SME

Pokuta za predchádzanie môže byť nespravodlivá

Na cestách je priam nevyhnutné, aby rýchlejšie vozidlá predbiehali pomalšie. Je to však nebezpečný manéver a preto má svoje pravidlá. Nikto však neurčil, čo to predchádzanie je.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách je priam nevyhnutné, aby rýchlejšie vozidlá predbiehali pomalšie. Najmä na dvojprúdových cestách je to však nebezpečný manéver, ktorý môže skončiť čelnou zrážkou protiidúcich vozidiel.

Predbiehanie má svoje pravidlá. Aj keď sú v zákone popísané dostatočne, problémom je, že nikto nevie presne povedať, čo to je to predbiehanie. Preto sa netreba čudovať, keď majú ľudia problém jednoznačne odpoveď na otázky, aké nám napísal jeden z vás.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dano: "Je porušením zákazu predbiehania aj situácia, keď vodič predbieha a nestihne sa zaradiť naspäť do svojho jazdného pruhu pred značkou zákazu predbiehania? Alebo je priestupok len vtedy, ak vodič začne predbiehať za úrovňou značky zákazu predbiehania?"

SkryťVypnúť reklamu

A ako by ste vyriešili nasledovný problém?

"Idem po diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou, ktorá má tri jazdné pruhy v každom smere. V strednom jazdnom pruhu ide vozidlo, ktoré sa nechce zaradiť do pravého a ja idem rýchlejšie ako ono v pravom jazdnom pruhu. Ísť ďalej rovno v pravom jazdnom pruhu a minúť vozidlo v strednom pruhu bez preraďovania sa do iného jazdného pruhu alebo prejsť cez stredný pruh do ľavého a po predbiehacom manévri sa vrátiť do pravého?"

Pravidlá pre predchádzanie

V zákone o cestnej premávke sa predbiehanie volá oficiálne predchádzanie. Je mu venovaný celý jeden paragraf, kde sa píše, za akých okolností možno predchádzať a kedy sa to nesmie. Okrem toho sa aj vo vyhláške k zákonu, v rámci dopravných značiek, uvádza, kedy je zakázané predchádzať.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to predchádzanie?

Niektorí by našli odpoveď hneď: V zákone sa predsa píše, že ak sa predchádza s vybočením, majú sa zapnúť smerovky. A tiež, ak predchádzate, nesmiete ohroziť alebo obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa zaraďujete.

Z tohto sa dá vydedukovať, že predchádzaním je manéver, ktorý začína v tom istom jazdnom pruhu, ako jazdia vozidlá, ktoré chceme predísť a končí znovu v tom istom pruhu.

Ale, čo v prípade, keď vozidlo na viacpruhovej ceste nevybočuje zo svojho jazdného pruhu a ide rýchlejšie ako vozidlo idúce rovnakým smerom vo vedľajšom jazdnom pruhu? Aj to je predchádzanie? Podľa niektorých výkladov paragrafu, v ktorom sa píše o jazde v jazdných pruhoch, to je predchádzanie.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) ... Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je, že vďaka zadefinovaniu súbežnej jazdy vieme len to, čo predchádzaním nie je. Nikde sa tam však nepíše, že ak nepôjde o súbežnú jazdu, predchádzaním je aj to, ak vozidlá pôjdu v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu bez toho, že sa preradia do jazdného pruhu s pomalšími vozidlami.

Čo by mohlo byť predchádzaním

Podľa nášho názoru, predchádzaním nie je, ak nevybočíte zo svojho smeru jazdy pre to, aby ste predišli vozidlo alebo vozidlá idúce pôvodne pomalšie vo vašom jazdnom pruhu a nezaradíte sa späť do tohto pruhu. Lenže, nemusíme mať pravdu.

Bolo by ideálne, ak by sa v zákone jednoznačne určilo čo je to predchádzanie. Nevznikali by tak pochybnosti o tom, čo znamená. A aj výklad rôznych situácií na cestách by tak bol jednoduchší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predchádzanie by sa mohlo definovať napríklad takto:

Predchádzaním na komunikácii s jedným jazdným pruhom pre každý smer jazdy je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo.
Predchádzaním na komunikácii s viac ako jedným jazdným pruhom pre každý smer je manéver, ktorým sa rýchlejšie vozidlo okamžite zaradí pred pomalšie jazdiace vozidlo alebo vozidlá, pričom sa zaradí do jazdného pruhu, v ktorom jazdí pomalšie vozidlo.

Na základe takejto definície by bolo zrejmé, že jazda po diaľnici v pravom jazdnom pruhu nebude nikdy predchádzaním, ak sa vodič nepreradí do jazdného pruhu vľavo. Bolo by tiež jednoznačné, že aj končiace sa predchádzanie v úseku s dopravnou značkou Zákaz predchádzania by bolo porušením dopravných predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže dnes to také jednoduché nie je.

Za čo hrozí pokuta?

Zákaz predchádzania (B 29a)

Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo; motocykel bez postranného vozíka možno predchádzať.

Prejdite v pravom jazdnom pruhu na diaľnici tak, aby ste minuli vozidlo idúce v ľavom pruhu. Potom by vás pokojne mohli obviniť z porušenia dopravných predpisov a budete odkázaný len na silu vašich argumentov. Zároveň budete dúfať, že tí, ktorí vás obvinili prijmú vašu argumentáciu za svoju.

Na Danove otázky sa takisto bez jasnej definície predchádzania nedá jednoznačne odpovedať. Pravdepodobne by však rozhodol názor, podľa ktorého by bolo porušením predpisov aj predchádzanie, ktoré sa začalo pred dopravnou značkou Zákaz predchádzania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Definícia značky totiž určuje zákaz akéhokoľvek predchádzania vľavo. Aj takého, ktoré by vodič nestihol pred značkou dokončiť. Možno sa takýto výklad bude zdať viacerým nespravodlivý a argumentovať budú tým, že vodič predsa nemôže dopredu vedieť, či niekde bude značka zakazujúca predchádzanie. Takýto argument však v konfrontácii s definíciou značky asi neobstojí.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

(5) Vodič nesmie predchádzať,

a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
h) pri jazde cez železničné priecestie,
i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  3. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  8. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 934
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 121
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 142
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 033
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 799
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 543
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 878
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 3 306
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Prečo by si M. R. Štefánik o R. Fica ani bicykel neoprel – časť 2
  2. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  3. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  4. Irena Šimuneková: Ostrá
  5. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  6. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  7. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  8. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 868
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 819
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 102
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 159
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 933
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 910
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 201
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 945
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťZatvoriť reklamu