SME

Kamióny mýto odstavilo. SkyToll chybu poprel

Únia autodopravcov na prípadoch kamionistov dokazuje, že elektronické mýto okráda ľudí. Firma SkyToll vraví o zlyhaní ľudského faktora.

Palubná jednotka.Palubná jednotka. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Ani päť mesiacov po spustení elektronického mýta pre kamióny za 852 miliónov eur systém nefunguje tak, ako má. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti zle pripravenému mýtu protestovala a blokovala cesty, zbiera každý deň sťažnosti od dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednou z posledných obetí mýtneho systému, doteraz najväčšej štátnej zákazky v histórii Slovenska, sa stal živnostník a majiteľ piatich kamiónov Jaromír Okša z Prašíc, ktorý preváža ozvučovaciu techniku.

Dve jednotky sú trestný čin

„Kúpili sme do áut päť palubných jednotiek, nabili sme ich 4. mája. Jedno auto mi už stojí, pretože systém mu zaratúva päť náprav namiesto štyroch. Dnes sme prišli na čerpaciu stanicu v Topoľčanoch dobiť jednotku na ďalšom aute a vravia nám, že nie je registrovaná a nemôžeme ísť ďalej,“ opisoval podnikateľ včerajší zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

„Volali sme do SkyTollu a tam povedali, že mi jednotku majú okamžite zobrať.“ Aby mohol odísť, musel do auta kúpiť novú jednotku.

Zo SkyTollu mu však po chvíli zavolali, že má na jedno auto registrované dve jednotky, čo je vraj trestný čin. Vyzvali ho, aby obe jednotky naložil do osobného auta a pricestoval bočnými cestami do ich centrály v Nitre. Upozornili ho, že ak by ho chytili policajti, bude mať problém. Dopravca nerozumie tomu, ako mohol systém dovoliť na jedno auto registrovať dve jednotky.

„Páchať trestný čin som odmietol a čakám, že problém prídu vyriešiť oni za mnou a nahradia mi vzniknutú škodu.“

Aby splnil zákazku, musel za odstavené autá objednať náhradu. Stáť ostal aj žeriav, ktorý si na vykladanie techniky objednal. „Škoda je vyše tritisíc eur,“ vraví. Autá bude musieť zrejme nechať odstavené aj dnes, keď mali ísť do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu

Kamionisti: Je to šikana

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček tvrdí, že problémy Jaromíra Okšu sú len kvapkou v mori. „Máme množstvo prípadov, keď sú dopravcovia systémom šikanovaní nefunkčnými palubnými jednotkami alebo zdržiavaním na ceste, pre čo nestíhajú dodávať alebo vyzdvihnúť tovar včas.“

Za väčší problém považuje nesprávne účtovanie úsekov. „Mnohí sú už takí bezradní, že aj keď vedia, že ich systém oklamal, radšej to nechajú tak.“ Únia podala aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Spoločnosť SkyToll odmieta, že by systém nefungoval správne. Problémy Jaromíra Okšu podľa hovorkyne spoločnosti Lenky Lendackej vznikli „pochybením zamestnanca čerpacej stanice“. V čom spravil chybu, nespresnila. Dopravca má podľa nej poslať spoločnosti reklamačný formulár. „Potom ho kontaktuje zamestnanec reklamačného oddelenia, ktorý zabezpečí, aby všetky záväzky voči dopravcovi boli promptne vyrovnané,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Systém obhajuje aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD, ktoré sa na jeho prevádzke podieľa. „Chybovosť monitorujeme cez našich členov a vychádza nám, že zo 150 jednotiek treba vymeniť jednu,“ vraví generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  4. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  5. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  6. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 753
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 775
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 302
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 448
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 6 931
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 865
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 412
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 3 226
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  2. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  4. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  5. Irena Šimuneková: Tlstá
  6. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  7. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  8. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 106
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 547
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 13 149
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 982
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 074
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 476
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 9 343
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 739
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
SkryťZatvoriť reklamu