SME

Téma Plug-in: Kilometer v meste za dva centy

Toyota v spolupráci s francúzskymi elektrárňami, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie začali tretiu fázu testovania vozidiel Plug-in hybrid. V dopravne unikátne vyriešenom meste sme skúšali prvé autá tohto typu.

Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať.Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať. (Zdroj: autor)

ŠTRASBURG. Cyklocestami lemované ulice Štrasburgu brázdime na prvom sériovom hybridnom aute typu plug-in. Keď dochádza zásoba elektrickej energie v batériách, deväťtnásťkilometrová skúšobná cesta ticha sa síce končí, ale Prius Plug-in hybrid môže pokračovať ďalej s benzínovým motorom. Alebo sa nabiť na ulici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vylepšený Prius zvládol takmer hodinovú jazdu v hustej popoludnajšej premávke s priemernou spotrebou 0,8 litra benzínu na sto kilometrov. Benzínový štvorvalec sa totiž zapol iba pri skúške plnej akcelerácie. Zvyšok prešiel na elektrinu uloženú vo väčších batériách.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé kilometre s vyšším stupňom hybridného auta dokazujú, koľko ešte treba, aby mestá žili bez emisií. Toyota pri vývoji hybridných áut, ktoré majú byť prestupnou stanicou k elektromobilom, prišla na to, že nestačí postaviť auto na elektrinu.

Vozidlo poháňané čisto elektrinou alebo vodíkom totiž dokáže vyrobiť hociktorá automobilka, ale ak sa má ekologické auto sériovo vyrábať a uspieť, musí byť použiteľné v praxi a nesmie majiteľa obmedzovať.

Toyota Plug-in hybrid konštrukčne vychádza z tretej generácie hybridného modelu Prius. Pôvodné batérie s kapacitou 1,3 kWh nahradili litium-iónové články s kapacitou 5,2 kWh. Vďaka novým batériám Toyota na jedno nabitie prejde 20 kilometrov, namiesto dvoch, ktoré zvládne klasický Prius.

SkryťVypnúť reklamu

Pridaním batérií vzrástla hmotnosť auta o 125 kilogramov a kufor je menší o 45 litrov. Plug in hybrid zrýchľuje na stokilometrovú rýchlosť o sekundu horšie, ale na rozdiel od klasického Priusu môže na elektrický pohon jazdiť až stokilometrovou rýchlosťou.

Ruka v ruke V duchu stratégie „správne auto, v správnom čase a na správnom mieste“ nadišiel čas na hybridné vozidlo s predĺženým elektrickým dojazdom, teda na plug-in hybrid.

Toyota celosvetovo nasadila na testovanie vyše 600 kusov modelu Prius Plug-in

hybrid, z toho dvesto v Európe a vyše sto v samotnom Štrasburgu, ktorý patrí medzi priekopnícke mestá v oblasti ekologickej mobility. V uliciach Štrasburgu pribudne 150 verejných nabíjacích staníc k existujúcim trinástim.

Nedostatok nabíjacích staníc je v súčasnosti prekážkou a v budúcnosti kľúčom k plug-in autám. V Štrasburgu už fungujú a v krátkom čase sa ich počet rozšíri na 150.

SkryťVypnúť reklamu

Toyota vchádza do poslednej, tretej fázy spoločného programu s francúzskymi elektrárňami EDF, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie. Cieľom je spoznať všetky úskalia reálnej prevádzky áut, ktoré zvládnu dvadsať kilometrov na elektrický pohon.

Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel vraj plánujú podporu elektromobilov na Slovensku. „Žiaľ v tomto štádiu nemôžeme poskytnúť podrobnosti,“ odpovedala na otázku, aká bude podpora, Jana Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrární.

„Pozrite, kartou odblokujete magnetickú poistku, otvoríte dvierka zapojíte kábel a nabíjate. Tu môžete sledovať množstvo dodanej energie,“ názorne nám ukázal použitie Cyriacus Bleijs z EDF.

Prototyp solárnej garáže so solárnymi článkami na streche a prípojkou na nabíjanie elektromobilu vyrobila púchovská firma Etop.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na displeji pribudol ukazovateľ pomerného využitia elektrického pohonu. Namiesto navigačného systému si možno zapnúť zobrazovanie ušetrených CO2 v podobe stromčekov. Honda Insight používa kvietky.

Správne auto v správnom čase Toyota si uvedomuje, že jej hybridné autá nepredstavujú konečnú stanicu v oblasti ekologickej osobnej dopravy. Napríklad Plug-in Hybrid je v súčasnosti jedno z dostupných riešení, v priebehu pár rokov schopné fungovať v civilizovanej Európe bez obmedzenia.

Na prístrojovom paneli chýba tlačidlo EV módu, ktoré má klasický Prius. V hustej premávke sme jazdili skoro hodinu a prešli 19 kilometrov na jedno nabitie batérií.

Toyota chce priniesť do výroby správne autá v správnom čase a na správnom mieste. V duchu tejto stratégie ešte Európa nie je pripravená na úplné elektromobily. Veď len budovanie nabíjacích staníc je v prvopočiatkoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najskôr bude musieť dôjsť k zjednoteniu parametrov elektrických zásuviek a sietí v Európe. „Plug-in hybrid je najpraktickejšia cesta k intenzívnemu využívaniu elektriny v osobnej doprave,“ povedal pred novinármi Takeši Učijamada, viceprezident Toyoty.

Podľa marcových cien elektrickej energie vo Francúzsku, jedno nabitie batérií stojí 40 centov. Kilometer v mestskej premávke prejde Prius za dva centy. Samozrejme po dvadsiatich kilometroch musí nastúpiť spaľovací motor alebo ďalšie nabíjanie.

Čo ponúka verejná nabíjacia stanica - pripojenie dvoch automobilov súčasne

- detekciu pristaveného auta

- rozpoznanie užívateľa podľa karty

- aktívnu komunikáciu s autom

- magneticky otvárané dvierka zásuvky

- merač dodanej energie

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- nabíjací výkon 3 kW

- jednofázovú prípojku s napätím 230V

- vysokú bezpečnosť pri obsluhe

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 156
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 454
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 171
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu