Po zverejnení článku "Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch?" nás viacerí z čitateľov upozornili na odsek, v ktorom sa píše o zákaze predchádzaní sprava. Výhrady sa týkali najmä toho, že autorka vylúčila podľa čitateľov možnosť predchádzať sprava aj v obci. Za všetkých si prečítajte e-mail od Romana:
Roman: "Chcel by som vás upozorniť na chybu v článku Viete správne jazdiť v jazdných pruhoch? zo dňa 7. 5. Jedná sa konkrétne o časť
"Uponáhľaný vodič sa takmer automaticky snaží preradiť do pravého pruhu, predísť pomalé vozidlo sprava a následne sa znova zaradiť do ľavého pruhu. To je však priestupok ako vyšitý."
Autorka zabudla podotknúť, že priestupok je to iba vtedy, pokiaľ sa tak stane mimo obce. Nakoľko to veľa ľudí mätie, bolo by dobré túto chybu odstrániť, nakoľko v danej časti článku nie je zrejmé, či autorka opisuje situáciu v obci alebo mimo obce.
Prípadne dávam do pozornosti bod 9 spomínaného paragrafu, ktorý dá autorke viac svetla do danej dopravnej situácie."
Odhliadnuc od toho, či autorka myslela aj na predchádzanie v obci alebo len mimo obce, faktom je nasledovné: zákon o cestnej premávke tvrdí, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Táto veta je v skutku pravdivá. Vôbec z nej však nevyplýva, že v obci sa nedá hovoriť o predchádzaní.
Ak vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom pruhu, neznamená to automaticky, že ide o predchádzanie. Aj keď v zákone nie je presne napísané, čo je to predchádzanie, z § 15 zákona o cestnej premávke je možné urobiť si celkom slušnú predstavu. Mal by to byť manéver, ktorý začína v tom istom jazdnom pruhu, ako jazdia vozidlá, ktoré chceme predísť a končí v tom istom pruhu, ako jazdia predídené vozidlá.
Podporuje to aj Viedenský dohovor, ktorý je predlohou nášho zákona o cestnej premávke a je mu zároveň nadradený. V jednom z jeho odsekov sa v článku 11 píše:
Na vozovkách s najmenej dvoma jazdnými pruhmi vyhradenými pre premávku v smere, ktorým ide, môže vodič, ktorý by chcel opäť predchádzať ihneď alebo krátko po tom, keď znovu zaujal miesto predpísané v článku 10 tohto Dohovoru, zostať k prevedeniu tohto jazdného manévru pod podmienkou, že sa presvedčí, že tým vážne neobmedzí vodičov rýchlejších vozidiel predchádzajúcich za ním, v jazdnom pruhu, do ktorého vošiel pri prvom predchádzaní.
Aj z tohto odseku vyplýva, že o predchádzaní sa dá hovoriť len vtedy, keď vodič prejde z jedného jazdného pruhu do druhého na začiatku a aj na konci manévru. Bez zmeny jazdných pruhov teda nemôže ísť o predchádzanie.
Takže, ak na ceste s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere ide rýchlejší vodič a aj pomalší, môžu nastať štyri situácie. A je nepodstatné, či v obci alebo mimo nej.
rýchlejšie auto ide v inom jazdnom pruhu ako pomalšie vozidlo/vozidlá bez toho, aby aspoň raz prešiel do jazdného pruhu pomalšieho vozidla (resp. pomalších vozidiel)
rýchlejšie auto sa cez križovatku dostane z inej cesty do iného jazdného pruhu ako pomalšie vozidlo/vozidlá a po čase sa zaradí do jazdného pruhu pomalšieho auta (resp. pomalších vozidiel)
rýchlejšie auto jazdí spočiatku za pomalším vozidlom (resp. pomalšími vozidlami) v tom istom jazdnom pruhu, preradí sa do druhého jazdného pruhu, no pred pomalšie vozidlo/vozidlá sa už nezaradí
rýchlejšie auto jazdí za pomalším vozidlom (resp. pomalšími vozidlami) v tom istom jazdnom pruhu, preradí sa do druhého jazdného pruhu a po čase sa zaradí pred pomalšie vozidlo/vozidlá
Zákon tvrdí, že prvá situácia a časti ostatných vymenovaných nie sú predchádzaním. A má pravdu. Pretože, predchádzaním z pohľadu ustanovení zákona o cestnej premávke je len 4. situácia. Platí to však pre celú štvrtú možnosť, nie len pre jej časť.
V obci sa teda dá hovoriť o predchádzaní. Aj o predchádzaní zľava, ktoré je povolené a aj o predchádzaní sprava, ktoré v mnohých prípadoch povolené nie je. Ak by tvorcovia zákona chceli dovoliť v obci predchádzania, pri chýbajúcej definícii tohto manévru by do zákona napísali napríklad: "v obci sa nepovažuje za predchádzanie akákoľvek situácia".
Lenže, zákon o cestnej premávke je taký, aký je. A aj keď to nie je tak závažný problém, ktorý by policajti mali pod drobnohľadom, "myšičkári" by si aj v obci mali dať na predchádzanie sprava pozor. Možno ani nie preto, že by to malo byť zakázané, ale skôr pre nebezpečnosť "myšičiek" na cestách (myšička = agresívne predbiehanie).
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(9) V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.
(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
(5) Vodič nesmie predchádzať,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.