SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Tachometer nie je presný. Ako teda dodržať 80-ku na diaľnici?

Prečo obmedzujú rýchlosť na diaľniciach v pravom jazdnom pruhu? Ako sa dá ísť presne 80-kou a nedostať pokutu za pomalú jazdu? Je aj výjazd z diaľnice križovatkou?

V nedávnej dobe sa na diaľniciach a rýchlostných cestách na Slovensku objavili dopravné značky, ktoré pri vjazdoch na rýchlostné komunikácie a výjazdoch z nich obmedzujú rýchlosť v pravom jazdnom pruhu. Na niektorých miestach je tam dokonca rýchlosť obmedzená na 80 km/h.

Viacerí z vás sa nás pýtajú, ako tam legálne jazdiť 130-kou, keď sa mimo obce smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu.

Obmedzenie rýchlosti pod Strečnom pre vás nemusí platiť

Čiastočne sme sa tomuto problému venovali pri rozoberaní otázky, ako sa správne jazdí pod Strečnom. Najmä vo vzťahu k jazdným pruhom a k rýchlostiam. V tejto súvislosti sme dostali e-mail s otázkou.

Maroš: "Prípad Strečno - cesta je prázdna a využívam na jazdu ľavý pruh a idem maximálnou 90km/h (pravý pruh je pre pomalé vozidlá 70km/h) a dobieha ma rýchlejšie vozidlo. Musím ho samozrejme pustiť. Správnym postupom v tejto situácii je moje spomalenie na 70 km/h, preradenie do pomalého pruhu, a potom opätovné preradenie do ľavého pruhu a zrýchlenie na rýchlosť 90 km/h?"

Pod Strečnom sú v podstate dva jazdné pruhy, jeden pre každý smer. A k tomu je v jednom smere vybudovaný jazdný pruh pre pomalé vozidlá. Pomalosť je v tomto prípade určená hranicou 70 km/h. Určuje to dopravná značka obmedzujúca najvyššiu dovolenú rýchlosť v jazdnom pruhu pre pomalé vozidlá.

Každé rýchlejšie vozidlo tak smie jazdiť len v "ľavom jazdnom pruhu". Aj vtedy, ak je pruh pre pomalé vozidlá voľný.

05.jpgMaroš načrtol situáciu, kde poznamenal, že musí pustiť rýchlejšie idúce vozidlo, ako to jeho (ktoré má na tachometri 90 km/h). Nemá však pravdu. Má možnosť pustiť rýchlejšie vozidlo ale nie povinnosť.

V úseku Strečno - Dubná Skala nie je možné použiť povinnosť jazdy v pravom jazdnom pruhu, pretože pravý je tam dopravnou značkou určený pre pomalé vozidlá. Maroš by sa musel uhnúť rýchlejšiemu vozidlu len vtedy, ak by šiel pomalšie ako 70 km/h. Vyššia rýchlosť mu umožňuje jazdiť v priebežnom (ľavom) jazdnom pruhu.

Ak by chcel Maroš predsa len pustiť pred seba rýchlejšie auto, ktorému je najvyššia dovolená rýchlosť "ukradnutá", musí to spraviť postupom, ktorý Maroš popísal vo svojej otázke: najprv spomalí na najviac 70 km/h, potom sa preradí do pomalého pruhu, nechá sa predbehnúť, a potom sa opätovne preradí do ľavého pruhu a zrýchli na rýchlosť nad 70 km/h.

Obmedzenie rýchlosti na diaľnici

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje ani na vodiča motorového vozidla použitého pri vykonávaní činností spojených so správou a údržbou diaľnice, s odťahovaním vozidiel a činností spojených so záchranou života, zdravia a majetku a na vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov.

Ak sa obmedzenie rýchlosti v pravom jazdnom pruhu ocitne na diaľnici, zvyčajne je to v mieste, kde je výjazd z diaľnice alebo vjazd na ňu. Výjazd a vjazd pritom nie je dostatočne dlhý na to, aby vodič v ňom dosiahol potrebnú rýchlosť.

Vodičom jazdiacim v pravom jazdnom pruhu nezostáva nič iné, iba spomaliť. Preradenie do jazdného pruhu vľavo by bolo možné len vtedy, ak by ste tam predchádzali alebo obchádzali. Alebo ak by sa zo zákona vyškrtla povinnosť jazdiť v pravom jazdnom pruhu.

Takéto obmedzenie sa na diaľnice, a nie len na Slovensku, umiestňuje preto, lebo vodiči vychádzajúci z diaľnice alebo vchádzajúci na ňu majú zo zákona možnosť ísť nižšou rýchlosťou ako 80 km/h. Je to pochopiteľné, lebo nie každé auto dokáže akcelerovať tak rýchlo, aby po výjazde zo zákruty dokázal aj na krátkej vzdialenosti akcelerovať na minimálne 80-ku.

Čo však v prípade, na ktorý nás upozornil Maroš?

80-ka na diaľnici ako najvyššia a súčasne najnižšia povolená rýchlosť

Maroš: "Je prázdna diaľnica. Idem 130 km/h v mieste obmedzenia rýchlosti v pravom pruhu na 80 km/h spomalím na 80 km/h. Zároveň nesmiem ísť menej ako 80 km/h čo je minimálna rýchlosť na diaľnici. Ako to zabezpečiť keď rýchlomer ukazuje rýchlosť vyššiu než je skutočná rýchlosť vozidla? Aká je možná pokuta v prípade, že by som išiel menej ako 80 km/h, napríklad 78km/h.?"

Na takom mieste by ste mali ísť 80-kou. Za rýchlejšiu jazdu by vám v blokovom konaní hrozila pokuta až 650 €. Za pomalšiu by to bolo buď najviac 60 € alebo najviac 650 €.

Je to v závislosti od toho, ako chápeme výraz "prekročiť rýchlosť ustanovenú v osobitnom predpise". Ak to znamená, že prekročiť môžeme len najvyššiu dovolenú rýchlosť, potom sa za pomalšiu jazdu ako povolenú dá najviac 60 € pokuta. Pokojne to však môže byť vo význame "prekročiť najnižšiu povolenú rýchlosť smerom nadol", čo by bolo až za 650 €.

Tu však treba povedať, že ak je na diaľnici rýchlosť obmedzená na 80 km/h, do úvahy treba vziať nie len minimálnu dovolenú rýchlosť. Zákon totiž umožňuje po diaľnici jazdiť pomalšie aj "v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky". To znamená, že ak pôjdete napríklad 78 km/h, pokutu by ste dostať nemali.

Akou rýchlosťou ísť za výjazdom z diaľnice?

Michal: "Zaujímalo by ma, ako je to pri jazde po diaľnici, keď je znížená rýchlosť napríklad na 100 km/h a nasleduje výjazd z diaľnice. Akou rýchlosťou mám pokračovať v jazde po diaľnici za výjazdom? Platí ešte maximálka upravená značkou, alebo najvyššia povolená rýchlosť? Priznám sa, že si s tým už nejakú dobu lámem hlavu pri diaľničnom obchvate Popradu."

V tomto prípade sa výjazd z diaľnice chápe ako križovatka. A križovatky rušia na svojej vzdialenejšej hranici platnosť dopravných značiek obmedzujúcich najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Podľa zákona o cestnej premávke je križovatkou "miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú". V definícii pritom nie je určený smer spájania, a preto je spájaním ciest aj ich rozpájanie. To platí aj pre jednosmerky.

Nehovoriac o tom, že vo Viedenskom dohovore (medzinárodná dohoda o cestnej premávke), ktorý je nadradený nášmu zákonu o cestnej premávke v prípade rozporov, je križovatka chápaná ako každé úrovňové kríženie spojenie alebo rozvetvenie ciest vrátane miest tvoreným takým krížením, spojením alebo rozvetvením. Za takýmto miestom už dopravná značka obmedzujúca najvyššiu povolenú rýchlosť neplatí.

To isté vysvetlenie sa dá použiť aj na situáciu, ktorú zažila Richardova dcéra. Dodáme len, že pokutu dostala oprávnene, keďže 70-ka skončila za prvým výjazdom z estakády.

Richard: "Moja dcéra išla autom po prieťahovej komunikácii cez Žilinu (estakáda) v smere od Martina na Bratislavu v časti, kde je maximálna rýchlosť značkou povolená na 70 km/h.

Pri odbočke na Rajec sa odpája ľavý jazdný pruh a dva ostatné pokračujú ďalej, žiadny pruh sa nepripája. Žiadna dopravná značka maximálnu povolenú rýchlosť nemení. O asi 150 m sa situácia opakuje s odbočením z ľavého jazdného pruhu smerom nahor na mimoúrovňový kruhový objazd. Opäť žiadna značka.

Nasleduje dvojpruhový úsek, v ktorom polícia merala a namerala dcére rýchlosť nad 50 km/h ale nižšiu ako 70 km/h (asi 65), za ktorú jej vyrúbili pokutu s odôvodnením, že odpájací pruh vozovky je križovatkou, za ktorou platí všeobecné obmedzenie rýchlosti v obciach, teda 50 km/h. Pritom pripojovací pruh zo smeru od Rajca nasleduje asi po 250 m, teda až za miestom, v ktorom bolo merané, pričom pri tejto prípojke je opäť umiestnená značka s obmedzením maximálnej rýchlosti na 70 km/h.

Som presvedčený, že polícia nepostupovala správne a vyrúbila pokutu za prekročenie povolenej rýchlosti v rozpore s predpismi."

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mecom ide na zelenú
  2. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 671
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 065
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 440
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 309
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 513
  6. Cukrovkári a covid-19 2 619
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 527
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 363
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 167
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 9 h
Peter Schutz.

Niet dôležitého bodu s jednomyseľnou podporou.


15 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: MAROŠ ŽILINKA NIE JE CHYBOU MATRIXU, NAOPAK, JE JEHO SÚČASŤOU
  2. Jan Pražák: Výchova ke genderové nekorektnosti
  3. Martin Sústrik: Tajná história mráčikárstva
  4. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  5. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  6. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  7. Anna Milanová: Identita... 2020
  8. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 799
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 798
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 291
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 352
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 223
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 995
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 645
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 407
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu