Detroit 22. mája (TASR) - Nasleduje chronologický prehľad udalostí, ktoré viedli k rozhodnutiu japonskej spoločnosti Bridgestone Corp. k zastaveniu nových dodávok pneumatík pre Ford Motor Co. kvôli sporu o tom, či príčinou dopravných nehôd v USA, pri ktorých zahynulo 174 osôb, je športovo-úžitkové vozidlo Explorer alebo pneumatiky Firestone.
August 1999 - Ford ponúka zákazníkom v Saudskej Arábii bezplatnú výmenu spomínaných pneumatík.
Február 2000 - Ford ponúka bezplatnú výmenu pneumatík aj v Malajzii a Thajsku.
Máj - Ford ponúka výmenu pneumatík zákazníkom v Kolumbii, Ekvádore a Venezuele.
2. máj - Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) kvôli množstvu sťažností otvára predbežné vyšetrovanie údajného zlyhania pneumatík Firestone ATX, ATX II a Wilderness.
8. máj - NHTSA v rámci predbežného hodnotenia žiada Ford o informácie o pneumatikách.
10. máj - NHTSA žiada Ford o informácie o pneumatikách a spôsobe ich používania na jeho výrobných linkách.
1. august - Skupiny Public Citizen a Strategic Safety žiadajú Ford, aby odvolal milióny športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a pickupov, vyrobených za posledných 10 rokov a upozorňujú na oddeľovanie plášťa pneumatík.
3. august - NHTSA prešetruje 21 úmrtí pri dopravných nehodách pickupov a SUV, pri ktorých mohli zohrať úlohu aj pneumatiky.
4. august - Najvýznamnejší americký predajca pneumatík Sears, Roebuck & Co. zastavuje predaj niektorých typov pneumatík Firestone.
7. august - NHTSA prešetruje minimálne 46 úmrtí, ktoré môžu súvisieť so zlyhaním pneumatík Firestone. Spoločnosti Discount Tire Co. a Montgomery Ward zastavujú predaj pneumatík Firestone, kým nedostanú viac informácií.
9. august - Bridgestone ohlasuje odvolávanie 6,5 milióna pneumatík ATX, ATX II a Wilderness určitých rozmerov, vyrobených dcérskou spoločnosťou Firestone a ponúka ich výmenu.
15. august - NHTSA zvyšuje počet úmrtí pri nehodách, súvisiacich s pneumatikami Firestone, zo 46 na 62 a preveruje správy o ďalších 100 zraneniach, ktoré sa takmer všetky spájajú s Explorerom.
21. august - Ford oznamuje, že preruší výrobu v troch montážnych továrňach, aby sa zbavil odvolávaných pneumatík. Automobilka zároveň štartuje televíznu reklamnú kampaň, v rámci ktorej sa výkonný riaditeľ Jacques Nasser pokúša napraviť poškodený imidž Fordu.
22. august - Bridgestone plánuje vyvážať pneumatiky z Japonska do USA na výmenu odvolávaných pneumatík.
23. august - Bridgestone zvyšuje výrobu v troch japonských továrňach na 450 000 kusov ročne, aby zabezpečil výmenu pneumatík.
25. august - Venezuelská agentúra pre ochranu spotrebiteľov uvádza, že má dôkazy o klamstvách Fordu a Bridgestone, ktoré pri dopravných nehodách stáli ľudské životy.
28. august - Bridgestone kvôli výmenám pneumatík plánuje zvýšiť výrobu v Japonsku na 650 000 kusov.
31. august - NHTSA zvyšuje počet úmrtí, súvisiacich s pneumatikami Firestone, zo 62 na 88 a počet zranení zo 100 na 250. Venezuelská agentúra odporúča žalobu na Bridgestone a Ford za pneumatiky, ktoré vo Venezuele spôsobili 46 úmrtí.
1. september - NHTSA varuje motoristov pred ďalším 1,4 milióna pneumatík Firestone, ktoré môžu spôsobiť väčšie problémy než už odvolaných 6,5 milióna. Firestone vyjadruje nesúhlas s touto analýzou a odmieta odvolať pneumatiky.
4. september - Bridgestone/Firestone sa dohodli s odbormi a odvrátili tak štrajk v deviatich továrňach. Bridgestone súhlasí s odvolaním všetkých 62 000 pneumatík Firestone Wilderness AT vyvezených do Venezuely.
6. september - Kongres počas zasadnutia Senátu a Snemovne reprezentantov kritizuje Ford a Firestone. Výkonný riaditeľ Firestone Masatoši Ono sa ospravedlňuje a Ford uvádza, že sa neuspokojí, kým nebudú všetky chybné pneumatiky vymenené.
19. september - Bridgestone odhaduje, že prudko narastajúce náklady na odvolávanie pneumatík v obchodnom roku 2000/01 (do 31. marca) dosiahnu 400 až 500 miliónov USD oproti pôvodne očakávaným 50 až 150 miliónom USD.
- NHTSA zvyšuje počet úmrtí súvisiacich s pneumatikami Firestone z 88 na 103 a počet zranení z 250 na 400.
29. september - NHTSA rozširuje vyšetrovanie z pneumatík Firestone na pneumatiky Steeltex pre ľahké nákladné vozidlá. Dôvodom je 169 sťažností na radiálne pneumatiky Steeltex od roka 1998, vrátane dvoch úmrtí.
5. október - Obchodný výbor snemovne reprezentantov jednohlasne schvaľuje zákon, ktorý v dôsledku aféry Firestone posilňuje bezpečnosť na diaľniciach.
10. október - Bridgestone/Firestone odvoláva výkoného riaditeľa M. Ona a na jeho miesto nastupuje John Lampe, ktorý sa stáva prvým Američanom na čele spoločnosti od roka 1988.
17. október - NHTSA zvyšuje počet úmrtí súvisiacich s Firestone na 119 a zranení na viac než 500.
- Bridgestone/Firestone oznamuje zníženie výroby v troch amerických továrňach a prepúšťa 450 ľudí v Decature (Illinois). Očakáva, že výroba Firestone v Severnej Amerike klesne o 20%.
18. október - Prevádzkový zisk Fordu za 3. štvrťrok kvôli nákladom, súvisiacim s odvolávaním pneumatík Firestone, vo výške 500 miliónov USD klesá o 16,3% na 994 miliónov USD.
20. október - Akcie Bridgestone klesajú o 12,25% na najnižší celoročný kurz 938 jenov, čo v porovnaní s obdobím na začiatku augusta zodpovedá zníženiu o 60%.
23. október - Bridgestone oznamuje, že vo Firestone neobjavili žiadne veľké konštrukčné ani výrobné problémy a nenašli žiadnu konkrétnu príčinu pre zlyhanie pneumatík.
17. november - Bridgestone/Firestone uvádza, že v januári 2001 zníži výrobu v dvoch amerických továrňach, čo vyústi do dočasného prepustenia približne 1 100 pracovníkov.
5. december - Prezident Bridgestone Joičiro Kaizaki odmieta správy, že americkej dcérskej spoločnosti hrozí bankrot a uvádza, že uvoľnia 450 miliónov USD na vyrovnanie nárokov.
6. december - NHTSA zvyšuje počet úmrtí na 148.
14. december - Bridgestone znižuje odhad zisku na rok 2000 o 80% a uvádza, že s cieľom pokryť náklady na odvolávanie a prípadné žiadosti o náhradu škody prijíma mimoriadnu stratu 750 miliónov USD.
27. december - Ford vyrovnáva minimálne osem súdnych procesov a plánuje vyrovnať oveľa viac prípadov, vyplývajúcich z dopravných nehôd Exploreru a Firestone.
2. január 2001 - Bridgestone/Firestone odvoláva ďalších 8 000 pneumatík s problémom s priľnavosťou, vyrobených v Mexiku a inštalovaných na SUV značky General Motors Corp.
4. január - Public Citizen žiada Bridgestone/Firestone, aby odvolali dvojnásobok pôvodných 6,5 milióna pneumatík a vysvetľuje, že predchádzajúca akcia sa sústredila len na niekoľko typov a vykonali ju unáhlene.
11. január - Bridgestone oznamuje rezignáciu J. Kaizakiho, aby napravil imidž spoločnosti.
6. február - NHTSA zvyšuje počet úmrtí na 174.
16. máj - New York Times zverejňujú správu, podľa ktorej Ford prišiel k záveru, že problémy sa vyskytujú aj v ostatných pneumatikách Firestone a stavia sa do čela žiadostí o ďalšie odvolávanie. Firestone uvádza, že jeho vlastná analýza obvinenia Fordu nepodporuje.
20. máj - Ford oznamuje, že odvoláva 50 000 nových vozidiel Explorer modelový ročník 2002, keďže problém na montážnej linke mohol poškodiť plášť pneumatiky. Podľa jeho údajov však táto záležitosť nesúvisí s aférou Firestone.
21. máj - Firestone ukončuje takmer 100 rokov trvajúce obchodné vzťahy s Fordom a obviňuje ho, že sa pokúša odvrátiť pozornosť od problémov s Explorerom.
(1 USD = 49,357 SKK, 100 JPY = 40,069 SKK)
* 1 sov
* * *