Najprv vám chcem pogratulovať k podujatiu Mazda MX5 Open Race v Taliansku. Bol som jedným z účastníkov a mám skvelé zážitky... Ako toto podujatie vzniklo a kto ho vymyslel?
Myslím, že to boli dvaja alebo traja ľudia. Vlani asi o tomto čase sme začali premýšľať, ako oslávime 20. výročie modelu MX5 na trhu a dostali sme tri nápady. Postaviť koncept ľahkého vozidla Mazda MX5 Superlight, ktoré sme predstavili vlani vo Frankfurte.
Druhou voľbou boli takéto otvorené preteky, aby sme ľuďom vrátane dílerov umožnili zažiť zábavu, ktorú jazda s týmto autom ponúka. Tretím nápadom bola limitovaná edícia k 20. výročiu, ktorú sme práve predstavili. Vymysleli sme to viacerí.
Čo to celé stálo?
Myslím si, že cena nie je dôležitá. Máme značku, ktorá je synonymom zábavnej jazdy, inovácií a ľahkosť je v centre jej vývoja. Takže tieto aktivity boli investíciami do reprezentácie značky a MX5.
Zopakujete preteky aj na budúci rok?
Úspech nás prekvapil. Médiá prejavili o projekt veľký záujem, písali o ňom a ohlas od dílerov bol tiež úžasný. Pôvodne sme neplánovali pokračovať, ale ešte budeme premýšľať, čo sa s tým dá urobiť. V tomto momente však nemôžem nič sľúbiť.
Aký bol pre Mazdu uplynulý rok? Počul som, že z finančného hľadiska bola konečne po rokoch zisková...
Ohlásili sme, že na globálnej úrovni prekonáme naše pôvodné očakávania. Predpokladali sme, že zaznamenáme stratu 120 miliónov dolárov, ale vyzerá to tak, že budeme dokonca 17 miliónov v zisku (rozhovor sa uskutočnil ešte pred ukončením japonského fiškálneho roka). Nie je to extrémne veľa, ale keď sa pozriete na situáciu, v ktorej pracujeme - napríklad len v Európe trh spadol z 19 na 15 miliónov áut, čo je pokles o štyri milióny predaných vozidiel - tak fakt, že si môžeme pripísať zisk, odráža množstvo tvrdej práce ľudí v Mazde a zároveň aj záujem o naše produkty. Najmä však budeme mať dostatok hotovosti a to vám povie ktorýkoľvek ekonóm, že hotovosť je v podnikaní na prvom mieste. Urobili sme teda pokrok.
Ako vidíte rok 2010?
Z globálneho hľadiska budeme naďalej stavať na výsledkoch predchádzajúceho roka. Rozpočty ešte nie sú uzavreté, takže zatiaľ nemáme k dispozícii finančné dáta. Som však presvedčený, že budeme schopní prinášať zisk aj hotovosť. Veríme, že aj v Európe k tomu prispejeme, ale musíme si tiež uvedomiť, že tu fungujeme vo veľmi ťažkých trhových podmienkach.
Minulý rok niekoľko štátov zaviedlo šrotovné - i také veľké krajiny ako Nemecko. V tejto súvislosti predpokladáme, že na trh prišlo asi pol milióna vozidiel, ktoré by sa inak nepredali. Tento rok sa šrotovné nebude opakovať alebo len vo veľmi obmedzenej miere. Zároveň vidíme pokles odbytu. V súčasnosti sa odhaduje, že v Európe sa predá 14 až 15 miliónov áut. Bude to teda veľmi tvrdý rok. Neplánujeme znižovať kapacitu, ako sa to stalo v USA, skôr ju chceme zvyšovať, takže to bude pre nás výzva.
Ako sa osvedčila vaša nová filozofia znižovania hmotnosti áut? Ako na ňu reagujú ľudia?
V Belgicku sme za túto stratégiu vyhrali cenu a spotrebitelia tvrdia, že sme ich pochopili, keď sme otočili trend mnohých výrobcov, ktorí hmotnosť áut stále zvyšovali. Je zrejmé, že ľahšie auto si vyžaduje menej sily a potrebuje menej paliva, takže podľa nás ľudia koncepciu prijali kladne.
Plánujeme na každom novom modeli ušetriť 100 kg, čo je hmotnosť približne jedného dospelého cestujúceho. Sme presvedčení, že je to správna cesta a že existujú technológie, ktoré nám to umožnia. Chceme ponúkať bezpečné, ľahšie a hospodárnejšie autá.
Na jednej strane sa znižuje hmotnosť áut, ale na druhej strane sa Mazda vyhýba niektorým moderným technológiám, ktoré iní výrobcovia už dávno ponúkajú. Čo podniknete v tomto smere?
Mazda zhodnocuje množstvo trendov, napríklad aktívny tempomat, asistent mimovoľnej zmeny jazdného pruhu, adaptívne reflektory, adaptívne riadenie. Existuje veľa technológií, ktoré by sme mohli ponúknuť. Otázkou však je, či sú užívatelia ochotní za ne zaplatiť. V súčasnosti si myslíme, že trh sa zameriava najmä na spotrebu, emisie CO2 a na bezpečnosť. Mazda sa bude koncentrovať na to, aby sme do našich áut zabudovali čo najviac vylepšení z týchto oblastí.
Náš prezident hovoril o novej generácii motorov SKY Concept, ktoré znížia emisie CO2 v segmente C a D na 105 g, čím sa staneme lídrom na trhu. Zároveň si myslím, že ak sa to bude dať, naše výskumné oddelenie tieto hodnoty ešte zlepší. Z hľadiska bezpečnosti sú naše vozidlá už teraz vybavené DSC, ESP a inými systémami.
V súčasnosti sa teda sústredíme na čo najväčšiu ekologickosť a bezpečnosť našich áut. Potom môžeme premýšľať nad ďalšími technológiami. Napríklad taký adaptívny tempomat je síce príjemný doplnok, lenže v súčasnosti stojí asi 1.000 € a objedná si ho málokto. Naša obchodná stratégia je teda iná. Chceme predávať reálne autá s reálnou výbavou.
Máte relatívne novú paletu modelov. Prečo ste sa rozhodli tak skoro inovovať Mazdu6?
Mazda6 sa na niektorých trhoch predáva už dva a pol roka. V produktovom cykle, ktorý trvá päť alebo šesť rokov to teda nie je až tak skoro. Nemáme iný dôvod, vždy sme to plánovali. Zlepšili sme ovládanie vozidla a verím, že sme vylepšili aj dojem z interiéru. Mazda má politiku neustáleho zlepšovania sa a v súlade s tým sa snažíme zákazníkom ponúkať čo najlepšie autá.
Od roku 2007 sa hovorí o kompaktnom crossoveri SX7. Ako to s ním vyzerá?
Máte pravdu, hovorilo sa o ňom veľa a každý, kto dnes vošiel do tejto miestnosti, sa naň pýtal. Moja odpoveď bude stále rovnaká: Mazda neustále hľadá príležitosti na rozvoj trhu. Z globálneho hľadiska musíme ako každý iný výrobca dosiahnuť istý kritický objem záujmu o vozidlo, aby sa nám oplatilo investovať do dizajnu a technológií. Jednou z komplikácií je všeobecná ekonomická kríza, ktorá spôsobila, že oproti roku 2007 by sme s týmto modelom mohli osloviť len relatívne veľmi malý trh. Mnohé plány, ktoré ľudia mali, sa zmenili alebo odložili.
V súčasnosti nemôžem hovoriť špecificky o SUV strednej veľkosti, no môžem vám sľúbiť, že aj v dnešnej ekonomickej situácii sa Mazda naďalej bude obzerať po príležitostiach. Preto sme v septembri išli na tokijskú burzu a zarobili asi 1 mil USD. Tieto zdroje využívame ako investíciu do nového programu vývoja, súčasťou ktorého sú aj motory radu Sky. V tejto chvíli neexistujú konkrétne plány s modelom, na ktorý ste sa pýtali, no priebežne sledujeme trh, aby sme zistili, či môžeme investovať do vývoja nielen v tejto, ale aj v iných oblastiach.
Takže mi nemôžete povedať ani to, či v budúcnosti chcete vstúpiť do nejakého nového segmentu?
Záleží na tom, ako definujete daný segment. Mazda nie je veľká spoločnosť. Nikdy teda nebudeme mať obrovské portfólio produktov, lebo by sme ho nedokázali zákazníkom odkomunikovať z marketingového hľadiska. Dnes má Mazda silnú pozíciu v segmente B (malé autá), segmente C (autá strednej triedy) a tiež v segmente CD.
Môžete očakávať, že Mazda bude v budúcnosti naďalej pokračovať vo vylepšovaní svojich produktov v týchto segmentoch. Máme samozrejme aj MX5. Na vstup do akéhokoľvek iného segmentu by musel existovať potenciálny objem predaja, aby to odôvodnilo investície.
Čo technológie budúcnosti? Chystá Mazda vozidlo s hybridným pohonom?
Očakáva sa, že do roku 2020 budú asi 95 % áut poháňať konvenčné motory. Myslíme si, že našou úlohou - s ohľadom na bežného spotrebiteľa - je naďalej rozvíjať konvenčné technológie, aby boli čo najefektívnejšie. Krokom týmto smerom sú SKY motory. Ak k nim pridáte technológie ako Stop/Štart a využívanie energie vznikajúcej pri brzdení, dostanete najefektívnejšie auto, aké sa pri súčasnom stave technológií dá skonštruovať. Budeme investovať aj do hybridných technológií, ale až potom, keď poskytneme čo najlepšiu odpoveď na požiadavky, ktoré bude mať 95 % kupujúcich.
Budeme rozvíjať elektrické hybridy, vodíkové hybridy a možno aj palivové články. Dnešná doba je však taká, že konvenčné technológie sú lacnejšie a ak sa pri rodinnom aute dostanete na 105 g CO2 alebo menej, môžete sa porovnávať s hybridom a ste lacnejší. Myslíme si, že správnou odpoveďou pre našich zákazníkov je poskytnúť im výhody hybridu bez ceny za hybrid. Naše zdroje ideme investovať týmto smerom.
Kedy uvediete nový rad motorov SKY?
Mali by byť k dispozícii od roku 2012.Nová generácia motorov SKY |
Minimalizovať straty vznikajúce trením, zdokonaliť systém variabilného časovania ventilov a zlepšiť vírenie zmesi v spaľovacom priestore má za úlohu nová generácia zážihových poháňacích jednotiek Mazda SKY-G. Cieľom konštruktérov je znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 o 15% v porovnaní s aktuálne vyrábanými motorizáciami. Ďalších 5% ušetrí automatická prevodovka SKY-Drive s novým typom meniča a minimálnou olejovou náplňou. Mazda súčasne pracuje na novej generácii vznetového agregátu SKY-D vybaveného dvojstupňovým prepĺňaním. Jeho zdvihový objem zatiaľ nepoznáme, ale údajne bude o 20% úspornejší než aktuálny turbodiesel 2.2 MZR-CD. |
Autor: Zhováral sa Michal Karpat