SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Pomôže bojkot čerpacích staníc znížiť ceny benzínov?

Niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva bojkotovať sieť jednej z čerpacích staníc na Slovensku, čo by malo "zaručene" znížiť ceny pohonných látok.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po internete neustále kolujú rôzne "zaručené a overené" informácie, ktoré nabádajú ľudí niečo urobiť, z čoho by mali mať benefit. Napríklad, už niekoľko rokov sa e-mailovými schránkami šíri správa, ktorá vyzýva netankovať v sieti jednej z čerpacích staníc na Slovensku a to "zaručene" spôsobí zníženie cien pohonných látok.

Šírenie správy s nepresnými a neúplnými informáciami nijak neovplyvní vývoj cien pohonných látok na Slovensku. Aj keby sa ňou začali riadiť všetci motoristi na Slovensku. Aj keď sa logike správy postavenej na ponuke a dopyte nedá nič vyčítať, autorom správy unikli dôležité informácie, bez ktorých je ich iniciatíva nezmyselná.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nehovoriac o tom, že výraznejšie znížiť ceny existujúcich pohonných látok by mohol len masívny nástup alternatívnych pohonov. Lenže, aj za ten sa bude musieť platiť.

Správa nemá pôvod na Slovensku

V prvom rade treba povedať, že správa (jej úplné znenie je na konci textu) má určite pôvod v inojazyčnej verzii. Po veľmi krátkom pátraní sme objavili hneď dve: českú (z roku 2004) a francúzsku (z roku 2002). V oboch prípadoch sa autori snažia nabádať motoristov netankovať na pumpách Shell a Esso.

Neskôr bola česká správa rozšírená o ďalšie spoločnosti (citát: "SHELL,OMV, ESSO, ARAL, AGIP, BENZINA apod.), na ktorých keď nebudete tankovať, znížia sa ceny benzínov a nafty.

Predpokladá sa, že pôvod tejto správy je niekde v Amerike, prípadne súvisí s ekologickými aktivitami proti niektorým ropným spoločnostiam.

Skryť Vypnúť reklamu
05.jpg
Ilustračné foto: TASR

Slovenský prekladateľ správy vyzýva na bojkot Slovnaftu. Táto správa z roku 2008 je veľmi podobná českej mutácii z roku 2004. V oboch prípadoch jej šíritelia ignorujú fakt, že benzín a nafta sú dve rôzne pohonné látky. Navrhujú totiž nekupovať benzín, aby boli motoristi tí, ktorí budú regulovať ceny nafty na trhu. A to vraj bude mať skutočný vplyv na trh s benzínom.

Mimochodom, v Českej verzii sa spomína, že už milión klientov Shell a Esso vraj v konečnom dôsledku dokáže spôsobiť zníženie cien pohonných látok. Na Slovensku stačí pol milióna.

V správe sú nepresné údaje

Aj keby všetci zákazníci prestali tankovať na čerpacích staniciach Slovnaftu, takmer nič to nebude znamenať. Väčšinu produkcie pohonných látok Slovnaft vyváža do zahraničia (cca 75%).

Skryť Vypnúť reklamu

To, čo zostáva pre Slovensko, sa distribuuje nie len na pumpy Slovnaftu, ale aj na väčšinu ostatných čerpacích staníc na Slovensku. Bojkot by teda z tohto pohľadu nič neriešil.

02.jpg
Ilustračné foto: TASR

Mohli by sme benzín tankovať za 58,9 centov za liter?

V správe sa tiež píše, že cieľovou sumou za liter benzínu je 58,9 centu za liter.

Aktuálne sa najpredávanejší benzín, 95 Natural, predáva v priemere za 1,262 €/liter. Spotrebná daň si z toho ukrojí 0,485 €/liter, DPH zo spotrebnej dane 0,092 €/liter, DPH z ceny benzínu 0,101 €/liter.

Spoločnostiam vyrábajúcim a predávajúcim benzín potom z litra zostane 0,575 €/liter. To je suma, ktorá má pokryť náklady na kúpu ropy, jej spracovanie, na platy všetkých zamestnancov spoločnosti, na údržbu rafinérie, na transport pohonnej látky na čerpacie stanice, na prevádzku púmp, marketing a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Predstavte si situáciu, že by si výrobcovia a predajcovia pohonných látok povedali, že 58,9 centu za liter je rozumná cena a za ňu budú predávať 95-ku. Potom by to znamenalo, že na výrobu a predaj jedného litra benzínu zostane 1 cent. To sú približne 2 % nákladov potrebných na to, aby sa nejaký benzín vôbec mohol predať bez akéhokoľvek zisku pre výrobcov a predajcov.

Na to, aby dnes cena 95-ky mohla dosiahnuť hodnotu 58,9 centu za liter, na spotrebnú daň a na zisk by zostali 4 centy za liter. A to nedopustí ani štát, ani výrobcovia a predajcovia.

Veď sa len spýtajte sami seba: pracovali by ste bez výplaty, alebo iba za vodu a chlieb?

Ako sa tvoria ceny pohonných látok

V cene pohonnej látky je zahrnutých niekoľko položiek. Základnými sú náklady a zisk. Nemusíme si teraz všímať náklady, ktoré sa v čase príliš nemenia a z dlhodobého hľadiska sú celkom stabilné. Ich nastavenie je v drvivej väčšine súkromných firiem také, aby boli čo najnižšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodujúce pre vývoj cien pohonných látok sú náklady, ktoré sa v čase menia. Najdôležitejšou z nich je cena ropy. Tá má vplyv na vývoj cien pohonných látok na medzinárodných trhoch. No a ich vývoj zas ovplyvňuje Slovensko.

To, že naša krajina sa celosvetovému vývoju nijak výrazne nevymyká, potvrdzuje aj dlhodobé sledovanie vývoja cien pohonných látok na Slovensku a na svetových trhoch vo vzťahu k vývoju cien ropy. Najlepšie je to vidno na nasledujúcom grafe.

01.jpg

Slovenská verzia správy nabádajúcej netankovať na čerpacích staniciach Slovnaft (z roku 2008):

Všetkým, ktorí nechcú platiť za naftu a benzín viac ako 40,- SKK/liter.

Odošlite túto správu vašim priateľom, a to kvôli vedeniu inteligentnej vojny proti naftovým spoločnostiam.

Hovorí sa, že cena benzínu rýchlo prekročí 1,50 EUR za liter. Chcete, aby sa cena znížila? Musíme spoločne a solidárne reagovať!

Niekto prišiel na geniálnu myšlienku, a to o mnoho viac zmysluplnejšiu než bola tá - nekupovať benzín v určitý deň v apríli alebo v máji. Naftové spoločnosti sa tejto myšlienke veľmi dobre zasmiali, pretože vedeli, že keď nebudeme kupovať benzín, ublížime si tým iba sami sebe.

Avšak nasledujúca ponuka sa môže ukázať ako veľmi účinná, pokiaľ by sme ju všetci striktne dodržali! Dajte si čas s prečítaním tejto správy až do konca a spojte sa s nami. Naftové spoločnosti nám vnucujú myšlienku, že ich ceny sú pre nás veľmi výhodné. Ale vy si myslíte, že výhodné je kupovať benzín za 58,9 centov za liter. Ale to my tiež! Musíme im teda spoločne ukázať, že sme to my kupujúci a nie oni predávajúci, kto bude regulovať ceny nafty na trhu, pretože vzhľadom ku každodennému zvýšeniu cien benzínu musíme reagovať ako spotrebitelia! Môžeme mať skutočný vplyv na trh s benzínom, pokiaľ túto akciu urobíme všetci spoločne

vo vojne proti týmto cenám.

Takže tu je návrh: Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.

Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym. Skúsme to, nemáme čo stratiť!

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 051
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 793
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 460
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 535
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 007
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 975
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 359
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 205
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 066
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 947
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan