SME

Škôlka chce ušetriť tým, že natlačí do autobusu čo najviac detí

Predstavte si situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť po tri deti na dvojsedadle. Dovolili by ste to? A ako by ste argumentovali?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pre rodiča je samozrejmosťou mať autosedačku v aute, keď vozí dieťa. Predstavte si však situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť deti nasledovným spôsobom, o ktorom nám napísal jeden z vás:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "My rodičia, vozíme deti v našich autách riadne usadené v autosedačkách a riadne pripútane. V materskej škôlke, kam chodia naše deti, riešime dilemu v súvislosti s autobusovou dopravou detí na výlet.

Na školský výlet majú ísť deti autobusom. Aby sa ušetrilo na cestovnom, chcú učiteľky vziať viac detí, teda aj deti zo susednej škôlky, pričom deti by mali sedieť na dvojsedadlách po tri.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje predpis, ktorý reguluje prepravu detí v autobuse? Môžu deti sedieť po tri na dvoch sedadlách? Ako je riešené poistenie detí v prípade nehody? Ako je to s používaním detských autosedačiek respektíve bezpečnostných pásov?"

Aj keď vychovávateľky uvažujú o tom, že by autobusom prepravili viac detí ako je kapacita autobusu, vodič im to zrejme nedovolí. Áno, na jedno dvojsedadlo v autobuse sa zmestia aj tri deti. Zrejme by škôlka dokázala ušetriť na cestovnom, ak by do autobusu natlačila čo najviac detí.

§ 45, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie dovoliť, aby sa prekročil povolený počet prepravovaných osôb, a podľa svojich možností nesmie pripustiť ani porušenie povinností ustanovených týmto osobám. Každá prepravovaná osoba zodpovedá za dodržiavanie svojich povinností podľa tohto zákona. Za prepravu detí alebo osôb, ktoré pre poruchu zdravia nezodpovedajú za svoje konanie, zodpovedá osoba, ktorá ich sprevádza. Ak také osoby nemajú sprievod, za ich prepravu zodpovedá vodič alebo ním poverená spôsobilá a náležite poučená osoba; to neplatí, ak ide o pravidelnú verejnú dopravu osôb.

SkryťVypnúť reklamu

Deti však nie sú škatule s tovarom, ktoré môžete do vozidla umiestniť od podlahy až po strechu, odzadu až po miesto vodiča.

Vodič sa musí riadiť zákonom o cestnej premávke. Ak nechce riskovať pokutu, do autobusu pustí len toľko osôb, koľko mu dovoľujú technické parametre autobusu uvedené v osvedčení o evidencii vozidla. Aj dieťa je osoba.

Nariadenie vlády, ktoré sa venuje pravidlám používania bezpečnostných pásov a autosedačiek, v tomto ešte pritvrdzuje. Je veľmi pravdepodobné, že škôlka neobjedná autobus, ktorý má miesta na státie. A ak aj áno, tak nie preto, aby niektoré deti sedeli a niektoré stáli. Vodič by mal potom dovoliť nastúpiť len toľkým ľuďom, koľko má miest na sedenie.

Vychovávateľky teda môžu uvažovať o tom, že do autobusu "natlačia" čo najviac detí, vodič autobusu by im však v realizácii ich nápadu mal zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnostné pásy a autosedačky v autobuse

Staršie autobusy zvyčajne nemajú k dispozícii bezpečnostné pásy. Aj ich má, človek, ktorý na sedadle sedí, musí si ich zapnúť. To isté platí aj pre deti.

Ak deti cestujú na výlet so škôlkou, vychovávateľky sú zodpovedné za to, aby boli deti pripútané. Šofér to zas pred odjazdom musí pasažierom pred odjazdom zdôrazniť. Nie je ani tak dôležité, že to vyžaduje zákon, ako to, že je to pre deti bezpečnejšie. Šanca, že sa autobus pri nehode prevráti, je totiž vyššia ako pri osobných autách. Nepripútaný človek doslova lieta prevracajúcim sa autobusom.

Video, ktoré ste mali možnosť vidieť, naznačuje, že škôlka by mala trvať na tom, aby deti šli na výlet autobusom, ktoré má bezpečnostné pásy na sedadlách. Zároveň by malo byť dostatočným argumentom pre to, aby vychovávateľky prestali uvažovať o možnosti mať v autobuse tri deti na dvojsedadle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 5, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Vo vozidle používanom na prepravu do škôl, vo vnútroštátnej nepravidelnej doprave a v medzinárodnej doprave nesmie byť počet prepravovaných osôb väčší, ako je počet miest na sedenie uvedený v osvedčení o evidencii. To sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré majú miesto určené pre stojace osoby a tento údaj je uvedený v osvedčení o evidencii.

(2) Vodič vozidla alebo sprievodca skupiny je povinný informovať prepravované osoby o potrebe používania bezpečnostných systémov vozidla počas prepravy v premávke na pozemných komunikáciách. Verbálnu informáciu možno doplniť použitím audiovizuálnych prostriedkov umiestnených vo vozidle. Každé miesto na sedenie musí byť označené viditeľne umiestneným piktogramom, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobné autá zvyčajne musia mať autosedačku, ak ich vodič chce prevážať dieťa. V autobusoch nie sú autosedačky povinné. Môžete ich použiť, ale účinné budú len v autobusoch, ktoré majú na sedadlách bezpečnostné pásy (trojbodové).

Každé motorové vozidlo v cestnej premávke musí byť zo zákona poistené. Ak by sa stala nedajbože nehoda, z poistky je možné uhradiť až milión eur za škody spôsobené na inom majetku alebo 5 miliónov eur za zranenia alebo úmrtia. Určite však existujú aj iné komerčné poistenia, tie však nie sú povinné.

Prevážania detí v dodávke a v osobných autách

Zuzana: "Stretla som sa s názorom, že detská autosedačka otočená do smeru jazdy môže byť upevnená aj na prednom sedadle dodávky (len predné sedadlá a nákladový priestor). Podľa mňa nie, môžete napísať, kde je pravda?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slavo: "Chcel by som sa opýtať na jednu vec, ktorá sa týka povinnosti, aby dieťa do 12 rokov alebo 140 cm sedelo v aute v sedačke, musí spĺňať obidve tieto podmienky, alebo už tá povinnosť nie je, ak spĺňa jednu z nich? Ja mám napríklad 11 ročnú dcéru, ktorá má ale viac ako 140 cm. Musí ešte sedieť v sedačke?"

Tak, ako v osobnom aute, aj v dodávke, v nákladnom aute a aj v kamióne smie vodič upevniť autosedačku na prednom sedadle vedľa vodiča. Môže tak spraviť aj v smere jazdy a aj v opačnom smere. "Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V autosedačke pritom musí sedieť dieťa s výškou do 150 cm. Na veku pritom nezáleží. Ak má Slavo dcéru, ktorá má menej ako 1 a pol metra na výšku, autom ju smie prevážať naďalej len v autosedačke.

Dôvodom, prečo sa predpisy opierajú o výšku a nie o vek, je to, že každý v aute musí byť pripútaný bezpečnostným pásom. Tie sú však v autách nastavené tak, aby prechádzali nad ramenom cez kľúčnu kosť, hrudník a brucho. Nižšie osoby (zvyčajne deti) sú však pripútané tak, že pás im prechádza pri krku a v prípade prudkého zabrzdenia im hrozí uškrtenie. Autosedačka má teda deti chrániť nie len pred nehodou ale aj pred spomínanou hrozbou. Pritom sa určilo, že ľudia vysokí 150 cm a viac nie sú ohrozovaní bezpečnostným pásom.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 566
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 330
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 726
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 656
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 644
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 201
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 458
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  2. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  3. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  4. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  5. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  6. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  8. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 40 425
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 574
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 078
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 066
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 979
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 285
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 527
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 876
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu