SME

Pokuta za predchádzanie môže byť nespravodlivá

Na cestách je priam nevyhnutné, aby rýchlejšie vozidlá predbiehali pomalšie. Je to však nebezpečný manéver a preto má svoje pravidlá. Nikto však neurčil, čo to predchádzanie je.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách je priam nevyhnutné, aby rýchlejšie vozidlá predbiehali pomalšie. Najmä na dvojprúdových cestách je to však nebezpečný manéver, ktorý môže skončiť čelnou zrážkou protiidúcich vozidiel.

Predbiehanie má svoje pravidlá. Aj keď sú v zákone popísané dostatočne, problémom je, že nikto nevie presne povedať, čo to je to predbiehanie. Preto sa netreba čudovať, keď majú ľudia problém jednoznačne odpoveď na otázky, aké nám napísal jeden z vás.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dano: "Je porušením zákazu predbiehania aj situácia, keď vodič predbieha a nestihne sa zaradiť naspäť do svojho jazdného pruhu pred značkou zákazu predbiehania? Alebo je priestupok len vtedy, ak vodič začne predbiehať za úrovňou značky zákazu predbiehania?"

SkryťVypnúť reklamu

A ako by ste vyriešili nasledovný problém?

"Idem po diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou, ktorá má tri jazdné pruhy v každom smere. V strednom jazdnom pruhu ide vozidlo, ktoré sa nechce zaradiť do pravého a ja idem rýchlejšie ako ono v pravom jazdnom pruhu. Ísť ďalej rovno v pravom jazdnom pruhu a minúť vozidlo v strednom pruhu bez preraďovania sa do iného jazdného pruhu alebo prejsť cez stredný pruh do ľavého a po predbiehacom manévri sa vrátiť do pravého?"

Pravidlá pre predchádzanie

V zákone o cestnej premávke sa predbiehanie volá oficiálne predchádzanie. Je mu venovaný celý jeden paragraf, kde sa píše, za akých okolností možno predchádzať a kedy sa to nesmie. Okrem toho sa aj vo vyhláške k zákonu, v rámci dopravných značiek, uvádza, kedy je zakázané predchádzať.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to predchádzanie?

Niektorí by našli odpoveď hneď: V zákone sa predsa píše, že ak sa predchádza s vybočením, majú sa zapnúť smerovky. A tiež, ak predchádzate, nesmiete ohroziť alebo obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa zaraďujete.

Z tohto sa dá vydedukovať, že predchádzaním je manéver, ktorý začína v tom istom jazdnom pruhu, ako jazdia vozidlá, ktoré chceme predísť a končí znovu v tom istom pruhu.

Ale, čo v prípade, keď vozidlo na viacpruhovej ceste nevybočuje zo svojho jazdného pruhu a ide rýchlejšie ako vozidlo idúce rovnakým smerom vo vedľajšom jazdnom pruhu? Aj to je predchádzanie? Podľa niektorých výkladov paragrafu, v ktorom sa píše o jazde v jazdných pruhoch, to je predchádzanie.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) ... Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je, že vďaka zadefinovaniu súbežnej jazdy vieme len to, čo predchádzaním nie je. Nikde sa tam však nepíše, že ak nepôjde o súbežnú jazdu, predchádzaním je aj to, ak vozidlá pôjdu v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu bez toho, že sa preradia do jazdného pruhu s pomalšími vozidlami.

Čo by mohlo byť predchádzaním

Podľa nášho názoru, predchádzaním nie je, ak nevybočíte zo svojho smeru jazdy pre to, aby ste predišli vozidlo alebo vozidlá idúce pôvodne pomalšie vo vašom jazdnom pruhu a nezaradíte sa späť do tohto pruhu. Lenže, nemusíme mať pravdu.

Bolo by ideálne, ak by sa v zákone jednoznačne určilo čo je to predchádzanie. Nevznikali by tak pochybnosti o tom, čo znamená. A aj výklad rôznych situácií na cestách by tak bol jednoduchší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predchádzanie by sa mohlo definovať napríklad takto:

Predchádzaním na komunikácii s jedným jazdným pruhom pre každý smer jazdy je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo.
Predchádzaním na komunikácii s viac ako jedným jazdným pruhom pre každý smer je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo okamžite zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo.

Na základe takejto definície by bolo zrejmé, že jazda po diaľnici v pravom jazdnom pruhu nebude nikdy predchádzaním, ak sa vodič nepreradí do jazdného pruhu vľavo. Bolo by tiež jednoznačné, že aj končiace sa predchádzanie v úseku s dopravnou značkou Zákaz predchádzania by bolo porušením dopravných predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže dnes to také jednoduché nie je.

Za čo hrozí pokuta?

Zákaz predchádzania (B 29a)

Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo; motocykel bez postranného vozíka možno predchádzať.

Prejdite v pravom jazdnom pruhu na diaľnici tak, aby ste minuli vozidlo idúce v ľavom pruhu. Potom by vás pokojne mohli obviniť z porušenia dopravných predpisov a budete odkázaný len na silu vašich argumentov. Zároveň budete dúfať, že tí, ktorí vás obvinili prijmú vašu argumentáciu za svoju.

Na Danove otázky sa takisto bez jasnej definície predchádzania nedá jednoznačne odpovedať. Pravdepodobne by však rozhodol názor, podľa ktorého by bolo porušením predpisov aj predchádzanie, ktoré sa začalo pred dopravnou značkou Zákaz predchádzania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Definícia značky totiž určuje zákaz akéhokoľvek predchádzania vľavo. Aj takého, ktoré by vodič nestihol pred značkou dokončiť. Možno sa takýto výklad bude zdať viacerým nespravodlivý a argumentovať budú tým, že vodič predsa nemôže dopredu vedieť, či niekde bude značka zakazujúca predchádzanie. Takýto argument však v konfrontácii s definíciou značky asi neobstojí.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
h) pri jazde cez železničné priecestie,
i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu