SME

Kamióny mýto odstavilo. SkyToll chybu poprel

Únia autodopravcov na prípadoch kamionistov dokazuje, že elektronické mýto okráda ľudí. Firma SkyToll vraví o zlyhaní ľudského faktora.

Palubná jednotka.Palubná jednotka. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Ani päť mesiacov po spustení elektronického mýta pre kamióny za 852 miliónov eur systém nefunguje tak, ako má. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti zle pripravenému mýtu protestovala a blokovala cesty, zbiera každý deň sťažnosti od dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednou z posledných obetí mýtneho systému, doteraz najväčšej štátnej zákazky v histórii Slovenska, sa stal živnostník a majiteľ piatich kamiónov Jaromír Okša z Prašíc, ktorý preváža ozvučovaciu techniku.

Dve jednotky sú trestný čin

„Kúpili sme do áut päť palubných jednotiek, nabili sme ich 4. mája. Jedno auto mi už stojí, pretože systém mu zaratúva päť náprav namiesto štyroch. Dnes sme prišli na čerpaciu stanicu v Topoľčanoch dobiť jednotku na ďalšom aute a vravia nám, že nie je registrovaná a nemôžeme ísť ďalej,“ opisoval podnikateľ včerajší zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

„Volali sme do SkyTollu a tam povedali, že mi jednotku majú okamžite zobrať.“ Aby mohol odísť, musel do auta kúpiť novú jednotku.

Zo SkyTollu mu však po chvíli zavolali, že má na jedno auto registrované dve jednotky, čo je vraj trestný čin. Vyzvali ho, aby obe jednotky naložil do osobného auta a pricestoval bočnými cestami do ich centrály v Nitre. Upozornili ho, že ak by ho chytili policajti, bude mať problém. Dopravca nerozumie tomu, ako mohol systém dovoliť na jedno auto registrovať dve jednotky.

„Páchať trestný čin som odmietol a čakám, že problém prídu vyriešiť oni za mnou a nahradia mi vzniknutú škodu.“

Aby splnil zákazku, musel za odstavené autá objednať náhradu. Stáť ostal aj žeriav, ktorý si na vykladanie techniky objednal. „Škoda je vyše tritisíc eur,“ vraví. Autá bude musieť zrejme nechať odstavené aj dnes, keď mali ísť do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu

Kamionisti: Je to šikana

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček tvrdí, že problémy Jaromíra Okšu sú len kvapkou v mori. „Máme množstvo prípadov, keď sú dopravcovia systémom šikanovaní nefunkčnými palubnými jednotkami alebo zdržiavaním na ceste, pre čo nestíhajú dodávať alebo vyzdvihnúť tovar včas.“

Za väčší problém považuje nesprávne účtovanie úsekov. „Mnohí sú už takí bezradní, že aj keď vedia, že ich systém oklamal, radšej to nechajú tak.“ Únia podala aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Spoločnosť SkyToll odmieta, že by systém nefungoval správne. Problémy Jaromíra Okšu podľa hovorkyne spoločnosti Lenky Lendackej vznikli „pochybením zamestnanca čerpacej stanice“. V čom spravil chybu, nespresnila. Dopravca má podľa nej poslať spoločnosti reklamačný formulár. „Potom ho kontaktuje zamestnanec reklamačného oddelenia, ktorý zabezpečí, aby všetky záväzky voči dopravcovi boli promptne vyrovnané,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Systém obhajuje aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD, ktoré sa na jeho prevádzke podieľa. „Chybovosť monitorujeme cez našich členov a vychádza nám, že zo 150 jednotiek treba vymeniť jednu,“ vraví generálny tajomník združenia Pavol Reich.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 046
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 375
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 994
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 599
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 516
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 065
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  6. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 41 459
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 631
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 356
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 792
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 280
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 059
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 457
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 485
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu