SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Smie sa v obci predchádzať sprava alebo nie?

Nedávno sme písali o zákaze predchádzaní sprava. Viacerí z vás nám poslali výhrady k tomu, že podľa čitateľov autorka vylúčila možnosť predchádzať sprava aj v obci.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zverejnení článku "Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch?" nás viacerí z čitateľov upozornili na odsek, v ktorom sa píše o zákaze predchádzaní sprava. Výhrady sa týkali najmä toho, že autorka vylúčila podľa čitateľov možnosť predchádzať sprava aj v obci. Za všetkých si prečítajte e-mail od Romana:

Roman: "Chcel by som vás upozorniť na chybu v článku Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch? zo dňa 7. 5. Jedná sa konkrétne o časť

"Uponáhľaný vodič sa takmer automaticky snaží preradiť do pravého pruhu, predísť pomalé vozidlo sprava a následne sa znova zaradiť do ľavého pruhu. To je však priestupok ako vyšitý."

Autorka zabudla podotknúť, že priestupok je to iba vtedy, pokiaľ sa tak stane mimo obce. Nakoľko to veľa ľudí mätie, bolo by dobré túto chybu odstrániť, nakoľko v danej časti článku nie je zrejmé, či autorka opisuje situáciu v obci alebo mimo obce.

Prípadne dávam do pozornosti bod 9 spomínaného paragrafu, ktorý dá autorke viac svetla do danej dopravnej situácie."

Odhliadnuc od toho, či autorka myslela aj na predchádzanie v obci alebo len mimo obce, faktom je nasledovné: zákon o cestnej premávke tvrdí, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Táto veta je v skutku pravdivá. Vôbec z nej však nevyplýva, že v obci sa nedá hovoriť o predchádzaní.

Ak vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom pruhu, neznamená to automaticky, že ide o predchádzanie. Aj keď v zákone nie je presne napísané, čo je to predchádzanie, z § 15 zákona o cestnej premávke je možné urobiť si celkom slušnú predstavu. Mal by to byť manéver, ktorý začína v tom istom jazdnom pruhu, ako jazdia vozidlá, ktoré chceme predísť a končí v tom istom pruhu, ako jazdia predídené vozidlá.

Podporuje to aj Viedenský dohovor, ktorý je predlohou nášho zákona o cestnej premávke a je mu zároveň nadradený. V jednom z jeho odsekov sa v článku 11 píše:

Na vozovkách s najmenej dvoma jazdnými pruhmi vyhradenými pre premávku v smere, ktorým ide, môže vodič, ktorý by chcel opäť predchádzať ihneď alebo krátko po tom, keď znovu zaujal miesto predpísané v článku 10 tohto Dohovoru, zostať k prevedeniu tohto jazdného manévru pod podmienkou, že sa presvedčí, že tým vážne neobmedzí vodičov rýchlejších vozidiel predchádzajúcich za ním, v jazdnom pruhu, do ktorého vošiel pri prvom predchádzaní.

Aj z tohto odseku vyplýva, že o predchádzaní sa dá hovoriť len vtedy, keď vodič prejde z jedného jazdného pruhu do druhého na začiatku a aj na konci manévru. Bez zmeny jazdných pruhov teda nemôže ísť o predchádzanie.

Takže, ak na ceste s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere ide rýchlejší vodič a aj pomalší, môžu nastať štyri situácie. A je nepodstatné, či v obci alebo mimo nej.

  1. rýchlejšie auto ide v inom jazdnom pruhu ako pomalšie vozidlo/vozidlá bez toho, aby aspoň raz prešiel do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (resp. pomalších vozidiel)
  2. rýchlejšie auto sa cez križovatku dostane z inej cesty do iného jazdného pruhu ako pomalšie vozidlo/vozidlá a po čase sa zaradí do jazdného pruhu pomalšieho auta (resp. pomalších vozidiel)
  3. rýchlejšie auto jazdí spočiatku za pomalším vozidlom (resp. pomalšími vozidlami) v tom istom jazdnom pruhu, preradí sa do druhého jazdného pruhu, no pred pomalšie vozidlo/vozidlá sa už nezaradí
  4. rýchlejšie auto jazdí za pomalším vozidlom (resp. pomalšími vozidlami) v tom istom jazdnom pruhu, preradí sa do druhého jazdného pruhu a po čase sa zaradí pred pomalšie vozidlo/vozidlá

Zákon tvrdí, že prvá situácia a časti ostatných vymenovaných nie sú predchádzaním. A má pravdu. Pretože, predchádzaním z pohľadu ustanovení zákona o cestnej premávke je len 4. situácia. Platí to však pre celú štvrtú možnosť, nie len pre jej časť.

V obci sa teda dá hovoriť o predchádzaní. Aj o predchádzaní zľava, ktoré je povolené a aj o predchádzaní sprava, ktoré v mnohých prípadoch povolené nie je. Ak by tvorcovia zákona chceli dovoliť v obci predchádzania, pri chýbajúcej definícii tohto manévru by do zákona napísali napríklad: "v obci sa nepovažuje za predchádzanie akákoľvek situácia".

Lenže, zákon o cestnej premávke je taký, aký je. A aj keď to nie je tak závažný problém, ktorý by policajti mali pod drobnohľadom, "myšičkári" by si aj v obci mali dať na predchádzanie sprava pozor. Možno ani nie preto, že by to malo byť zakázané, ale skôr pre nebezpečnosť "myšičiek" na cestách (myšička = agresívne predbiehanie).

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(9) V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

(5) Vodič nesmie predchádzať,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 535
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 558
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 909
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 213
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 743
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 055
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 626
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 474
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 027
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021