SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Len jedno vozidlo prejde 4 800 km na liter paliva

Takúto vzdialenosť by za ideálnych podmienok prešlo vozidlo, ktoré sa zúčastnilo pretekov o najefektívnejší pohon. Jazdí na vodík a jeho spotreba je viac ako 300-krát lepšia v porovnaní s normálnymi autami.

(Zdroj: Shell Eco Marathon)

Aktuálny ročník súťaže o energeticky najúspornejšie vozidlo, Shell Eco-marathon Europe, bol rekordný. Víťazný tím s vozidlom na vodík mal spotrebu, ktorá sa dá vyjadriť nasledovne: ak by vozidlo prešlo 4 896 km, na pohon by spotrebovalo 1 liter paliva.

Šampiónom tohtoročných pretekov sa stal francúzsky tím Polytech' Nantes. Prekonal rekord z roku 2005 o neuveriteľných 1 060 kilometrov. Rekordmanom z roku 2005 bol tím ETH Zürich zo Švajčiarska s hodnotou 3 836 km na 1 liter paliva. Aj keď sa doteraz tento rekord nedarilo pokoriť, v aktuálnom ročníku súťaže sa to podarilo hneď dvakrát.

01.jpg

Francúzsky tím (č. 202) dosiahol s vozidlom na vodíkový pohon závratných 4 414 km na 1 liter paliva hneď v prvý deň pretekov. Posledný deň súťaže svoj nový rekord prekonal o ďalších 482 kilometrov, keď mu napočítali rekordných 4 896,1 km s 1 litrom paliva. Vzdialenosť, ktorú by tím prešiel, zodpovedá približne jazde naprieč Európou z najsevernejšieho na najjužnejší cíp. Napríklad zo Severného mysu v Nórsku na samotný koniec Apeninského polostrova.

Predstavte si, že by vaše vozidlo malo spotrebu 5 litrov na 100 km. Pre mnohých je to nedosiahnuteľné. Napríklad pre štýl jazdy, pre technické nastavenie vozidla a podobne. Napriek tomu by ste na liter paliva prešli "len" 20 km.

02.jpg

Vedúca tímu Polytech' Nantes, Pauline Tranchardová, vysvetlila, že za víťazstvom je 5 rokov výskumu a vývoja. Nastavila tiež latku pre budúce výsledky svojho tímu: "Veríme, že máme aj na lepší výsledok. Keby nebol taký vietor a nešli by sme posledné kolo s prasknutou pneumatikou, mohli sme prejsť aj väčšiu vzdialenosť."

Pôvodne sa mal súťaže zúčastniť aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Napriek ich plánom sa im to tento rok nepodarilo.

Aké sú pravidlá súťaže?

Cieľom pretekov je inšpirovať študentské tímy stredných a vysokých škôl z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlo. V súťaži nevyhráva ten, kto príde do cieľa ako prvý, ale ten, kto spotrebuje najmenej pohonných látok alebo najmenej energie. Respektíve, vyhráva ten, kto na jednotku paliva prejde najväčšiu vzdialenosť.

Súťaže sa zúčastňujú vozidlá rozdelené do dvoch kategórií. Medzi Prototypy sú zaradené vozidlá s futuristickým dizajnom, v kategórii UrbanConcept zas súťažia vozidlá, ktoré sa podobajú na autá v bežnej premávke. Vozidlá z oboch kategórií sú tiež zaradené do súťaže o najnižšie emisie CO2.

03.jpg

V oboch hlavných kategóriách jazdia vozidlá na rôzne druhy pohonu: od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Tento rok sa na súťaži zúčastnili aj batériami poháňané vozidlá z 12 tímov. Cieľom bolo overiť možnosť vzniku novej kategórie elektromobilov v budúcich ročníkoch Shell Eco-marathonu. Mohlo by to zvýšiť záujem študentských tímov o oblasť elektromobility a jej ďalšieho rozvoja.

Aby sa vozidlá v jednej kategórii jazdiace na rôzne pohony dali porovnávať, v cieli sa zistí, koľko pohonnej látky alebo energie vozidlo spotrebovalo a prepočíta sa to na ekvivalent 1 litra paliva.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Víťazi jednotlivých kategórií

Prototypy:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

4 896,1 km/l

2.

001

La Joliverie Projet Microjule, Francúzsko

Spaľovací motor

2 964,7 km/l

3.

225

University of Applied Sciences, Offenburg, Nemecko

Palivový článok

2 794,9 km/l

UrbanConcept:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

402

De Haagse Hogeschool, Holandsko

Palivový článok

747,2 km/l

2.

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

700,9 km/l

3.

411

Université de Liège, Belgicko

Palivový článok

470,8 km/l

CO2:

Kategória

Štartové číslo

Tím

Pohon

Emisie

Prototype

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

0,7g/km

UrbanConcept

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

4,67g/km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 157
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 15 328
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 340
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 812
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 822
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 879
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 438
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 384
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 136
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 023
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Peter Schutz.

Prečo by mala byť vakcína nebezpečnejšia ženám v druhom stave než „v prvom“?


3. dec
Ilustračné foto.

Merajte si saturáciu kyslíka.


3. dec
Slovenské florbalistky.

Slovenské florbalistky budú hrať o konečné 5. miesto na MS 2021.


Sportnet 3 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 20 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


21 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Aj babkám
  2. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  3. Naďa Serafínová: Nezmysel zvaný EZOchoroba. Forerov efekt.
  4. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  5. Zuzana Cascino: Živoriaci živnostník versus boj o život.
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (19.diel) - Hrad Branč
  7. Vladimír Benčík: Ako Valné zhromaždenie OSN poprelo kresťanské a židovské väzby na Chrámovú horu
  8. Adam Puškár: Nový trestný čin šírenia nepravdivej informácie – cesta k totalite
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 359
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 078
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 802
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 642
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 271
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 157
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 532
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 131
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu