S účinnosťou od 1. júna 2010 vstúpia do platnosti nové pravidlá pre riešenie škodovej udalosti. V tomto čase totiž nadobudne účinnosť Zákon č. 144/2010 Z.z., ktorým sa novelizuje Zákon č. 8/2009 o cestnej premávke a Zákon č 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla.
§ 11, zákon č. 381/2001 Z.z. (účinný od 1. 6. 2010):
(2) Poisťovateľ je povinný po uzavretí poistnej zmluvy vydať poistníkovi bez zbytočného odkladu na účel zabezpečenia náhrady vzniknutej škody tlačivo na vypísanie údajov o dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ich účastníkoch, zúčastnených vozidlách a ich poškodení, poistení zodpovednosti a zavinení; poisťovateľ je povinný vydať poistníkovi tlačivo aj na požiadanie.
Po novom budú musieť účastníci škodovej udalosti vyplniť a aj podpísať tlačivo, ktoré je zavedené pre náhradu škody.
Poisťovne majú podľa novej právnej úpravy povinnosť vydať svojim klientom toto tlačivo nielen po uzavretí poistnej zmluvy, ale aj kedykoľvek na požiadanie poistníka. Cieľom novej právnej úpravy je zabezpečiť jednoduchší prístup osôb, poškodených pri dopravných nehodách, k náhrade škody.
Doteraz sa stávali prípady aj takéto prípady: Výsledkom dopravnej nehody bola iba drobná materiálna škoda, a tak si jej účastníci vymenili iba základné informácie o sebe, prípadne o vozidle alebo poisťovateľovi bez toho, aby urobili akékoľvek písomné vyhlásenie o tom, ako sa nehoda stala.
No a neskôr už nebolo tej sily, ktorá by osobu zodpovednú za škodu prinútila oznámiť udalosť svojmu poisťovateľovi. Alebo takýto človek spochybnil tvrdenie poškodenej strany o priebehu nehody a poškodený tak nebol schopný preukázať svoj nárok na náhradu škodu.
Tlačivo: Správa o nehode
Tlačivo, známe pod názvom Správa o nehode, je prepisovacie (text sa kopíruje na spodnú stránku) a nájdete ho aj na stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov.
Tlačivo zodpovedá modelu, vytvorenému Európskou asociáciou poisťovní (CEA = Comité Européen des Assurances). Jeho prostredníctvom môžete uplatniť nárok na náhradu škody pri všetkých dopravných nehodách. Slúži na zaznamenanie skutkového stavu dopravnej nehody.
Ak má druhý účastník nehody toto tlačivo v inom jazyku, sú obe tlačivá obsahovo rovnaké. Účastník nehody si preto môže jeho obsah bod po bode na základe vlastného tlačiva preložiť. Body v tlačive sú jednotlivo očíslované.
Aký je rozdiel medzi dopravnou nehodou a škodovou udalosťou?
Zákon rozlišuje udalosti v cestnej premávke, ktoré nastanú v priamej súvislosti s premávkou na škodové udalosti a dopravné nehody.
Škodová udalosť v cestnej premávke je taká, ktorá nenapĺňa podmienku definície dopravnej nehody. Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej sa usmrtí alebo zraní osoba, poškodí sa cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, uniknú nebezpečné látky alebo vznikne hmotná škoda prevyšujúca 3990 €.
Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť,
- ak je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky,
- alebo sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení,
- alebo ak účastník škodovej udalosti nesplní jednu z nasledovných povinností: musí bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
Ako vyplniť Správu o nehode
Tu si môžete stiahnuť tlačivo Správa o nehode
Používajte len jednu sadu tlačív pre dve zúčastnené vozidlá. Nie je dôležité, kto tlačivo dodá a vyplní. Rovnako nie je dôležité, ktorá poisťovňa tlačivo vydala. Použite pero a píšte tak, aby boli čitateľné aj kópie.
Pri vyplňovaní Správy o nehode dávajte pozor na nasledujúce upozornenie:
- otázky v bode 8 sa vzťahujú na vaše doklady o poistení (číslo dokladu o poistení zodpovednosti, zelenej karty),
- otázky v bode 9 sa vzťahujú k vášmu vodičskému preukazu,
- v bode 10 označte presne miesto stretu vozidiel, prípadne vozidla s iným účastníkom premávky,
- v bode 12 označte krížikom ten variant (1-17), ktorý sa týka predmetnej nehody a na konci uveďte počet vami označených políčok,
- v bode 13 vyhotovte nákres nehody.
Nezabudnite uviesť prípadných svedkov nehody, ich mená a adresy, a najmä to, ak sa váš názor na udalosť odlišuje od pohľadu ostatných účastníkov nehody.
Vyplnenú Správu o nehode podpíšte a nechajte ju podpísať aj druhému účastníkovi (vodičovi) dopravnej nehody.
Kópiu odovzdajte druhému účastníkovi a originál si ponechajte, aby ste ju odovzdali vášmu poisťovateľovi. Po vyplnení tlačiva - ak je to možné - vyhotovte fotografie miesta nehody a rozsahu poškodenia.
Pri oznámení nehody poisťovni nezabudnite uviesť, kde a kedy by mohlo byť vozidlo obhliadnuté odborníkom z poisťovne. Takisto nezabudnite tlačivo odovzdať príslušnej poisťovni. Odporúčame preto, aby ste mali toto tlačivo vždy vo vozidle.
Ako to so škodovými udalosťami vyzerá v praxi
V súvislosti s novými povinnosťami účastníkov premávky v prípade dopravnej nehody, ktoré začnú platiť od 1. júna 2010 sa hneď ukazuje niekoľko otáznikov. Napríklad, je slovenská polícia natoľko zisková, že sa jej neoplatí naháňať sa za nejakými eurami, keďže sa nemieni unúvať k menším dopravným nehodách, hoci jej účastníci by si to želali?
Polícia legálne postupuje v duchu zásady - nech sa tí dvaja dohodnú. Pre nich je limitom výška škody na vozidlách a tá určuje hranicu medzi tzv. škodovou udalosťou a dopravnou nehodou. Lenže zákonodarcovia si pri novelizácii zákona o cestnej premávke a povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla neuvedomili, že za volantom sú väčšinou laici, ktorí nemusia vedieť správne odhadnúť cenu opravy. Teda ani hraničný limit takmer 4 000 eur.
Navyše sa dodatočne môžu vyskytnúť skryté následky havárie - napríklad na náprave (geometria), pneumatikách, podvozku, nosnom ráme a podobne. Podľa čoho má neskúsený motorista určiť výšku škody, keď vôbec nedokáže rozlíšiť, či je škoda veľká alebo malá? Ako má kalkulovať, keď neovláda cenník súčiastok, ani práce v servise? Pritom len lakovanie jedného nárazníka, či blatníka vyjde v servise na sto i viac eur. Aj keď je na ňom len malý škrabanec.
Zákon nemyslí ani na to, že vinník môže byť pod vplyvom návykovej látky, drogy alebo alkoholu. Ako to neborák, ktorý nehodu nezavinil, zistí? Oprávnenie na kontrolu má len polícia.
Je doslova nehorázne, ak si polícia účtuje poplatok za to, že príde vyšetriť nehodu. V takom prípade je pre jej účastníkov výhodnejšie kolíziu neohlásiť. Lenže je tu ďalší háčik. Čo ak vozidlo vinníka nehody nemá zaplatené povinné zmluvné poistenie. Nedávno sme sa dozvedeli zaujímavý údaj. Len v Bratislave je vraj 40 000 vozidiel, ktorých majitelia nezaplatili PZP.
Ivan Václavík
Autor: Ivan Václavík