SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Všetko o škodových udalostiach - teória i prax

Od 1. júna budú musieť účastníci škodovej udalosti vyplniť a aj podpísať tlačivo, ktoré je zavedené pre náhradu škody. Aby sa už nestávalo to, že vinník sa pred poisťovňou zatají.

Čo myslíte? Na fotke je nehoda alebo škodová udalosť?Čo myslíte? Na fotke je nehoda alebo škodová udalosť? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

S účinnosťou od 1. júna 2010 vstúpia do platnosti nové pravidlá pre riešenie škodovej udalosti. V tomto čase totiž nadobudne účinnosť Zákon č. 144/2010 Z.z., ktorým sa novelizuje Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke a Zákon č 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla.

§ 11, zákon č. 381/2001 Z.z. (účinný od 1. 6. 2010):

(2) Poisťovateľ je povinný po uzavretí poistnej zmluvy vydať poistníkovi bez zbytočného odkladu na účel zabezpečenia náhrady vzniknutej škody tlačivo na vypísanie údajov o dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ich účastníkoch, zúčastnených vozidlách a ich poškodení, poistení zodpovednosti a zavinení; poisťovateľ je povinný vydať poistníkovi tlačivo aj na požiadanie.

Po novom budú musieť účastníci škodovej udalosti vyplniť a aj podpísať tlačivo, ktoré je zavedené pre náhradu škody.

Poisťovne majú podľa novej právnej úpravy povinnosť vydať svojim klientom toto tlačivo nielen po uzavretí poistnej zmluvy, ale aj kedykoľvek na požiadanie poistníka. Cieľom novej právnej úpravy je zabezpečiť jednoduchší prístup osôb, poškodených pri dopravných nehodách, k náhrade škody.

Doteraz sa stávali prípady aj takéto prípady: Výsledkom dopravnej nehody bola iba drobná materiálna škoda, a tak si jej účastníci vymenili iba základné informácie o sebe, prípadne o vozidle alebo poisťovateľovi bez toho, aby urobili akékoľvek písomné vyhlásenie o tom, ako sa nehoda stala.

No a neskôr už nebolo tej sily, ktorá by osobu zodpovednú za škodu prinútila oznámiť udalosť svojmu poisťovateľovi. Alebo takýto človek spochybnil tvrdenie poškodenej strany o priebehu nehody a poškodený tak nebol schopný preukázať svoj nárok na náhradu škodu.

Tlačivo: Správa o nehode

02.jpg

Tlačivo, známe pod názvom Správa o nehode, je prepisovacie (text sa kopíruje na spodnú stránku) a nájdete ho aj na stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov.

Tlačivo zodpovedá modelu, vytvorenému Európskou asociáciou poisťovní (CEA = Comité Européen des Assurances). Jeho prostredníctvom môžete uplatniť nárok na náhradu škody pri všetkých dopravných nehodách. Slúži na zaznamenanie skutkového stavu dopravnej nehody.

Ak má druhý účastník nehody toto tlačivo v inom jazyku, sú obe tlačivá obsahovo rovnaké. Účastník nehody si preto môže jeho obsah bod po bode na základe vlastného tlačiva preložiť. Body v tlačive sú jednotlivo očíslované.

Aký je rozdiel medzi dopravnou nehodou a škodovou udalosťou?

Zákon rozlišuje udalosti v cestnej premávke, ktoré nastanú v priamej súvislosti s premávkou na škodové udalosti a dopravné nehody.

Škodová udalosť v cestnej premávke je taká, ktorá nenapĺňa podmienku definície dopravnej nehody. Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej sa usmrtí alebo zraní osoba, poškodí sa cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, uniknú nebezpečné látky alebo vznikne hmotná škoda prevyšujúca 3990 €.

Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť,

  • ak je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky,
  • alebo sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení,
  • alebo ak účastník škodovej udalosti nesplní jednu z nasledovných povinností: musí bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Ako vyplniť Správu o nehode

Tu si môžete stiahnuť tlačivo Správa o nehode

Používajte len jednu sadu tlačív pre dve zúčastnené vozidlá. Nie je dôležité, kto tlačivo dodá a vyplní. Rovnako nie je dôležité, ktorá poisťovňa tlačivo vydala. Použite pero a píšte tak, aby boli čitateľné aj kópie.

Pri vyplňovaní Správy o nehode dávajte pozor na nasledujúce upozornenie:

  • otázky v bode 8 sa vzťahujú na vaše doklady o poistení (číslo dokladu o poistení zodpovednosti, zelenej karty),
  • otázky v bode 9 sa vzťahujú k vášmu vodičskému preukazu,
  • v bode 10 označte presne miesto stretu vozidiel, prípadne vozidla s iným účastníkom premávky,
  • v bode 12 označte krížikom ten variant (1-17), ktorý sa týka predmetnej nehody a na konci uveďte počet vami označených políčok,
  • v bode 13 vyhotovte nákres nehody.

Nezabudnite uviesť prípadných svedkov nehody, ich mená a adresy, a najmä to, ak sa váš názor na udalosť odlišuje od pohľadu ostatných účastníkov nehody.

Vyplnenú Správu o nehode podpíšte a nechajte ju podpísať aj druhému účastníkovi (vodičovi) dopravnej nehody.

Kópiu odovzdajte druhému účastníkovi a originál si ponechajte, aby ste ju odovzdali vášmu poisťovateľovi. Po vyplnení tlačiva - ak je to možné - vyhotovte fotografie miesta nehody a rozsahu poškodenia.

Pri oznámení nehody poisťovni nezabudnite uviesť, kde a kedy by mohlo byť vozidlo obhliadnuté odborníkom z poisťovne. Takisto nezabudnite tlačivo odovzdať príslušnej poisťovni. Odporúčame preto, aby ste mali toto tlačivo vždy vo vozidle.

Ako to so škodovými udalosťami vyzerá v praxi

V súvislosti s novými povinnosťami účastníkov premávky v prípade dopravnej nehody, ktoré začnú platiť od 1. júna 2010 sa hneď ukazuje niekoľko otáznikov. Napríklad, je slovenská polícia natoľko zisková, že sa jej neoplatí naháňať sa za nejakými eurami, keďže sa nemieni unúvať k menším dopravným nehodách, hoci jej účastníci by si to želali?

Polícia legálne postupuje v duchu zásady - nech sa tí dvaja dohodnú. Pre nich je limitom výška škody na vozidlách a tá určuje hranicu medzi tzv. škodovou udalosťou a dopravnou nehodou. Lenže zákonodarcovia si pri novelizácii zákona o cestnej premávke a povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla neuvedomili, že za volantom sú väčšinou laici, ktorí nemusia vedieť správne odhadnúť cenu opravy. Teda ani hraničný limit takmer 4 000 eur.

Navyše sa dodatočne môžu vyskytnúť skryté následky havárie - napríklad na náprave (geometria), pneumatikách, podvozku, nosnom ráme a podobne. Podľa čoho má neskúsený motorista určiť výšku škody, keď vôbec nedokáže rozlíšiť, či je škoda veľká alebo malá? Ako má kalkulovať, keď neovláda cenník súčiastok, ani práce v servise? Pritom len lakovanie jedného nárazníka, či blatníka vyjde v servise na sto i viac eur. Aj keď je na ňom len malý škrabanec.

Zákon nemyslí ani na to, že vinník môže byť pod vplyvom návykovej látky, drogy alebo alkoholu. Ako to neborák, ktorý nehodu nezavinil, zistí? Oprávnenie na kontrolu má len polícia.

Je doslova nehorázne, ak si polícia účtuje poplatok za to, že príde vyšetriť nehodu. V takom prípade je pre jej účastníkov výhodnejšie kolíziu neohlásiť. Lenže je tu ďalší háčik. Čo ak vozidlo vinníka nehody nemá zaplatené povinné zmluvné poistenie. Nedávno sme sa dozvedeli zaujímavý údaj. Len v Bratislave je vraj 40 000 vozidiel, ktorých majitelia nezaplatili PZP.

Ivan Václavík
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.