BRATISLAVA. Ani päť mesiacov po spustení elektronického mýta pre kamióny za 852 miliónov eur systém nefunguje tak, ako má. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti zle pripravenému mýtu protestovala a blokovala cesty, zbiera každý deň sťažnosti od dopravcov.
Jednou z posledných obetí mýtneho systému, doteraz najväčšej štátnej zákazky v histórii Slovenska, sa stal živnostník a majiteľ piatich kamiónov Jaromír Okša z Prašíc, ktorý preváža ozvučovaciu techniku.
Dve jednotky sú trestný čin
„Kúpili sme do áut päť palubných jednotiek, nabili sme ich 4. mája. Jedno auto mi už stojí, pretože systém mu zaratúva päť náprav namiesto štyroch. Dnes sme prišli na čerpaciu stanicu v Topoľčanoch dobiť jednotku na ďalšom aute a vravia nám, že nie je registrovaná a nemôžeme ísť ďalej,“ opisoval podnikateľ včerajší zážitok.
„Volali sme do SkyTollu a tam povedali, že mi jednotku majú okamžite zobrať.“ Aby mohol odísť, musel do auta kúpiť novú jednotku.
Zo SkyTollu mu však po chvíli zavolali, že má na jedno auto registrované dve jednotky, čo je vraj trestný čin. Vyzvali ho, aby obe jednotky naložil do osobného auta a pricestoval bočnými cestami do ich centrály v Nitre. Upozornili ho, že ak by ho chytili policajti, bude mať problém. Dopravca nerozumie tomu, ako mohol systém dovoliť na jedno auto registrovať dve jednotky.
„Páchať trestný čin som odmietol a čakám, že problém prídu vyriešiť oni za mnou a nahradia mi vzniknutú škodu.“
Aby splnil zákazku, musel za odstavené autá objednať náhradu. Stáť ostal aj žeriav, ktorý si na vykladanie techniky objednal. „Škoda je vyše tritisíc eur,“ vraví. Autá bude musieť zrejme nechať odstavené aj dnes, keď mali ísť do Rakúska.
Kamionisti: Je to šikana
Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček tvrdí, že problémy Jaromíra Okšu sú len kvapkou v mori. „Máme množstvo prípadov, keď sú dopravcovia systémom šikanovaní nefunkčnými palubnými jednotkami alebo zdržiavaním na ceste, pre čo nestíhajú dodávať alebo vyzdvihnúť tovar včas.“
Za väčší problém považuje nesprávne účtovanie úsekov. „Mnohí sú už takí bezradní, že aj keď vedia, že ich systém oklamal, radšej to nechajú tak.“ Únia podala aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.
Spoločnosť SkyToll odmieta, že by systém nefungoval správne. Problémy Jaromíra Okšu podľa hovorkyne spoločnosti Lenky Lendackej vznikli „pochybením zamestnanca čerpacej stanice“. V čom spravil chybu, nespresnila. Dopravca má podľa nej poslať spoločnosti reklamačný formulár. „Potom ho kontaktuje zamestnanec reklamačného oddelenia, ktorý zabezpečí, aby všetky záväzky voči dopravcovi boli promptne vyrovnané,“ tvrdí.
Systém obhajuje aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD, ktoré sa na jeho prevádzke podieľa. „Chybovosť monitorujeme cez našich členov a vychádza nám, že zo 150 jednotiek treba vymeniť jednu,“ vraví generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.