SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Aj vy sa sťažujete na pokutu za rýchlosť?

Jazdiť najviac maximálnou povolenou rýchlosťou je pre niektorých vodičov mimoriadne náročné. Možno si práve preto sťažujú na pokuty za rýchlosť.

Nedávno sme v e-mailovej schránke našli správu v ktorej sa čitateľka sťažuje na to, že jej policajti zistili prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti.

Jana: "Pri zjazde z diaľnice pri STV smerom na most Lafranconi som opustila diaľnicu a ocitla sa v pripájacom pruhu k súbežnej ceste. Keďže sa blížil koniec pripájacieho pruhu a videla som, že zozadu sa po ceste približuje auto, aby som nemusela výrazne brzdiť, a tak neočakávane spomaľovať autá za mnou, tak som jemne zrýchlila a zaradila sa pred prichádzajúce auto. Potom som priebežne začala spomaľovať.

Avšak pred zástavkou pri STV dopravná polícia merala rýchlosť a zmerala mi v predbiehacom manévri 83km/h čo je teda o 33 viac ako 50-ka. Bola z toho samozrejme pokuta 50 eur.

Chcem sa spýtať, ako môžu ľudia vykonávajúcu takúto prácu pokojne spávať. Nejde až tak o výšku sumy, ale o princíp, akým spôsobom polícia pracuje. Merali na mieste, ktoré nie je kvôli mierne zvýšenej rýchlosti áut prichádzajúcich z diaľnice nejako problémové. Naopak, opačné správanie by nepridávalo plynulosti cestnej premávky a ohrozovalo by ostatné autá a aj mňa.

Nie je to o tom, že by som jazdila po meste 80-kou, bolo to len tým, že som schádzala z diaľnice.

Nie je veľa takých, ktorí by si dobrovoľne priznali chybu. Tou je aj porušenie dopravných predpisov. A za to hrozí vodičom sankcia, ak im na to prídu. Je to ako keď sa rozhodnete v rozpore s pracovnou zmluvou odísť domov z práce o tri hodiny skôr bez toho, aby o tom vedel váš nadriadený. Vašim trestom by bolo napríklad to, že by ste nedostali prémie. Tiež by ste to považovali za nespravodlivosť?

Tak, ako sa zamestnanec zmluvou zaviaže dodržiavať pravidlá pre zamestnanca pod hrozbou sankcií, tak aj vodič sa prevzatím vodičského preukazu zaviazal dodržiavať aj najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Asi by žiadny vodič nebol nadšený, keby mu niekto ukradol koleso z auta. Aj to je iba priestupok, ak to neprekročí istú finančnú hranicu. A asi nebral do úvahy argument o tom, že zlodej to koleso na chvíľu potreboval.

Vodič nepozná všetky dôvody pre určitú najvyššiu dovolenú rýchlosť

Môžeme donekonečna diskutovať o tom, ako rýchlosťou by sa malo jazdiť na akomkoľvek úseku cesty. Vodiči však o tom nerozhodujú z jednoduchého dôvodu. Nemajú dosť informácií a podkladov na to, aby mohli s istotou povedať, že taká alebo onaká rýchlosť zabezpečí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky na úseku. Na to sú tu inštitúcie a orgány, ktoré o tom rozhodujú. Za rozhodnutím sa okrem iného skrýva aj zodpovednosť kompetentných za to, aby bola bezpečnosť a plynulosť premávky zaručená.

Ak by cesty nespĺňali normy bezpečnosti a stala by sa na nich z toho dôvodu tragédia, nevinili by vodiča, ktorý by šiel podľa predpisov, ale tých, kto o zmene predpisov rozhodli.

Jednoducho, na výjazde z diaľničného obchvatu v obci sa za dopravnou značkou ukončujúcou diaľnicu smie jazdiť najviac 50-kou. Takáto rýchlosť však neznamená automaticky zhoršenie plynulosti v jazde. "Plynulý" znamená "súvislý, nepretržitý, bez prestávok" a nie jazdu rýchlosťou, ktorou chcem jazdiť.


Zväčšiť mapu

Mierne zvýšená rýchlosť?

Jana napísala výčitku na stranu polície, že merala na mieste, ktoré "ktoré nie je kvôli mierne zvýšenej rýchlosti áut prichádzajúcich z diaľnice nejako problémové". Na základe čoho dokáže vodič z miesta za volantom určiť, do akej miery je problémové jazdiť "mierne zvýšenou" rýchlosťou. Jana pritom prekročila najvyššiu povolenú rýchlosť o 66%. To sa ani pri najlepšej vôli nedá nazvať mierne zvýšenou rýchlosťou.

Píše tiež, že spomalenie na predpísanú rýchlosť by ju ohrozilo. Ale čím? Tým, že by sa na ňu zozadu nalepili iné autá? To však nie je problém najvyššej dovolenej rýchlosti ale nebezpečnej jazdy vozidiel idúcich za autom, ktoré by maximálku dodržiavalo.

Jana mala pri zjazde z diaľnice znížiť rýchlosť na 50-ku a urobili by tak aj tí ostatní za ňou. Plynulosť jazdy by ohrozená v žiadnom prípade nebola, nikto by nedostal pokutu, nervy by nezažili stres z rozčuľovania sa nad miestom kontroly rýchlosti a aj čas strávený vybavovaním sa s políciou by bol ušetrený.

Na druhú stranu, Jana by znížením rýchlosti na najvyššiu povolenú rýchlosť stratila približne 11 sekúnd.

Kam sa ponáhľame?

Na záver dovoľte niekoľko otázok: je jazda predpísanými rýchlosťami skutočne také utrpenie, aby sme museli nadávať na políciu, ktorá nás pri porušení pravidiel prichytí? Prečo je v očiach mnohých vodičov zlým ten, kto jazdí maximálne najvyššou povolenou rýchlosťou alebo dodržiava predpisy? Čo nás núti tlačiť na plynový pedál? A prečo, keď nemôžeme ísť rýchlejšie, vyvoláva to nervozitu a zlosť?

Keď sa nad tým zamyslíte, možno sme práve my, vodiči, naučili políciu vyberať pokuty v takom rozsahu. Tým, ako sú nám "ukradnuté" dopravné predpisy a tým, že je medzi nami mnoho takých, ktorý sa dokonca porušením pravidiel chvália. Potom sa netreba čudovať, že za nezavinený priestupok vás nikto nepokarhá ale vám dá rovno pokutu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 167
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 979
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 608
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 948
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 422
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chovatelia sa sťažujú na nízke výkupné ceny mlieka.

Ministerstvo pôdohospodárstva spúšťa novú dotáciu chovateľom.


22 h

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


35m

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 4 h
Ukrajinskí vojaci medzi Iziumom a Lymanom.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 16 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


1 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 738
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 393
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 120
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 809
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 312
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 169
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 771
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 347
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu