SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Téma Plug-in: Kilometer v meste za dva centy

Toyota v spolupráci s francúzskymi elektrárňami, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie začali tretiu fázu testovania vozidiel Plug-in hybrid. V dopravne unikátne vyriešenom meste sme skúšali prvé autá tohto typu.

Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať.Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať. (Zdroj: autor)

ŠTRASBURG. Cyklocestami lemované ulice Štrasburgu brázdime na prvom sériovom hybridnom aute typu plug-in. Keď dochádza zásoba elektrickej energie v batériách, deväťtnásťkilometrová skúšobná cesta ticha sa síce končí, ale Prius Plug-in hybrid môže pokračovať ďalej s benzínovým motorom. Alebo sa nabiť na ulici.

Vylepšený Prius zvládol takmer hodinovú jazdu v hustej popoludnajšej premávke s priemernou spotrebou 0,8 litra benzínu na sto kilometrov. Benzínový štvorvalec sa totiž zapol iba pri skúške plnej akcelerácie. Zvyšok prešiel na elektrinu uloženú vo väčších batériách.

Prvé kilometre s vyšším stupňom hybridného auta dokazujú, koľko ešte treba, aby mestá žili bez emisií. Toyota pri vývoji hybridných áut, ktoré majú byť prestupnou stanicou k elektromobilom, prišla na to, že nestačí postaviť auto na elektrinu.

Vozidlo poháňané čisto elektrinou alebo vodíkom totiž dokáže vyrobiť hociktorá automobilka, ale ak sa má ekologické auto sériovo vyrábať a uspieť, musí byť použiteľné v praxi a nesmie majiteľa obmedzovať.

Toyota Plug-in hybrid konštrukčne vychádza z tretej generácie hybridného modelu Prius. Pôvodné batérie s kapacitou 1,3 kWh nahradili litium-iónové články s kapacitou 5,2 kWh. Vďaka novým batériám Toyota na jedno nabitie prejde 20 kilometrov, namiesto dvoch, ktoré zvládne klasický Prius.

MALE_PRIUS.jpg

Pridaním batérií vzrástla hmotnosť auta o 125 kilogramov a kufor je menší o 45 litrov. Plug in hybrid zrýchľuje na stokilometrovú rýchlosť o sekundu horšie, ale na rozdiel od klasického Priusu môže na elektrický pohon jazdiť až stokilometrovou rýchlosťou.

Ruka v ruke

V duchu stratégie „správne auto, v správnom čase a na správnom mieste“ nadišiel čas na hybridné vozidlo s predĺženým elektrickým dojazdom, teda na plug-in hybrid.

Toyota celosvetovo nasadila na testovanie vyše 600 kusov modelu Prius Plug-in
hybrid, z toho dvesto v Európe a vyše sto v samotnom Štrasburgu, ktorý patrí medzi priekopnícke mestá v oblasti ekologickej mobility. V uliciach Štrasburgu pribudne 150 verejných nabíjacích staníc k existujúcim trinástim.

MALE_NABIJANIE.jpg

Nedostatok nabíjacích staníc je v súčasnosti prekážkou a v budúcnosti kľúčom k plug-in autám. V Štrasburgu už fungujú a v krátkom čase sa ich počet rozšíri na 150.

Toyota vchádza do poslednej, tretej fázy spoločného programu s francúzskymi elektrárňami EDF, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie. Cieľom je spoznať všetky úskalia reálnej prevádzky áut, ktoré zvládnu dvadsať kilometrov na elektrický pohon.

Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel vraj plánujú podporu elektromobilov na Slovensku. „Žiaľ v tomto štádiu nemôžeme poskytnúť podrobnosti,“ odpovedala na otázku, aká bude podpora, Jana Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrární.

MALE_FRANCUZ.JPG

„Pozrite, kartou odblokujete magnetickú poistku, otvoríte dvierka zapojíte kábel a nabíjate. Tu môžete sledovať množstvo dodanej energie,“ názorne nám ukázal použitie Cyriacus Bleijs z EDF.

Prototyp solárnej garáže so solárnymi článkami na streche a prípojkou na nabíjanie elektromobilu vyrobila púchovská firma Etop.

MALE_POMER.jpg

Na displeji pribudol ukazovateľ pomerného využitia elektrického pohonu. Namiesto navigačného systému si možno zapnúť zobrazovanie ušetrených CO2 v podobe stromčekov. Honda Insight používa kvietky.

Správne auto v správnom čase

Toyota si uvedomuje, že jej hybridné autá nepredstavujú konečnú stanicu v oblasti ekologickej osobnej dopravy. Napríklad Plug-in Hybrid je v súčasnosti jedno z dostupných riešení, v priebehu pár rokov schopné fungovať v civilizovanej Európe bez obmedzenia.

MALE_JAZDA.JPG

Na prístrojovom paneli chýba tlačidlo EV módu, ktoré má klasický Prius. V hustej premávke sme jazdili skoro hodinu a prešli 19 kilometrov na jedno nabitie batérií.

Toyota chce priniesť do výroby správne autá v správnom čase a na správnom mieste. V duchu tejto stratégie ešte Európa nie je pripravená na úplné elektromobily. Veď len budovanie nabíjacích staníc je v prvopočiatkoch.

Najskôr bude musieť dôjsť k zjednoteniu parametrov elektrických zásuviek a sietí v Európe. „Plug-in hybrid je najpraktickejšia cesta k intenzívnemu využívaniu elektriny v osobnej doprave,“ povedal pred novinármi Takeši Učijamada, viceprezident Toyoty.

MALE_MESTO.jpg

Podľa marcových cien elektrickej energie vo Francúzsku, jedno nabitie batérií stojí 40 centov. Kilometer v mestskej premávke prejde Prius za dva centy. Samozrejme po dvadsiatich kilometroch musí nastúpiť spaľovací motor alebo ďalšie nabíjanie.

Čo ponúka verejná nabíjacia stanica

- pripojenie dvoch automobilov súčasne
- detekciu pristaveného auta
- rozpoznanie užívateľa podľa karty
- aktívnu komunikáciu s autom
- magneticky otvárané dvierka zásuvky
- merač dodanej energie
- nabíjací výkon 3 kW
- jednofázovú prípojku s napätím 230V
- vysokú bezpečnosť pri obsluhe
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 310
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 981
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 800
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 356
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 42m

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


1 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


2 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  4. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 739
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 411
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 123
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 355
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 947
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 253
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu