SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nižšia daň zvýšila predaj nafty o 30%, možno nebudú ani daňové výpadky

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Príčinou je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Týmto však daňové príjmy pravdepodobne vôbec neutrpeli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Nezabránilo tomu ani zdražovanie benzínov a nafty. Príčinou rastu predaja je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Prekvapivé však je na tom to, že daňové príjmy zo zníženia spotrebnej dane pravdepodobne vôbec neutrpeli.

Celkovo vzrástol predaj pohonných látok v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 17,3%. Je to druhý najvyšší rast od začiatku roku 2007. Naposledy takto medziročne stúpol predaj benzínov, nafty a LPG na Slovensku v roku 2008, v čase tesne pred vypuknutím ekonomickej krízy.

Vyplýva to z aktuálnych údajov organizácie SAPPO, ktorá je najväčším petrolejárskym združením na Slovensku.

graf01_big.jpg

Raketový rast predaja nafty má na svedomí spotrebná daň

Zatiaľ, čo predaj benzínu 95 Natural, stúpol nepatrne (o 2,3%), rast predaja nafty bol doslova raketový. Medziročný nárast o 30% znamená, že Slovensku sa podarilo pritiahnuť pozornosť tranzitnej dopravy, ktorá doteraz tankovala v okolitých štátoch. Nafty sa tak predalo o 11 miliónov litrov viac ako pred rokom.

Je to pochopiteľné, keď si uvedomíte, že z okolitých štátov máme druhú najlacnejšiu naftu po Poľsku a aj voči tejto krajine rozdiel v cene nie je príliš veľký (necelé dva centy za liter v priemere). Nehovoriac o tom, v porovnaní so začiatkom roka sa, na rozdiel od všetkých členských štátov únie, len na Slovensku posunuli ceny nafty nadol.

Prehľad cien pohonných látok v krajinách EU

V marci sa v prepočte na jeden deň predalo na Slovensku rekordné množstvo nafty: 2,3 milióna litrov. Je to len o málo menej, ako v októbri 2008, ktorý bol z tohto pohľadu rekordný (2,38 milióna litrov). Jar je pritom obdobím, kedy predaj nafty na Slovensku ešte len stúpa a svoj vrchol dosahuje v lete alebo na začiatku jesene.

Predaj benzínov mierne rastie a dostal sa na úroveň z marca roku 2008. Vyzerá to teda tak, že nás kríza v oblasti predaja pohonných látok na Slovensku opustila.

Štátu sa asi vyplatí risk so znížením dane

Keď rastie predaj, obchodník je spokojný. Ale len dovtedy, kým mu s predajom rastú aj príjmy. Tie boli v marci ovplyvnené najmä týmito faktormi:

  • rast cien pohonných látok
  • rast predaja
  • zníženie spotrebnej dane z nafty

Prvé dve oblasti zaujímajú výrobcov a predajcov pohonných látok, pre štát je dôležitý aj tretí, keďže zásadne zasiahol do príjmu štátu. Pri schvaľovaní zníženia spotrebnej dane sa predpokladal výpadok daňových príjmov v rozsahu 60 až 102 miliónov eur. Pravdepodobne to však nebude až také zlé.

Rast/pokles príjmov Príjem výrobcov a predajcov PHM Príjem zo spotrebnej dane Príjem z DPH
95 Natural Nafta 95 Natural Nafta 95 Natural Nafta
v porovnaní s rokom 2008 -9,67% -3,73% +3,53% -1,91% -3,46% -2,97%
v porovnaní s rokom 2009 +54,75% +63,14% +3,02% -0,34% +23,49% +28,60%

Keďže rast predaja nafty bol veľmi výrazný, príjem štátu z DPH v marci takmer na 100% pokrýva výpadok zo spotrebných daní. Veď, zatiaľ čo príjem štátu z benzínu 95 Natural v marci 2010 narástol oproti marcu 2009 o 7,9%, štát vybral na daniach z nafty o 7,2% viac ako v rovnakom období minulého roka.

Oproti marcu 2008 sa štátu podarilo na nafte zarobiť o necelý milión eur menej. Ak by to takto pokračovalo ďalej do konca roka, dopad zníženia spotrebnej dane bude výrazne nižší, ako predkladatelia tejto daňovej úpravy očakávali. Len pre zaujímavosť, predaj nafty tento rok v januári priniesol do štátnej kasy približne o 1,7 milióna eur menej, ako pred dvomi rokmi.

graf02_big.jpg

Zatiaľ sa teda ukazuje, že zníženie spotrebnej dane z nafty bol správny krok. Spokojní sú nie len predajcovia pohonných látok, ale aj motoristi tankujúci naftu, ktorá je 11. najlacnejšia v únii (pred rokom bola druhá najdrahšia). A ani štát nemusí mať hlavu v smútku.

Nie je vylúčené, že by aj zníženie spotrebnej dane z benzínov mohlo priniesť podobný efekt, ako pri nafte. "Aj vlk bude sýty, aj koza celá."

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 977
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 231
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 950
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 229
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 823
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 951
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 330
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.