SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Len jedno vozidlo prejde 4 800 km na liter paliva

Takúto vzdialenosť by za ideálnych podmienok prešlo vozidlo, ktoré sa zúčastnilo pretekov o najefektívnejší pohon. Jazdí na vodík a jeho spotreba je viac ako 300-krát lepšia v porovnaní s normálnymi autami.

(Zdroj: Shell Eco Marathon)

Aktuálny ročník súťaže o energeticky najúspornejšie vozidlo, Shell Eco-marathon Europe, bol rekordný. Víťazný tím s vozidlom na vodík mal spotrebu, ktorá sa dá vyjadriť nasledovne: ak by vozidlo prešlo 4 896 km, na pohon by spotrebovalo 1 liter paliva.

Šampiónom tohtoročných pretekov sa stal francúzsky tím Polytech' Nantes. Prekonal rekord z roku 2005 o neuveriteľných 1 060 kilometrov. Rekordmanom z roku 2005 bol tím ETH Zürich zo Švajčiarska s hodnotou 3 836 km na 1 liter paliva. Aj keď sa doteraz tento rekord nedarilo pokoriť, v aktuálnom ročníku súťaže sa to podarilo hneď dvakrát.

01.jpg

Francúzsky tím (č. 202) dosiahol s vozidlom na vodíkový pohon závratných 4 414 km na 1 liter paliva hneď v prvý deň pretekov. Posledný deň súťaže svoj nový rekord prekonal o ďalších 482 kilometrov, keď mu napočítali rekordných 4 896,1 km s 1 litrom paliva. Vzdialenosť, ktorú by tím prešiel, zodpovedá približne jazde naprieč Európou z najsevernejšieho na najjužnejší cíp. Napríklad zo Severného mysu v Nórsku na samotný koniec Apeninského polostrova.

Predstavte si, že by vaše vozidlo malo spotrebu 5 litrov na 100 km. Pre mnohých je to nedosiahnuteľné. Napríklad pre štýl jazdy, pre technické nastavenie vozidla a podobne. Napriek tomu by ste na liter paliva prešli "len" 20 km.

02.jpg

Vedúca tímu Polytech' Nantes, Pauline Tranchardová, vysvetlila, že za víťazstvom je 5 rokov výskumu a vývoja. Nastavila tiež latku pre budúce výsledky svojho tímu: "Veríme, že máme aj na lepší výsledok. Keby nebol taký vietor a nešli by sme posledné kolo s prasknutou pneumatikou, mohli sme prejsť aj väčšiu vzdialenosť."

Pôvodne sa mal súťaže zúčastniť aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Napriek ich plánom sa im to tento rok nepodarilo.

Aké sú pravidlá súťaže?

Cieľom pretekov je inšpirovať študentské tímy stredných a vysokých škôl z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlo. V súťaži nevyhráva ten, kto príde do cieľa ako prvý, ale ten, kto spotrebuje najmenej pohonných látok alebo najmenej energie. Respektíve, vyhráva ten, kto na jednotku paliva prejde najväčšiu vzdialenosť.

Súťaže sa zúčastňujú vozidlá rozdelené do dvoch kategórií. Medzi Prototypy sú zaradené vozidlá s futuristickým dizajnom, v kategórii UrbanConcept zas súťažia vozidlá, ktoré sa podobajú na autá v bežnej premávke. Vozidlá z oboch kategórií sú tiež zaradené do súťaže o najnižšie emisie CO2.

03.jpg

V oboch hlavných kategóriách jazdia vozidlá na rôzne druhy pohonu: od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Tento rok sa na súťaži zúčastnili aj batériami poháňané vozidlá z 12 tímov. Cieľom bolo overiť možnosť vzniku novej kategórie elektromobilov v budúcich ročníkoch Shell Eco-marathonu. Mohlo by to zvýšiť záujem študentských tímov o oblasť elektromobility a jej ďalšieho rozvoja.

Aby sa vozidlá v jednej kategórii jazdiace na rôzne pohony dali porovnávať, v cieli sa zistí, koľko pohonnej látky alebo energie vozidlo spotrebovalo a prepočíta sa to na ekvivalent 1 litra paliva.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Víťazi jednotlivých kategórií

Prototypy:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

4 896,1 km/l

2.

001

La Joliverie Projet Microjule, Francúzsko

Spaľovací motor

2 964,7 km/l

3.

225

University of Applied Sciences, Offenburg, Nemecko

Palivový článok

2 794,9 km/l

UrbanConcept:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

402

De Haagse Hogeschool, Holandsko

Palivový článok

747,2 km/l

2.

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

700,9 km/l

3.

411

Université de Liège, Belgicko

Palivový článok

470,8 km/l

CO2:

Kategória

Štartové číslo

Tím

Pohon

Emisie

Prototype

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

0,7g/km

UrbanConcept

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

4,67g/km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 361
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 692
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 10 804
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 969
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 499
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 7 244
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 079
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 884
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 535
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 457
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Polícia opätovne zadržala Moniku Jankovskú.

Zadržanie súvisí s kauzou Fatima.

4 h

Pandémia si vyžiadala 7 560 úmrtí.

8 h

Neprehliadnite tiež

Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

2. mar