Peter: "Aká je maximálna povolená rýchlosť na úseku diaľnice v Bratislave od tunela Sitiny smerom na Brno po výjazd na Lamač a opačne?
Podľa označenia tohto úseku diaľničnými tabuľami ide jednoznačne o diaľnicu. Takisto aj návestia osadené na tomto úseku sú diaľničného typu. Z toho vyplýva, že v tomto úseku je maximálne povolená rýchlosť 130 km/h.
Avšak v tomto úseku nie je žiadna tabuľa, ktorá by označovala začiatok alebo koniec obce, teda Bratislavy. V prípade, že tento úsek diaľnice je v rámci obce, ide o diaľnicu v obci a v tomto prípade by tam mala podľa byť maximálne povolená rýchlosť 80 km/h.
Na Veľkonočnú sobotu som týmto úsekom prechádzal okolo 14,30 hod. autobusom č. 21 z Devínskej Novej Vsi (DNV) do centra Bratislavy a v smere z mesta na Brno pred železničným tunelom a výjazdom na Lamač, respektíve DNV som videl policajtov s radarom zrejme kontrolujúcich rýchlosť prechádzajúcich áut, pričom mali pristavených asi 5 áut.
To ma prinútilo zamyslieť sa, akú rýchlosť tam uvedení policajti vlastne kontrolovali."
Policajti tam kontrolovali 90-ku. Od 1. februára minulého roka sa so začiatkom účinnosti zákona o cestnej premávke zmenila najvyššia povolená rýchlosť na diaľnici a rýchlostnej ceste v obci z 80 km/h na 90 km/h.
Diaľničný obchvat Bratislavy je označený dopravnými značkami ohraničujúcimi obec na oboch svojich koncoch. Tieto značky sa umiestňujú na hranice obce určené katastrom. Je zbytočné umiestňovať značky "Obec" a "Koniec obce" aj na niektoré z úsekov obchvatu vnútri obce. Aj úseky, ktoré Peter spomínal, sú súčasťou Bratislavy. Môže to síce niektorých ľudí priviesť k pochybnostiam, keďže diaľnica tam prechádza nezastavaným územím, neznamená to však, že nejde o diaľničný úsek v obci.
Pre každého vodiča je dôležité riadiť sa dopravnými značkami. Ak štartuje v obci a pri ceste sa mu neobjaví dopravná značka ukončujúca obec, musí jazdiť najviac rýchlosťou, ktorá je určená pre obec. Túto skutočnosť si však mnohí na diaľničnom obchvate v Bratislave neuvedomujú a jazdia rýchlosťou väčšou ako najvyššou povolenou. To sa však často stáva aj inde.
V obci mimo diaľnice platí 50-ka. Aj na mostoch
Marek: "V Bratislave sa stretávam s neobvyklým javom. Keď prechádzam cez Nový most alebo most Apollo, akonáhle sa dostanem na most, tak skoro všetci vodiči zrýchlia na viac ako 50km/h. Jedno či idem z mesta do Petržalky alebo opačne.
Neplatí na moste nejaký dopravný predpis, že na mostoch sa môže jazdiť rýchlejšie? Alebo väčšina vodičov na rýchlostné predpisy na moste kašle? Snažím sa jazdiť predpisovo, ale na moste ma zrazu všetci predbiehajú alebo sa mi "lepia na zadok", až je to nepríjemné. Inak chvalabohu badať, že vodiči sa snažia jazdiť predpisovo okolo 50-55km/h."
Zákon o cestnej premávke nepozná rozdiel medzi mostami a cestami na pevnej zemi. Na spomínaných mostoch platí najvyššia povolená rýchlosť, tak ako v celej Bratislave, 50 km/h. Samozrejme okrem diaľničných úsekov a miest kde dopravné značky určujú inú najvyššiu rýchlosť.
Mnohých vodičov však "zmätie" to, že Nový most a most Apollo sú štvorprúdové cesty a tak dupnú na plyn.
Rýchlosť určená dopravnou značkou platí po koniec najbližšej križovatky
Vráťme sa však späť k diaľničnému obchvatu.
Dušan: "V prípade nepriaznivého počasia (sneženie, hustý dážď) je na svetelných tabuliach znížená rýchlosť (MPR) na 80, respektíve 60 km/h. Pri jazde z mosta Lafranconi smerom na Prístavný most je jedna taká tabuľa ešte na začiatku Petržalky. Ďalšia tabuľa je až takmer kilometer za Prístavným mostom smerom na Senec. Chcem sa preto spýtať, ak ja idem z mosta Lafranconi a na tabuli svieti MPR 60 km/h, musím sa ňou riadiť?
Myslím, že pripájací pruh na diaľnici nie je považovaný za križovatku. Preto vodiči, ktorí sa na diaľnicu dostanú na Prístavnom moste majú stále MPR 90 km/h, aj keď ja môžem ísť maximálne 60-kou?
Ako sa potom rieši napríklad zavinenie v prípade nehody, respektíve meranie a pokutovanie prekročenia rýchlosti? Musel by som na úseku od prípojky z Petržalky na Prístavnom moste po najbližšiu svetelnú tabuľu preukazovať odkiaľ som prišiel?"
Problémom svetelných tabúľ, ktoré v časoch nepriaznivého počasia znižujú najvyššiu dovolenú rýchlosť, je ich riedke rozmiestnenie. Vjazdov na obchvat a výjazdov z neho je podstatne viac. A tak už za nimi obmedzenie rýchlosti určenej sveteľnými tabuľami neplatí.
Je to preto, že nie len vjazd na obchvat ale aj výjazd z neho je križovatkou.
Ak je na svetelnej tabuli obmedzenie rýchlosti, treba sa ním riadiť po vzdialenejšiu hranicu "rozpojenia" výjazdu od obchvatu alebo jeho spojenia s vjazdom. Nemôže sa tam teda stať situácia, podľa ktorej by auto idúce po obchvate muselo ísť pomalšie ako auto vchádzajúce na obchvat.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.