SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Škôlka chce ušetriť tým, že natlačí do autobusu čo najviac detí

Predstavte si situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť po tri deti na dvojsedadle. Dovolili by ste to? A ako by ste argumentovali?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Pre rodiča je samozrejmosťou mať autosedačku v aute, keď vozí dieťa. Predstavte si však situáciu, že by vaše dieťa malo ísť so škôlkou na výlet a vychovávateľky by chceli zviesť deti nasledovným spôsobom, o ktorom nám napísal jeden z vás:

Martin: "My rodičia, vozíme deti v našich autách riadne usadené v autosedačkách a riadne pripútane. V materskej škôlke, kam chodia naše deti, riešime dilemu v súvislosti s autobusovou dopravou detí na výlet.

Na školský výlet majú ísť deti autobusom. Aby sa ušetrilo na cestovnom, chcú učiteľky vziať viac detí, teda aj deti zo susednej škôlky, pričom deti by mali sedieť na dvojsedadlách po tri.

Existuje predpis, ktorý reguluje prepravu detí v autobuse? Môžu deti sedieť po tri na dvoch sedadlách? Ako je riešené poistenie detí v prípade nehody? Ako je to s používaním detských autosedačiek respektíve bezpečnostných pásov?"

Aj keď vychovávateľky uvažujú o tom, že by autobusom prepravili viac detí ako je kapacita autobusu, vodič im to zrejme nedovolí. Áno, na jedno dvojsedadlo v autobuse sa zmestia aj tri deti. Zrejme by škôlka dokázala ušetriť na cestovnom, ak by do autobusu natlačila čo najviac detí.

§ 45, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie dovoliť, aby sa prekročil povolený počet prepravovaných osôb, a podľa svojich možností nesmie pripustiť ani porušenie povinností ustanovených týmto osobám. Každá prepravovaná osoba zodpovedá za dodržiavanie svojich povinností podľa tohto zákona. Za prepravu detí alebo osôb, ktoré pre poruchu zdravia nezodpovedajú za svoje konanie, zodpovedá osoba, ktorá ich sprevádza. Ak také osoby nemajú sprievod, za ich prepravu zodpovedá vodič alebo ním poverená spôsobilá a náležite poučená osoba; to neplatí, ak ide o pravidelnú verejnú dopravu osôb.

Deti však nie sú škatule s tovarom, ktoré môžete do vozidla umiestniť od podlahy až po strechu, odzadu až po miesto vodiča.

Vodič sa musí riadiť zákonom o cestnej premávke. Ak nechce riskovať pokutu, do autobusu pustí len toľko osôb, koľko mu dovoľujú technické parametre autobusu uvedené v osvedčení o evidencii vozidla. Aj dieťa je osoba.

Nariadenie vlády, ktoré sa venuje pravidlám používania bezpečnostných pásov a autosedačiek, v tomto ešte pritvrdzuje. Je veľmi pravdepodobné, že škôlka neobjedná autobus, ktorý má miesta na státie. A ak aj áno, tak nie preto, aby niektoré deti sedeli a niektoré stáli. Vodič by mal potom dovoliť nastúpiť len toľkým ľuďom, koľko má miest na sedenie.

Vychovávateľky teda môžu uvažovať o tom, že do autobusu "natlačia" čo najviac detí, vodič autobusu by im však v realizácii ich nápadu mal zabrániť.

Bezpečnostné pásy a autosedačky v autobuse

Staršie autobusy zvyčajne nemajú k dispozícii bezpečnostné pásy. Aj ich má, človek, ktorý na sedadle sedí, musí si ich zapnúť. To isté platí aj pre deti.

Ak deti cestujú na výlet so škôlkou, vychovávateľky sú zodpovedné za to, aby boli deti pripútané. Šofér to zas pred odjazdom musí pasažierom pred odjazdom zdôrazniť. Nie je ani tak dôležité, že to vyžaduje zákon, ako to, že je to pre deti bezpečnejšie. Šanca, že sa autobus pri nehode prevráti, je totiž vyššia ako pri osobných autách. Nepripútaný človek doslova lieta prevracajúcim sa autobusom.

Video, ktoré ste mali možnosť vidieť, naznačuje, že škôlka by mala trvať na tom, aby deti šli na výlet autobusom, ktoré má bezpečnostné pásy na sedadlách. Zároveň by malo byť dostatočným argumentom pre to, aby vychovávateľky prestali uvažovať o možnosti mať v autobuse tri deti na dvojsedadle.

§ 5, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Vo vozidle používanom na prepravu do škôl, vo vnútroštátnej nepravidelnej doprave a v medzinárodnej doprave nesmie byť počet prepravovaných osôb väčší, ako je počet miest na sedenie uvedený v osvedčení o evidencii. To sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré majú miesto určené pre stojace osoby a tento údaj je uvedený v osvedčení o evidencii.

(2) Vodič vozidla alebo sprievodca skupiny je povinný informovať prepravované osoby o potrebe používania bezpečnostných systémov vozidla počas prepravy v premávke na pozemných komunikáciách. Verbálnu informáciu možno doplniť použitím audiovizuálnych prostriedkov umiestnených vo vozidle. Každé miesto na sedenie musí byť označené viditeľne umiestneným piktogramom, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1

Osobné autá zvyčajne musia mať autosedačku, ak ich vodič chce prevážať dieťa. V autobusoch nie sú autosedačky povinné. Môžete ich použiť, ale účinné budú len v autobusoch, ktoré majú na sedadlách bezpečnostné pásy (trojbodové).

Každé motorové vozidlo v cestnej premávke musí byť zo zákona poistené. Ak by sa stala nedajbože nehoda, z poistky je možné uhradiť až milión eur za škody spôsobené na inom majetku alebo 5 miliónov eur za zranenia alebo úmrtia. Určite však existujú aj iné komerčné poistenia, tie však nie sú povinné.

Prevážania detí v dodávke a v osobných autách

Zuzana: "Stretla som sa s názorom, že detská autosedačka otočená do smeru jazdy môže byť upevnená aj na prednom sedadle dodávky (len predné sedadlá a nákladový priestor). Podľa mňa nie, môžete napísať, kde je pravda?"

Slavo: "Chcel by som sa opýtať na jednu vec, ktorá sa týka povinnosti, aby dieťa do 12 rokov alebo 140 cm sedelo v aute v sedačke, musí spĺňať obidve tieto podmienky, alebo už tá povinnosť nie je, ak spĺňa jednu z nich? Ja mám napríklad 11 ročnú dcéru, ktorá má ale viac ako 140 cm. Musí ešte sedieť v sedačke?"

Tak, ako v osobnom aute, aj v dodávke, v nákladnom aute a aj v kamióne smie vodič upevniť autosedačku na prednom sedadle vedľa vodiča. Môže tak spraviť aj v smere jazdy a aj v opačnom smere. "Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy."

V autosedačke pritom musí sedieť dieťa s výškou do 150 cm. Na veku pritom nezáleží. Ak má Slavo dcéru, ktorá má menej ako 1 a pol metra na výšku, autom ju smie prevážať naďalej len v autosedačke.

Dôvodom, prečo sa predpisy opierajú o výšku a nie o vek, je to, že každý v aute musí byť pripútaný bezpečnostným pásom. Tie sú však v autách nastavené tak, aby prechádzali nad ramenom cez kľúčnu kosť, hrudník a brucho. Nižšie osoby (zvyčajne deti) sú však pripútané tak, že pás im prechádza pri krku a v prípade prudkého zabrzdenia im hrozí uškrtenie. Autosedačka má teda deti chrániť nie len pred nehodou ale aj pred spomínanou hrozbou. Pritom sa určilo, že ľudia vysokí 150 cm a viac nie sú ohrozovaní bezpečnostným pásom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 703
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 521
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 891
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 716
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 918
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 219
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 075
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 621
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 524
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson