SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Mazda 3 MPS rozprúdi vášeň a vír v nádrži

Ani dravý dizajn, ani športové doplnky modelu MPS nedokážu prezradiť, čo sa v skutočnosti ukrýva v aute. Na pravidelné okruhové jazdy potrebuje silnejšie brzdy.

Na snehu krotila Mazdu 3MPS elektronika. Okolnosti nás donútili siahnuť na dno svojich schopností ekonomickej jazdy, ale aj tak spotreba neklesla pod desať litrov.Na snehu krotila Mazdu 3MPS elektronika. Okolnosti nás donútili siahnuť na dno svojich schopností ekonomickej jazdy, ale aj tak spotreba neklesla pod desať litrov. (Zdroj: autor)

BREZNO. Keď sa prepĺňaný štvorvalec dostane do správnych otáčok, MPS sa zmení na strašné zviera. Prevodovka tvrdo hltá rýchlosti a šoféra opantá pocit nadšenia až tranzu. Vďaka riadeniu a výborne nastavenej prednej náprave máte pocit, že vpredu je najpodstatnejšia časť auta.

Výborne nastavená zadná náprava sa snaží stabilizovať auto, ale epicentrum energie a radosti je vpredu. Predné kolesá ťahajú, zatáčajú a to, čo sa deje okolo nich je už len taký doplnok. Riadenie a predná náprava tu kraľuje. Po troch minútach na ploche alebo uzavretom kúsku cesty sa musíte vydýchať, lebo to auto je „zver". A čo je ešte lepšie, na snehu to pokračuje, akurát zabudnite na „podlahu".

51_MALE.JPG

Sedadlá sú športové, ale nie pretekárske. Vďaka tomu sa do auta dobre a ľahko nastupuje aj viac krát za deň. V podstate Mazda MPS je napriek svojej dravosti použiteľná každý deň ako bežný hatch back. Ak ju však aspoň raz do týždňa neprevetráte, radšej si kúpte diesel.

Niektoré detaily nového „vlnka" dizajnu vyzerajú trápne, ale kašľať na to, veď za všetko hovorí posed na ceste. A tie dva výfuky vzadu? Úžasné. Pozor, do obrovského nadšenia sa nebadane vkráda smrad. Brzdové obloženie prezrádza, že má toho dosť a cíti sa poddimenzované. Je teda čas zrovnať emócie, chladiť a pokojne písať.

550_MALE.jpg

Stredový panel je tvarovo veľmi jednoduchý a kto už používal Mazdu, ľahko si naň zvykne. Možno jediným negatívom prehľadnosti prístrojov v Mazde 3 MPS je malý displej navigačného systému.

Mazda pokračuje v príbehu, ktorý pred rokmi začal model 323 GTR. Nenápadné kompaktné auto totiž vyhrávalo súťaže a v sériovom vyhotovení jazdilo rýchlejšie, než by si kto myslel. Po istej prestávke prišla na trh Mazda 3 MPS s pohonom prednej nápravy a cieľom potrápiť komerčne omnoho známejšie autá kategórie hot-hatch. Nový model 3 MPS v tom pokračuje. Navonok vyzerá agresívnejšie, ale v porovnaní s tým, čo dokáže ešte stále nenápadne.

Blatníky tvaroval vietor

Najsilnejšia verzia radu 3 nesie najvýraznejšie stopy vetra, ktorý podľa novej filozofie značky dáva autám jednotný štýl. Z funkčného hľadiska ostala športovej verzii praktická päťdverová karoséria umožňujúca jednoduché nastupovanie a tiež dobrý prístup do kufra. V podstate zaradenie medzi športové kompakty nijako neovplyvňuje funkčnosť auta. Dokonca nastupovanie do výrazne tvarovaných predných sedadiel možno akceptovať na každodenné používanie.

53_MALE.JPG

Výborný podvozok dáva vodičovi na známosť všetko, čo sa s autom deje a nezvádza k prehnanému sebavedomiu, skôr dvíha varovný prst a úžasne ľahko sa koriguje šmyk. Na snehu je to balet s výsostne jemným „brnkaním" po plyne.

