Viete, čo všetko je T-čková križovatka? Napríklad aj vjazd na čerpaciu stanicu alebo výjazd z nej. Tiež sa nenechajte pomýliť električkovou traťou uprostred jazdných pruhov tak, ako jeden z vás.
Vlado: "Stále mi nie je jasné, či sa považuje za križovatku toto: cesta typická pre mestské časti, kadiaľ idú električkové koľaje medzi ľavým a pravým dvojprúdom a tento cestný pás sa križuje s kolmou cestou.
Moja otázka je, či ide o jednu križovatku alebo dve, kde sa pri pohľade z vedľajšej cesty najskôr križuje, povedzme dvojpruh smerujúci do centra, potom ide kus rovnej cesty križujúci sa s koľajnicami a potom nasleduje druhá križovatka s dvojpruhom smerujúcim od centra.
Moja otázka vyplýva z toho, že som išiel po takomto dvojpruhu v smere do centra a na križovatke bol semafor so šípkou pre jazdu rovno a odbočenie doľava. Ja som odbočil doľava, ale pri druhom dvojpruhu som znova zabočil doľava, začo som dostal pokutu, pretože keď semafor prikazuje jazdu rovno a doľava, nie je možné sa na križovatke otáčať.
Keď som nad tým rozmýšľal neskôr, tak sa mi zdá, že nešlo o otáčanie do protismeru na križovatke, ale o odbočenie doľava a následne na druhej križovatke znova odbočenie doľava, ktoré nebolo žiadnou značkou ani ničím iným obmedzené."
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,
w) vozovkou spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel,
Na vyriešenie toho, či Vlado dostal pokutu oprávnene, si treba ujasniť, aké miesto to bolo. Z Vladovho popisu vyplýva, že to bola križovatka tvaru "T". Prečo?
Vlado napísal, že šiel po ceste, ktorá má medzi jazdnými smermi električkové koľaje. Podľa zákona o cestnej premávke sú koľaje súčasťou cesty. Jazdné pruhy v oboch smeroch sú zasa vozovkou, ktorá je časťou cesty. Dajme si to dohromady a zistíme, že to, čo popísal Vlado, je jedna cesta.
Na túto cestu sa kolmo pripája iná. Ide teda o križovatku dvoch ciest v tvare "T". Križovatkou je totiž miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú.
Príkladom môže byť križovatka Molecovej ulice s Karloveskou v Bratislave.
Zväčšiť mapu
Vlado teda pri prejazde križovatkou, ktorá bola riadená svetelnou signalizáciou, porušil dva dopravné predpisy:
nerešpektoval smer jazdy určený semaforom otáčal sa v križovatke "s riadenou premávkou" V tomto prípade nešlo o "dvojnásobné" odbočenie vľavo, ale o otočenie sa do protismernej premávky.
O podobnej situácii, ako Vlado, nám napísal aj človek, ktorý sa podpísal ako Aktrion:
Aktrion: "V Nitre, pri výjazde z mesta na Bratislavu, za výstupom z kruhového objazdu, je riadené odbočenie na parkovisko Tesca. Semaforom riadený je iba ľavý pruh, ktorým sa odbočí na parkovisko. Priebežné pruhy sú bez semaforov.
Stávajú tam policajti a pokutujú tých, ktorí sa otáčajú cez ľavý pruh do protismeru späť ku kruhovému objazdu. Na križovatke sa otáčať do protismeru nesmie. Je však toto križovatka? Nespájajú sa tam žiadne cesty."
Podľa nášho názoru, aj v tomto prípade ide o T-čkovú križovatku a ide tam o spájanie dvoch ciest. Prvou je cesta od kruhového objazdu k diaľnici, druhou zas výjazd z parkoviska, ktorý je účelovou komunikáciou.
Aj účelová komunikácia je cestou.
Keďže sa na spomínanom mieste v Nitre nachádza semafor, aj keď len pre odbočovací jazdný pruh, ide o križovatku s riadenou premávkou. Preto je na tom mieste zakázané otáčať sa.
Upravené: Čo je na konci výjazdu z čerpacej stanice? V pôvodnej verzii článku sme k tejto téme uviedli nepresné informácie. Preto sme túto časť doplnili o podstatné informácie, ktoré dávajú jasnú a jednoznačnú odpoveď na Miroslavovu otázku.
Miroslav: "Mal by som otázku ohľadom oprávnenia merania 60-kilometrovej rýchlosti na známom mieste pri čerpacej stanici Slovnaft pri Zlatých Moravciach, smer Nitra. Pred čerpačkou je značka obmedzujúca rýchlosť na 60 km/h. Podľa definície križovatky by toto obmedzenie malo končiť teda hneď ako sa odbočuje na vstupe na ČS, respektíve tam, kde sa pripája cesta na výjazde z ČS. A práve tu vždy policajti merajú 60-tku, teda až za výjazdom z ČS, kde by teda už mala platiť 90-tka, keďže je to za križovatkou a tým porušujú zákon. Je to teda tak?"
Miroslav správne poznamenal, že križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú alebo rozpájajú. Teraz už treba len zistiť, či aj vjazd na čerpaciu stanicu alebo výjazd z nej je cestou.
§ 1, zákon č. 135/1961 Zb.:
(4) Súčasťou diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú všetky zariadenia, stavby, objekty a diela, ktoré sú potrebné pre úplnosť, na zabezpečenie a ochranu diaľnic, ciest a miestnych komunikácií a na zaistenie bezpečnej, rýchlej, plynulej a hospodárnej premávky na nich.
Zákon o pozemných komunikáciách tvrdí, že súčasťou ciest je všetko potrebné na zaistenie bezpečnej, rýchlej, plynulej a hospodárnej premávky na cestách. Čerpacia stanica spĺňa tieto predpoklady. Lenže vyhláška k zákonu z toho pumpy vylučuje.
Ak je teda vjazd na čerpačku riešený bez účelovej komunikácie, to znamená, vjazd na čerpačku je priamo z cesty, nejde tu o križovatku. Ak sa však na čerpaciu stanicu nedostanete inak ako prostredníctvom účelovej komunikácie, jej kríženie s cestou je samozrejme križovatkou.
Keďže, pri Zlatých Moravciach, na ťahu Zvolen - Nitra, nie je čerpacia stanica pripojená na cestu prostredníctvom účelovej komunikácie, 60-ka sa nekončí ani za vjazdom na pumpu a ani za výjazdom z nej. Končí až na za hranicou križovatku cesty 1. triedy s miestnou komunikáciou, ktorou sa dá dostať do Zlatých Moraviec.
Preto policajti, ktorí tam merajú rýchlosť za čerpacou stanicou, správne kontrolujú dodržiavanie 60-ky.
Prednosť na T-čkovej križovatke
Trnka: "Potreboval bych si ujasnit toto: křižovatka v tvaru T, rovná část je hlavní. Vyjíždím z vedlejší cesty, dávam přednost vozidlúm na hlavní, mám zapnutou smerovku vlevo. Zleva se blíží vůz, po hlavní, který má zapnutou smerovku vpravo, spomaluje. Zcela evidentne splňuje všechny znaky - odbočuje doprava. Kontroluji cestu vpravo, nic, rozjíždím se a hle, náraz. Vozidlo neodbočilo vpravo, ale jelo rovne. 100 m není nikde žádná křižovatka. Na vine jsem já za 200€. Vodič druhého auta bez viny."
Pisateľ bol v "nožičke" križovatky tvaru "T". Dával prednosť vozidlu idúcemu po hlavnej ceste. Podľa pána Trnku vozidlo na hlavnej vykazovalo všetky znaky toho, že jeho vodič chce odbočiť na vedľajšiu cestu.
§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.
Nie je pochýb, že pisateľ e-mailu neporušil dopravné predpisy a nemal byť preto z nášho pohľadu uznaným ako vinník nehody. Je pravdou, že jeho úlohou bolo dať prednosť v jazde vozidlu na hlavnej, no pre každého vodiča znamená spomalenie vozidla na hlavnej a zapnuté smerovky vpravo, že dotyčné vozidlo má v úmysle odbočiť.
Auto na hlavnej ceste jednoducho zmiatlo pána Trnku a stala sa nehoda. Jeho nevina by sa však dokazovala ťažko. Bez svedkov, ktorí by potvrdili jeho verziu, je takmer nemožné dokázať, že pisateľ dal prednosť v jazde.
Možno by ako dôkaz pomohla "analýza" žiarovky smerovky. Ak mal totiž vodič vozidla idúceho po hlavnej smerovky vpravo zapnuté a ak sa žiarovka smerovky rozbila, vlákno žiarovky by malo zhorieť. To by mohol byť jediný hmatateľný dôkaz toho, že pán Trnka nie je príčinou nehody.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.