FRANKFURT NAD MOHANOM. Na cestách v okolí Frankfurtu nad Mohanom sme si vyskúšali jeden zo siedmich sériových modelov Mitsubishi ASX dovezených do Európy a poháňaných novým celohliníkovým naftovým motorom 1.8 DI-D.
Nová stratégia Skôr ako sa pustím do opisu prvých dojmov z jazdy, nedá mi nestratiť niekoľko slov o novom smerovaní japonskej automobilky. Mitsubishi radikálne mení modelovú skladbu. Podiel vozidiel s pohonom 4x4 a osobných automobilov sa za posledných desať rokov úplne otočil.
Zatiaľ čo v minulosti modelovej skladbe dominovali teréniaky a SUV, súčasná ponuka stavia na osobných autách, ktorých v budúcnosti ešte pribudne. Mitsubishi opúšťa segment SUV v prospech nekonvenčných osobných vozidiel a crossoverov. Za touto hlbokou marketingovou myšlienkou sa skrýva niekoľko prúdov nového smerovania.
Dve platformy V prvom rade to neznamená, že „tri diamanty“ sa vzdávajú legiend ako Pajero a L200. Títo osvedčení pracanti, využívaní najmä na profesionálne účely, zostanú v modelovej skladbe ako výkladná skriňa terénnych schopností značky a nositelia jej duchovnej hodnoty. Zvyšok modelov sa bude deliť do dvoch skupín podľa platforiem.
Mitsubishi plánuje v budúcnosti vo veľkom modulovať dve platformy – Global Project a Global Small. Ako už z ich názvov vyplýva, v oboch prípadoch pôjde o globálne platformy, na ktorých vzniknú modely predávané na všetkých kontinentoch súčasne. Zo značky zameranej na lokálne trhy sa tak preorientuje na globálneho výrobcu, čo bude oveľa efektívnejšie.
Interiér vzhľadovo pripomína väčší Outlander.
Výrobca v ňom niekoľko detailov vylepšil. Napríklad volant sa dá konečne nastaviť výškovo aj pozdĺžne.
Vysvetlím to na príklade produkcie. Zatiaľ čo v roku 2008 Mitsubishi dokopy vyrobilo milión automobilov, na jeden model pripadol objem len 28.000 kusov (36 modelov). V roku 2015 plánujú tri diamanty vyprodukovať 1.500.000, čo pri súčasnom znížení počtu modelov na 18 znamená, že objem produkcie každého modelu narastie obrazne povedané na 83.000 kusov, čiže na takmer trojnásobok.
Všetky produkty platformy Global Project už v súčasnosti poznáme. Patria sem Lancer, Lancer Sportback, Outlander a najnovší prírastok ASX.
Platforma Global Small sa zase stane základom pre nový malý model segmentu A a nový Colt. O týchto autách mi vlani na autosalóne v Ženeve prezident Mitsubishi Motors Corporation, pán Osamu Masuko prezradil, že nepôjde o elektromobily, ale jedná sa o autá poháňané konvenčnými benzínovými motormi s objemom 1,0 a 1,3 l. Eleketromobily sú iná kapitola, ktorej sa Mitsubishi plánuje intenzívne venovať. Prvou lastovičkou bude uvedenie na trh elektromobilu iMiEV, ktorý sa má začať predávať už koncom tohto roka.
Konečne vlastný naftový motor Mitsubishi ASX je prvý model japonskej automobilky, ktorý poháňa úplne nový naftový motor 1.8 DI-D vlastnej konštrukcie. Pozoruhodné na tomto agregáte je, že Japonci ho majú hotový už minimálne dva roky, takže na trh mohol prísť približne v rovnakom čase ako Boxer Diesel od Subaru. V ceste mu však stál kontrakt s koncernom VW. Kým automobilka nedočerpala celú kvótu motorov 2.0 TDI PD, nemalo zmysel nasadiť ho do sériovej výroby.
Vo väčšine európskych krajín sa bude ponúkať len v jednej výkonovej verzii, interne nazývanej „high power“ (110 kW/150 k). Vybrané trhy vrátane slovenského však dostanú aj jeho slabší a hlavne lacnejší derivát „low power“ s výkonom 85 kW/116 k, ktorý sa bude montovať s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. Výkonnejší variant je k dispozícii iba s pohonom 4x4. Oba motory sa štandardne kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Batožinový priestor s veľkosťou 442 l
sklopením zadných sedadiel zväčšíte na 1193 l.
O automate výrobca zatiaľ neuvažuje ani v prípade benzínového motora 1.6 MIVEC, pretože podľa prieskumu v tomto segmente prevažuje záujem o manuálne prevodovky a zavádzať automat kvôli niekoľkým percentám zákazníkov nie je rentabilné. Tri diamanty však budú situáciu naďalej mapovať a v prípade zvýšeného záujmu o automatickú prevodovku sú pripravení kedykoľvek reagovať.
Celohliníkový štvorvalec s rozvodom DOHC a vstrekovaním Common rail sa môže pochváliť jedným z najnižších kompresných pomerov medzi naftovými motormi (14.9:1). Zároveň je prvým turbodieselom využívajúcim technológiu variabilného časovania ventilov MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system), známu pýchu benzínových motorov Mitsubishi.
Jeho hlavným zmyslom je produkcia nižších emisií, čo plní na výbornú aj v kombinácii s naftou. Napríklad pod kapotou modelu ASX novinka produkuje o 22 g na km emisií CO₂ menej než Nissan Qashqai s rovnako výkonným agregátom 2.0 dCi (145 g/km versus 167 g/km). V porovnaní s Lancerom 2.0 DI-D emituje o 18 g/km emisií CO₂ menej.
Jazdili SME...
Naftový motor 1.8 DI-D zaujme príjemne hladkým a kultivovaným chodom na voľnobehu aj v celom spektre pracovných otáčok. Jeho akustický prejav ho radí medzi najkultúrnejšie naftové motory dneška.
Približne do 1500 ot/min je agregát 1.8 DI-D úplne mŕtvy. Predpokladám, že s ohľadom na emisie, ktorými sa výrobca tak významne chváli. Radosť začína robiť od 1800 ot/min, kedy citeľne ožije a začne plynulo ťahať až do 4500 ot/min. Potvrdzuje to aj papierový údaj o krútiacom momente 300 Nm, ktorý vrcholí medzi 2000 až 3000 ot/min.
Krútiaci charakter novinky, ale tiež spôsob akým nadšene ťahá až za hranicu 4000 ot/min, dôverne pripomína benzínové turbomotory. Ťah vypne až pri 4500 ot/min. Celkovo hodnotím tento motor ako veľmi vydarený a príjemný – kultivovaný, pružný, s presvedčivou dynamikou.
Výrobca sľubuje spotrebu paliva 5,5 l/100 km, či 5,7 l/100 km s pohonom 4x4. My sme na testovacej trase dlhej 137 km, pozostávajúcej z kombinácie okresných ciest a diaľnic dosiahli priemer 6,9 l/km. Väčšinou sme pritom jazdili v režime 4WD, pretože sme boli zvedaví na spotrebu so „štvorkolkou“, aby sme ju mohli porovnať napríklad so Subaru Impreza Boxer Diesel, ktorá si odpije podľa našich skúseností od 5,2 do 7,3 l/100 km.
Testovaný model bol navyše vybavený ekologickým balíčkom Clear Tec, pozostávajúcim zo systému Auto Stop&Go vrátane rekuperácie brzdnej energie, elektrického posilňovača a pneumatík s nízkym valivým odporom. Systém Stop&Go sa ale nestihol na testovacej trase prejaviť. Oveľa účinnejší bude v meste. S radiacou pákou šesťstupňovej manuálnej prevodovky je radosť manipulovať. V kulise behá presne a na pomery segmentu po celkom krátkych dráhach.
Malý zvonka, veľký vo vnútri Mitsubishi ASX je zatiaľ posledným členom rodiny, postaveným na platforme Global Project spolu s modelmi Lancer, Lancer Sportback a Outlander.
Najviac si zobral z najväčšieho súrodenca Outlander. Výrobca hovorí až o 70 percentách prevzatých dielov spodnej konštrukcie vozidla vrátane pohonu 4x4. Predná náprava typu MacPherson a viacprvková zadná náprava s vlečnými ramenami bola prekalibrovaná s ohľadom na nižšiu pohotovostnú hmotnosť a úžitkovú hmotnosť v porovnaní s Outlanderom. Upravené boli predovšetkým pružiny a pôvodný zadný stabilizátor nahradil o 2 mm tenší (18 mm ASX oproti 20 mm Outlander).
Za hlavných konkurentov modelu ASX Japonci považujú predovšetkým Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan a Ford Kuga. Škoda Yeti a Dacia Duster sú interne zakázané mená. V spoločnosti trojice vyvolených rivalov Mitsubishi najviac ťaží zo svojich kompaktných rozmerov. Model ASX je dokonalým príkladom otrepanej frázy – zvonka malý, zvnútra veľký.
Obrysy panoramatickej strechy zvýrazňujú v noci diódové svetlá troch rôznych farieb.
Sme zvedaví ako to bude vyzerať naživo.
Celkovou dĺžkou 4295 mm je jednoznačne najkratší. Na dĺžku meria o 20 až 148 mm menej než konkurenti, čo z neho robí ideálne auto do mesta. Pri manévrovaní na parkoviskách, predovšetkým pri cúvaní oceníte nielen jeho krátke previsy, ale tiež relatívne kolmú zadnú časť a krátku prednú kapotu. Vodič tak ľahšie dostane do oka celkové rozmery auta a bude sa mu jednoduchšie manévrovať v úzkych uličkách a podzemných garážach.
Za veľkorysým vnútorným priestorom modelu ASX stojí spoločný rázvor s Outlanderom dlhý 2670 mm, čo je o 40 mm viac než má Qashqai a o 20 mm menej v porovnaní s Fordom Kuga. Pasažieri sediaci vpredu aj vzadu majú rovnako veľa miesta na nohy ako v Outlanderi. Sedí sa vyššie, s pohodlne podopretými stehnami, čo prospieva komfortu cestovania na dlhé vzdialenosti.
Kokpit využíva množstvo komponentov väčšieho brata. Niekoľko často kritizovaných detailov však výrobca opravil. Napríklad všetky výduchy ventilácie, vrátane krajných pri bočných dverách sa dajú konečne zatvárať. Z otvoru na vodičovej strane mi v Outlanderi v zime prechladlo rameno.
Informačný displej audio systému je v porovnaní
s modelom Outlander zasunutý hlbšie,
vďaka čomu je lepšie čitateľný aj za dňa.
Stredový panel s ovládaním ventilácie a audio systému dostal iný sklon a podlhovastý informačný displej rádia je zasunutý hlbšie, vďaka čomu je teraz dobre čitateľný aj za dňa. Predné sedačky sú veľké a pohodlné. Z miesta vodiča oceníte ešte jednu dôležitú novinku- pozdĺžne nastavovanie volantu, ku ktorému sa Mitsubishi vrátilo po nátlaku zákazníkov.
Dômyselne využitá zadná časť Batožinový priestor má objem 442 l alebo 1193 l so sklopenými zadnými sedadlami. To je opäť jedna z najväčších hodnôt v segmente (Nissan Qashqai 410 l, Ford Kuga 410 l, VW Tiguan 470 l). Nové kompaktné Mitsubishi je vybavené tiež viacerými prvkami zvyšujúcimi úžitkovosť a variabilitu zadnej časti. Napríklad nastaviteľný sklon operadiel zadných sedadiel, zadnú lakťovú opierku s otvorom na lyže a držiakmi na nápoje, zadné operadlá delené v pomere 60:40 a sklápateľné do jednej roviny s podlahou.
Bezpečnosť a výbava Nový kompaktný crossover si podobne ako každý nový model súčasnosti trúfa pokoriť najvyššie hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP. O čo najmenšie následky pri strete s chodcom sa stará konštrukcia prednej kapoty s dvojitou vypuklinou, bezbariérové upevnenie čelného skla, predný nárazník pohlcujúci energiu a pružné plastové predné blatníky, ktoré sú tiež jednou časťou mozaiky, podieľajúcej sa na znížení hmotnosti v porovnaní s Outlanderom.
Vzadu sa sedí pohodlne. Prispieva k tomu veľkorysý priestor pre nohy, vyššia poloha sedenia a nastaviteľný sklon operadiel.
Z prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti chrániacich posádku spomeniem karosériu s vyššou odolnosťou proti nárazom RISE, systém ESP, samozrejme ABS a brzdový asistent, sedem airbagov vrátane kolenného a v meste aj teréne užitočný asistent pre rozjazd do kopca.
Vo vyšších stupňoch výbavy si zákazník môže dopriať všetok komfort a luxus ako vo väčšom bratovi Outlander. Nechýbajú xenónové svetlá, parkovacia kamera, bezkľúčové otváranie a štartovanie, Bluetooth a USB pripojenie, multimediálny systém s navigáciou, špičkový audiosystém Rockford Fosgate s výkonom 710 W a efektná panoramatická strecha s vnútorným LED podsvietením.
Jazdili SME...
Prvé, čo si za volantom kompaktného crossovera ASX uvedomíte, pokiaľ ste niekedy v minulosti jazdili s modelom Outlander, je nižšia pohotovostná hmotnosť o 300 kg a pozitívny vplyv kratších previsov na jazdné vlastnosti a ovládateľnosť v zákrutách. Predovšetkým zbavením sa veľkého zadného previsu auto získalo na agilite.
V zákrutách sa správa vyváženejšie, citeľne neutrálnejšie. V Outlanderi nerád jazdím s pohonom iba predných kolies, pretože vždy mám pocit, že aj prázdna zadná časť, tým ako je nepomerne väčšia a mohutnejšia voči prednej, priveľmi zametá autom. Jednoducho potrebujem cítiť podporu pohonu zadných kolies, aby som sa cítil isto a pohodlne. V modeli ASX toto nehrozí.
Ľahší zadok presvedčivo sleduje stopu prednej nápravy a s aktivovaným pohonom predných kolies auto krásne vypletá zákrutami ako dobre naladený hatchback. Ešte viac radosti z jazdy si užijete po prepnutí pohonu do režimu 4WD, kedy sa z neho stáva obratný športový crossover. Riadenie by mohlo byť strmšie, ale dobrý pocit z ovládania auta dodáva vodičovi tuhý a rýchly posilňovač riadenia.
Mitsubishi ASX očakávame na Slovensku v priebehu júna. Ceny zatiaľ nepoznáme, ale určite sa budú pohybovať na úrovni modelu Nissan Qashqai.
Technické parametre vozidiel Mitsubishi ASX Motor 1.6 MIVEC 1.8 DI-D
2WD(4WD) 1.8 DI-D 4WD
Zdvihový objem [cm3] 1590 1798 1798
Výkon [kW/k] 86/117 85/116 110/150
pri otáčkach [1/min] 6000 3750 4000
Krútiaci moment [Nm] 154 300 300
pri otáčkach [1/min] 4000 2000-2500 2000-3000
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1270 1450-1460 1525
Prevodovka 5M 6M 6M
Maximálna rýchlosť [km/h] 183 188(185) 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4 10,2(10,6) 10,0
Palivová spotreba [l/100 km] 5,9 5,5(5,7) 5,7
Emisie CO2 [g/km] 135 145(150) 150
Rozmery dĺžka 4295 mm
šírka 1770 mm
výška 1615 mm
rázvor náprav 2670 mm
svetlá výška vozidla 170 mm (195 mm 1.6 MIVEC 2WD)
objem batožinového priestoru 442/1193 l
objem palivovej nádrže 60 l(4WD)/63 l (2WD)