BRATISLAVA. Porovnávali sme tri najnovšie prírastky do kategórie kompaktných rodinných vanov - Peugeot 5008, Renault Grand Scénic, Toyota Verso.
Konečne si aj na Slovensku môžeme kúpiť akékoľvek auto a odpočítať z neho DPH. Bez montáže deliacej mreže a ďalších obmedzení. Nová situácia nahráva najmä viacdetným rodinám, ktoré boli doposiaľ trestané za prepravu a výchovu nadštandardného počtu budúcich daňových poplatníkov. Pokiaľ mali tri ratolesti, ale v aute potrebovali občas miesto viac než pre piatich, museli si vybrať medzi odpočtom DPH a ďalšími sedadlami (bez odpočtu DPH), za ktoré navyše doplácali.
Aj dnes zaplatia za dve ďalšie sedačky v treťom rade, ale pokiaľ majiteľ auto využíva aj na podnikateľské účely, môže si z ceny odpočítať 19%. A to je významná položka pre každú rodinu. Trh so sedemmiestnymi vozidlami sa v poslednom čase rozrastá. Alternatívu šiesteho a siedmeho sedadla pravidelne ponúkajú už aj autá kategórie SUV a dodávky. My sme sa však zamerali na klasiku - kompaktné rodinné vany, z ktorých sme vybrali tri najnovšie.
Priekopník Renault Najprv by sa patrilo predstaviť toho, kto to celé v Európe odštartoval - praotca všetkých vanov - Renault Grand Scénic. Jeho posledná generácia boduje najemotívnejším dizajnom vo svojej histórii. Karoséria štíhlych tvarov pripomínajúca kombi umne maskuje vonkajšie rozmery a veľkú presklennú plochu.
Z testovanej trojky má najväčšie čelné sklo a najvyššiu strechu v prednej časti kabíny. Vďaka tomu pôsobí interiér veľmi vzdušným dojmom a z miesta vodiča poskytuje najlepší výhľad z trojice. Tradičný problém vozidiel tohto typu - masívne predné stĺpiky cloniace vo výhľade - konštruktéri odstránili ich posunutím bližšie k vodičovi.
Vďaka tomu prekážajú vo výhľade najmenej v porovnaní s konkurentmi. Navyše, v spodnej časti sa napájajú na prednú kapotu miernym oblúkom, čo zlepšuje výhľad do strán. Druhý najlepší výhľad ponúka Peugeot, taktiež so stĺpikmi posunutými bližšie k vodičovi. Najhorší je z Toyoty.
V porovnaní s predchodcom Grand Scénic nie je už len predĺženou verziou svojho menšieho brata s prilepeným väčším "batohom". Líši sa aj po štylistickej stránke a určite mi dáte za pravdu, že z bratskej dvojice je práve on ten krajší. Asi aj vďaka tomu ho zatiaľ častejšie vídať na našich cestách než kratší Scénic.
Grand Scénicu nahráva do karát aj akceptovateľný doplatok 600 eur za kufor zväčšený o 230 l (752 l versus 522 l). Za sedemmiestnu verziu treba priplatiť ďalších 600 eur. Cena je silnou stránkou Grand Scénica aj v porovnaní s konkurenciou. Renault už od vlaňajška valcuje slovenskú scénu nízkymi cenami, bez ohľadu na triedu. Sedemmiestny Grand Scénic s motorom 1.6 16V (81 kW/110 k) tak môžete mať už za 15.790 eur.
Lepšie vybavený model s poloautomatickou ručnou brzdou, dvojzónovou klimatizáciou, kompletnou bezpečnostnou výbavou a naftovým motorom 1.5 dCi (77 kW/105 k) vás vyjde na 19.090 eur (sedem miest). Z príplatkových prvkov oceňujeme navigačný systém dodávaný za príplatok 490 eur (v porovnaní so vstavanými navigáciami iných značiek je to symbolická suma).
SME spokojní SME nespokojní
Cena Úzke stredné sedadlo
Rodinná atmosféra interiéru Málo miesta pre kolená v treťom rade sedadiel
Najlepší výhľad -
Nováčik Peugeot Peugeot vstupuje do nového segmentu, aj keď nie úplne neprebádaného. Veď koncernový brat Citroen C4 Picasso už niekoľko rokov úspešne kazí obchod všetkým konkurentom na európskom trhu, takže Peugeot mal kde zbierať informácie a skúsenosti. Nový van 5008 spočíva na jeho upravenej platforme, hoci skôr treba napísať, že vychádza z crossovera 3008 (postaveného na rovnakej platforme), ktorého veľmi pripomína prednou časťou kabíny.
V podstate ide o rodinnejšiu interpretáciu tej istej koncepcie obohatenú o niekoľko praktických drobností a tretí rad sedadiel. Za šieste a siedme sedadlo si Peugeot nechá priplatiť rovnako ako Renault, 600 eur. Peugeot je však podstatne drahší (od 18.900 eur/1.6 VTi 88 kW/120 k).
Zatiaľ, čo Renault sa snaží sprístupniť svoj sedemmiestny van čo najširšej skupine zákazníkov a tomu prispôsobil aj rozdelenie výbavy do piatich stupňov (niektoré rodiny s ohľadom na cenu uvítajú čo najslabšiu výbavu), Peugeot sa orientuje na zákazníkov uprednostňujúcich vyšší štandard výbavy. Najlacnejší sedemmiestny naftový model stojí 21.400 eur.
Upozorniť chceme skôr na akčný model Play Station za 24.400 eur (1.6 HDi, sedem miest). Cenový rozdiel 5.310 eur v porovnaní s Grand Scénicom je vysoký, ale pokrývajú ho tieto prvky výbavy: hliníkové disky kolies, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, Pack Video, extra tónované zadné okná, presklenná panoramatická strecha, head up displej, kožený volant a zadarmo Playstation.
Peugeot sa v novej koncernovej hierarchii prezentuje ako prémiová značka. Tomu zodpovedá výber materiálov aj štandardná výbava. Väčší cenový rozdiel dokáže ospravedlniť aj nepopierateľne lepší dojem z materiálov, celkovo luxusnejšie pôsobiaci interiér a lepšie prepracovaný druhý rad sedadiel. Čo sa týka spracovania kabíny, z oboch vozidiel vyžaruje precíznosť a poctivá práca.
SME spokojní SME nespokojní
Rovnako široké sedadlá druhého radu Komfort jazdy na 18-palcových kolesách
Najpraktickejšie riešený priestor pre posádku a kufor Chýba slabšie vybavená a cenovo dostupnejšia verzia
Riadenie a radenie -
Verso je v Toyote tradičný pojem Z pôvodných troch modelov nosiacich toto meno ostal jediný - ten, ktorý má najväčšie šance na prežitie. Preto mu už do názvu nedali dve mená, ale označili ho len Verso. Hierarchicky by mal byť nástupcom Corolly Verso, ale s Corollou, teda Aurisom nemá po technickej stránke nič spoločné. Ide o úplne nové auto postavené na platforme aktuálnej Toyoty Avensis. Vďaka tomu je väčšie, priestrannejšie a oveľa dospelejšie.
S emóciami to pri návrhu karosérie dizajnéri tradične nepreháňali. Mnohým sa ale jeho neškodný a jednoduchý výraz "tváre" isto zapáči. V porovnaní s Corollou Verso je novinka o 70 mm dlhšia, 20 mm širšia a má výrazne väčší rozchod kolies (vpredu o 23 a vzadu o 48 mm).
Z testovanej trojice je ale najkratší, najužší a najnižší, hoci s najdlhším rázvorom náprav. Vidieť to na dĺžke zadných dverí aj priestore pre nohy zadných pasažierov. Najlacnejšie sedemmiestne Verso dostanete od tretieho stupňa výbavy za 21.740 eur (1.8 Valvematic 108 kW/147 k). Najslabší naftový motor 2.0 D-4D (125 k) je v sedemmiestnom prevedení dostupný od 22.940 eur. Za dve sedadlá navyše sa v Toyote dopláca 750 eur.
SME spokojní SME nespokojní
Úsporný motor Malý kufor
Priestor pre nohy v druhom rade sedadiel Auto po vypnutí motora samo neodomyká dvere
Japonská spoľahlivosť -
Rozhoduje priestor pre rodinu Peugeot prišiel na trh síce posledný, ale o to lepšie pripravený. Mal dosť času odkukať všetky praktické finesy od konkurentov - predovšetkým z áut Renault - a pridať vlastné nápady a vylepšenia. Z pohľadu rodinného auta je najdôležitejší druhý a tretí rad sedadiel a kufor.
Všetky tri testované vany majú tri samostatne posúvateľné a sklápateľné stredné sedadlá s možnosťou úpravy sklonu operadla. Táto funkcia je fajn ak vyrážate na dlhú cestu a predpokladáte, že dieťa bude spať. Keď je totiž operadlo v základnej polohe, dieťa má počas spánku tendenciu predkláňať sa a hlava mu pri každom brzdení padá dopredu. Niekedy zvykne byť dokonca v predklone zavesené o bezpečnostný pás. Miernym sklopením operadla dozadu hlavu dieťaťa stabilizujete a bude sa mu aj pohodlnejšie spať. Renault ponúka dve aretačné polohy operadiel druhého radu, Peugeot tri a v Toyote sa dá upraviť sklon kontinuálne.
Kokpit modelu 5008 bol inšpirovaný
svetom prémiových SUV.
Zásadný rozdiel medzi testovanými autami je v šírke a dĺžke sedadiel druhého radu a v ukotvení bezpečnostných pásov. Vytŕčajúce kotvy zo sedadla a užšia stredná sedačka je problém hlavne v Renaulte. Napriek tomu, že stredné sedadlo modelu Grand Scénic je o 10 mm širšie než v Toyote Verso (415 mm proti 405 mm), dospelý človek si na strednú sedačku pohodlne nesadne. Kotvy bezpečnostných pásov vytŕčajúce z bokov sedáka zužujú miesto na sedenie, a čo je najhoršie, pasažiera tlačia do zadku.
Ani ukotvenie detskej sedačky do stredu nie je med lízať. Zvlášť, ak máte jednu z tých širších. Peugeot aj Toyota ukryli kotvy medzi sedáky, kde pasažierom neprekážajú a sú ľahko dostupné. Ak spočítame šírku všetkých sedadiel druhého radu, v súčte jasne vedie Renault s najširšími krajnými sedadlami (455 mm). Vďaka najdlhším a najlepšie tvarovaným krajným sedákom a unikátnym hlavovým opierkam s nastaviteľnou bočnou oporou najväčšie pohodlie poskytuje dospelým Grand Scénic. Zaspať v sedadle s takouto opierkou hlavy je sen každého spolujazdca.
Najviac miesta pre nohy v druhom rade má Verso.
Úchyty ISOFIX nájdete len na krajných sedadlách.
Snom každého rodiča budú zase sedadlá druhého radu Peugeot. Výrobca im nadelil rovnakú šírku 430 mm, čo nahráva komfortnému ukotveniu detských sedačiek. Dospelí sa však na krajných sedadlách nebudú cítiť príjemne, pretože budú priveľmi natlačení na bočné dvere. Peugeot ako jediný štandardne vybavil všetky tri sedadlá úchytmi Isofix a okrem tradičných posúvacích a sklápacích schopností sa dve krajné môžu pochváliť ešte jednou skvelou funkciou - vyklápaním sedákov do zvislej polohy. Ak sedadlo so zdvihnutým sedákom posuniete potom dopredu, vznikne veľkorysý prístup k sedadlám tretieho radu. Prípadne ich môžete nechať v pôvodnej zadnej polohe a v kabíne pohodlne prevážať vysoké veci ako napríklad rastliny a kvety.
Relatívne ľahký prístup do tretieho radu sedadiel ponúka aj Renault - jednoduchým a rýchlym zložením krajných sedadiel bez nutnosti odnímať opierky hláv. Pri sklápaní hlavová opierka neprekáža dokonca ani vo vytiahnutej polohe.
Peugeot ponúka úchyty ISOFIX
na všetkých troch sedadlách.
Toyota rieši prístup do tretieho radu odklopením operadla s posunutím sedadla po koľajničkách k predným operadlám. Robiť to takýmto priestorovo náročným spôsobom si môže dovoliť ako jediná, pretože v druhom rade ponúka opticky najviac miesta pre nohy. Zdôrazňujeme však, že opticky, pretože podľa našich meraní je k nohám zadných pasažierov najštedrejší Renault (795 mm), za ním nasledujú Peugeot (780 mm) a Toyota (760 mm) ponúkajúca najväčšiu vnútornú šírku. Testovaný kus nemal tretí rad sedadiel, ale po nahliadnutí do kufra si nevieme a ani nechceme predstaviť, ako tam výrobca vopchá dve samostatné sedadlá. Objem kufra, žiaľ, obetoval na úkor priestoru v druhom rade sedadiel.
Kufor alebo sedadlá To bola v minulosti večná dilema majiteľov vozidiel tohto druhu, ktorú by sme mohli ešte pozmeniť na otázku: odpočítať DPH alebo preinvestovať 19% do pohodlia pre rodinu? Dnes už je to iba o tom, či potrebujete ďalšie dve sedadlá za príplatok alebo vám stačí veľký kufor. Všetky moderné rodinné autá vozia sedadlá tretieho radu zložené v podlahe. Je totiž príjemné mať ich vždy so sebou a môcť ich kedykoľvek použiť. Jednoduché manévrovanie s nimi zabezpečuje prepracovaný mechanizmus, ktorý si vyžaduje jeden alebo dva pohyby.
Peugeot 5008 má najširší pôdorys
a najväčší základný objem (823 l).
Vzhľadom na ovládateľnosť a pohodlie sedenia zvykne byť veľkosť sedadiel tretieho radu rozdielna. Peugeot boduje dostatkom miesta pre nohy (bez nutnosti posúvať sedadlá druhého radu) a akceptovateľným priestorom na hlavy, ale sedadlá tretieho radu má menšie než Renault. Za nedostatok to však nepovažujeme, pretože sedelo sa nám tam lepšie než v Renaulte. V Grand Scénicu si nevpracete nohy za operadlá druhého radu bez ich posunutia dopredu. Navyše, hlavová opierka nám siahala nižšie než v Peugeote a temenom hlavy sme sa už dotýkali výčnelku v strope.
S piatimi cestujúcimi odvezie Peugeot 830 l batožiny (po strop). V tomto usporiadaní je pohľad do jeho kufra naozaj impozantný. Druhý najväčší objem má Renault (752 l) a do Toyoty sa vmestí opticky aj prakticky najmenej (743 l). Batožinový priestor v Peugeot-e ťaží predovšetkým zo šírky, pravidelného pôdorysu, rovných bočných stien a nízkej nakladacej hrany.
Najmenší a najmenej praktický kufor má Verso.
Aby sme poukázali na dôležitosť pravidelného tvaru pôdorysu, ako vizuálnu pomôcku sme si vzali kočiar. Peugeot ho zhltne na šírku bez problémov. V dvoch zvyšných autách priečnemu uloženiu kočíka prekážajú výlisky podbehov, ktoré úložnú plochu zužujú. Výnimočne môžeme skonštatovať, že v tomto teste sa snúbi najväčší objem s najpraktickejším tvarom batožinového priestoru.
Jazda a ovládateľnosť Pokiaľ sme nevyskúšali Peugeot 5008 na 18-palcových kolesách, boli sme presvedčení, že tento model je po aute Ford S-Max druhým najlepšie jazdiacim vanom na trhu. Napriek tvrdšiemu pruženiu v porovnaní s testovanými konkurentmi vedel na 16-palcových kolesách príjemne vyhladzovať nerovnosti bez negatívneho vplyvu na komfort pruženia a stabilitu v zákrutách. Podvozok najlepšie kontroluje pohyby karosérie z trojice. Auto sa zbytočne nenakláňa a nehojdá na nerovnostiach.
Interiér pôsobí lacným plastovým dojmom.
Jazda po rozbitých cestách presvedčí,
že Verso je poctivo postavené auto.
Veľmi dobrý pocit sme mali aj z presnosti a komunikatívnosti riadenia. Peugeot 5008 jazdí ako mierne prerastený crossover 3008, ktorý si nás vlani získal práve svojou ovládateľnosťou a skvelými jazdnými vlastnosťami. 18-palcové kolesá ale zrážajú náš dojem z komfortu o niekoľko bodov nižšie. Podvozok sa zrazu javil tvrdý v uchytení náprav a mierne uskákaný. Prekvapilo nás, o koľko je jazda po bratislavských cestách v tom istom aute s väčšími kolesami nepríjemnejšia.
Renault ponúka najlepšiu pozíciu za volantom a hoci je viac orientovaný na komfort než Peugeot, svojím správaním presvedčí aj náročnejších vodičov. Na ceste sa príjemne hojdá, zvlášť pri plnom naložení. V jeho prípade to nepovažujeme za chybu, pretože na prudké zmeny smeru reaguje ochotne a hoci si v zákrute rád pokľakne, vždy zahne presne. Navyše určitá mäkkosť k autám rodinného typu patrí. Riadenie je ľahké, ale presné. Ovládateľnosťou má najbližšie k osobnému autu.
Do Renaultu preniká najviac svetla
a interiér je príjemne vzdušný.
Toyota jazdí mäkko a bezpečne. Riadenie je priveľmi ľahké aj pre ženy. Podvozok s mäkkým pružením pôsobí skôr francúzsky než japonsky. V porovnaní s oboma rivalmi sú jazdné vlastnosti Toyoty len priemerné, ale prísne strážené citlivou elektronikou. Jazdecké zážitky však treba hľadať skôr v Renaulte a Peugeote. Toyota je komótny a spoľahlivý prepravca rodiny bez emócii.
Všetky tri vozidlá poháňali moderné, tiché a kultivované naftové dvojlitre s palivovým vstrekovaním common rail. Napriek tomu jeden z nich predsa len vynikal. Najviac sa nám páčila kultúra chodu agregátu 2.0 HDi pod kapotou Peugeotu, ktorý bol predsa len ešte o niečo jemnejší a mäkší než obaja konkurenti.
Po vyklopení tretieho radu sedadiel
ostane v Scénicu 208 l.
Motory Renault (118 kW/160 k) a Peugeot (110 kW/ 150 k) ohurovali výkonovým náskokom a krútiacim momentom. Ich energický ťah a ľahkosť s akou stúpajú do otáčok, prebudí pretekárske emócie aj vo vodičoch kľudnej povahy. Oba agregáty zrýchľujú s úžasným nasadením a s veľkými rodinnými vanmi sa doslova pohrávajú. Pokiaľ nechcete byť pravidelne na muške radarom našej polície, úplne vám postačia slabšie naftové verzie 1.5 dCi a 1.6 HDi.
Toyota stavila na menší výkon a ekonomiku prevádzky. Základný turbodiesel 2.0 D-4D nie je špintér, ale skôr bežec na dlhé trate s primeranou dynamikou a nízkou spotrebou paliva.
Kupujem-nekupujem
Peugeot je vnútri prepracovanejší, praktickejší a lepšie prispôsobený potrebám viacdetnej rodiny. Napriek tomu viac sa mi páči Renault, pretože teplá rodinná atmosféra v dôkladne presvetlenom interiéri zatieni všetky jeho spomínané nedostatky. V prípade Renaultu rozhodne odporúčam priplatiť si za bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Ocenia to najmä matky nastupujúce do auta s večne plnými rukami detí, hračiek, nákupov a iných vecí.
Peugeot presviedča držaním stopy a filtrovaním kmitov karosérie, ale po skúsenosti s 18-palcovými kolesami by som v jazdných vlastnostiach uprednostnil Renault. Mám rád, ak auto dobre vyzerá, preto s menším priemerom kolies ako 17 palcov by som sa neuspokojil.
Grand Scénic veľmi príjemne filtruje nerovnosti aj na väčších kolesách a sympatický je mi viac aj ľahkým a presným ovládaním, hoci sa rád pohojdáva. Renault navodzuje dojem ovládania menšieho a kompaktnejšieho auta než akým je v skutočnosti. Takže, hoci je Peugeot v mnohých disciplínach lepším autom než Renault a právom je víťazom testu, kúpil by som si Renault. Nielen kvôli cene, ktorá je silným argumentom, ale viac sa mi páči aj jeho dizajn, interiér a správanie sa na ceste.
Peugeot sa snaží zaujať mladé rodiny nadštandardne vybaveným akčným modelom 5008 Play Station. Žiaľ, nie všetky viacdetné rodiny sú na tom finančne tak dobre, aby si mohli dovoliť kupovať nadštandardne vybavené autá. Navyše, ja by som DVD prehrávač v aute ani nechcel. Možno som konzervatívny, ale pri cestovaní s deťmi uprednostňujem slovné súťaže, hry alebo inú konverzáciu s nimi.
Toyota odchádza z testu ako šedá myška, ktorá je nepochybne kvalitným a poctivo urobeným autom s tichým a úsporným motorom, ale ničím ma nezaujala natoľko, aby som zmenil svoje rozhodnutie. Francúzi vedia robiť lepšie rodinné vany. (Michal Karpat)
Technické parametre - Peugeot 5008
2.0 HDi Renault
Grand Scénic 2.0 dCi Toyota Verso
2.0 D-4D
Zdvihový objem valcov [cm3] 1997 1995 1998
Výkon [kW/k] 110/150 118/160 93/126
Pri otáčkach [1/min] 3750 3750 3600
Krútiaci moment [Nm] 340 380 310
Pri otáčkach [1/min] 2000 2000 1800-2400
Maximálna rýchlosť [km/h] 190 205 185
Zrýchlenie
0-100 km/h [s] 10,0 9,5 11,3
Emisie CO2 [g/km] 154 173 140
Prevodovka 6M 6M 6M
Dĺžka [mm] 4529 4560 4440
Šírka [mm] 1888 1845 1790
Výška [mm] 1622 1645 1620
Rázvor náprav [mm] 2727 2770 2780
Objem palivovej nádrže [l] 60 60 55
Objem batožinového priestoru [l] 823/1247/2506 752/2063 743/1689
Výrobcom udávaná spotreba [l/100 km] 7,6/4,9/5,9 8,3/5,6/6,6 7,0/4,5/5,4
Dosiahnutá spotreba v teste [l/100 km] 7,6 7,2 5,8
Cena testovaného vozidla od [eur] 24.800 22.490 20.200
Prevádzkové údaje - Peugeot 5008
2.0 HDi Renault Grand Scénic 2.0 dCi Toyota Verso
2.0 D-4D
Interval výmeny
motorového oleja 30.000 km/
2 roky 30.000 km/
2roky 30.000 km/2roky
Výmena rozvodov 240.000 km/
10 rokov 160.000 km/
6 rokov nemenia sa
Výmena vstrekovačov nie je
definovaná nie je
definovaná nie je definovaná
Záruka
na celé auto 2 roky/bez obmedzenia km 2 roky/bez obmedzenia km 3 roky/
100.000 km
Záruka na lak 3 roky 3 roky 3 roky/
100.000 km