SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Téma Plug-in: Kilometer v meste za dva centy

Toyota v spolupráci s francúzskymi elektrárňami, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie začali tretiu fázu testovania vozidiel Plug-in hybrid. V dopravne unikátne vyriešenom meste sme skúšali prvé autá tohto typu.

Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať.Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať. (Zdroj: autor)

ŠTRASBURG. Cyklocestami lemované ulice Štrasburgu brázdime na prvom sériovom hybridnom aute typu plug-in. Keď dochádza zásoba elektrickej energie v batériách, deväťtnásťkilometrová skúšobná cesta ticha sa síce končí, ale Prius Plug-in hybrid môže pokračovať ďalej s benzínovým motorom. Alebo sa nabiť na ulici.

Vylepšený Prius zvládol takmer hodinovú jazdu v hustej popoludnajšej premávke s priemernou spotrebou 0,8 litra benzínu na sto kilometrov. Benzínový štvorvalec sa totiž zapol iba pri skúške plnej akcelerácie. Zvyšok prešiel na elektrinu uloženú vo väčších batériách.

Prvé kilometre s vyšším stupňom hybridného auta dokazujú, koľko ešte treba, aby mestá žili bez emisií. Toyota pri vývoji hybridných áut, ktoré majú byť prestupnou stanicou k elektromobilom, prišla na to, že nestačí postaviť auto na elektrinu.

Vozidlo poháňané čisto elektrinou alebo vodíkom totiž dokáže vyrobiť hociktorá automobilka, ale ak sa má ekologické auto sériovo vyrábať a uspieť, musí byť použiteľné v praxi a nesmie majiteľa obmedzovať.

Toyota Plug-in hybrid konštrukčne vychádza z tretej generácie hybridného modelu Prius. Pôvodné batérie s kapacitou 1,3 kWh nahradili litium-iónové články s kapacitou 5,2 kWh. Vďaka novým batériám Toyota na jedno nabitie prejde 20 kilometrov, namiesto dvoch, ktoré zvládne klasický Prius.

MALE_PRIUS.jpg

Pridaním batérií vzrástla hmotnosť auta o 125 kilogramov a kufor je menší o 45 litrov. Plug in hybrid zrýchľuje na stokilometrovú rýchlosť o sekundu horšie, ale na rozdiel od klasického Priusu môže na elektrický pohon jazdiť až stokilometrovou rýchlosťou.

Ruka v ruke

V duchu stratégie „správne auto, v správnom čase a na správnom mieste“ nadišiel čas na hybridné vozidlo s predĺženým elektrickým dojazdom, teda na plug-in hybrid.

Toyota celosvetovo nasadila na testovanie vyše 600 kusov modelu Prius Plug-in
hybrid, z toho dvesto v Európe a vyše sto v samotnom Štrasburgu, ktorý patrí medzi priekopnícke mestá v oblasti ekologickej mobility. V uliciach Štrasburgu pribudne 150 verejných nabíjacích staníc k existujúcim trinástim.

MALE_NABIJANIE.jpg

Nedostatok nabíjacích staníc je v súčasnosti prekážkou a v budúcnosti kľúčom k plug-in autám. V Štrasburgu už fungujú a v krátkom čase sa ich počet rozšíri na 150.

Toyota vchádza do poslednej, tretej fázy spoločného programu s francúzskymi elektrárňami EDF, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie. Cieľom je spoznať všetky úskalia reálnej prevádzky áut, ktoré zvládnu dvadsať kilometrov na elektrický pohon.

Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel vraj plánujú podporu elektromobilov na Slovensku. „Žiaľ v tomto štádiu nemôžeme poskytnúť podrobnosti,“ odpovedala na otázku, aká bude podpora, Jana Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrární.

MALE_FRANCUZ.JPG

„Pozrite, kartou odblokujete magnetickú poistku, otvoríte dvierka zapojíte kábel a nabíjate. Tu môžete sledovať množstvo dodanej energie,“ názorne nám ukázal použitie Cyriacus Bleijs z EDF.

Prototyp solárnej garáže so solárnymi článkami na streche a prípojkou na nabíjanie elektromobilu vyrobila púchovská firma Etop.

MALE_POMER.jpg

Na displeji pribudol ukazovateľ pomerného využitia elektrického pohonu. Namiesto navigačného systému si možno zapnúť zobrazovanie ušetrených CO2 v podobe stromčekov. Honda Insight používa kvietky.

Správne auto v správnom čase

Toyota si uvedomuje, že jej hybridné autá nepredstavujú konečnú stanicu v oblasti ekologickej osobnej dopravy. Napríklad Plug-in Hybrid je v súčasnosti jedno z dostupných riešení, v priebehu pár rokov schopné fungovať v civilizovanej Európe bez obmedzenia.

MALE_JAZDA.JPG

Na prístrojovom paneli chýba tlačidlo EV módu, ktoré má klasický Prius. V hustej premávke sme jazdili skoro hodinu a prešli 19 kilometrov na jedno nabitie batérií.

Toyota chce priniesť do výroby správne autá v správnom čase a na správnom mieste. V duchu tejto stratégie ešte Európa nie je pripravená na úplné elektromobily. Veď len budovanie nabíjacích staníc je v prvopočiatkoch.

Najskôr bude musieť dôjsť k zjednoteniu parametrov elektrických zásuviek a sietí v Európe. „Plug-in hybrid je najpraktickejšia cesta k intenzívnemu využívaniu elektriny v osobnej doprave,“ povedal pred novinármi Takeši Učijamada, viceprezident Toyoty.

MALE_MESTO.jpg

Podľa marcových cien elektrickej energie vo Francúzsku, jedno nabitie batérií stojí 40 centov. Kilometer v mestskej premávke prejde Prius za dva centy. Samozrejme po dvadsiatich kilometroch musí nastúpiť spaľovací motor alebo ďalšie nabíjanie.

Čo ponúka verejná nabíjacia stanica

- pripojenie dvoch automobilov súčasne
- detekciu pristaveného auta
- rozpoznanie užívateľa podľa karty
- aktívnu komunikáciu s autom
- magneticky otvárané dvierka zásuvky
- merač dodanej energie
- nabíjací výkon 3 kW
- jednofázovú prípojku s napätím 230V
- vysokú bezpečnosť pri obsluhe
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Ako sa mení dynamika firiem?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 065
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 837
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 780
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 870
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 739
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 570
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 238
  10. Po Slovensku na motorke 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Ilustračné foto

Štát pridal nové možnosti do očkovacieho formulára na webe.


2 h
Zuzana Kepplová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.


15. jún

Toto by sa za vlády Smeru naozaj nemohlo stať!


Cynická obluda 41m