SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

TÉMA: Tuning musí rešpektovať predpisy

Dobrý tuning zlepší jazdné vlastnosti a skrášli auto. Neodborné úpravy môžu pripraviť majiteľa o technický preukaz a v horšom prípade zlými svetlami alebo kolesami ohrozí iných.

Na auto by sa mali montovať homologované a povolené diely. Prvoradá je bezpečnosť a funkčnosť.Na auto by sa mali montovať homologované a povolené diely. Prvoradá je bezpečnosť a funkčnosť. (Zdroj: PETERSPORT)
BRATISLAVA. Úprava auta nad rámec sériovej výroby vyjadruje túžby majiteľa a jeho chuť odlíšiť sa od ostatných, prípadne zlepšiť vlastnosti auta. V podstate ide o vylepšenie toho, čo výrobca s ohľadom na sériovú výrobu a cenu neponúka.

„Úprava by mala byť hlavne účelná, bezpečná a samozrejme estetická," tvrdí Peter Žáček z firmy Petersport, ktorá sa venuje úpravám. Pôvodný zámer tuningu zo šesťdesiatych rokov, zvýšiť výkon motora a zlepšiť jazdné vlastnosti, sa rozrástol do všetkých oblastí, najmä vonkajšieho vzhľadu. V ošiali zo širokej ponuky doplnkov však netreba zabúdať na bezpečnosť a legislatívu.

„V tuningu uprednostňujem rozumné veci, ktoré veľmi nenarúšajú originálny produkt a pomáhajú doladiť jazdné vlastnosti, vzhľad a výkon," povedal Michal Karpat, majiteľ upraveného Fordu S MAX. Karpat vylepšil rodinný van 18-palcovými kolesami, rozširovacími podložkami a zvýšením výkonu motora.

Tuning dospel do štádia, že dnes sa doň zapájajú módne firmy alebo renomovaní návrhári. Pri domáckom vylepšení auta diktuje svoje predstavy majiteľ a pri zverení firme vyberá z ponuky. „V oboch prípadoch nájdete gýče, ale tiež veľmi pekné projekty," uznáva Žáček.

Montujte schválené doplnky

Neschválené doplnky robia auto nespôsobilým na jazdu a často nebezpečným. Najchúlostivejšie sú svetlá, kolesá a aerodynamické doplnky.

Podľa zákona prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách použiť auto, ktoré nie je schválené a také, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom a boli na ňom vykonané neoprávnené zásahy.

„Nemôžete jazdiť na vozidle, ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom," upozornil Viktor Plézel z Prezídia policajného zboru. Auto a jeho výbava musí svojím vyhotovením zodpovedať stavu, v ktorom bolo schválené.

Vylepšíte, prídete o techničák

Podľa úpravárskych firiem na Slovensku majiteľ auta zatiaľ nepríde o technický preukaz, pokiaľ spĺňa emisie, hlučnosť a obrysy auta. „Samozrejme, rozmer kolies musíte mať zapísaný v technickom preukaze," upozorňuje Peter Žáček.

Na aute môžete používať iba svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla. Všetky svetlá musia byť homologované alebo typovo schválené ES. V praxi môže policajt za neónové svetlá, svetlá navyše alebo farebné žiarovky v hlavných svetlách zadržať technický preukaz a napariť pokutu 60 eur. To isté sa týka rúrového rámu v aute alebo zásahov do základu karosérie.

Pri vylepšovaní auta nesmiete narušiť celistvosť evidenčného čísla, pretože ak policajt uzná, že je poškodené alebo nie dobre čitateľné, môže zadržať technický preukaz a pokutovať.

Namiesto garáže oslovte firmu

Skutočné vylepšenie auta radšej zverte špecializovanej firme alebo si kúpte schválené diely pre daný typ auta s označením TUV, prípadne ES. Domáca úprava auta často stojí viac času a financií ako kúpa povoleného firemného dielu.

Veľký pozor treba dať na doplnky z Taivanu a Číny, ktoré nie sú homologované a môžu byť vyslovene nebezpečné, najmä kolesá, spojlery a svetlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 976
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 752
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 128
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 194
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 063
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 034
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 820
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  3. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  6. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  7. INESS: Cena zamestnanca
  8. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 680
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 245
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 447
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 166
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu