraďovanie vozidiel (idúcich rovno) z dvoch do jedného pruhu v križovatke Ružinovskej s Tomášikovou.

04.jpg

Hoci Ružinovská je po renovácii v dĺžke niekoľkých kilometrov štvorpruhová a s bezchybným povrchom, vznikajú na nej zbytočné kolóny vozidiel práve pred spomínanou križovatkou. A to len preto, lebo autá sa musia z dvoch pruhov zoradiť do jedného. V špičke nie je výnimkou aj kolóna 30 - 40 áut. Pritom na jazdu v priamom smere by vodiči mohli bez problémov využiť oba jazdné pruhy s tým, že z ľavého by sa zároveň dalo plynulo odbočovať doľava na Tomášikovu alebo pokračovať priamo.

Pravda, to by si vyžiadalo malý zásah do režimu prepínania semaforov - čiže zelenú by mali najskôr autá v smere do centra mesta a potom v opačnom smere do Vrakune. Na jednu zelenú by tu v jednom smere súčasne prešlo oveľa viac vozidiel priamo bez toho, aby niekoho obmedzili.

Električky by zas mali voľný prejazd medzi prepnutím zeleného signálu na semaforoch pre jazdu po Ružinovskej z centra a do centra.

05.jpg

Terajšia situácia je trošku zložitejšia: najprv prechádzajú križovatkou obojsmerne vozidlá idúce priamo a potom tie, ktoré z oboch smerov odbočujú vľavo.

Navrhované riešenie je aj na iných križovatkách (napríklad na Trnavskej / Bajkalskej). Prínosom je, že sa tam zbytočne nehromadia autá.

Je najvyšší čas prehodnotiť prejazd križovatkami tam, kde sa kumuluje - najmä v čase dopravnej špičky - veľa vozidiel.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 914
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 175
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 096
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 241
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 753
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 779
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 320
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 338
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 297
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.