SME

Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch?

Poznáte to. V ľavom pruhu míňate pomalšie vozidlá vpravo, kým nenaďabíte na experta, ktorý sa vlečie sotva štyridsiatkou. Neuhne a neuhne. Zjavne netuší, že porušuje predpisy.

Určite to poznáte - v ľavom jazdnom pruhu míňate pomalšie vozidlá vpravo, kým nenaďabíte na experta, ktorý sa vlečie vľavo sotva 40-kilometrovou rýchlosťou. Neuhne a neuhne. Zjavne netuší, že porušuje predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spôsob jazdy v jazdných pruhoch je väčšine vodičov známy. Ibaže nový zákon o cestnej premávke, ktorý vlani vstúpil do platnosti, zaviedol isté zmeny. Mnohí vodiči ich - súdiac podľa štýlu jazdy - očividne nezaregistrovali.

Obidva zákony umožňujú vodičovi v obci používať ľubovoľný jazdný pruh. Avšak nová legislatíva už prikazuje vodičovi v ľavom pruhu uvoľniť cestu rýchlejšiemu vozidlu. Čo koho do toho, že niekto prekračuje najvyššiu povolenú rýchlosť? Je každého osobná vec, či má peniaze na pokuty alebo riskuje zadržanie vodičského preukazu, či nebodaj dopravnú nehodu. Zákon hovorí jasnou rečou.

SkryťVypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerým jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť. To neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Nesprávne správanie sa niektorých vodičov má dve príčiny. Prvá je prozaická: vodič nepozná zákon. Druhá príčina je už závažnejšia.

Odhliadnuc od nesústredenosti, mnohí motoristi nemajú prehľad o situácii za zadkom auta. Jednoducho, zabúdajú na existenciu zariadenia zvaného spätné zrkadlo. Navyše, svojím štýlom jazdy v podstate nútia rýchlejšie vozidlo k priestupku. Uponáhľaný vodič sa takmer automaticky snaží preradiť do pravého pruhu, predísť pomalé vozidlo sprava a následne sa znova zaradiť do ľavého pruhu. To je však priestupok ako vyšitý.

SkryťVypnúť reklamu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Spôsob jazdy v troch pruhoch

Ďalšou problematickou oblasťou je prednosť v jazde v prípade troch pruhov, medzi ktorými vodiči neraz lavírujú ako akrobati a vytvárajú kritické situácie. Okrem agresivity, nervozity a ignorovania spätných zrkadiel ich spôsobuje aj neznalosť zákona a prednosti v jazde.

Riešenie problému by sa dalo zjednodušene nazvať pravidlom pravej ruky. Ak sa totiž dve vozidlá súčasne preraďujú do stredného pruhu - jedno z pravého, druhé z ľavého - prednosť má vozidlo idúce z pravého pruhu.
To isté platí aj v situácii, ak sa dva pruhy zbiehajú do jedného a nie je jasné, ktorý z nich je priebežný.

SkryťVypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Kameňom úrazu býva aj spôsob radenia vozidiel, ak sa počet jazdných pruhov za križovatkou rozširuje z dvoch na tri. Riešenie je jednoduché: vozidlo v ľavom pruhu sa môže zaradiť iba do ľavého pruhu, vozidlo v pravom si môže vybrať medzi pravým a stredným.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obchádzanie prekážky a vzdialenosť medzi vozidlami

Zákon vlani zaviedol ešte jednu zmenu, ktorá sa týka obchádzania prekážky. To, že vozidlá vo voľnom jazdnom pruhu majú prednosť, stále platí. Ibaže už vyše roka musia umožniť vodičom v obmedzenom pruhu obísť prekážku. Hoci tolerancia na cestách narastá, ešte stále sa nájde veľa vodičov, ktorí o tejto novinke nevedia alebo nechcú vedieť.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z hľadiska bezpečnosti boli veľmi dôležitou novinkou aj zmeny v rozostupoch medzi vozidlami, čiže v povinnosti udržiavať takú vzdialenosť, aby umožňovala bezpečné zaradenie sa predbiehajúceho vozidla. Kým do minulého roka museli dostatočnú vzdialenosť udržiavať iba nákladné vozidlá, teraz to platí aj pre osobné autá. V obci aj mimo nej.

Túto novinku však mnohí vodiči ignorujú, o čom viac ako jasne svedčia kolóny na sebe nalepených áut.

Toto ustanovenie by okrem iného malo zvýšiť aj bezpečnosť pre prípad, že predchádzajúce vozidlo prudko zabrzdí. Neraz totiž vodič idúci napríklad za dodávkou nevidí situáciu pred ňou a ak dodávka začne brzdiť, pretože jej do cesty vbehne chodec, cyklista či jeleň, zbytočná nehoda je na svete.

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť alebo zastaví.

(2) Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše si každý musí uvedomiť, že jednotlivé typy vozidiel majú odlišnú účinnosť bŕzd. Samozrejme, brzdnú dráhu ovplyvňuje aj stav vozovky, rýchlosť reakcie vodiča a v neposlednom rade aj jeho momentálny psychický stav. To všetko by si mali motoristi uvedomiť pri odhade bezpečnej vzdialenosti.

V zásade platí: čím väčšia vzdialenosť, tým väčší manévrovací priestor a teda nižšie riziko nehody.

Autor: Soňa Zverková

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 781
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 353
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 953
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 800
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 587
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 479
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 091
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 542
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 594
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 342
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 261
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 047
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 481
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu