SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kamióny mýto odstavilo. SkyToll chybu poprel

Únia autodopravcov na prípadoch kamionistov dokazuje, že elektronické mýto okráda ľudí. Firma SkyToll vraví o zlyhaní ľudského faktora.

Palubná jednotka.Palubná jednotka. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Ani päť mesiacov po spustení elektronického mýta pre kamióny za 852 miliónov eur systém nefunguje tak, ako má. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti zle pripravenému mýtu protestovala a blokovala cesty, zbiera každý deň sťažnosti od dopravcov.

Jednou z posledných obetí mýtneho systému, doteraz najväčšej štátnej zákazky v histórii Slovenska, sa stal živnostník a majiteľ piatich kamiónov Jaromír Okša z Prašíc, ktorý preváža ozvučovaciu techniku.

Dve jednotky sú trestný čin

„Kúpili sme do áut päť palubných jednotiek, nabili sme ich 4. mája. Jedno auto mi už stojí, pretože systém mu zaratúva päť náprav namiesto štyroch. Dnes sme prišli na čerpaciu stanicu v Topoľčanoch dobiť jednotku na ďalšom aute a vravia nám, že nie je registrovaná a nemôžeme ísť ďalej,“ opisoval podnikateľ včerajší zážitok.

„Volali sme do SkyTollu a tam povedali, že mi jednotku majú okamžite zobrať.“ Aby mohol odísť, musel do auta kúpiť novú jednotku.

Zo SkyTollu mu však po chvíli zavolali, že má na jedno auto registrované dve jednotky, čo je vraj trestný čin. Vyzvali ho, aby obe jednotky naložil do osobného auta a pricestoval bočnými cestami do ich centrály v Nitre. Upozornili ho, že ak by ho chytili policajti, bude mať problém. Dopravca nerozumie tomu, ako mohol systém dovoliť na jedno auto registrovať dve jednotky.

„Páchať trestný čin som odmietol a čakám, že problém prídu vyriešiť oni za mnou a nahradia mi vzniknutú škodu.“

Aby splnil zákazku, musel za odstavené autá objednať náhradu. Stáť ostal aj žeriav, ktorý si na vykladanie techniky objednal. „Škoda je vyše tritisíc eur,“ vraví. Autá bude musieť zrejme nechať odstavené aj dnes, keď mali ísť do Rakúska.

Kamionisti: Je to šikana

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček tvrdí, že problémy Jaromíra Okšu sú len kvapkou v mori. „Máme množstvo prípadov, keď sú dopravcovia systémom šikanovaní nefunkčnými palubnými jednotkami alebo zdržiavaním na ceste, pre čo nestíhajú dodávať alebo vyzdvihnúť tovar včas.“

Za väčší problém považuje nesprávne účtovanie úsekov. „Mnohí sú už takí bezradní, že aj keď vedia, že ich systém oklamal, radšej to nechajú tak.“ Únia podala aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Spoločnosť SkyToll odmieta, že by systém nefungoval správne. Problémy Jaromíra Okšu podľa hovorkyne spoločnosti Lenky Lendackej vznikli „pochybením zamestnanca čerpacej stanice“. V čom spravil chybu, nespresnila. Dopravca má podľa nej poslať spoločnosti reklamačný formulár. „Potom ho kontaktuje zamestnanec reklamačného oddelenia, ktorý zabezpečí, aby všetky záväzky voči dopravcovi boli promptne vyrovnané,“ tvrdí.

Systém obhajuje aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD, ktoré sa na jeho prevádzke podieľa. „Chybovosť monitorujeme cez našich členov a vychádza nám, že zo 150 jednotiek treba vymeniť jednu,“ vraví generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Koronavírus: Počet vážnych prípadov prekročil v Česku prvýkrát tisícku (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Ilustračná fotografia.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.