SME
reklama

Pomôže bojkot čerpacích staníc znížiť ceny benzínov?

Niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva bojkotovať sieť jednej z čerpacích staníc na Slovensku, čo by malo "zaručene" znížiť ceny pohonných látok.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po internete neustále kolujú rôzne "zaručené a overené" informácie, ktoré nabádajú ľudí niečo urobiť, z čoho by mali mať benefit. Napríklad, už niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva netankovať v sieti jednej z čerpacích staníc na Slovensku a to "zaručene" spôsobí zníženie cien pohonných látok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šírenie správy s nepresnými a neúplnými informáciami nijak neovplyvní vývoj cien pohonných látok na Slovensku. Aj keby sa ňou začali riadiť všetci motoristi na Slovensku. Aj keď sa logike správy postavenej na ponuke a dopyte nedá nič vyčítať, autorom správy unikli dôležité informácie, bez ktorých je ich iniciatíva nezmyselná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehovoriac o tom, že výraznejšie znížiť ceny existujúcich pohonných látok by mohol len masívny nástup alternatívnych pohonov. Lenže, aj za ten sa bude musieť platiť.

Správa nemá pôvod na Slovensku

V prvom rade treba povedať, že správa (jej úplné znenie je na konci textu) má určite pôvod v inojazyčnej verzii. Po veľmi krátkom pátraní sme objavili hneď dve: českú (z roku 2004) a francúzsku (z roku 2002). V oboch prípadoch sa autori snažia nabádať motoristov netankovať na pumpách Shell a Esso.

Neskôr bola česká správa rozšírená o ďalšie spoločnosti (citát: "SHELL,OMV, ESSO, ARAL, AGIP, BENZINA apod.), na ktorých keď nebudete tankovať, znížia sa ceny benzínov a nafty.

Predpokladá sa, že pôvod tejto správy je niekde v Amerike, prípadne súvisí s ekologickými aktivitami proti niektorým ropným spoločnostiam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
05.jpg
Ilustračné foto: TASR

Slovenský prekladateľ správy vyzýva na bojkot Slovnaftu. Táto správa z roku 2008 je veľmi podobná českej mutácii z roku 2004. V oboch prípadoch jej šíritelia ignorujú fakt, že benzín a nafta sú dve rôzne pohonné látky. Navrhujú totiž nekupovať benzín, aby boli motoristi tí, ktorí budú regulovať ceny nafty na trhu. A to vraj bude mať skutočný vplyv na trh s benzínom.

Mimochodom, v Českej verzii sa spomína, že už milión klientov Shell a Esso vraj v konečnom dôsledku dokáže spôsobiť zníženie cien pohonných látok. Na Slovensku stačí pol milióna.

V správe sú nepresné údaje

Aj keby všetci zákazníci prestali tankovať na čerpacích staniciach Slovnaftu, takmer nič to nebude znamenať. Väčšinu produkcie pohonných látok Slovnaft vyváža do zahraničia (cca 75%).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, čo zostáva pre Slovensko, sa distribuuje nie len na pumpy Slovnaftu, ale aj na väčšinu ostatných čerpacích staníc na Slovensku. Bojkot by teda z tohto pohľadu nič neriešil.

02.jpg
Ilustračné foto: TASR

Mohli by sme benzín tankovať za 58,9 centov za liter?

V správe sa tiež píše, že cieľovou sumou za liter benzínu je 58,9 centu za liter.

Aktuálne sa najpredávanejší benzín, 95 Natural, predáva v priemere za 1,262 €/liter. Spotrebná daň si z toho ukrojí 0,485 €/liter, DPH zo spotrebnej dane 0,092 €/liter, DPH z ceny benzínu 0,101 €/liter.

Spoločnostiam vyrábajúcim a predávajúcim benzín potom z litra zostane 0,575 €/liter. To je suma, ktorá má pokryť náklady na kúpu ropy, jej spracovanie, na platy všetkých zamestnancov spoločnosti, na údržbu rafinérie, na transport pohonnej látky na čerpacie stanice, na prevádzku púmp, marketing a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstavte si situáciu, že by si výrobcovia a predajcovia pohonných látok povedali, že 58,9 centu za liter je rozumná cena a za ňu budú predávať 95-ku. Potom by to znamenalo, že na výrobu a predaj jedného litra benzínu zostane 1 cent. To sú približne 2 % nákladov potrebných na to, aby sa nejaký benzín vôbec mohol predať bez akéhokoľvek zisku pre výrobcov a predajcov.

Na to, aby dnes cena 95-ky mohla dosiahnuť hodnotu 58,9 centu za liter, na spotrebnú daň a na zisk by zostali 4 centy za liter. A to nedopustí ani štát, ani výrobcovia a predajcovia.

Veď sa len spýtajte sami seba: pracovali by ste bez výplaty, alebo iba za vodu a chlieb?

Ako sa tvoria ceny pohonných látok

V cene pohonnej látky je zahrnutých niekoľko položiek. Základnými sú náklady a zisk. Nemusíme si teraz všímať náklady, ktoré sa v čase príliš nemenia a z dlhodobého hľadiska sú celkom stabilné. Ich nastavenie je v drvivej väčšine súkromných firiem také, aby boli čo najnižšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodujúce pre vývoj cien pohonných látok sú náklady, ktoré sa v čase menia. Najdôležitejšou z nich je cena ropy. Tá má vplyv na vývoj cien pohonných látok na medzinárodných trhoch. No a ich vývoj zas ovplyvňuje Slovensko.

To, že naša krajina sa celosvetovému vývoju nijak výrazne nevymyká, potvrdzuje aj dlhodobé sledovanie vývoja cien pohonných látok na Slovensku a na svetových trhoch vo vzťahu k vývoju cien ropy. Najlepšie je to vidno na nasledujúcom grafe.

01.jpg

Slovenská verzia správy nabádajúcej netankovať na čerpacích staniciach Slovnaft (z roku 2008):

Všetkým, ktorí nechcú platiť za naftu a benzín viac ako 40,- SKK/liter.

Odošlite túto správu vašim priateľom, a to kvôli vedeniu inteligentnej vojny proti naftovým spoločnostiam.

Hovorí sa, že cena benzínu rýchlo prekročí 1,50 EUR za liter. Chcete, aby sa cena znížila? Musíme spoločne a solidárne reagovať!

Niekto prišiel na geniálnu myšlienku, a to o mnoho viac zmysluplnejšiu než bola tá - nekupovať benzín v určitý deň v apríli alebo v máji. Naftové spoločnosti sa tejto myšlienke veľmi dobre zasmiali, pretože vedeli, že keď nebudeme kupovať benzín, ublížime si tým iba sami sebe.

Avšak nasledujúca ponuka sa môže ukázať ako veľmi účinná, pokiaľ by sme ju všetci striktne dodržali! Dajte si čas s prečítaním tejto správy až do konca a spojte sa s nami. Naftové spoločnosti nám vnucujú myšlienku, že ich ceny sú pre nás veľmi výhodné. Ale vy si myslíte, že výhodné je kupovať benzín za 58,9 centov za liter. Ale to my tiež! Musíme im teda spoločne ukázať, že sme to my kupujúci a nie oni predávajúci, kto bude regulovať ceny nafty na trhu, pretože vzhľadom ku každodennému zvýšeniu cien benzínu musíme reagovať ako spotrebitelia! Môžeme mať skutočný vplyv na trh s benzínom, pokiaľ túto akciu urobíme všetci spoločne

vo vojne proti týmto cenám.

Takže tu je návrh: Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.

Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym. Skúsme to, nemáme čo stratiť!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 254
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 582
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 042
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 243
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  2. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  3. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  4. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  5. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  6. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  7. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  8. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 700
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 910
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 207
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 397
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 530
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 538
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 674
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu