SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Téma Plug-in: Kilometer v meste za dva centy

Toyota v spolupráci s francúzskymi elektrárňami, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie začali tretiu fázu testovania vozidiel Plug-in hybrid. V dopravne unikátne vyriešenom meste sme skúšali prvé autá tohto typu.

Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať.Načerpanie elektrickej energie na ulici bude v blízkej dobe realitou. Vodič si cez mapy v telefóne vyhľadá najbližšiu stanicu, zaparkuje a počas práce alebo nákupov začne nabíjať. (Zdroj: autor)

ŠTRASBURG. Cyklocestami lemované ulice Štrasburgu brázdime na prvom sériovom hybridnom aute typu plug-in. Keď dochádza zásoba elektrickej energie v batériách, deväťtnásťkilometrová skúšobná cesta ticha sa síce končí, ale Prius Plug-in hybrid môže pokračovať ďalej s benzínovým motorom. Alebo sa nabiť na ulici.

Vylepšený Prius zvládol takmer hodinovú jazdu v hustej popoludnajšej premávke s priemernou spotrebou 0,8 litra benzínu na sto kilometrov. Benzínový štvorvalec sa totiž zapol iba pri skúške plnej akcelerácie. Zvyšok prešiel na elektrinu uloženú vo väčších batériách.

Prvé kilometre s vyšším stupňom hybridného auta dokazujú, koľko ešte treba, aby mestá žili bez emisií. Toyota pri vývoji hybridných áut, ktoré majú byť prestupnou stanicou k elektromobilom, prišla na to, že nestačí postaviť auto na elektrinu.

Vozidlo poháňané čisto elektrinou alebo vodíkom totiž dokáže vyrobiť hociktorá automobilka, ale ak sa má ekologické auto sériovo vyrábať a uspieť, musí byť použiteľné v praxi a nesmie majiteľa obmedzovať.

Toyota Plug-in hybrid konštrukčne vychádza z tretej generácie hybridného modelu Prius. Pôvodné batérie s kapacitou 1,3 kWh nahradili litium-iónové články s kapacitou 5,2 kWh. Vďaka novým batériám Toyota na jedno nabitie prejde 20 kilometrov, namiesto dvoch, ktoré zvládne klasický Prius.

MALE_PRIUS.jpg

Pridaním batérií vzrástla hmotnosť auta o 125 kilogramov a kufor je menší o 45 litrov. Plug in hybrid zrýchľuje na stokilometrovú rýchlosť o sekundu horšie, ale na rozdiel od klasického Priusu môže na elektrický pohon jazdiť až stokilometrovou rýchlosťou.

Ruka v ruke

V duchu stratégie „správne auto, v správnom čase a na správnom mieste“ nadišiel čas na hybridné vozidlo s predĺženým elektrickým dojazdom, teda na plug-in hybrid.

Toyota celosvetovo nasadila na testovanie vyše 600 kusov modelu Prius Plug-in
hybrid, z toho dvesto v Európe a vyše sto v samotnom Štrasburgu, ktorý patrí medzi priekopnícke mestá v oblasti ekologickej mobility. V uliciach Štrasburgu pribudne 150 verejných nabíjacích staníc k existujúcim trinástim.

MALE_NABIJANIE.jpg

Nedostatok nabíjacích staníc je v súčasnosti prekážkou a v budúcnosti kľúčom k plug-in autám. V Štrasburgu už fungujú a v krátkom čase sa ich počet rozšíri na 150.

Toyota vchádza do poslednej, tretej fázy spoločného programu s francúzskymi elektrárňami EDF, mestom Štrasburg a agentúrou pre životné prostredie. Cieľom je spoznať všetky úskalia reálnej prevádzky áut, ktoré zvládnu dvadsať kilometrov na elektrický pohon.

Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel vraj plánujú podporu elektromobilov na Slovensku. „Žiaľ v tomto štádiu nemôžeme poskytnúť podrobnosti,“ odpovedala na otázku, aká bude podpora, Jana Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrární.

MALE_FRANCUZ.JPG

„Pozrite, kartou odblokujete magnetickú poistku, otvoríte dvierka zapojíte kábel a nabíjate. Tu môžete sledovať množstvo dodanej energie,“ názorne nám ukázal použitie Cyriacus Bleijs z EDF.

Prototyp solárnej garáže so solárnymi článkami na streche a prípojkou na nabíjanie elektromobilu vyrobila púchovská firma Etop.

MALE_POMER.jpg

Na displeji pribudol ukazovateľ pomerného využitia elektrického pohonu. Namiesto navigačného systému si možno zapnúť zobrazovanie ušetrených CO2 v podobe stromčekov. Honda Insight používa kvietky.

Správne auto v správnom čase

Toyota si uvedomuje, že jej hybridné autá nepredstavujú konečnú stanicu v oblasti ekologickej osobnej dopravy. Napríklad Plug-in Hybrid je v súčasnosti jedno z dostupných riešení, v priebehu pár rokov schopné fungovať v civilizovanej Európe bez obmedzenia.

MALE_JAZDA.JPG

Na prístrojovom paneli chýba tlačidlo EV módu, ktoré má klasický Prius. V hustej premávke sme jazdili skoro hodinu a prešli 19 kilometrov na jedno nabitie batérií.

Toyota chce priniesť do výroby správne autá v správnom čase a na správnom mieste. V duchu tejto stratégie ešte Európa nie je pripravená na úplné elektromobily. Veď len budovanie nabíjacích staníc je v prvopočiatkoch.

Najskôr bude musieť dôjsť k zjednoteniu parametrov elektrických zásuviek a sietí v Európe. „Plug-in hybrid je najpraktickejšia cesta k intenzívnemu využívaniu elektriny v osobnej doprave,“ povedal pred novinármi Takeši Učijamada, viceprezident Toyoty.

MALE_MESTO.jpg

Podľa marcových cien elektrickej energie vo Francúzsku, jedno nabitie batérií stojí 40 centov. Kilometer v mestskej premávke prejde Prius za dva centy. Samozrejme po dvadsiatich kilometroch musí nastúpiť spaľovací motor alebo ďalšie nabíjanie.

Čo ponúka verejná nabíjacia stanica

- pripojenie dvoch automobilov súčasne
- detekciu pristaveného auta
- rozpoznanie užívateľa podľa karty
- aktívnu komunikáciu s autom
- magneticky otvárané dvierka zásuvky
- merač dodanej energie
- nabíjací výkon 3 kW
- jednofázovú prípojku s napätím 230V
- vysokú bezpečnosť pri obsluhe
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 892
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 323
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 749
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 303
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 155
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 903
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 812
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 679
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach