SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Nižšia daň zvýšila predaj nafty o 30%, možno nebudú ani daňové výpadky

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Príčinou je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Týmto však daňové príjmy pravdepodobne vôbec neutrpeli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predaj pohonných látok na Slovensku prudko rastie. Nezabránilo tomu ani zdražovanie benzínov a nafty. Príčinou rastu predaja je najmä zníženie spotrebnej dane na naftu. Prekvapivé však je na tom to, že daňové príjmy zo zníženia spotrebnej dane pravdepodobne vôbec neutrpeli.

Celkovo vzrástol predaj pohonných látok v marci v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 17,3%. Je to druhý najvyšší rast od začiatku roku 2007. Naposledy takto medziročne stúpol predaj benzínov, nafty a LPG na Slovensku v roku 2008, v čase tesne pred vypuknutím ekonomickej krízy.

Vyplýva to z aktuálnych údajov organizácie SAPPO, ktorá je najväčším petrolejárskym združením na Slovensku.

graf01_big.jpg

Raketový rast predaja nafty má na svedomí spotrebná daň

Zatiaľ, čo predaj benzínu 95 Natural, stúpol nepatrne (o 2,3%), rast predaja nafty bol doslova raketový. Medziročný nárast o 30% znamená, že Slovensku sa podarilo pritiahnuť pozornosť tranzitnej dopravy, ktorá doteraz tankovala v okolitých štátoch. Nafty sa tak predalo o 11 miliónov litrov viac ako pred rokom.

Je to pochopiteľné, keď si uvedomíte, že z okolitých štátov máme druhú najlacnejšiu naftu po Poľsku a aj voči tejto krajine rozdiel v cene nie je príliš veľký (necelé dva centy za liter v priemere). Nehovoriac o tom, v porovnaní so začiatkom roka sa, na rozdiel od všetkých členských štátov únie, len na Slovensku posunuli ceny nafty nadol.

Prehľad cien pohonných látok v krajinách EU

V marci sa v prepočte na jeden deň predalo na Slovensku rekordné množstvo nafty: 2,3 milióna litrov. Je to len o málo menej, ako v októbri 2008, ktorý bol z tohto pohľadu rekordný (2,38 milióna litrov). Jar je pritom obdobím, kedy predaj nafty na Slovensku ešte len stúpa a svoj vrchol dosahuje v lete alebo na začiatku jesene.

Predaj benzínov mierne rastie a dostal sa na úroveň z marca roku 2008. Vyzerá to teda tak, že nás kríza v oblasti predaja pohonných látok na Slovensku opustila.

Štátu sa asi vyplatí risk so znížením dane

Keď rastie predaj, obchodník je spokojný. Ale len dovtedy, kým mu s predajom rastú aj príjmy. Tie boli v marci ovplyvnené najmä týmito faktormi:

  • rast cien pohonných látok
  • rast predaja
  • zníženie spotrebnej dane z nafty

Prvé dve oblasti zaujímajú výrobcov a predajcov pohonných látok, pre štát je dôležitý aj tretí, keďže zásadne zasiahol do príjmu štátu. Pri schvaľovaní zníženia spotrebnej dane sa predpokladal výpadok daňových príjmov v rozsahu 60 až 102 miliónov eur. Pravdepodobne to však nebude až také zlé.

Rast/pokles príjmov Príjem výrobcov a predajcov PHM Príjem zo spotrebnej dane Príjem z DPH
95 Natural Nafta 95 Natural Nafta 95 Natural Nafta
v porovnaní s rokom 2008 -9,67% -3,73% +3,53% -1,91% -3,46% -2,97%
v porovnaní s rokom 2009 +54,75% +63,14% +3,02% -0,34% +23,49% +28,60%

Keďže rast predaja nafty bol veľmi výrazný, príjem štátu z DPH v marci takmer na 100% pokrýva výpadok zo spotrebných daní. Veď, zatiaľ čo príjem štátu z benzínu 95 Natural v marci 2010 narástol oproti marcu 2009 o 7,9%, štát vybral na daniach z nafty o 7,2% viac ako v rovnakom období minulého roka.

Oproti marcu 2008 sa štátu podarilo na nafte zarobiť o necelý milión eur menej. Ak by to takto pokračovalo ďalej do konca roka, dopad zníženia spotrebnej dane bude výrazne nižší, ako predkladatelia tejto daňovej úpravy očakávali. Len pre zaujímavosť, predaj nafty tento rok v januári priniesol do štátnej kasy približne o 1,7 milióna eur menej, ako pred dvomi rokmi.

graf02_big.jpg

Zatiaľ sa teda ukazuje, že zníženie spotrebnej dane z nafty bol správny krok. Spokojní sú nie len predajcovia pohonných látok, ale aj motoristi tankujúci naftu, ktorá je 11. najlacnejšia v únii (pred rokom bola druhá najdrahšia). A ani štát nemusí mať hlavu v smútku.

Nie je vylúčené, že by aj zníženie spotrebnej dane z benzínov mohlo priniesť podobný efekt, ako pri nafte. "Aj vlk bude sýty, aj koza celá."

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 038
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 787
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 191
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 948
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 686
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 132
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


20 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  2. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  7. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  8. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 090
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 754
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 968
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 990
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 628
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 586
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu