SME

TÉMA: Tuning musí rešpektovať predpisy

Dobrý tuning zlepší jazdné vlastnosti a skrášli auto. Neodborné úpravy môžu pripraviť majiteľa o technický preukaz a v horšom prípade zlými svetlami alebo kolesami ohrozí iných.

Na auto by sa mali montovať homologované a povolené diely. Prvoradá je bezpečnosť a funkčnosť.Na auto by sa mali montovať homologované a povolené diely. Prvoradá je bezpečnosť a funkčnosť. (Zdroj: PETERSPORT)
BRATISLAVA. Úprava auta nad rámec sériovej výroby vyjadruje túžby majiteľa a jeho chuť odlíšiť sa od ostatných, prípadne zlepšiť vlastnosti auta. V podstate ide o vylepšenie toho, čo výrobca s ohľadom na sériovú výrobu a cenu neponúka.

„Úprava by mala byť hlavne účelná, bezpečná a samozrejme estetická," tvrdí Peter Žáček z firmy Petersport, ktorá sa venuje úpravám. Pôvodný zámer tuningu zo šesťdesiatych rokov, zvýšiť výkon motora a zlepšiť jazdné vlastnosti, sa rozrástol do všetkých oblastí, najmä vonkajšieho vzhľadu. V ošiali zo širokej ponuky doplnkov však netreba zabúdať na bezpečnosť a legislatívu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„V tuningu uprednostňujem rozumné veci, ktoré veľmi nenarúšajú originálny produkt a pomáhajú doladiť jazdné vlastnosti, vzhľad a výkon," povedal Michal Karpat, majiteľ upraveného Fordu S MAX. Karpat vylepšil rodinný van 18-palcovými kolesami, rozširovacími podložkami a zvýšením výkonu motora.

Tuning dospel do štádia, že dnes sa doň zapájajú módne firmy alebo renomovaní návrhári. Pri domáckom vylepšení auta diktuje svoje predstavy majiteľ a pri zverení firme vyberá z ponuky. „V oboch prípadoch nájdete gýče, ale tiež veľmi pekné projekty," uznáva Žáček.

Montujte schválené doplnky

Neschválené doplnky robia auto nespôsobilým na jazdu a často nebezpečným. Najchúlostivejšie sú svetlá, kolesá a aerodynamické doplnky.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zákona prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách použiť auto, ktoré nie je schválené a také, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom a boli na ňom vykonané neoprávnené zásahy.

„Nemôžete jazdiť na vozidle, ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom," upozornil Viktor Plézel z Prezídia policajného zboru. Auto a jeho výbava musí svojím vyhotovením zodpovedať stavu, v ktorom bolo schválené.

Vylepšíte, prídete o techničák

Podľa úpravárskych firiem na Slovensku majiteľ auta zatiaľ nepríde o technický preukaz, pokiaľ spĺňa emisie, hlučnosť a obrysy auta. „Samozrejme, rozmer kolies musíte mať zapísaný v technickom preukaze," upozorňuje Peter Žáček.

Na aute môžete používať iba svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla. Všetky svetlá musia byť homologované alebo typovo schválené ES. V praxi môže policajt za neónové svetlá, svetlá navyše alebo farebné žiarovky v hlavných svetlách zadržať technický preukaz a napariť pokutu 60 eur. To isté sa týka rúrového rámu v aute alebo zásahov do základu karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vylepšovaní auta nesmiete narušiť celistvosť evidenčného čísla, pretože ak policajt uzná, že je poškodené alebo nie dobre čitateľné, môže zadržať technický preukaz a pokutovať.

Namiesto garáže oslovte firmu

Skutočné vylepšenie auta radšej zverte špecializovanej firme alebo si kúpte schválené diely pre daný typ auta s označením TUV, prípadne ES. Domáca úprava auta často stojí viac času a financií ako kúpa povoleného firemného dielu.

Veľký pozor treba dať na doplnky z Taivanu a Číny, ktoré nie sú homologované a môžu byť vyslovene nebezpečné, najmä kolesá, spojlery a svetlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


22
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu