SME

Škôlka chce ušetriť tým, že natlačí do autobusu čo najviac detí

Predstavte si situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť po tri deti na dvojsedadle. Dovolili by ste to? A ako by ste argumentovali?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pre rodiča je samozrejmosťou mať autosedačku v aute, keď vozí dieťa. Predstavte si však situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť deti nasledovným spôsobom, o ktorom nám napísal jeden z vás:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "My rodičia, vozíme deti v našich autách riadne usadené v autosedačkách a riadne pripútane. V materskej škôlke, kam chodia naše deti, riešime dilemu v súvislosti s autobusovou dopravou detí na výlet.

Na školský výlet majú ísť deti autobusom. Aby sa ušetrilo na cestovnom, chcú učiteľky vziať viac detí, teda aj deti zo susednej škôlky, pričom deti by mali sedieť na dvojsedadlách po tri.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje predpis, ktorý reguluje prepravu detí v autobuse? Môžu deti sedieť po tri na dvoch sedadlách? Ako je riešené poistenie detí v prípade nehody? Ako je to s používaním detských autosedačiek respektíve bezpečnostných pásov?"

Aj keď vychovávateľky uvažujú o tom, že by autobusom prepravili viac detí ako je kapacita autobusu, vodič im to zrejme nedovolí. Áno, na jedno dvojsedadlo v autobuse sa zmestia aj tri deti. Zrejme by škôlka dokázala ušetriť na cestovnom, ak by do autobusu natlačila čo najviac detí.

§ 45, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie dovoliť, aby sa prekročil povolený počet prepravovaných osôb, a podľa svojich možností nesmie pripustiť ani porušenie povinností ustanovených týmto osobám. Každá prepravovaná osoba zodpovedá za dodržiavanie svojich povinností podľa tohto zákona. Za prepravu detí alebo osôb, ktoré pre poruchu zdravia nezodpovedajú za svoje konanie, zodpovedá osoba, ktorá ich sprevádza. Ak také osoby nemajú sprievod, za ich prepravu zodpovedá vodič alebo ním poverená spôsobilá a náležite poučená osoba; to neplatí, ak ide o pravidelnú verejnú dopravu osôb.

SkryťVypnúť reklamu

Deti však nie sú škatule s tovarom, ktoré môžete do vozidla umiestniť od podlahy až po strechu, odzadu až po miesto vodiča.

Vodič sa musí riadiť zákonom o cestnej premávke. Ak nechce riskovať pokutu, do autobusu pustí len toľko osôb, koľko mu dovoľujú technické parametre autobusu uvedené v osvedčení o evidencii vozidla. Aj dieťa je osoba.

Nariadenie vlády, ktoré sa venuje pravidlám používania bezpečnostných pásov a autosedačiek, v tomto ešte pritvrdzuje. Je veľmi pravdepodobné, že škôlka neobjedná autobus, ktorý má miesta na státie. A ak aj áno, tak nie preto, aby niektoré deti sedeli a niektoré stáli. Vodič by mal potom dovoliť nastúpiť len toľkým ľuďom, koľko má miest na sedenie.

Vychovávateľky teda môžu uvažovať o tom, že do autobusu "natlačia" čo najviac detí, vodič autobusu by im však v realizácii ich nápadu mal zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnostné pásy a autosedačky v autobuse

Staršie autobusy zvyčajne nemajú k dispozícii bezpečnostné pásy. Aj ich má, človek, ktorý na sedadle sedí, musí si ich zapnúť. To isté platí aj pre deti.

Ak deti cestujú na výlet so škôlkou, vychovávateľky sú zodpovedné za to, aby boli deti pripútané. Šofér to zas pred odjazdom musí pasažierom pred odjazdom zdôrazniť. Nie je ani tak dôležité, že to vyžaduje zákon, ako to, že je to pre deti bezpečnejšie. Šanca, že sa autobus pri nehode prevráti, je totiž vyššia ako pri osobných autách. Nepripútaný človek doslova lieta prevracajúcim sa autobusom.

Video, ktoré ste mali možnosť vidieť, naznačuje, že škôlka by mala trvať na tom, aby deti šli na výlet autobusom, ktoré má bezpečnostné pásy na sedadlách. Zároveň by malo byť dostatočným argumentom pre to, aby vychovávateľky prestali uvažovať o možnosti mať v autobuse tri deti na dvojsedadle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 5, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Vo vozidle používanom na prepravu do škôl, vo vnútroštátnej nepravidelnej doprave a v medzinárodnej doprave nesmie byť počet prepravovaných osôb väčší, ako je počet miest na sedenie uvedený v osvedčení o evidencii. To sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré majú miesto určené pre stojace osoby a tento údaj je uvedený v osvedčení o evidencii.

(2) Vodič vozidla alebo sprievodca skupiny je povinný informovať prepravované osoby o potrebe používania bezpečnostných systémov vozidla počas prepravy v premávke na pozemných komunikáciách. Verbálnu informáciu možno doplniť použitím audiovizuálnych prostriedkov umiestnených vo vozidle. Každé miesto na sedenie musí byť označené viditeľne umiestneným piktogramom, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobné autá zvyčajne musia mať autosedačku, ak ich vodič chce prevážať dieťa. V autobusoch nie sú autosedačky povinné. Môžete ich použiť, ale účinné budú len v autobusoch, ktoré majú na sedadlách bezpečnostné pásy (trojbodové).

Každé motorové vozidlo v cestnej premávke musí byť zo zákona poistené. Ak by sa stala nedajbože nehoda, z poistky je možné uhradiť až milión eur za škody spôsobené na inom majetku alebo 5 miliónov eur za zranenia alebo úmrtia. Určite však existujú aj iné komerčné poistenia, tie však nie sú povinné.

Prevážania detí v dodávke a v osobných autách

Zuzana: "Stretla som sa s názorom, že detská autosedačka otočená do smeru jazdy môže byť upevnená aj na prednom sedadle dodávky (len predné sedadlá a nákladový priestor). Podľa mňa nie, môžete napísať, kde je pravda?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slavo: "Chcel by som sa opýtať na jednu vec, ktorá sa týka povinnosti, aby dieťa do 12 rokov alebo 140 cm sedelo v aute v sedačke, musí spĺňať obidve tieto podmienky, alebo už tá povinnosť nie je, ak spĺňa jednu z nich? Ja mám napríklad 11 ročnú dcéru, ktorá má ale viac ako 140 cm. Musí ešte sedieť v sedačke?"

Tak, ako v osobnom aute, aj v dodávke, v nákladnom aute a aj v kamióne smie vodič upevniť autosedačku na prednom sedadle vedľa vodiča. Môže tak spraviť aj v smere jazdy a aj v opačnom smere. "Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V autosedačke pritom musí sedieť dieťa s výškou do 150 cm. Na veku pritom nezáleží. Ak má Slavo dcéru, ktorá má menej ako 1 a pol metra na výšku, autom ju smie prevážať naďalej len v autosedačke.

Dôvodom, prečo sa predpisy opierajú o výšku a nie o vek, je to, že každý v aute musí byť pripútaný bezpečnostným pásom. Tie sú však v autách nastavené tak, aby prechádzali nad ramenom cez kľúčnu kosť, hrudník a brucho. Nižšie osoby (zvyčajne deti) sú však pripútané tak, že pás im prechádza pri krku a v prípade prudkého zabrzdenia im hrozí uškrtenie. Autosedačka má teda deti chrániť nie len pred nehodou ale aj pred spomínanou hrozbou. Pritom sa určilo, že ľudia vysokí 150 cm a viac nie sú ohrozovaní bezpečnostným pásom.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu