SME

Škoda Fabia facelift - konečne nové motory

Pre niekoho je facelift Fabie možno sklamaním, pre nás rozhodne nie. Jazdili sme na vynovených verziách.

(Zdroj: Škoda)

Pre niekoho je facelift Fabie možno sklamaním, pre nás rozhodne nie. Hlavným problémom tohto auta nebol totiž dizajn, ale ponuka motorov. Výber bol široký, ale rozhodovanie v praxi pripomínalo ľudové príslovie „z blata do kaluže“. Žiaden motor nebol ideálny. Zákazník sa preto musel často rozhodovať pre menšie zlo alebo stavil na cenu a 1.2 HTP. V rámci inovácie sa ponuka radikálne zlepšila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno si spomínate na náš dlhodobý test Škody Roomster spred niekoľkých rokov. Vtedy nám importér ponúkol jedinečnú možnosť – vyskladať si auto podľa vlastných predstáv, ale v rámci určitého finančného limitu. Zrazu sme sa tak ocitli v koži bežného zákazníka a zvažovali, ktorý motor zvoliť.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedomili sme si, že vybrať si z aktuálnej ponuky je vlastne dosť ťažké. Najprv sme rozmýšľali nad naftovým motorom, kvôli spotrebe na dlhých trasách. Trojvalec 1.4 TDI bol ale oveľa hlučnejší, ako sme boli ochotní akceptovať aj s prihliadnutím na spotrebu a 1.9 TDI zase priveľmi drahý.

Benzínový trojvalec 1.2 HTP nám nevoňal taktiež z dôvodu kultúry chodu, ale aj jeho dynamika na dlhých trasách nebola nijak oslnivá a tak ostali len dva benzínové štvorvalce s objemom 1.4 a 1.6 l. Keďže pocitový rozdiel vo výkone nebol medzi nimi výrazný, nakoniec sme si vybrali slabší z nich a zvyšné peniaze preinvestovali do panoramatickej strechy.

Motor 1.2 TSI Fabii sadol Toto je minulosť. Dnes zákazníkovi takéto komplikované rozhodovanie nehrozí, pretože v súčasnosti Fabiu a Roomster poháňa takmer kompletne nová paleta moderných motorov. Z pôvodnej zostavy prežil len trojvalec 1.2 HTP ( 44 kW/60 k a 51 kW/69 k), ktorý je po úpravách kvôli emisnej norme Euro5 vraj o niečo úspornejší a vďaka inovovanému uloženiu tiež tichší a kultivovanejší.

SkryťVypnúť reklamu

Či je to tak aj v skutočnosti nevieme zatiaľ potvrdiť, pretože na jazdnej prezentácii sme sa ponáhľali hlavne do verzií s úplne novými motormi s objemom 1,2 l.

Jazdili SME...

Prvý sme vyskúšali prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.2 TSI, ktorý má byť novým ťahúňom predajov inovovanej Fabie. Agregát vybavený priamym vstrekovaním benzínu sa úspešne presadil nielen v malých koncernových autách, ale aj v kompaktoch. Jeho slabšie prevedenie nahradí atmosférický štvorvalec 1.4 l. Oba motory síce disponujú rovnakým výkonom 63 kW (85 k), ale novinka ponúka vyšší krútiaci moment 160 Nm, dostupný v podstatne nižších otáčkach - medzi 1500 až 3500 1/min. V ponuke je s iba päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Silnejší variant dáva výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 175 Nm v rozsahu 1550-4100 1/min. Nástupcu atmosférickej jedna-šestky výrobca kombinuje s päťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Škoda Yeti, Octavia i sesterský VW Polo majú v kombinácii s týmto agregátom štandardne šesťstupňový manuál. Do Fabie však nie je technicky možné ho namontovať. Rozmerovo sa tam nevmestí.

SkryťVypnúť reklamu

Slabšia verzia 1.2 TSI zaujme podobne ako v iných koncernových modeloch krásne tichým chodom a v malom ľahkom aute skvelou dynamikou. Jemný klepot počuť len za studena a na voľnobehu, čo je charakteristická črta motorov koncernu VW s priamym vstrekom benzínu. Motor začína citeľne ťahať za hranicou 1500 ot/min, ale najviac dobrej práce odvádza v rozsahu 2000 – 3000 ot/min. Točiť ho vyššie je aj vzhľadom na spotrebu zbytočné.

Vďaka prepĺňaniu si vodič v žiadnej z bežných jazdných situácii nestihne uvedomiť, že pod kapotou má motor s objemom 1,2 l. Dokonca ani pri plnom zaťažení vozidla štvoricou dospelých a ich batožinou. V takomto obsadení sme absolvovali cestu z hotela na letisko a musíme zdôrazniť, že svojim energickým ťahom motor citeľne zakryje hendikep malého objemu. Pomoc turba je evidentná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šokujúco kultivovaný, ale neťahá Prvý z testovaných agregátov 1.2 TSI patrí bez preháňania medzi ozdoby svojej objemovej triedy a v porovnaní s motorom 1.4 16V, ktorý nahrádza, je mnoho násobne lepšou voľbou. Má viac sily, je kultivovanejší a pokiaľ vodič nešťaví akcelerátor aj úspornejší. V ponuke však pribudol ešte jeden motor s objemom 1,2 l. Tiež je prepĺňaný, ale má len tri valce. Ide o extrémne úsporný naftový motor 1.2 TDI CR, určený hlavne pre Fabiu Greeline.

Jazdili SME...

Motor 1.2 TDI CR sme pre zmenu testovali pod kapotou modelu Roomster a dopredu musíme prezradiť, že doslova nás šokoval kultúrou chodu. Tento motor reprezentuje vrchol súčasnej trojvalcovej kultúry. Hoci pije naftu a prácu s tromi valcami nezaprie, vďaka vstrekovaniu common rail znie ako benziňák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho prejav je v porovnaní s predchodcom 1.4 TDI o svetelné roky jemnejší, kultivovanejší a tichší. Možno to preženieme, ale kultúrou chodu sa nám páči dokonca viac než benzínový trojvalec 1.2 HTP pred inováciou, v porovnaní s ktorým znie mäkšie a do karosérie prenáša menej vibrácii.

Jediným jeho problémom je, že neťahá. Explózia sily v nízkych otáčkach, typická pre predchodcu, je minulosťou. Nový motor 1.2 TDI CR odovzdáva výkon lineárnejšie, preto ak chcete z neho dostať aspoň nejakú dynamiku, musíte ho vytáčať. Za citlivé narábanie s akcelerátorom sa vám naopak odmení spotrebou 3,8 l/100 km a emisiami CO₂ na úrovni 99 g/km.

Rozšírený úsmev Dizajn Škodovky je často spúšťacím mechanizmom lavíny negatívnych reakcií. Napriek tomu by sa patrilo napísať k faceliftu aspoň niekoľko viet. Niekomu sa Fabia predsa musí páčiť, keď sa z nej doposiaľ predalo viac ako 2,5 milióna kusov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súhlasíme s verejným názorom, že zmeny na karosérii sú natoľko minimálne, až si ich málokto všimne. Na autosalóne v Ženeve sme boli svedkami rozhovoru s ľuďmi z brandže, ktorým keby sme nepovedali o facelifte, vôbec by si ho nevšimli.

Hlavnou úlohou dizajnérov bolo Fabiu zbaviť proporčne nevyvážených tvarov, čo sa im aj podarilo. Vidieť to síce až na druhý pohľad, ale nová tvár vďaka natiahnutým reflektorom do šírky a nižšie položenej maske chladiča prednú časť Fabie opticky znižuje a rozširuje. Hoci v skutočnosti sa reálna šírka auta 1642 mm nezmenila.

Nové svetlomety sú nielen krajšie, ale mali by aj lepšie svietiť. Najlacnejšie verzie naďalej charakterizuje spoločná parabola pre stretávacie i diaľkové svetlá. Lepšie vybavené modely dostali dve samostatné paraboly, pričom stretávacie svetlá využívajú projektorovú techniku. Xenónové výbojky nebudú v ponuke ani po modernizácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nárazník predstavuje ďalší optický trik. Na úzky otvor pre prívod vzduchu do motorového priestoru nadväzujú veľké hmlové svetlá, siahajúce až k predným blatníkom. “Hmlovky“ v nárazníku plnia okrem svojej tradičnej úlohy aj dve ďalšie funkcie. Slúžia ako denné svetlá a dosvecujú vnútro zákruty.

Súťažná zelená nielen pre RS Svieži nádych Fabii, ale tiež Roomsteru, dodávajú nové laky karosérie a hlavne kombinácie farieb s kontrastne lakovanou strechou. Výborne vyzerá napríklad súťažná bledo zelená metalíza, ktorá mala byť pôvodne vyhradená len pre športovú verziu RS. Na nátlak importérov európskych krajín vrátane Slovenska ju výrobca uvoľnil do ponuky aj pre ostatné motorizácie. A urobil veľmi dobre.

Platforma ostala pôvodná Interiér zaznamenal iba kozmetické úpravy. Najvýraznejšou novinkou je štvorramenný volant známy zo všetkých posledných modelov tejto značky. Prepracovaný bol prístrojový panel a nový je tiež ovládací panel ventilačnej sústavy. Podvozkom bude Fabia naďalej zaostávať za svojimi koncernovými súrodencami, VW Polo a Seatom Ibiza, pretože na rozdiel od nich, využíva staršiu koncernovú platformu PQ24 s užším rozchodom kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naladenie podvozka sa v rámci faceliftu nezmenilo, čo je dobré, pretože aj napriek staršej platforme Fabia stále patrí medzi päť najlepšie jazdiacich malých áut na trhu. Prepracovaná bola len predná časť skeletu karosérie z dôvodu osadenia moderných turbomotorov.

Technické parametre vozidiel Škoda Fabia – benzínové motory

Motor 1.2 HTP 6V 1.2 HTP 12V 1.2 TSI 63 kW 1.2 TSI 77 kW

Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1197 1197

Výkon [kW/k] 44/60 51/69 63/85 77/105

pri otáčkach [1/min] 5200 5400 4800 5000

Krútiaci moment [Nm] 108 112 160 175

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 3000 3000 1500-3500 1550-4100

Prevodovka 5 MT 5MT 5MT 5MT/7AT

Palivová spotreba [l/100 km] 5,7 5,5 5,2 5,3

Emisie CO2 [g/km] 132 128 121 124

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 16,5 14,9 11,7 10,1/10,2

Maximálna rýchlosť [km/h] 155 163 177 191/189

Technické parametre vozidiel Škoda Fabia - naftové motory

Motor 1.2 TDI CR 1.6 TDI CR 66 kW 1.6 TDI CR 77 kW

Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598

Výkon [kW/k] 55/75 66/90 77/105

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4400

Krútiaci moment [Nm] 180 230 250

pri otáčkach [1/min] 1500-3450 1500-2500 1500-2500

Prevodovka 5MT 5MT 5MT

Pohotovostná hmotnosť [kg] - 1204 1219

Palivová spotreba [l/100 km] 3,8 4,2 4,2

Emisie CO2 [g/km] - 109 109

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,2 12,6 10,9

Maximálna rýchlosť [km/h] 166 176 188

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu