Zasahovať do originálnej riadiacej jednotky v domácich podmienkach je hotová katastrofa a samozrejme padnutá záruka. Niektoré väčšie tuningové firmy zálohujú pôvodný softvér z riadiacej jednotky a v prípade potreby ju vrátia do pôvodného stavu, aby výrobca uznal záruku na motor.
Štandardne sa výrobcovia bránia poskytnúť záruku na úpravy s výnimkou zmluvných firiem prestížnych značiek. „V podstate ide o dohodu medzi predajcom auta a úpravcom na základe skúseností a referencií, aby záruka výrobcu auta nepadla.," povedal Gustáv Miškeje z MM Racing. „Firme, ktorá mi robí bežný servis poldruharočného auta, ale tiež úpravu výkonu, plne dôverujem," povedal Michal Karpat.
Úpravárska firma musí ručiť za svoju prácu, dodané diely a servis. „Ak robíme na nových autách veľký projekt, meníme vačky, piesty, nasávací a výfukový systém, preberáme kompletnú záruku na auto. Pri použitom aute ručíme za motor," hovorí Žáček.
Výkon o štvrtinu je v norme
Najčastejším dôvodom na zvýšenie výkonu motora býva chuť majiteľa na výraznejšie zrýchlenie. Ak motorista časom zistí, že plne naložené auto má slabý motor na bezpečné predbehnutie, môže si pomôcť zvýšením výkonu aj o štvrtinu. Je to jednoduchšie ako výmena auta za silnejšie.
„Vyskúšal som čip Bluefin, ktorý zálohuje pôvodný softvér motora a nahrá nový. Moj Ford S Max získal 20 koní a 46 newton metrov krútiaceho momentu," povedal o zmene Michal Karpat. Majitelia Fordov s týmto čipom tvrdia, že sekundárnym sprievodným javom je zníženie spotreby o 0,5 až 0,7 litra na 100 kilometrov.
Zvýšenie výkonu v priateľnej miere o 20 až 30 percent nepredstavuje pre motor riziko. „Ak je niektorá súčiastka motora opotrebovaná na 80 percent, zvýšenie výkonu urýchli je rozpad," upozornil Martin Koiš z Auto Koiš.
Pri bežnej zákazníckej úprave a odporúčanom náraste výkonu nie sú žiadne zvýšené nároky na používanie či údržbu motora. „Odporúčame skrátiť interval výmeny motorového oleja, najmä v prípade long-life z výrobcom odporúčaných 30 alebo 50 tisíc kilometrov na 20 tisíc kilometrov," upresnil Gustáv Miškeje z MM Racing.
Jediným problémom môže byť neodborný garážový zásah do programu riadiacej jednotky motora s následným zvýšením spotreby, poškodením sviečok alebo piestov.
|
Zvýšenie výkonu takzvaným „čip tuningom" stojí od 200 do 600 eur v závislosti od typu a veľkosti motora. Často to býva lacnejšie ako silnejšia verzia toho istého motora u predajcu. |