Hltá vzduch

Otvor na kapote dáva jasný signál, že potichu idúce auto bez hrmiaceho výfuku potrebuje na chladenie poriadny nápor vzduchu. Ani nízke otáčky v meste nedokážu zraziť spotrebu preplňovaného štvorvalca s objemom 2,3 litra na hodnoty pod desať litrov. Auto je konštruované na komfortnú, ale rýchlu jazdu, pri ktorej výkon predbieha zvukové prejavy. Skôr, než šofér zaregistruje rev motora, už všetkými zmyslami vníma rýchlosť. Keď sa motor javí, že ponúkol všetko, ešte zatiahne.

54_MALE.JPG

Takto majú vyzerať pedále v športovo ladenom bežnom aute. Nie ako v Golfe GTI, kde je plyn oveľa hlbšie ako brzda.

Svojská spotreba

Mazda 3MPS vhodným sprevodovaním a dobrým podvozkom navodzuje dojem, že má viac než 191 kW (260 koní). Fascinuje prenosom výkonu na cestu a príkladným správaním na snehu aj asfalte. Už základné modely Mazda 3 sú veľmi dobre vyvážené a proporcie dovoľujú auto veľmi presne ovládať aj za hranicou šmyku.

52_MALE.JPG

Otváranie batožinového priestoru nie je dva krát čisté, lebo mikrospínač je na povrchu a toto auto občas zvíri prach.

Napriek tomu, že je veľmi komfortná a praktická do bežnej premávky, na dlhšie cesty treba počítať s veľkou spotrebu. V priemere okolo 12 litrov a pri radovánkach aj 16 litrov na sto kilometrov. Vášniví šoféri budú zrejme často meniť brzdové platničky. Nič to však nemení na skutočnosti, že Mazda 3 MPS je jedno z najlepších áut svojho druhu. Podľa karosérie a interiéru súdime, že aj základné verzie patria medzi najlepšie autá nižšej strednej triedy.

...a viete čo je na MPS úžasné? Akonáhle prestanete stvárať s Mazdou MPS a vyjdete na verejnú komunikáciu, tvári sa ako nič, ticho si pradie na 2000 otáčkach ako by bola jedným z tisícov bežných päťdverových áut. Ale nie je!

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti spotreba
prenos výkonu na cestu vädnúce brzdy
charakteristika motora -
dizajn -

Kupujem - nekupujem

Jednoznačne kupujem. Vo veľmi špecifickej skupine rýchlych kompaktov patrí k tomu najlepšiemu. (pozn. nešoféroval som nový Focus RS). (Rasťo Chvála)

 

Technické parametre
Motor 2,3 MZR-DISI
Zdvihový objem (cm3) 2261
Výkon (kw/k) 191/260
Pri otáčkach (ot./min.) 5500
Krútiaci moment (Nm) 380
Pri otáčkach (ot./min) 3000
Emisie CO2 (g/km) 224
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4505
Šírka (mm) 1770
Výška (mm) 1460
Pohotovostná hmot (kg) 1385
Objem batož priestoru (l) 340/430
Objem palivovej nádrže (l) 55
Odporúčané palivo bezolov. benzín 98
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 13,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 7,5
Kombinovaná spotreba 9,6
Spotreba v teste (l/100 km)
Cena modelu od (eur) 26 090
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mecom ide na zelenú
  2. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 678
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 081
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 521
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 323
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 514
  6. Cukrovkári a covid-19 2 619
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 528
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 364
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 183
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 028
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 10 h
Peter Schutz.

Niet dôležitého bodu s jednomyseľnou podporou.


15 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: MAROŠ ŽILINKA NIE JE CHYBOU MATRIXU, NAOPAK, JE JEHO SÚČASŤOU
  2. Jan Pražák: Výchova ke genderové nekorektnosti
  3. Martin Sústrik: Tajná história mráčikárstva
  4. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  5. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  6. Anna Milanová: Identita... 2020
  7. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  8. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 802
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 798
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 301
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 434
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 223
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 001
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 645
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 384
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu