SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Pomôže bojkot čerpacích staníc znížiť ceny benzínov?

Niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva bojkotovať sieť jednej z čerpacích staníc na Slovensku, čo by malo "zaručene" znížiť ceny pohonných látok.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po internete neustále kolujú rôzne "zaručené a overené" informácie, ktoré nabádajú ľudí niečo urobiť, z čoho by mali mať benefit. Napríklad, už niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva netankovať v sieti jednej z čerpacích staníc na Slovensku a to "zaručene" spôsobí zníženie cien pohonných látok.

Šírenie správy s nepresnými a neúplnými informáciami nijak neovplyvní vývoj cien pohonných látok na Slovensku. Aj keby sa ňou začali riadiť všetci motoristi na Slovensku. Aj keď sa logike správy postavenej na ponuke a dopyte nedá nič vyčítať, autorom správy unikli dôležité informácie, bez ktorých je ich iniciatíva nezmyselná.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nehovoriac o tom, že výraznejšie znížiť ceny existujúcich pohonných látok by mohol len masívny nástup alternatívnych pohonov. Lenže, aj za ten sa bude musieť platiť.

Správa nemá pôvod na Slovensku

V prvom rade treba povedať, že správa (jej úplné znenie je na konci textu) má určite pôvod v inojazyčnej verzii. Po veľmi krátkom pátraní sme objavili hneď dve: českú (z roku 2004) a francúzsku (z roku 2002). V oboch prípadoch sa autori snažia nabádať motoristov netankovať na pumpách Shell a Esso.

Neskôr bola česká správa rozšírená o ďalšie spoločnosti (citát: "SHELL,OMV, ESSO, ARAL, AGIP, BENZINA apod.), na ktorých keď nebudete tankovať, znížia sa ceny benzínov a nafty.

Predpokladá sa, že pôvod tejto správy je niekde v Amerike, prípadne súvisí s ekologickými aktivitami proti niektorým ropným spoločnostiam.

Skryť Vypnúť reklamu
05.jpg
Ilustračné foto: TASR

Slovenský prekladateľ správy vyzýva na bojkot Slovnaftu. Táto správa z roku 2008 je veľmi podobná českej mutácii z roku 2004. V oboch prípadoch jej šíritelia ignorujú fakt, že benzín a nafta sú dve rôzne pohonné látky. Navrhujú totiž nekupovať benzín, aby boli motoristi tí, ktorí budú regulovať ceny nafty na trhu. A to vraj bude mať skutočný vplyv na trh s benzínom.

Mimochodom, v Českej verzii sa spomína, že už milión klientov Shell a Esso vraj v konečnom dôsledku dokáže spôsobiť zníženie cien pohonných látok. Na Slovensku stačí pol milióna.

V správe sú nepresné údaje

Aj keby všetci zákazníci prestali tankovať na čerpacích staniciach Slovnaftu, takmer nič to nebude znamenať. Väčšinu produkcie pohonných látok Slovnaft vyváža do zahraničia (cca 75%).

Skryť Vypnúť reklamu

To, čo zostáva pre Slovensko, sa distribuuje nie len na pumpy Slovnaftu, ale aj na väčšinu ostatných čerpacích staníc na Slovensku. Bojkot by teda z tohto pohľadu nič neriešil.

02.jpg
Ilustračné foto: TASR

Mohli by sme benzín tankovať za 58,9 centov za liter?

V správe sa tiež píše, že cieľovou sumou za liter benzínu je 58,9 centu za liter.

Aktuálne sa najpredávanejší benzín, 95 Natural, predáva v priemere za 1,262 €/liter. Spotrebná daň si z toho ukrojí 0,485 €/liter, DPH zo spotrebnej dane 0,092 €/liter, DPH z ceny benzínu 0,101 €/liter.

Spoločnostiam vyrábajúcim a predávajúcim benzín potom z litra zostane 0,575 €/liter. To je suma, ktorá má pokryť náklady na kúpu ropy, jej spracovanie, na platy všetkých zamestnancov spoločnosti, na údržbu rafinérie, na transport pohonnej látky na čerpacie stanice, na prevádzku púmp, marketing a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Predstavte si situáciu, že by si výrobcovia a predajcovia pohonných látok povedali, že 58,9 centu za liter je rozumná cena a za ňu budú predávať 95-ku. Potom by to znamenalo, že na výrobu a predaj jedného litra benzínu zostane 1 cent. To sú približne 2 % nákladov potrebných na to, aby sa nejaký benzín vôbec mohol predať bez akéhokoľvek zisku pre výrobcov a predajcov.

Na to, aby dnes cena 95-ky mohla dosiahnuť hodnotu 58,9 centu za liter, na spotrebnú daň a na zisk by zostali 4 centy za liter. A to nedopustí ani štát, ani výrobcovia a predajcovia.

Veď sa len spýtajte sami seba: pracovali by ste bez výplaty, alebo iba za vodu a chlieb?

Ako sa tvoria ceny pohonných látok

V cene pohonnej látky je zahrnutých niekoľko položiek. Základnými sú náklady a zisk. Nemusíme si teraz všímať náklady, ktoré sa v čase príliš nemenia a z dlhodobého hľadiska sú celkom stabilné. Ich nastavenie je v drvivej väčšine súkromných firiem také, aby boli čo najnižšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodujúce pre vývoj cien pohonných látok sú náklady, ktoré sa v čase menia. Najdôležitejšou z nich je cena ropy. Tá má vplyv na vývoj cien pohonných látok na medzinárodných trhoch. No a ich vývoj zas ovplyvňuje Slovensko.

To, že naša krajina sa celosvetovému vývoju nijak výrazne nevymyká, potvrdzuje aj dlhodobé sledovanie vývoja cien pohonných látok na Slovensku a na svetových trhoch vo vzťahu k vývoju cien ropy. Najlepšie je to vidno na nasledujúcom grafe.

01.jpg

Slovenská verzia správy nabádajúcej netankovať na čerpacích staniciach Slovnaft (z roku 2008):

Všetkým, ktorí nechcú platiť za naftu a benzín viac ako 40,- SKK/liter.

Odošlite túto správu vašim priateľom, a to kvôli vedeniu inteligentnej vojny proti naftovým spoločnostiam.

Hovorí sa, že cena benzínu rýchlo prekročí 1,50 EUR za liter. Chcete, aby sa cena znížila? Musíme spoločne a solidárne reagovať!

Niekto prišiel na geniálnu myšlienku, a to o mnoho viac zmysluplnejšiu než bola tá - nekupovať benzín v určitý deň v apríli alebo v máji. Naftové spoločnosti sa tejto myšlienke veľmi dobre zasmiali, pretože vedeli, že keď nebudeme kupovať benzín, ublížime si tým iba sami sebe.

Avšak nasledujúca ponuka sa môže ukázať ako veľmi účinná, pokiaľ by sme ju všetci striktne dodržali! Dajte si čas s prečítaním tejto správy až do konca a spojte sa s nami. Naftové spoločnosti nám vnucujú myšlienku, že ich ceny sú pre nás veľmi výhodné. Ale vy si myslíte, že výhodné je kupovať benzín za 58,9 centov za liter. Ale to my tiež! Musíme im teda spoločne ukázať, že sme to my kupujúci a nie oni predávajúci, kto bude regulovať ceny nafty na trhu, pretože vzhľadom ku každodennému zvýšeniu cien benzínu musíme reagovať ako spotrebitelia! Môžeme mať skutočný vplyv na trh s benzínom, pokiaľ túto akciu urobíme všetci spoločne

vo vojne proti týmto cenám.

Takže tu je návrh: Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.

Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym. Skúsme to, nemáme čo stratiť!

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 703
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 521
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 891
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 716
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 918
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 219
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 075
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 621
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 524
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson