Prehľad udalostí vedúcich k ukončeniu obchodných vzťahov Fordu a Firestone

Detroit 22. mája (TASR) - Nasleduje chronologický prehľad udalostí, ktoré viedli k rozhodnutiu japonskej spoločnosti Bridgestone Corp. k zastaveniu ...

Detroit 22. mája (TASR) - Nasleduje chronologický prehľad udalostí, ktoré viedli k rozhodnutiu japonskej spoločnosti Bridgestone Corp. k zastaveniu nových dodávok pneumatík pre Ford Motor Co. kvôli sporu o tom, či príčinou dopravných nehôd v USA, pri ktorých zahynulo 174 osôb, je športovo-úžitkové vozidlo Explorer alebo pneumatiky Firestone.

August 1999 - Ford ponúka zákazníkom v Saudskej Arábii bezplatnú výmenu spomínaných pneumatík.

Február 2000 - Ford ponúka bezplatnú výmenu pneumatík aj v Malajzii a Thajsku.

Máj - Ford ponúka výmenu pneumatík zákazníkom v Kolumbii, Ekvádore a Venezuele.

2. máj - Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) kvôli množstvu sťažností otvára predbežné vyšetrovanie údajného zlyhania pneumatík Firestone ATX, ATX II a Wilderness.

8. máj - NHTSA v rámci predbežného hodnotenia žiada Ford o informácie o pneumatikách.

10. máj - NHTSA žiada Ford o informácie o pneumatikách a spôsobe ich používania na jeho výrobných linkách.

1. august - Skupiny Public Citizen a Strategic Safety žiadajú Ford, aby odvolal milióny športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a pickupov, vyrobených za posledných 10 rokov a upozorňujú na oddeľovanie plášťa pneumatík.

3. august - NHTSA prešetruje 21 úmrtí pri dopravných nehodách pickupov a SUV, pri ktorých mohli zohrať úlohu aj pneumatiky.

4. august - Najvýznamnejší americký predajca pneumatík Sears, Roebuck & Co. zastavuje predaj niektorých typov pneumatík Firestone.

7. august - NHTSA prešetruje minimálne 46 úmrtí, ktoré môžu súvisieť so zlyhaním pneumatík Firestone. Spoločnosti Discount Tire Co. a Montgomery Ward zastavujú predaj pneumatík Firestone, kým nedostanú viac informácií.

9. august - Bridgestone ohlasuje odvolávanie 6,5 milióna pneumatík ATX, ATX II a Wilderness určitých rozmerov, vyrobených dcérskou spoločnosťou Firestone a ponúka ich výmenu.

15. august - NHTSA zvyšuje počet úmrtí pri nehodách, súvisiacich s pneumatikami Firestone, zo 46 na 62 a preveruje správy o ďalších 100 zraneniach, ktoré sa takmer všetky spájajú s Explorerom.

21. august - Ford oznamuje, že preruší výrobu v troch montážnych továrňach, aby sa zbavil odvolávaných pneumatík. Automobilka zároveň štartuje televíznu reklamnú kampaň, v rámci ktorej sa výkonný riaditeľ Jacques Nasser pokúša napraviť poškodený imidž Fordu.

22. august - Bridgestone plánuje vyvážať pneumatiky z Japonska do USA na výmenu odvolávaných pneumatík.

23. august - Bridgestone zvyšuje výrobu v troch japonských továrňach na 450 000 kusov ročne, aby zabezpečil výmenu pneumatík.

25. august - Venezuelská agentúra pre ochranu spotrebiteľov uvádza, že má dôkazy o klamstvách Fordu a Bridgestone, ktoré pri dopravných nehodách stáli ľudské životy.

28. august - Bridgestone kvôli výmenám pneumatík plánuje zvýšiť výrobu v Japonsku na 650 000 kusov.

31. august - NHTSA zvyšuje počet úmrtí, súvisiacich s pneumatikami Firestone, zo 62 na 88 a počet zranení zo 100 na 250. Venezuelská agentúra odporúča žalobu na Bridgestone a Ford za pneumatiky, ktoré vo Venezuele spôsobili 46 úmrtí.

1. september - NHTSA varuje motoristov pred ďalším 1,4 milióna pneumatík Firestone, ktoré môžu spôsobiť väčšie problémy než už odvolaných 6,5 milióna. Firestone vyjadruje nesúhlas s touto analýzou a odmieta odvolať pneumatiky.

4. september - Bridgestone/Firestone sa dohodli s odbormi a odvrátili tak štrajk v deviatich továrňach. Bridgestone súhlasí s odvolaním všetkých 62 000 pneumatík Firestone Wilderness AT vyvezených do Venezuely.

6. september - Kongres počas zasadnutia Senátu a Snemovne reprezentantov kritizuje Ford a Firestone. Výkonný riaditeľ Firestone Masatoši Ono sa ospravedlňuje a Ford uvádza, že sa neuspokojí, kým nebudú všetky chybné pneumatiky vymenené.

19. september - Bridgestone odhaduje, že prudko narastajúce náklady na odvolávanie pneumatík v obchodnom roku 2000/01 (do 31. marca) dosiahnu 400 až 500 miliónov USD oproti pôvodne očakávaným 50 až 150 miliónom USD.

- NHTSA zvyšuje počet úmrtí súvisiacich s pneumatikami Firestone z 88 na 103 a počet zranení z 250 na 400.

29. september - NHTSA rozširuje vyšetrovanie z pneumatík Firestone na pneumatiky Steeltex pre ľahké nákladné vozidlá. Dôvodom je 169 sťažností na radiálne pneumatiky Steeltex od roka 1998, vrátane dvoch úmrtí.

5. október - Obchodný výbor snemovne reprezentantov jednohlasne schvaľuje zákon, ktorý v dôsledku aféry Firestone posilňuje bezpečnosť na diaľniciach.

10. október - Bridgestone/Firestone odvoláva výkoného riaditeľa M. Ona a na jeho miesto nastupuje John Lampe, ktorý sa stáva prvým Američanom na čele spoločnosti od roka 1988.

17. október - NHTSA zvyšuje počet úmrtí súvisiacich s Firestone na 119 a zranení na viac než 500.

- Bridgestone/Firestone oznamuje zníženie výroby v troch amerických továrňach a prepúšťa 450 ľudí v Decature (Illinois). Očakáva, že výroba Firestone v Severnej Amerike klesne o 20%.

18. október - Prevádzkový zisk Fordu za 3. štvrťrok kvôli nákladom, súvisiacim s odvolávaním pneumatík Firestone, vo výške 500 miliónov USD klesá o 16,3% na 994 miliónov USD.

20. október - Akcie Bridgestone klesajú o 12,25% na najnižší celoročný kurz 938 jenov, čo v porovnaní s obdobím na začiatku augusta zodpovedá zníženiu o 60%.

23. október - Bridgestone oznamuje, že vo Firestone neobjavili žiadne veľké konštrukčné ani výrobné problémy a nenašli žiadnu konkrétnu príčinu pre zlyhanie pneumatík.

17. november - Bridgestone/Firestone uvádza, že v januári 2001 zníži výrobu v dvoch amerických továrňach, čo vyústi do dočasného prepustenia približne 1 100 pracovníkov.

5. december - Prezident Bridgestone Joičiro Kaizaki odmieta správy, že americkej dcérskej spoločnosti hrozí bankrot a uvádza, že uvoľnia 450 miliónov USD na vyrovnanie nárokov.

6. december - NHTSA zvyšuje počet úmrtí na 148.

14. december - Bridgestone znižuje odhad zisku na rok 2000 o 80% a uvádza, že s cieľom pokryť náklady na odvolávanie a prípadné žiadosti o náhradu škody prijíma mimoriadnu stratu 750 miliónov USD.

27. december - Ford vyrovnáva minimálne osem súdnych procesov a plánuje vyrovnať oveľa viac prípadov, vyplývajúcich z dopravných nehôd Exploreru a Firestone.

2. január 2001 - Bridgestone/Firestone odvoláva ďalších 8 000 pneumatík s problémom s priľnavosťou, vyrobených v Mexiku a inštalovaných na SUV značky General Motors Corp.

4. január - Public Citizen žiada Bridgestone/Firestone, aby odvolali dvojnásobok pôvodných 6,5 milióna pneumatík a vysvetľuje, že predchádzajúca akcia sa sústredila len na niekoľko typov a vykonali ju unáhlene.

11. január - Bridgestone oznamuje rezignáciu J. Kaizakiho, aby napravil imidž spoločnosti.

6. február - NHTSA zvyšuje počet úmrtí na 174.

16. máj - New York Times zverejňujú správu, podľa ktorej Ford prišiel k záveru, že problémy sa vyskytujú aj v ostatných pneumatikách Firestone a stavia sa do čela žiadostí o ďalšie odvolávanie. Firestone uvádza, že jeho vlastná analýza obvinenia Fordu nepodporuje.

20. máj - Ford oznamuje, že odvoláva 50 000 nových vozidiel Explorer modelový ročník 2002, keďže problém na montážnej linke mohol poškodiť plášť pneumatiky. Podľa jeho údajov však táto záležitosť nesúvisí s aférou Firestone.

21. máj - Firestone ukončuje takmer 100 rokov trvajúce obchodné vzťahy s Fordom a obviňuje ho, že sa pokúša odvrátiť pozornosť od problémov s Explorerom.

(1 USD = 49,357 SKK, 100 JPY = 40,069 SKK)

* 1 sov

* * *

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 542
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 422
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 210
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 964
  5. Kam do tepla v januári? 1 695
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 621
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 367
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 197
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 862

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.