SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Škôlka chce ušetriť tým, že natlačí do autobusu čo najviac detí

Predstavte si situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť po tri deti na dvojsedadle. Dovolili by ste to? A ako by ste argumentovali?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pre rodiča je samozrejmosťou mať autosedačku v aute, keď vozí dieťa. Predstavte si však situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť deti nasledovným spôsobom, o ktorom nám napísal jeden z vás:

Martin: "My rodičia, vozíme deti v našich autách riadne usadené v autosedačkách a riadne pripútane. V materskej škôlke, kam chodia naše deti, riešime dilemu v súvislosti s autobusovou dopravou detí na výlet.

Na školský výlet majú ísť deti autobusom. Aby sa ušetrilo na cestovnom, chcú učiteľky vziať viac detí, teda aj deti zo susednej škôlky, pričom deti by mali sedieť na dvojsedadlách po tri.

Existuje predpis, ktorý reguluje prepravu detí v autobuse? Môžu deti sedieť po tri na dvoch sedadlách? Ako je riešené poistenie detí v prípade nehody? Ako je to s používaním detských autosedačiek respektíve bezpečnostných pásov?"

Aj keď vychovávateľky uvažujú o tom, že by autobusom prepravili viac detí ako je kapacita autobusu, vodič im to zrejme nedovolí. Áno, na jedno dvojsedadlo v autobuse sa zmestia aj tri deti. Zrejme by škôlka dokázala ušetriť na cestovnom, ak by do autobusu natlačila čo najviac detí.

§ 45, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie dovoliť, aby sa prekročil povolený počet prepravovaných osôb, a podľa svojich možností nesmie pripustiť ani porušenie povinností ustanovených týmto osobám. Každá prepravovaná osoba zodpovedá za dodržiavanie svojich povinností podľa tohto zákona. Za prepravu detí alebo osôb, ktoré pre poruchu zdravia nezodpovedajú za svoje konanie, zodpovedá osoba, ktorá ich sprevádza. Ak také osoby nemajú sprievod, za ich prepravu zodpovedá vodič alebo ním poverená spôsobilá a náležite poučená osoba; to neplatí, ak ide o pravidelnú verejnú dopravu osôb.

Deti však nie sú škatule s tovarom, ktoré môžete do vozidla umiestniť od podlahy až po strechu, odzadu až po miesto vodiča.

Vodič sa musí riadiť zákonom o cestnej premávke. Ak nechce riskovať pokutu, do autobusu pustí len toľko osôb, koľko mu dovoľujú technické parametre autobusu uvedené v osvedčení o evidencii vozidla. Aj dieťa je osoba.

Nariadenie vlády, ktoré sa venuje pravidlám používania bezpečnostných pásov a autosedačiek, v tomto ešte pritvrdzuje. Je veľmi pravdepodobné, že škôlka neobjedná autobus, ktorý má miesta na státie. A ak aj áno, tak nie preto, aby niektoré deti sedeli a niektoré stáli. Vodič by mal potom dovoliť nastúpiť len toľkým ľuďom, koľko má miest na sedenie.

Vychovávateľky teda môžu uvažovať o tom, že do autobusu "natlačia" čo najviac detí, vodič autobusu by im však v realizácii ich nápadu mal zabrániť.

Bezpečnostné pásy a autosedačky v autobuse

Staršie autobusy zvyčajne nemajú k dispozícii bezpečnostné pásy. Aj ich má, človek, ktorý na sedadle sedí, musí si ich zapnúť. To isté platí aj pre deti.

Ak deti cestujú na výlet so škôlkou, vychovávateľky sú zodpovedné za to, aby boli deti pripútané. Šofér to zas pred odjazdom musí pasažierom pred odjazdom zdôrazniť. Nie je ani tak dôležité, že to vyžaduje zákon, ako to, že je to pre deti bezpečnejšie. Šanca, že sa autobus pri nehode prevráti, je totiž vyššia ako pri osobných autách. Nepripútaný človek doslova lieta prevracajúcim sa autobusom.

Video, ktoré ste mali možnosť vidieť, naznačuje, že škôlka by mala trvať na tom, aby deti šli na výlet autobusom, ktoré má bezpečnostné pásy na sedadlách. Zároveň by malo byť dostatočným argumentom pre to, aby vychovávateľky prestali uvažovať o možnosti mať v autobuse tri deti na dvojsedadle.

§ 5, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Vo vozidle používanom na prepravu do škôl, vo vnútroštátnej nepravidelnej doprave a v medzinárodnej doprave nesmie byť počet prepravovaných osôb väčší, ako je počet miest na sedenie uvedený v osvedčení o evidencii. To sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré majú miesto určené pre stojace osoby a tento údaj je uvedený v osvedčení o evidencii.

(2) Vodič vozidla alebo sprievodca skupiny je povinný informovať prepravované osoby o potrebe používania bezpečnostných systémov vozidla počas prepravy v premávke na pozemných komunikáciách. Verbálnu informáciu možno doplniť použitím audiovizuálnych prostriedkov umiestnených vo vozidle. Každé miesto na sedenie musí byť označené viditeľne umiestneným piktogramom, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1

Osobné autá zvyčajne musia mať autosedačku, ak ich vodič chce prevážať dieťa. V autobusoch nie sú autosedačky povinné. Môžete ich použiť, ale účinné budú len v autobusoch, ktoré majú na sedadlách bezpečnostné pásy (trojbodové).

Každé motorové vozidlo v cestnej premávke musí byť zo zákona poistené. Ak by sa stala nedajbože nehoda, z poistky je možné uhradiť až milión eur za škody spôsobené na inom majetku alebo 5 miliónov eur za zranenia alebo úmrtia. Určite však existujú aj iné komerčné poistenia, tie však nie sú povinné.

Prevážania detí v dodávke a v osobných autách

Zuzana: "Stretla som sa s názorom, že detská autosedačka otočená do smeru jazdy môže byť upevnená aj na prednom sedadle dodávky (len predné sedadlá a nákladový priestor). Podľa mňa nie, môžete napísať, kde je pravda?"

Slavo: "Chcel by som sa opýtať na jednu vec, ktorá sa týka povinnosti, aby dieťa do 12 rokov alebo 140 cm sedelo v aute v sedačke, musí spĺňať obidve tieto podmienky, alebo už tá povinnosť nie je, ak spĺňa jednu z nich? Ja mám napríklad 11 ročnú dcéru, ktorá má ale viac ako 140 cm. Musí ešte sedieť v sedačke?"

Tak, ako v osobnom aute, aj v dodávke, v nákladnom aute a aj v kamióne smie vodič upevniť autosedačku na prednom sedadle vedľa vodiča. Môže tak spraviť aj v smere jazdy a aj v opačnom smere. "Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy."

V autosedačke pritom musí sedieť dieťa s výškou do 150 cm. Na veku pritom nezáleží. Ak má Slavo dcéru, ktorá má menej ako 1 a pol metra na výšku, autom ju smie prevážať naďalej len v autosedačke.

Dôvodom, prečo sa predpisy opierajú o výšku a nie o vek, je to, že každý v aute musí byť pripútaný bezpečnostným pásom. Tie sú však v autách nastavené tak, aby prechádzali nad ramenom cez kľúčnu kosť, hrudník a brucho. Nižšie osoby (zvyčajne deti) sú však pripútané tak, že pás im prechádza pri krku a v prípade prudkého zabrzdenia im hrozí uškrtenie. Autosedačka má teda deti chrániť nie len pred nehodou ale aj pred spomínanou hrozbou. Pritom sa určilo, že ľudia vysokí 150 cm a viac nie sú ohrozovaní bezpečnostným pásom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Shell predstavuje vlastné riešenie pre nabíjanie elektromobilov
  2. Nezaočkovaní odmietajú umelú pľúcnu ventiláciu
  3. Vianoce v O2 nekončia, práve naopak, začína Dobroadvent
  4. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  5. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  6. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  7. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  10. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 398
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 595
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 469
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 510
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 203
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 658
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 400
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 3 011
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia 2 609
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keby som dal demisiu, na podpore školstva sa nič nezmení.


a 1 ďalší 2 h
Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 8 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


18 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Barbora Kujundžić: Emmi Piklerová ako ju (ne)poznáme
  2. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  4. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  5. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  6. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  7. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  8. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  1. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 386
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 269
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 143
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 091
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 750
  6. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 629
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 514
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 117
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu