SME

Vjazd na čerpaciu stanicu je križovatka, ktorá ruší rýchlosť?

Viete, čo všetko je T-čková križovatka? Napríklad aj vjazd na čerpaciu stanicu alebo výjazd z nej. Tiež sa nenechajte pomýliť električkovou traťou uprostred jazdných pruhov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete, čo všetko je T-čková križovatka? Napríklad aj vjazd na čerpaciu stanicu alebo výjazd z nej. Tiež sa nenechajte pomýliť električkovou traťou uprostred jazdných pruhov tak, ako jeden z vás.

Vlado: "Stále mi nie je jasné, či sa považuje za križovatku toto: cesta typická pre mestské časti, kadiaľ idú električkové koľaje medzi ľavým a pravým dvojprúdom a tento cestný pás sa križuje s kolmou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moja otázka je, či ide o jednu križovatku alebo dve, kde sa pri pohľade z vedľajšej cesty najskôr križuje, povedzme dvojpruh smerujúci do centra, potom ide kus rovnej cesty križujúci sa s koľajnicami a potom nasleduje druhá križovatka s dvojpruhom smerujúcim od centra.

SkryťVypnúť reklamu

Moja otázka vyplýva z toho, že som išiel po takomto dvojpruhu v smere do centra a na križovatke bol semafor so šípkou pre jazdu rovno a odbočenie doľava. Ja som odbočil doľava, ale pri druhom dvojpruhu som znova zabočil doľava, začo som dostal pokutu, pretože keď semafor prikazuje jazdu rovno a doľava, nie je možné sa na križovatke otáčať.

Keď som nad tým rozmýšľal neskôr, tak sa mi zdá, že nešlo o otáčanie do protismeru na križovatke, ale o odbočenie doľava a následne na druhej križovatke znova odbočenie doľava, ktoré nebolo žiadnou značkou ani ničím iným obmedzené."

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,

w) vozovkou spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel,

SkryťVypnúť reklamu

Na vyriešenie toho, či Vlado dostal pokutu oprávnene, si treba ujasniť, aké miesto to bolo. Z Vladovho popisu vyplýva, že to bola križovatka tvaru "T". Prečo?

Vlado napísal, že šiel po ceste, ktorá má medzi jazdnými smermi električkové koľaje. Podľa zákona o cestnej premávke sú koľaje súčasťou cesty. Jazdné pruhy v oboch smeroch sú zasa vozovkou, ktorá je časťou cesty. Dajme si to dohromady a zistíme, že to, čo popísal Vlado, je jedna cesta.

Na túto cestu sa kolmo pripája iná. Ide teda o križovatku dvoch ciest v tvare "T". Križovatkou je totiž miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú.

Príkladom môže byť križovatka Molecovej ulice s Karloveskou v Bratislave.

Zväčšiť mapu

Vlado teda pri prejazde križovatkou, ktorá bola riadená svetelnou signalizáciou, porušil dva dopravné predpisy:

SkryťVypnúť reklamu

nerešpektoval smer jazdy určený semaforom otáčal sa v križovatke "s riadenou premávkou" V tomto prípade nešlo o "dvojnásobné" odbočenie vľavo, ale o otočenie sa do protismernej premávky.

O podobnej situácii, ako Vlado, nám napísal aj človek, ktorý sa podpísal ako Aktrion:

Aktrion: "V Nitre, pri výjazde z mesta na Bratislavu, za výstupom z kruhového objazdu, je riadené odbočenie na parkovisko Tesca. Semaforom riadený je iba ľavý pruh, ktorým sa odbočí na parkovisko. Priebežné pruhy sú bez semaforov.

Stávajú tam policajti a pokutujú tých, ktorí sa otáčajú cez ľavý pruh do protismeru späť ku kruhovému objazdu. Na križovatke sa otáčať do protismeru nesmie. Je však toto križovatka? Nespájajú sa tam žiadne cesty."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa nášho názoru, aj v tomto prípade ide o T-čkovú križovatku a ide tam o spájanie dvoch ciest. Prvou je cesta od kruhového objazdu k diaľnici, druhou zas výjazd z parkoviska, ktorý je účelovou komunikáciou.

Aj účelová komunikácia je cestou.

Keďže sa na spomínanom mieste v Nitre nachádza semafor, aj keď len pre odbočovací jazdný pruh, ide o križovatku s riadenou premávkou. Preto je na tom mieste zakázané otáčať sa.

Upravené: Čo je na konci výjazdu z čerpacej stanice? V pôvodnej verzii článku sme k tejto téme uviedli nepresné informácie. Preto sme túto časť doplnili o podstatné informácie, ktoré dávajú jasnú a jednoznačnú odpoveď na Miroslavovu otázku.

Miroslav: "Mal by som otázku ohľadom oprávnenia merania 60-kilometrovej rýchlosti na známom mieste pri čerpacej stanici Slovnaft pri Zlatých Moravciach, smer Nitra. Pred čerpačkou je značka obmedzujúca rýchlosť na 60 km/h. Podľa definície križovatky by toto obmedzenie malo končiť teda hneď ako sa odbočuje na vstupe na ČS, respektíve tam, kde sa pripája cesta na výjazde z ČS. A práve tu vždy policajti merajú 60-tku, teda až za výjazdom z ČS, kde by teda už mala platiť 90-tka, keďže je to za križovatkou a tým porušujú zákon. Je to teda tak?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Miroslav správne poznamenal, že križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú alebo rozpájajú. Teraz už treba len zistiť, či aj vjazd na čerpaciu stanicu alebo výjazd z nej je cestou.

§ 1, zákon č. 135/1961 Zb.:

(4) Súčasťou diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú všetky zariadenia, stavby, objekty a diela, ktoré sú potrebné pre úplnosť, na zabezpečenie a ochranu diaľnic, ciest a miestnych komunikácií a na zaistenie bezpečnej, rýchlej, plynulej a hospodárnej premávky na nich.

Zákon o pozemných komunikáciách tvrdí, že súčasťou ciest je všetko potrebné na zaistenie bezpečnej, rýchlej, plynulej a hospodárnej premávky na cestách. Čerpacia stanica spĺňa tieto predpoklady. Lenže vyhláška k zákonu z toho pumpy vylučuje.

Ak je teda vjazd na čerpačku riešený bez účelovej komunikácie, to znamená, vjazd na čerpačku je priamo z cesty, nejde tu o križovatku. Ak sa však na čerpaciu stanicu nedostanete inak ako prostredníctvom účelovej komunikácie, jej kríženie s cestou je samozrejme križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže, pri Zlatých Moravciach, na ťahu Zvolen - Nitra, nie je čerpacia stanica pripojená na cestu prostredníctvom účelovej komunikácie, 60-ka sa nekončí ani za vjazdom na pumpu a ani za výjazdom z nej. Končí až na za hranicou križovatku cesty 1. triedy s miestnou komunikáciou, ktorou sa dá dostať do Zlatých Moraviec.

Preto policajti, ktorí tam merajú rýchlosť za čerpacou stanicou, správne kontrolujú dodržiavanie 60-ky.

Prednosť na T-čkovej križovatke

Trnka: "Potreboval bych si ujasnit toto: křižovatka v tvaru T, rovná část je hlavní. Vyjíždím z vedlejší cesty, dávam přednost vozidlúm na hlavní, mám zapnutou smerovku vlevo. Zleva se blíží vůz, po hlavní, který má zapnutou smerovku vpravo, spomaluje. Zcela evidentne splňuje všechny znaky - odbočuje doprava. Kontroluji cestu vpravo, nic, rozjíždím se a hle, náraz. Vozidlo neodbočilo vpravo, ale jelo rovne. 100 m není nikde žádná křižovatka. Na vine jsem já za 200€. Vodič druhého auta bez viny."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pisateľ bol v "nožičke" križovatky tvaru "T". Dával prednosť vozidlu idúcemu po hlavnej ceste. Podľa pána Trnku vozidlo na hlavnej vykazovalo všetky znaky toho, že jeho vodič chce odbočiť na vedľajšiu cestu.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Nie je pochýb, že pisateľ e-mailu neporušil dopravné predpisy a nemal byť preto z nášho pohľadu uznaným ako vinník nehody. Je pravdou, že jeho úlohou bolo dať prednosť v jazde vozidlu na hlavnej, no pre každého vodiča znamená spomalenie vozidla na hlavnej a zapnuté smerovky vpravo, že dotyčné vozidlo má v úmysle odbočiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto na hlavnej ceste jednoducho zmiatlo pána Trnku a stala sa nehoda. Jeho nevina by sa však dokazovala ťažko. Bez svedkov, ktorí by potvrdili jeho verziu, je takmer nemožné dokázať, že pisateľ dal prednosť v jazde.

Možno by ako dôkaz pomohla "analýza" žiarovky smerovky. Ak mal totiž vodič vozidla idúceho po hlavnej smerovky vpravo zapnuté a ak sa žiarovka smerovky rozbila, vlákno žiarovky by malo zhorieť. To by mohol byť jediný hmatateľný dôkaz toho, že pán Trnka nie je príčinou nehody.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu