SME

Nižšia daň zvýšila predaj nafty o 30%, možno nebudú ani daňové výpadky

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Príčinou je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Týmto však daňové príjmy pravdepodobne vôbec neutrpeli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Nezabránilo tomu ani zdražovanie benzínov a nafty. Príčinou rastu predaja je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Prekvapivé však je na tom to, že daňové príjmy zo zníženia spotrebnej dane pravdepodobne vôbec neutrpeli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo vzrástol predaj pohonných látok v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 17,3%. Je to druhý najvyšší rast od začiatku roku 2007. Naposledy takto medziročne stúpol predaj benzínov, nafty a LPG na Slovensku v roku 2008, v čase tesne pred vypuknutím ekonomickej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

Vyplýva to z aktuálnych údajov organizácie SAPPO, ktorá je najväčším petrolejárskym združením na Slovensku.

graf01_big.jpg

Raketový rast predaja nafty má na svedomí spotrebná daň

Zatiaľ, čo predaj benzínu 95 Natural, stúpol nepatrne (o 2,3%), rast predaja nafty bol doslova raketový. Medziročný nárast o 30% znamená, že Slovensku sa podarilo pritiahnuť pozornosť tranzitnej dopravy, ktorá doteraz tankovala v okolitých štátoch. Nafty sa tak predalo o 11 miliónov litrov viac ako pred rokom.

Je to pochopiteľné, keď si uvedomíte, že z okolitých štátov máme druhú najlacnejšiu naftu po Poľsku a aj voči tejto krajine rozdiel v cene nie je príliš veľký (necelé dva centy za liter v priemere). Nehovoriac o tom, v porovnaní so začiatkom roka sa, na rozdiel od všetkých členských štátov únie, len na Slovensku posunuli ceny nafty nadol.

SkryťVypnúť reklamu

Prehľad cien pohonných látok v krajinách EU

V marci sa v prepočte na jeden deň predalo na Slovensku rekordné množstvo nafty: 2,3 milióna litrov. Je to len o málo menej, ako v októbri 2008, ktorý bol z tohto pohľadu rekordný (2,38 milióna litrov). Jar je pritom obdobím, kedy predaj nafty na Slovensku ešte len stúpa a svoj vrchol dosahuje v lete alebo na začiatku jesene.

Predaj benzínov mierne rastie a dostal sa na úroveň z marca roku 2008. Vyzerá to teda tak, že nás kríza v oblasti predaja pohonných látok na Slovensku opustila.

Štátu sa asi vyplatí risk so znížením dane

Keď rastie predaj, obchodník je spokojný. Ale len dovtedy, kým mu s predajom rastú aj príjmy. Tie boli v marci ovplyvnené najmä týmito faktormi:

  • rast cien pohonných látok
  • rast predaja
  • zníženie spotrebnej dane z nafty

Prvé dve oblasti zaujímajú výrobcov a predajcov pohonných látok, pre štát je dôležitý aj tretí, keďže zásadne zasiahol do príjmu štátu. Pri schvaľovaní zníženia spotrebnej dane sa predpokladal výpadok daňových príjmov v rozsahu 60 až 102 miliónov eur. Pravdepodobne to však nebude až také zlé.

SkryťVypnúť reklamu
Rast/pokles príjmov Príjem výrobcov a predajcov PHM Príjem zo spotrebnej dane Príjem z DPH
95 Natural Nafta 95 Natural Nafta 95 Natural Nafta
v porovnaní s rokom 2008 -9,67% -3,73% +3,53% -1,91% -3,46% -2,97%
v porovnaní s rokom 2009 +54,75% +63,14% +3,02% -0,34% +23,49% +28,60%

Keďže rast predaja nafty bol veľmi výrazný, príjem štátu z DPH v marci takmer na 100% pokrýva výpadok zo spotrebných daní. Veď, zatiaľ čo príjem štátu z benzínu 95 Natural v marci 2010 narástol oproti marcu 2009 o 7,9%, štát vybral na daniach z nafty o 7,2% viac ako v rovnakom období minulého roka.

Oproti marcu 2008 sa štátu podarilo na nafte zarobiť o necelý milión eur menej. Ak by to takto pokračovalo ďalej do konca roka, dopad zníženia spotrebnej dane bude výrazne nižší, ako predkladatelia tejto daňovej úpravy očakávali. Len pre zaujímavosť, predaj nafty tento rok v januári priniesol do štátnej kasy približne o 1,7 milióna eur menej, ako pred dvomi rokmi.

graf02_big.jpg

Zatiaľ sa teda ukazuje, že zníženie spotrebnej dane z nafty bol správny krok. Spokojní sú nie len predajcovia pohonných látok, ale aj motoristi tankujúci naftu, ktorá je 11. najlacnejšia v únii (pred rokom bola druhá najdrahšia). A ani štát nemusí mať hlavu v smútku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je vylúčené, že by aj zníženie spotrebnej dane z benzínov mohlo priniesť podobný efekt, ako pri nafte. "Aj vlk bude sýty, aj koza celá."

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu