Určite to poznáte - v ľavom jazdnom pruhu míňate pomalšie vozidlá vpravo, kým nenaďabíte na experta, ktorý sa vlečie vľavo sotva 40-kilometrovou rýchlosťou. Neuhne a neuhne. Zjavne netuší, že porušuje predpisy.
Spôsob jazdy v jazdných pruhoch je väčšine vodičov známy. Ibaže nový zákon o cestnej premávke, ktorý vlani vstúpil do platnosti, zaviedol isté zmeny. Mnohí vodiči ich - súdiac podľa štýlu jazdy - očividne nezaregistrovali.
Obidva zákony umožňujú vodičovi v obci používať ľubovoľný jazdný pruh. Avšak nová legislatíva už prikazuje vodičovi v ľavom pruhu uvoľniť cestu rýchlejšiemu vozidlu. Čo koho do toho, že niekto prekračuje najvyššiu povolenú rýchlosť? Je každého osobná vec, či má peniaze na pokuty alebo riskuje zadržanie vodičského preukazu, či nebodaj dopravnú nehodu. Zákon hovorí jasnou rečou.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerým jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.
(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť. To neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.
Nesprávne správanie sa niektorých vodičov má dve príčiny. Prvá je prozaická: vodič nepozná zákon. Druhá príčina je už závažnejšia.
Odhliadnuc od nesústredenosti, mnohí motoristi nemajú prehľad o situácii za zadkom auta. Jednoducho, zabúdajú na existenciu zariadenia zvaného spätné zrkadlo. Navyše, svojím štýlom jazdy v podstate nútia rýchlejšie vozidlo k priestupku. Uponáhľaný vodič sa takmer automaticky snaží preradiť do pravého pruhu, predísť pomalé vozidlo sprava a následne sa znova zaradiť do ľavého pruhu. To je však priestupok ako vyšitý.
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
Spôsob jazdy v troch pruhoch
Ďalšou problematickou oblasťou je prednosť v jazde v prípade troch pruhov, medzi ktorými vodiči neraz lavírujú ako akrobati a vytvárajú kritické situácie. Okrem agresivity, nervozity a ignorovania spätných zrkadiel ich spôsobuje aj neznalosť zákona a prednosti v jazde.
Riešenie problému by sa dalo zjednodušene nazvať pravidlom pravej ruky. Ak sa totiž dve vozidlá súčasne preraďujú do stredného pruhu - jedno z pravého, druhé z ľavého - prednosť má vozidlo idúce z pravého pruhu.
To isté platí aj v situácii, ak sa dva pruhy zbiehajú do jedného a nie je jasné, ktorý z nich je priebežný.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.
Kameňom úrazu býva aj spôsob radenia vozidiel, ak sa počet jazdných pruhov za križovatkou rozširuje z dvoch na tri. Riešenie je jednoduché: vozidlo v ľavom pruhu sa môže zaradiť iba do ľavého pruhu, vozidlo v pravom si môže vybrať medzi pravým a stredným.
Obchádzanie prekážky a vzdialenosť medzi vozidlami
Zákon vlani zaviedol ešte jednu zmenu, ktorá sa týka obchádzania prekážky. To, že vozidlá vo voľnom jazdnom pruhu majú prednosť, stále platí. Ibaže už vyše roka musia umožniť vodičom v obmedzenom pruhu obísť prekážku. Hoci tolerancia na cestách narastá, ešte stále sa nájde veľa vodičov, ktorí o tejto novinke nevedia alebo nechcú vedieť.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.
Z hľadiska bezpečnosti boli veľmi dôležitou novinkou aj zmeny v rozostupoch medzi vozidlami, čiže v povinnosti udržiavať takú vzdialenosť, aby umožňovala bezpečné zaradenie sa predbiehajúceho vozidla. Kým do minulého roka museli dostatočnú vzdialenosť udržiavať iba nákladné vozidlá, teraz to platí aj pre osobné autá. V obci aj mimo nej.
Túto novinku však mnohí vodiči ignorujú, o čom viac ako jasne svedčia kolóny na sebe nalepených áut.
Toto ustanovenie by okrem iného malo zvýšiť aj bezpečnosť pre prípad, že predchádzajúce vozidlo prudko zabrzdí. Neraz totiž vodič idúci napríklad za dodávkou nevidí situáciu pred ňou a ak dodávka začne brzdiť, pretože jej do cesty vbehne chodec, cyklista či jeleň, zbytočná nehoda je na svete.
§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť alebo zastaví.
(2) Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
Navyše si každý musí uvedomiť, že jednotlivé typy vozidiel majú odlišnú účinnosť bŕzd. Samozrejme, brzdnú dráhu ovplyvňuje aj stav vozovky, rýchlosť reakcie vodiča a v neposlednom rade aj jeho momentálny psychický stav. To všetko by si mali motoristi uvedomiť pri odhade bezpečnej vzdialenosti.
V zásade platí: čím väčšia vzdialenosť, tým väčší manévrovací priestor a teda nižšie riziko nehody.
Autor: Soňa Zverková