Aktuálny ročník súťaže o energeticky najúspornejšie vozidlo, Shell Eco-marathon Europe, bol rekordný. Víťazný tím s vozidlom na vodík mal spotrebu, ktorá sa dá vyjadriť nasledovne: ak by vozidlo prešlo 4 896 km, na pohon by spotrebovalo 1 liter paliva.
Šampiónom tohtoročných pretekov sa stal francúzsky tím Polytech' Nantes. Prekonal rekord z roku 2005 o neuveriteľných 1 060 kilometrov. Rekordmanom z roku 2005 bol tím ETH Zürich zo Švajčiarska s hodnotou 3 836 km na 1 liter paliva. Aj keď sa doteraz tento rekord nedarilo pokoriť, v aktuálnom ročníku súťaže sa to podarilo hneď dvakrát.
Francúzsky tím (č. 202) dosiahol s vozidlom na vodíkový pohon závratných 4 414 km na 1 liter paliva hneď v prvý deň pretekov. Posledný deň súťaže svoj nový rekord prekonal o ďalších 482 kilometrov, keď mu napočítali rekordných 4 896,1 km s 1 litrom paliva. Vzdialenosť, ktorú by tím prešiel, zodpovedá približne jazde naprieč Európou z najsevernejšieho na najjužnejší cíp. Napríklad zo Severného mysu v Nórsku na samotný koniec Apeninského polostrova.
Predstavte si, že by vaše vozidlo malo spotrebu 5 litrov na 100 km. Pre mnohých je to nedosiahnuteľné. Napríklad pre štýl jazdy, pre technické nastavenie vozidla a podobne. Napriek tomu by ste na liter paliva prešli "len" 20 km.
Vedúca tímu Polytech' Nantes, Pauline Tranchardová, vysvetlila, že za víťazstvom je 5 rokov výskumu a vývoja. Nastavila tiež latku pre budúce výsledky svojho tímu: "Veríme, že máme aj na lepší výsledok. Keby nebol taký vietor a nešli by sme posledné kolo s prasknutou pneumatikou, mohli sme prejsť aj väčšiu vzdialenosť."
Pôvodne sa mal súťaže zúčastniť aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Napriek ich plánom sa im to tento rok nepodarilo.
Aké sú pravidlá súťaže?
Cieľom pretekov je inšpirovať študentské tímy stredných a vysokých škôl z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlo. V súťaži nevyhráva ten, kto príde do cieľa ako prvý, ale ten, kto spotrebuje najmenej pohonných látok alebo najmenej energie. Respektíve, vyhráva ten, kto na jednotku paliva prejde najväčšiu vzdialenosť.
Súťaže sa zúčastňujú vozidlá rozdelené do dvoch kategórií. Medzi Prototypy sú zaradené vozidlá s futuristickým dizajnom, v kategórii UrbanConcept zas súťažia vozidlá, ktoré sa podobajú na autá v bežnej premávke. Vozidlá z oboch kategórií sú tiež zaradené do súťaže o najnižšie emisie CO2.
V oboch hlavných kategóriách jazdia vozidlá na rôzne druhy pohonu: od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.
Tento rok sa na súťaži zúčastnili aj batériami poháňané vozidlá z 12 tímov. Cieľom bolo overiť možnosť vzniku novej kategórie elektromobilov v budúcich ročníkoch Shell Eco-marathonu. Mohlo by to zvýšiť záujem študentských tímov o oblasť elektromobility a jej ďalšieho rozvoja.
Aby sa vozidlá v jednej kategórii jazdiace na rôzne pohony dali porovnávať, v cieli sa zistí, koľko pohonnej látky alebo energie vozidlo spotrebovalo a prepočíta sa to na ekvivalent 1 litra paliva.
Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.
V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.
zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice
Víťazi jednotlivých kategórií
Prototypy:
Poradie | Štartové číslo | Tím | Pohon | Prejdená vzdialenosť |
1. | 202 | Polytech' Nantes, Francúzsko | Palivový článok | 4 896,1 km/l |
2. | 001 | La Joliverie Projet Microjule, Francúzsko | Spaľovací motor | 2 964,7 km/l |
3. | 225 | University of Applied Sciences, Offenburg, Nemecko | Palivový článok | 2 794,9 km/l |
UrbanConcept:
Poradie | Štartové číslo | Tím | Pohon | Prejdená vzdialenosť |
1. | 402 | De Haagse Hogeschool, Holandsko | Palivový článok | 747,2 km/l |
2. | 413 | Fachhochschule Trier, Nemecko | Palivový článok | 700,9 km/l |
3. | 411 | Université de Liège, Belgicko | Palivový článok | 470,8 km/l |
CO2:
Kategória | Štartové číslo | Tím | Pohon | Emisie |
Prototype | 202 | Polytech' Nantes, Francúzsko | Palivový článok | 0,7g/km |
UrbanConcept | 413 | Fachhochschule Trier, Nemecko | Palivový článok | 4,67g/km |