Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Nezabránilo tomu ani zdražovanie benzínov a nafty. Príčinou rastu predaja je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Prekvapivé však je na tom to, že daňové príjmy zo zníženia spotrebnej dane pravdepodobne vôbec neutrpeli.
Celkovo vzrástol predaj pohonných látok v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 17,3%. Je to druhý najvyšší rast od začiatku roku 2007. Naposledy takto medziročne stúpol predaj benzínov, nafty a LPG na Slovensku v roku 2008, v čase tesne pred vypuknutím ekonomickej krízy.
Vyplýva to z aktuálnych údajov organizácie SAPPO, ktorá je najväčším petrolejárskym združením na Slovensku.
Raketový rast predaja nafty má na svedomí spotrebná daň
Zatiaľ, čo predaj benzínu 95 Natural, stúpol nepatrne (o 2,3%), rast predaja nafty bol doslova raketový. Medziročný nárast o 30% znamená, že Slovensku sa podarilo pritiahnuť pozornosť tranzitnej dopravy, ktorá doteraz tankovala v okolitých štátoch. Nafty sa tak predalo o 11 miliónov litrov viac ako pred rokom.
Je to pochopiteľné, keď si uvedomíte, že z okolitých štátov máme druhú najlacnejšiu naftu po Poľsku a aj voči tejto krajine rozdiel v cene nie je príliš veľký (necelé dva centy za liter v priemere). Nehovoriac o tom, v porovnaní so začiatkom roka sa, na rozdiel od všetkých členských štátov únie, len na Slovensku posunuli ceny nafty nadol.
Prehľad cien pohonných látok v krajinách EU
V marci sa v prepočte na jeden deň predalo na Slovensku rekordné množstvo nafty: 2,3 milióna litrov. Je to len o málo menej, ako v októbri 2008, ktorý bol z tohto pohľadu rekordný (2,38 milióna litrov). Jar je pritom obdobím, kedy predaj nafty na Slovensku ešte len stúpa a svoj vrchol dosahuje v lete alebo na začiatku jesene.
Predaj benzínov mierne rastie a dostal sa na úroveň z marca roku 2008. Vyzerá to teda tak, že nás kríza v oblasti predaja pohonných látok na Slovensku opustila.
Štátu sa asi vyplatí risk so znížením dane
Keď rastie predaj, obchodník je spokojný. Ale len dovtedy, kým mu s predajom rastú aj príjmy. Tie boli v marci ovplyvnené najmä týmito faktormi:
- rast cien pohonných látok
- rast predaja
- zníženie spotrebnej dane z nafty
Prvé dve oblasti zaujímajú výrobcov a predajcov pohonných látok, pre štát je dôležitý aj tretí, keďže zásadne zasiahol do príjmu štátu. Pri schvaľovaní zníženia spotrebnej dane sa predpokladal výpadok daňových príjmov v rozsahu 60 až 102 miliónov eur. Pravdepodobne to však nebude až také zlé.
Rast/pokles príjmov | Príjem výrobcov a predajcov PHM | Príjem zo spotrebnej dane | Príjem z DPH | |||
95 Natural | Nafta | 95 Natural | Nafta | 95 Natural | Nafta | |
v porovnaní s rokom 2008 | -9,67% | -3,73% | +3,53% | -1,91% | -3,46% | -2,97% |
v porovnaní s rokom 2009 | +54,75% | +63,14% | +3,02% | -0,34% | +23,49% | +28,60% |
Keďže rast predaja nafty bol veľmi výrazný, príjem štátu z DPH v marci takmer na 100% pokrýva výpadok zo spotrebných daní. Veď, zatiaľ čo príjem štátu z benzínu 95 Natural v marci 2010 narástol oproti marcu 2009 o 7,9%, štát vybral na daniach z nafty o 7,2% viac ako v rovnakom období minulého roka.
Oproti marcu 2008 sa štátu podarilo na nafte zarobiť o necelý milión eur menej. Ak by to takto pokračovalo ďalej do konca roka, dopad zníženia spotrebnej dane bude výrazne nižší, ako predkladatelia tejto daňovej úpravy očakávali. Len pre zaujímavosť, predaj nafty tento rok v januári priniesol do štátnej kasy približne o 1,7 milióna eur menej, ako pred dvomi rokmi.
Zatiaľ sa teda ukazuje, že zníženie spotrebnej dane z nafty bol správny krok. Spokojní sú nie len predajcovia pohonných látok, ale aj motoristi tankujúci naftu, ktorá je 11. najlacnejšia v únii (pred rokom bola druhá najdrahšia). A ani štát nemusí mať hlavu v smútku.
Nie je vylúčené, že by aj zníženie spotrebnej dane z benzínov mohlo priniesť podobný efekt, ako pri nafte. "Aj vlk bude sýty, aj koza celá."
Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu
Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."
Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.
Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.