Nedávno sme v e-mailovej schránke našli správu v ktorej sa čitateľka sťažuje na to, že jej policajti zistili prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti.
Jana: "Pri zjazde z diaľnice pri STV smerom na most Lafranconi som opustila diaľnicu a ocitla sa v pripájacom pruhu k súbežnej ceste. Keďže sa blížil koniec pripájacieho pruhu a videla som, že zozadu sa po ceste približuje auto, aby som nemusela výrazne brzdiť, a tak neočakávane spomaľovať autá za mnou, tak som jemne zrýchlila a zaradila sa pred prichádzajúce auto. Potom som priebežne začala spomaľovať.
Avšak pred zástavkou pri STV dopravná polícia merala rýchlosť a zmerala mi v predbiehacom manévri 83km/h čo je teda o 33 viac ako 50-ka. Bola z toho samozrejme pokuta 50 eur.
Chcem sa spýtať, ako môžu ľudia vykonávajúcu takúto prácu pokojne spávať. Nejde až tak o výšku sumy, ale o princíp, akým spôsobom polícia pracuje. Merali na mieste, ktoré nie je kvôli mierne zvýšenej rýchlosti áut prichádzajúcich z diaľnice nejako problémové. Naopak, opačné správanie by nepridávalo plynulosti cestnej premávky a ohrozovalo by ostatné autá a aj mňa.
Nie je to o tom, že by som jazdila po meste 80-kou, bolo to len tým, že som schádzala z diaľnice.
Nie je veľa takých, ktorí by si dobrovoľne priznali chybu. Tou je aj porušenie dopravných predpisov. A za to hrozí vodičom sankcia, ak im na to prídu. Je to ako keď sa rozhodnete v rozpore s pracovnou zmluvou odísť domov z práce o tri hodiny skôr bez toho, aby o tom vedel váš nadriadený. Vašim trestom by bolo napríklad to, že by ste nedostali prémie. Tiež by ste to považovali za nespravodlivosť?
Tak, ako sa zamestnanec zmluvou zaviaže dodržiavať pravidlá pre zamestnanca pod hrozbou sankcií, tak aj vodič sa prevzatím vodičského preukazu zaviazal dodržiavať aj najvyššiu dovolenú rýchlosť.
Asi by žiadny vodič nebol nadšený, keby mu niekto ukradol koleso z auta. Aj to je iba priestupok, ak to neprekročí istú finančnú hranicu. A asi nebral do úvahy argument o tom, že zlodej to koleso na chvíľu potreboval.
Vodič nepozná všetky dôvody pre určitú najvyššiu dovolenú rýchlosť
Môžeme donekonečna diskutovať o tom, ako rýchlosťou by sa malo jazdiť na akomkoľvek úseku cesty. Vodiči však o tom nerozhodujú z jednoduchého dôvodu. Nemajú dosť informácií a podkladov na to, aby mohli s istotou povedať, že taká alebo onaká rýchlosť zabezpečí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky na úseku. Na to sú tu inštitúcie a orgány, ktoré o tom rozhodujú. Za rozhodnutím sa okrem iného skrýva aj zodpovednosť kompetentných za to, aby bola bezpečnosť a plynulosť premávky zaručená.
Ak by cesty nespĺňali normy bezpečnosti a stala by sa na nich z toho dôvodu tragédia, nevinili by vodiča, ktorý by šiel podľa predpisov, ale tých, kto o zmene predpisov rozhodli.
Jednoducho, na výjazde z diaľničného obchvatu v obci sa za dopravnou značkou ukončujúcou diaľnicu smie jazdiť najviac 50-kou. Takáto rýchlosť však neznamená automaticky zhoršenie plynulosti v jazde. "Plynulý" znamená "súvislý, nepretržitý, bez prestávok" a nie jazdu rýchlosťou, ktorou chcem jazdiť.
Zväčšiť mapu
Mierne zvýšená rýchlosť?
Jana napísala výčitku na stranu polície, že merala na mieste, ktoré "ktoré nie je kvôli mierne zvýšenej rýchlosti áut prichádzajúcich z diaľnice nejako problémové". Na základe čoho dokáže vodič z miesta za volantom určiť, do akej miery je problémové jazdiť "mierne zvýšenou" rýchlosťou. Jana pritom prekročila najvyššiu povolenú rýchlosť o 66%. To sa ani pri najlepšej vôli nedá nazvať mierne zvýšenou rýchlosťou.
Píše tiež, že spomalenie na predpísanú rýchlosť by ju ohrozilo. Ale čím? Tým, že by sa na ňu zozadu nalepili iné autá? To však nie je problém najvyššej dovolenej rýchlosti ale nebezpečnej jazdy vozidiel idúcich za autom, ktoré by maximálku dodržiavalo.
Jana mala pri zjazde z diaľnice znížiť rýchlosť na 50-ku a urobili by tak aj tí ostatní za ňou. Plynulosť jazdy by ohrozená v žiadnom prípade nebola, nikto by nedostal pokutu, nervy by nezažili stres z rozčuľovania sa nad miestom kontroly rýchlosti a aj čas strávený vybavovaním sa s políciou by bol ušetrený.
Na druhú stranu, Jana by znížením rýchlosti na najvyššiu povolenú rýchlosť stratila približne 11 sekúnd.
Kam sa ponáhľame?
Na záver dovoľte niekoľko otázok: je jazda predpísanými rýchlosťami skutočne také utrpenie, aby sme museli nadávať na políciu, ktorá nás pri porušení pravidiel prichytí? Prečo je v očiach mnohých vodičov zlým ten, kto jazdí maximálne najvyššou povolenou rýchlosťou alebo dodržiava predpisy? Čo nás núti tlačiť na plynový pedál? A prečo, keď nemôžeme ísť rýchlejšie, vyvoláva to nervozitu a zlosť?
Keď sa nad tým zamyslíte, možno sme práve my, vodiči, naučili políciu vyberať pokuty v takom rozsahu. Tým, ako sú nám "ukradnuté" dopravné predpisy a tým, že je medzi nami mnoho takých, ktorý sa dokonca porušením pravidiel chvália. Potom sa netreba čudovať, že za nezavinený priestupok vás nikto nepokarhá ale vám dá rovno pokutu.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.