SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch?

Poznáte to. V ľavom pruhu míňate pomalšie vozidlá vpravo, kým nenaďabíte na experta, ktorý sa vlečie sotva štyridsiatkou. Neuhne a neuhne. Zjavne netuší, že porušuje predpisy.

Určite to poznáte - v ľavom jazdnom pruhu míňate pomalšie vozidlá vpravo, kým nenaďabíte na experta, ktorý sa vlečie vľavo sotva 40-kilometrovou rýchlosťou. Neuhne a neuhne. Zjavne netuší, že porušuje predpisy.

Spôsob jazdy v jazdných pruhoch je väčšine vodičov známy. Ibaže nový zákon o cestnej premávke, ktorý vlani vstúpil do platnosti, zaviedol isté zmeny. Mnohí vodiči ich - súdiac podľa štýlu jazdy - očividne nezaregistrovali.

Obidva zákony umožňujú vodičovi v obci používať ľubovoľný jazdný pruh. Avšak nová legislatíva už prikazuje vodičovi v ľavom pruhu uvoľniť cestu rýchlejšiemu vozidlu. Čo koho do toho, že niekto prekračuje najvyššiu povolenú rýchlosť? Je každého osobná vec, či má peniaze na pokuty alebo riskuje zadržanie vodičského preukazu, či nebodaj dopravnú nehodu. Zákon hovorí jasnou rečou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerým jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť. To neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Nesprávne správanie sa niektorých vodičov má dve príčiny. Prvá je prozaická: vodič nepozná zákon. Druhá príčina je už závažnejšia.

Odhliadnuc od nesústredenosti, mnohí motoristi nemajú prehľad o situácii za zadkom auta. Jednoducho, zabúdajú na existenciu zariadenia zvaného spätné zrkadlo. Navyše, svojím štýlom jazdy v podstate nútia rýchlejšie vozidlo k priestupku. Uponáhľaný vodič sa takmer automaticky snaží preradiť do pravého pruhu, predísť pomalé vozidlo sprava a následne sa znova zaradiť do ľavého pruhu. To je však priestupok ako vyšitý.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Spôsob jazdy v troch pruhoch

Ďalšou problematickou oblasťou je prednosť v jazde v prípade troch pruhov, medzi ktorými vodiči neraz lavírujú ako akrobati a vytvárajú kritické situácie. Okrem agresivity, nervozity a ignorovania spätných zrkadiel ich spôsobuje aj neznalosť zákona a prednosti v jazde.

Riešenie problému by sa dalo zjednodušene nazvať pravidlom pravej ruky. Ak sa totiž dve vozidlá súčasne preraďujú do stredného pruhu - jedno z pravého, druhé z ľavého - prednosť má vozidlo idúce z pravého pruhu.
To isté platí aj v situácii, ak sa dva pruhy zbiehajú do jedného a nie je jasné, ktorý z nich je priebežný.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu.

Kameňom úrazu býva aj spôsob radenia vozidiel, ak sa počet jazdných pruhov za križovatkou rozširuje z dvoch na tri. Riešenie je jednoduché: vozidlo v ľavom pruhu sa môže zaradiť iba do ľavého pruhu, vozidlo v pravom si môže vybrať medzi pravým a stredným.

Skryť Vypnúť reklamu

Obchádzanie prekážky a vzdialenosť medzi vozidlami

Zákon vlani zaviedol ešte jednu zmenu, ktorá sa týka obchádzania prekážky. To, že vozidlá vo voľnom jazdnom pruhu majú prednosť, stále platí. Ibaže už vyše roka musia umožniť vodičom v obmedzenom pruhu obísť prekážku. Hoci tolerancia na cestách narastá, ešte stále sa nájde veľa vodičov, ktorí o tejto novinke nevedia alebo nechcú vedieť.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Z hľadiska bezpečnosti boli veľmi dôležitou novinkou aj zmeny v rozostupoch medzi vozidlami, čiže v povinnosti udržiavať takú vzdialenosť, aby umožňovala bezpečné zaradenie sa predbiehajúceho vozidla. Kým do minulého roka museli dostatočnú vzdialenosť udržiavať iba nákladné vozidlá, teraz to platí aj pre osobné autá. V obci aj mimo nej.

Túto novinku však mnohí vodiči ignorujú, o čom viac ako jasne svedčia kolóny na sebe nalepených áut.

Toto ustanovenie by okrem iného malo zvýšiť aj bezpečnosť pre prípad, že predchádzajúce vozidlo prudko zabrzdí. Neraz totiž vodič idúci napríklad za dodávkou nevidí situáciu pred ňou a ak dodávka začne brzdiť, pretože jej do cesty vbehne chodec, cyklista či jeleň, zbytočná nehoda je na svete.

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť alebo zastaví.

(2) Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Navyše si každý musí uvedomiť, že jednotlivé typy vozidiel majú odlišnú účinnosť bŕzd. Samozrejme, brzdnú dráhu ovplyvňuje aj stav vozovky, rýchlosť reakcie vodiča a v neposlednom rade aj jeho momentálny psychický stav. To všetko by si mali motoristi uvedomiť pri odhade bezpečnej vzdialenosti.

V zásade platí: čím väčšia vzdialenosť, tým väčší manévrovací priestor a teda nižšie riziko nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 667
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 716
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 394
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 729
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 026
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 575
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 412
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 002
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  4. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  8. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 152
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 755
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 847
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 421
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 824
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 997
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 029
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 900
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu