ŠTRASBURG. Cyklocestami lemované ulice Štrasburgu brázdime na prvom sériovom hybridnom aute typu plug-in. Keď dochádza zásoba elektrickej energie v batériách, deväťtnásťkilometrová skúšobná cesta ticha sa síce končí, ale Prius Plug-in hybrid môže pokračovať ďalej s benzínovým motorom. Alebo sa nabiť na ulici.
Vylepšený Prius zvládol takmer hodinovú jazdu v hustej popoludnajšej premávke s priemernou spotrebou 0,8 litra benzínu na sto kilometrov. Benzínový štvorvalec sa totiž zapol iba pri skúške plnej akcelerácie. Zvyšok prešiel na elektrinu uloženú vo väčších batériách.
Prvé kilometre s vyšším stupňom hybridného auta dokazujú, koľko ešte treba, aby mestá žili bez emisií. Toyota pri vývoji hybridných áut, ktoré majú byť prestupnou stanicou k elektromobilom, prišla na to, že nestačí postaviť auto na elektrinu.
Vozidlo poháňané čisto elektrinou alebo vodíkom totiž dokáže vyrobiť hociktorá automobilka, ale ak sa má ekologické auto sériovo vyrábať a uspieť, musí byť použiteľné v praxi a nesmie majiteľa obmedzovať.
Toyota Plug-in hybrid konštrukčne vychádza z tretej generácie hybridného modelu Prius. Pôvodné batérie s kapacitou 1,3 kWh nahradili litium-iónové články s kapacitou 5,2 kWh. Vďaka novým batériám Toyota na jedno nabitie prejde 20 kilometrov, namiesto dvoch, ktoré zvládne klasický Prius.
Pridaním batérií vzrástla hmotnosť auta o 125 kilogramov a kufor je menší o 45 litrov. Plug in hybrid zrýchľuje na stokilometrovú rýchlosť o sekundu horšie, ale na rozdiel od klasického Priusu môže na elektrický pohon jazdiť až stokilometrovou rýchlosťou.
Ruka v ruke V duchu stratégie „správne auto, v správnom čase a na správnom mieste“ nadišiel čas na hybridné vozidlo s predĺženým elektrickým dojazdom, teda na plug-in hybrid.
Toyota celosvetovo nasadila na testovanie vyše 600 kusov modelu Prius Plug-in
hybrid, z toho dvesto v Európe a vyše sto v samotnom Štrasburgu, ktorý patrí medzi priekopnícke mestá v oblasti ekologickej mobility. V uliciach Štrasburgu pribudne 150 verejných nabíjacích staníc k existujúcim trinástim.
Nedostatok nabíjacích staníc je v súčasnosti prekážkou a v budúcnosti kľúčom k plug-in autám. V Štrasburgu už fungujú a v krátkom čase sa ich počet rozšíri na 150.
Toyota vchádza do poslednej, tretej fázy spoločného programu s francúzskymi elektrárňami EDF, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie. Cieľom je spoznať všetky úskalia reálnej prevádzky áut, ktoré zvládnu dvadsať kilometrov na elektrický pohon.
Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel vraj plánujú podporu elektromobilov na Slovensku. „Žiaľ v tomto štádiu nemôžeme poskytnúť podrobnosti,“ odpovedala na otázku, aká bude podpora, Jana Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrární.
„Pozrite, kartou odblokujete magnetickú poistku, otvoríte dvierka zapojíte kábel a nabíjate. Tu môžete sledovať množstvo dodanej energie,“ názorne nám ukázal použitie Cyriacus Bleijs z EDF.
Prototyp solárnej garáže so solárnymi článkami na streche a prípojkou na nabíjanie elektromobilu vyrobila púchovská firma Etop.
Na displeji pribudol ukazovateľ pomerného využitia elektrického pohonu. Namiesto navigačného systému si možno zapnúť zobrazovanie ušetrených CO2 v podobe stromčekov. Honda Insight používa kvietky.
Správne auto v správnom čase Toyota si uvedomuje, že jej hybridné autá nepredstavujú konečnú stanicu v oblasti ekologickej osobnej dopravy. Napríklad Plug-in Hybrid je v súčasnosti jedno z dostupných riešení, v priebehu pár rokov schopné fungovať v civilizovanej Európe bez obmedzenia.
Na prístrojovom paneli chýba tlačidlo EV módu, ktoré má klasický Prius. V hustej premávke sme jazdili skoro hodinu a prešli 19 kilometrov na jedno nabitie batérií.
Toyota chce priniesť do výroby správne autá v správnom čase a na správnom mieste. V duchu tejto stratégie ešte Európa nie je pripravená na úplné elektromobily. Veď len budovanie nabíjacích staníc je v prvopočiatkoch.
Najskôr bude musieť dôjsť k zjednoteniu parametrov elektrických zásuviek a sietí v Európe. „Plug-in hybrid je najpraktickejšia cesta k intenzívnemu využívaniu elektriny v osobnej doprave,“ povedal pred novinármi Takeši Učijamada, viceprezident Toyoty.
Podľa marcových cien elektrickej energie vo Francúzsku, jedno nabitie batérií stojí 40 centov. Kilometer v mestskej premávke prejde Prius za dva centy. Samozrejme po dvadsiatich kilometroch musí nastúpiť spaľovací motor alebo ďalšie nabíjanie.
Čo ponúka verejná nabíjacia stanica - pripojenie dvoch automobilov súčasne
- detekciu pristaveného auta
- rozpoznanie užívateľa podľa karty
- aktívnu komunikáciu s autom
- magneticky otvárané dvierka zásuvky
- merač dodanej energie
- nabíjací výkon 3 kW
- jednofázovú prípojku s napätím 230V
- vysokú bezpečnosť pri obsluhe
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?