SME

Mazda 3 MPS rozprúdi vášeň a vír v nádrži

Ani dravý dizajn, ani športové doplnky modelu MPS nedokážu prezradiť, čo sa v skutočnosti ukrýva v aute. Na pravidelné okruhové jazdy potrebuje silnejšie brzdy.

Na snehu krotila Mazdu 3MPS elektronika. Okolnosti nás donútili siahnuť na dno svojich schopností ekonomickej jazdy, ale aj tak spotreba neklesla pod desať litrov.Na snehu krotila Mazdu 3MPS elektronika. Okolnosti nás donútili siahnuť na dno svojich schopností ekonomickej jazdy, ale aj tak spotreba neklesla pod desať litrov. (Zdroj: autor)

BREZNO. Keď sa prepĺňaný štvorvalec dostane do správnych otáčok, MPS sa zmení na strašné zviera. Prevodovka tvrdo hltá rýchlosti a šoféra opantá pocit nadšenia až tranzu. Vďaka riadeniu a výborne nastavenej prednej náprave máte pocit, že vpredu je najpodstatnejšia časť auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výborne nastavená zadná náprava sa snaží stabilizovať auto, ale epicentrum energie a radosti je vpredu. Predné kolesá ťahajú, zatáčajú a to, čo sa deje okolo nich je už len taký doplnok. Riadenie a predná náprava tu kraľuje. Po troch minútach na ploche alebo uzavretom kúsku cesty sa musíte vydýchať, lebo to auto je „zver". A čo je ešte lepšie, na snehu to pokračuje, akurát zabudnite na „podlahu".

SkryťVypnúť reklamu

Sedadlá sú športové, ale nie pretekárske. Vďaka tomu sa do auta dobre a ľahko nastupuje aj viac krát za deň. V podstate Mazda MPS je napriek svojej dravosti použiteľná každý deň ako bežný hatch back. Ak ju však aspoň raz do týždňa neprevetráte, radšej si kúpte diesel.

Niektoré detaily nového „vlnka" dizajnu vyzerajú trápne, ale kašľať na to, veď za všetko hovorí posed na ceste. A tie dva výfuky vzadu? Úžasné. Pozor, do obrovského nadšenia sa nebadane vkráda smrad. Brzdové obloženie prezrádza, že má toho dosť a cíti sa poddimenzované. Je teda čas zrovnať emócie, chladiť a pokojne písať.

Stredový panel je tvarovo veľmi jednoduchý a kto už používal Mazdu, ľahko si naň zvykne. Možno jediným negatívom prehľadnosti prístrojov v Mazde 3 MPS je malý displej navigačného systému.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda pokračuje v príbehu, ktorý pred rokmi začal model 323 GTR. Nenápadné kompaktné auto totiž vyhrávalo súťaže a v sériovom vyhotovení jazdilo rýchlejšie, než by si kto myslel. Po istej prestávke prišla na trh Mazda 3 MPS s pohonom prednej nápravy a cieľom potrápiť komerčne omnoho známejšie autá kategórie hot-hatch. Nový model 3 MPS v tom pokračuje. Navonok vyzerá agresívnejšie, ale v porovnaní s tým, čo dokáže ešte stále nenápadne.

Blatníky tvaroval vietor Najsilnejšia verzia radu 3 nesie najvýraznejšie stopy vetra, ktorý podľa novej filozofie značky dáva autám jednotný štýl. Z funkčného hľadiska ostala športovej verzii praktická päťdverová karoséria umožňujúca jednoduché nastupovanie a tiež dobrý prístup do kufra. V podstate zaradenie medzi športové kompakty nijako neovplyvňuje funkčnosť auta. Dokonca nastupovanie do výrazne tvarovaných predných sedadiel možno akceptovať na každodenné používanie.

SkryťVypnúť reklamu

Výborný podvozok dáva vodičovi na známosť všetko, čo sa s autom deje a nezvádza k prehnanému sebavedomiu, skôr dvíha varovný prst a úžasne ľahko sa koriguje šmyk. Na snehu je to balet s výsostne jemným „brnkaním" po plyne.

Hltá vzduch Otvor na kapote dáva jasný signál, že potichu idúce auto bez hrmiaceho výfuku potrebuje na chladenie poriadny nápor vzduchu. Ani nízke otáčky v meste nedokážu zraziť spotrebu preplňovaného štvorvalca s objemom 2,3 litra na hodnoty pod desať litrov. Auto je konštruované na komfortnú, ale rýchlu jazdu, pri ktorej výkon predbieha zvukové prejavy. Skôr, než šofér zaregistruje rev motora, už všetkými zmyslami vníma rýchlosť. Keď sa motor javí, že ponúkol všetko, ešte zatiahne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takto majú vyzerať pedále v športovo ladenom bežnom aute. Nie ako v Golfe GTI, kde je plyn oveľa hlbšie ako brzda.

Svojská spotreba Mazda 3MPS vhodným sprevodovaním a dobrým podvozkom navodzuje dojem, že má viac než 191 kW (260 koní). Fascinuje prenosom výkonu na cestu a príkladným správaním na snehu aj asfalte. Už základné modely Mazda 3 sú veľmi dobre vyvážené a proporcie dovoľujú auto veľmi presne ovládať aj za hranicou šmyku.

Otváranie batožinového priestoru nie je dva krát čisté, lebo mikrospínač je na povrchu a toto auto občas zvíri prach.

Napriek tomu, že je veľmi komfortná a praktická do bežnej premávky, na dlhšie cesty treba počítať s veľkou spotrebu. V priemere okolo 12 litrov a pri radovánkach aj 16 litrov na sto kilometrov. Vášniví šoféri budú zrejme často meniť brzdové platničky. Nič to však nemení na skutočnosti, že Mazda 3 MPS je jedno z najlepších áut svojho druhu. Podľa karosérie a interiéru súdime, že aj základné verzie patria medzi najlepšie autá nižšej strednej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

...a viete čo je na MPS úžasné? Akonáhle prestanete stvárať s Mazdou MPS a vyjdete na verejnú komunikáciu, tvári sa ako nič, ticho si pradie na 2000 otáčkach ako by bola jedným z tisícov bežných päťdverových áut. Ale nie je!

SME spokojní SME nespokojní

jazdné vlastnosti spotreba

prenos výkonu na cestu vädnúce brzdy

charakteristika motora -

dizajn -

Kupujem - nekupujem

Jednoznačne kupujem. Vo veľmi špecifickej skupine rýchlych kompaktov patrí k tomu najlepšiemu. (pozn. nešoféroval som nový Focus RS). (Rasťo Chvála)

 

Technické parametre Motor 2,3 MZR-DISI

Zdvihový objem (cm3) 2261

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon (kw/k) 191/260

Pri otáčkach (ot./min.) 5500

Krútiaci moment (Nm) 380

Pri otáčkach (ot./min) 3000

Emisie CO2 (g/km) 224

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2640

Dĺžka (mm) 4505

Šírka (mm) 1770

Výška (mm) 1460

Pohotovostná hmot (kg) 1385

Objem batož priestoru (l) 340/430

Objem palivovej nádrže (l) 55

Odporúčané palivo bezolov. benzín 98

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,1

Maximálna rýchlosť (km/h) 250

Spotreba mesto(l/100 km) 13,2

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 7,5

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kombinovaná spotreba 9,6

Spotreba v teste (l/100 km)

Cena modelu od (eur) 26 090

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 041
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 608
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 239
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 965
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 069
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 217
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 110
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký automobilový priemysel zašiel za hranicu zákona, aby udržal staré technológie.

Koniec nemeckého ekonomického zázraku znamená aj koniec akej-takej slovenskej prosperity.


21
Peter Tkačenko.

Keď si zakázal čisté riešenie na Ústavnom súde, zostala mu improvizácia.


2
Referendum Peter Pellegrini dnes

Iniciovalo ho Slovenské hnutie obrody.


TASR 51
Slovenskí hokejisti na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, proti komu nastúpia hokejisti.


4
reklama
  1. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  2. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  3. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  4. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  5. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  6. Martin Pollák: Machalatello
  7. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  8. Michaela Witters: Ženy, ktoré obhajujú svoj tvrdý odchov, sú často vulgárne a agresívne.
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 852
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 19 799
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 629
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 306
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 501
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 102
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 452
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 774
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu