SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Škoda Fabia facelift - konečne nové motory

Pre niekoho je facelift Fabie možno sklamaním, pre nás rozhodne nie. Jazdili sme na vynovených verziách.

(Zdroj: Škoda)

Pre niekoho je facelift Fabie možno sklamaním, pre nás rozhodne nie. Hlavným problémom tohto auta nebol totiž dizajn, ale ponuka motorov. Výber bol široký, ale rozhodovanie v praxi pripomínalo ľudové príslovie „z blata do kaluže“. Žiaden motor nebol ideálny. Zákazník sa preto musel často rozhodovať pre menšie zlo alebo stavil na cenu a 1.2 HTP. V rámci inovácie sa ponuka radikálne zlepšila.

Možno si spomínate na náš dlhodobý test Škody Roomster spred niekoľkých rokov. Vtedy nám importér ponúkol jedinečnú možnosť – vyskladať si auto podľa vlastných predstáv, ale v rámci určitého finančného limitu. Zrazu sme sa tak ocitli v koži bežného zákazníka a zvažovali, ktorý motor zvoliť.

Uvedomili sme si, že vybrať si z aktuálnej ponuky je vlastne dosť ťažké. Najprv sme rozmýšľali nad naftovým motorom, kvôli spotrebe na dlhých trasách. Trojvalec 1.4 TDI bol ale oveľa hlučnejší, ako sme boli ochotní akceptovať aj s prihliadnutím na spotrebu a 1.9 TDI zase priveľmi drahý.

Benzínový trojvalec 1.2 HTP nám nevoňal taktiež z dôvodu kultúry chodu, ale aj jeho dynamika na dlhých trasách nebola nijak oslnivá a tak ostali len dva benzínové štvorvalce s objemom 1.4 a 1.6 l. Keďže pocitový rozdiel vo výkone nebol medzi nimi výrazný, nakoniec sme si vybrali slabší z nich a zvyšné peniaze preinvestovali do panoramatickej strechy.

Motor 1.2 TSI Fabii sadol

Toto je minulosť. Dnes zákazníkovi takéto komplikované rozhodovanie nehrozí, pretože v súčasnosti Fabiu a Roomster poháňa takmer kompletne nová paleta moderných motorov. Z pôvodnej zostavy prežil len trojvalec 1.2 HTP ( 44 kW/60 k a 51 kW/69 k), ktorý je po úpravách kvôli emisnej norme Euro5 vraj o niečo úspornejší a vďaka inovovanému uloženiu tiež tichší a kultivovanejší.

Či je to tak aj v skutočnosti nevieme zatiaľ potvrdiť, pretože na jazdnej prezentácii sme sa ponáhľali hlavne do verzií s úplne novými motormi s objemom 1,2 l.

Jazdili SME...

Prvý sme vyskúšali prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.2 TSI, ktorý má byť novým ťahúňom predajov inovovanej Fabie. Agregát vybavený priamym vstrekovaním benzínu sa úspešne presadil nielen v malých koncernových autách, ale aj v kompaktoch. Jeho slabšie prevedenie nahradí atmosférický štvorvalec 1.4 l. Oba motory síce disponujú rovnakým výkonom 63 kW (85 k), ale novinka ponúka vyšší krútiaci moment 160 Nm, dostupný v podstatne nižších otáčkach - medzi 1500 až 3500 1/min. V ponuke je s iba päťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Silnejší variant dáva výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 175 Nm v rozsahu 1550-4100 1/min. Nástupcu atmosférickej jedna-šestky výrobca kombinuje s päťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Škoda Yeti, Octavia i sesterský VW Polo majú v kombinácii s týmto agregátom štandardne šesťstupňový manuál. Do Fabie však nie je technicky možné ho namontovať. Rozmerovo sa tam nevmestí.

Slabšia verzia 1.2 TSI zaujme podobne ako v iných koncernových modeloch krásne tichým chodom a v malom ľahkom aute skvelou dynamikou. Jemný klepot počuť len za studena a na voľnobehu, čo je charakteristická črta motorov koncernu VW s priamym vstrekom benzínu. Motor začína citeľne ťahať za hranicou 1500 ot/min, ale najviac dobrej práce odvádza v rozsahu 2000 – 3000 ot/min. Točiť ho vyššie je aj vzhľadom na spotrebu zbytočné.

Vďaka prepĺňaniu si vodič v žiadnej z bežných jazdných situácii nestihne uvedomiť, že pod kapotou má motor s objemom 1,2 l. Dokonca ani pri plnom zaťažení vozidla štvoricou dospelých a ich batožinou. V takomto obsadení sme absolvovali cestu z hotela na letisko a musíme zdôrazniť, že svojim energickým ťahom motor citeľne zakryje hendikep malého objemu. Pomoc turba je evidentná.

Šokujúco kultivovaný, ale neťahá

Prvý z testovaných agregátov 1.2 TSI patrí bez preháňania medzi ozdoby svojej objemovej triedy a v porovnaní s motorom 1.4 16V, ktorý nahrádza, je mnoho násobne lepšou voľbou. Má viac sily, je kultivovanejší a pokiaľ vodič nešťaví akcelerátor aj úspornejší. V ponuke však pribudol ešte jeden motor s objemom 1,2 l. Tiež je prepĺňaný, ale má len tri valce. Ide o extrémne úsporný naftový motor 1.2 TDI CR, určený hlavne pre Fabiu Greeline.

Jazdili SME...

Motor 1.2 TDI CR sme pre zmenu testovali pod kapotou modelu Roomster a dopredu musíme prezradiť, že doslova nás šokoval kultúrou chodu. Tento motor reprezentuje vrchol súčasnej trojvalcovej kultúry. Hoci pije naftu a prácu s tromi valcami nezaprie, vďaka vstrekovaniu common rail znie ako benziňák.

Jeho prejav je v porovnaní s predchodcom 1.4 TDI o svetelné roky jemnejší, kultivovanejší a tichší. Možno to preženieme, ale kultúrou chodu sa nám páči dokonca viac než benzínový trojvalec 1.2 HTP pred inováciou, v porovnaní s ktorým znie mäkšie a do karosérie prenáša menej vibrácii.

Jediným jeho problémom je, že neťahá. Explózia sily v nízkych otáčkach, typická pre predchodcu, je minulosťou. Nový motor 1.2 TDI CR odovzdáva výkon lineárnejšie, preto ak chcete z neho dostať aspoň nejakú dynamiku, musíte ho vytáčať. Za citlivé narábanie s akcelerátorom sa vám naopak odmení spotrebou 3,8 l/100 km a emisiami CO₂ na úrovni 99 g/km.

Rozšírený úsmev

Dizajn Škodovky je často spúšťacím mechanizmom lavíny negatívnych reakcií. Napriek tomu by sa patrilo napísať k faceliftu aspoň niekoľko viet. Niekomu sa Fabia predsa musí páčiť, keď sa z nej doposiaľ predalo viac ako 2,5 milióna kusov...

Súhlasíme s verejným názorom, že zmeny na karosérii sú natoľko minimálne, až si ich málokto všimne. Na autosalóne v Ženeve sme boli svedkami rozhovoru s ľuďmi z brandže, ktorým keby sme nepovedali o facelifte, vôbec by si ho nevšimli.

Hlavnou úlohou dizajnérov bolo Fabiu zbaviť proporčne nevyvážených tvarov, čo sa im aj podarilo. Vidieť to síce až na druhý pohľad, ale nová tvár vďaka natiahnutým reflektorom do šírky a nižšie položenej maske chladiča prednú časť Fabie opticky znižuje a rozširuje. Hoci v skutočnosti sa reálna šírka auta 1642 mm nezmenila.

Nové svetlomety sú nielen krajšie, ale mali by aj lepšie svietiť. Najlacnejšie verzie naďalej charakterizuje spoločná parabola pre stretávacie i diaľkové svetlá. Lepšie vybavené modely dostali dve samostatné paraboly, pričom stretávacie svetlá využívajú projektorovú techniku. Xenónové výbojky nebudú v ponuke ani po modernizácii.

Nárazník predstavuje ďalší optický trik. Na úzky otvor pre prívod vzduchu do motorového priestoru nadväzujú veľké hmlové svetlá, siahajúce až k predným blatníkom. “Hmlovky“ v nárazníku plnia okrem svojej tradičnej úlohy aj dve ďalšie funkcie. Slúžia ako denné svetlá a dosvecujú vnútro zákruty.

Súťažná zelená nielen pre RS

Svieži nádych Fabii, ale tiež Roomsteru, dodávajú nové laky karosérie a hlavne kombinácie farieb s kontrastne lakovanou strechou. Výborne vyzerá napríklad súťažná bledo zelená metalíza, ktorá mala byť pôvodne vyhradená len pre športovú verziu RS. Na nátlak importérov európskych krajín vrátane Slovenska ju výrobca uvoľnil do ponuky aj pre ostatné motorizácie. A urobil veľmi dobre.

Platforma ostala pôvodná

Interiér zaznamenal iba kozmetické úpravy. Najvýraznejšou novinkou je štvorramenný volant známy zo všetkých posledných modelov tejto značky. Prepracovaný bol prístrojový panel a nový je tiež ovládací panel ventilačnej sústavy. Podvozkom bude Fabia naďalej zaostávať za svojimi koncernovými súrodencami, VW Polo a Seatom Ibiza, pretože na rozdiel od nich, využíva staršiu koncernovú platformu PQ24 s užším rozchodom kolies.

Naladenie podvozka sa v rámci faceliftu nezmenilo, čo je dobré, pretože aj napriek staršej platforme Fabia stále patrí medzi päť najlepšie jazdiacich malých áut na trhu. Prepracovaná bola len predná časť skeletu karosérie z dôvodu osadenia moderných turbomotorov.

Technické parametre vozidiel Škoda Fabia – benzínové motory

Motor 1.2 HTP 6V 1.2 HTP 12V 1.2 TSI 63 kW 1.2 TSI 77 kW
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1197 1197
Výkon [kW/k] 44/60 51/69 63/85 77/105
pri otáčkach [1/min] 5200 5400 4800 5000
Krútiaci moment [Nm] 108 112 160 175
pri otáčkach [1/min] 3000 3000 1500-3500 1550-4100
Prevodovka 5 MT 5MT 5MT 5MT/7AT
Palivová spotreba [l/100 km] 5,7 5,5 5,2 5,3
Emisie CO2 [g/km] 132 128 121 124
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 16,5 14,9 11,7 10,1/10,2
Maximálna rýchlosť [km/h] 155 163 177 191/189

Technické parametre vozidiel Škoda Fabia - naftové motory

Motor 1.2 TDI CR 1.6 TDI CR 66 kW 1.6 TDI CR 77 kW
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Výkon [kW/k] 55/75 66/90 77/105
pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4400
Krútiaci moment [Nm] 180 230 250
pri otáčkach [1/min] 1500-3450 1500-2500 1500-2500
Prevodovka 5MT 5MT 5MT
Pohotovostná hmotnosť [kg] - 1204 1219
Palivová spotreba [l/100 km] 3,8 4,2 4,2
Emisie CO2 [g/km] - 109 109
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,2 12,6 10,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 166 176 188

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 768
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 425
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 364
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 731
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 497
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 214
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 082
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 738
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 346
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 038
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.