SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Ako rýchlo jazdiť po mostoch a diaľničnom obchvate?

Málo diaľničných úsekov v našej krajine prechádza obcou. A keďže najvyššia dovolená rýchlosť na diaľnici v obci je iná ako mimo obce, mnohí s tým majú problém.

Peter: "Aká je maximálna povolená rýchlosť na úseku diaľnice v Bratislave od tunela Sitiny smerom na Brno po výjazd na Lamač a opačne?

Podľa označenia tohto úseku diaľničnými tabuľami ide jednoznačne o diaľnicu. Takisto aj návestia osadené na tomto úseku sú diaľničného typu. Z toho vyplýva, že v tomto úseku je maximálne povolená rýchlosť 130 km/h.

Avšak v tomto úseku nie je žiadna tabuľa, ktorá by označovala začiatok alebo koniec obce, teda Bratislavy. V prípade, že tento úsek diaľnice je v rámci obce, ide o diaľnicu v obci a v tomto prípade by tam mala podľa byť maximálne povolená rýchlosť 80 km/h.

Na Veľkonočnú sobotu som týmto úsekom prechádzal okolo 14,30 hod. autobusom č. 21 z Devínskej Novej Vsi (DNV) do centra Bratislavy a v smere z mesta na Brno pred železničným tunelom a výjazdom na Lamač, respektíve DNV som videl policajtov s radarom zrejme kontrolujúcich rýchlosť prechádzajúcich áut, pričom mali pristavených asi 5 áut.

To ma prinútilo zamyslieť sa, akú rýchlosť tam uvedení policajti vlastne kontrolovali."

Policajti tam kontrolovali 90-ku. Od 1. februára minulého roka sa so začiatkom účinnosti zákona o cestnej premávke zmenila najvyššia povolená rýchlosť na diaľnici a rýchlostnej ceste v obci z 80 km/h na 90 km/h.

Diaľničný obchvat Bratislavy je označený dopravnými značkami ohraničujúcimi obec na oboch svojich koncoch. Tieto značky sa umiestňujú na hranice obce určené katastrom. Je zbytočné umiestňovať značky "Obec" a "Koniec obce" aj na niektoré z úsekov obchvatu vnútri obce. Aj úseky, ktoré Peter spomínal, sú súčasťou Bratislavy. Môže to síce niektorých ľudí priviesť k pochybnostiam, keďže diaľnica tam prechádza nezastavaným územím, neznamená to však, že nejde o diaľničný úsek v obci.

Pre každého vodiča je dôležité riadiť sa dopravnými značkami. Ak štartuje v obci a pri ceste sa mu neobjaví dopravná značka ukončujúca obec, musí jazdiť najviac rýchlosťou, ktorá je určená pre obec. Túto skutočnosť si však mnohí na diaľničnom obchvate v Bratislave neuvedomujú a jazdia rýchlosťou väčšou ako najvyššou povolenou. To sa však často stáva aj inde.

V obci mimo diaľnice platí 50-ka. Aj na mostoch

Marek: "V Bratislave sa stretávam s neobvyklým javom. Keď prechádzam cez Nový most alebo most Apollo, akonáhle sa dostanem na most, tak skoro všetci vodiči zrýchlia na viac ako 50km/h. Jedno či idem z mesta do Petržalky alebo opačne.

Neplatí na moste nejaký dopravný predpis, že na mostoch sa môže jazdiť rýchlejšie? Alebo väčšina vodičov na rýchlostné predpisy na moste kašle? Snažím sa jazdiť predpisovo, ale na moste ma zrazu všetci predbiehajú alebo sa mi "lepia na zadok", až je to nepríjemné. Inak chvalabohu badať, že vodiči sa snažia jazdiť predpisovo okolo 50-55km/h."

Zákon o cestnej premávke nepozná rozdiel medzi mostami a cestami na pevnej zemi. Na spomínaných mostoch platí najvyššia povolená rýchlosť, tak ako v celej Bratislave, 50 km/h. Samozrejme okrem diaľničných úsekov a miest kde dopravné značky určujú inú najvyššiu rýchlosť.

Mnohých vodičov však "zmätie" to, že Nový most a most Apollo sú štvorprúdové cesty a tak dupnú na plyn.

Rýchlosť určená dopravnou značkou platí po koniec najbližšej križovatky

Vráťme sa však späť k diaľničnému obchvatu.

Dušan: "V prípade nepriaznivého počasia (sneženie, hustý dážď) je na svetelných tabuliach znížená rýchlosť (MPR) na 80, respektíve 60 km/h. Pri jazde z mosta Lafranconi smerom na Prístavný most je jedna taká tabuľa ešte na začiatku Petržalky. Ďalšia tabuľa je až takmer kilometer za Prístavným mostom smerom na Senec. Chcem sa preto spýtať, ak ja idem z mosta Lafranconi a na tabuli svieti MPR 60 km/h, musím sa ňou riadiť?

Myslím, že pripájací pruh na diaľnici nie je považovaný za križovatku. Preto vodiči, ktorí sa na diaľnicu dostanú na Prístavnom moste majú stále MPR 90 km/h, aj keď ja môžem ísť maximálne 60-kou?

Ako sa potom rieši napríklad zavinenie v prípade nehody, respektíve meranie a pokutovanie prekročenia rýchlosti? Musel by som na úseku od prípojky z Petržalky na Prístavnom moste po najbližšiu svetelnú tabuľu preukazovať odkiaľ som prišiel?"

Problémom svetelných tabúľ, ktoré v časoch nepriaznivého počasia znižujú najvyššiu dovolenú rýchlosť, je ich riedke rozmiestnenie. Vjazdov na obchvat a výjazdov z neho je podstatne viac. A tak už za nimi obmedzenie rýchlosti určenej sveteľnými tabuľami neplatí.

Je to preto, že nie len vjazd na obchvat ale aj výjazd z neho je križovatkou.

Ak je na svetelnej tabuli obmedzenie rýchlosti, treba sa ním riadiť po vzdialenejšiu hranicu "rozpojenia" výjazdu od obchvatu alebo jeho spojenia s vjazdom. Nemôže sa tam teda stať situácia, podľa ktorej by auto idúce po obchvate muselo ísť pomalšie ako auto vchádzajúce na obchvat.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 253
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 979
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 734
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 22m

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


1 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


2 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 738
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 404
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 122
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 336
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 026
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 288
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu