SME

Len jedno vozidlo prejde 4 800 km na liter paliva

Takúto vzdialenosť by za ideálnych podmienok prešlo vozidlo, ktoré sa zúčastnilo pretekov o najefektívnejší pohon. Jazdí na vodík a jeho spotreba je viac ako 300-krát lepšia v porovnaní s normálnymi autami.

(Zdroj: Shell Eco Marathon)

Aktuálny ročník súťaže o energeticky najúspornejšie vozidlo, Shell Eco-marathon Europe, bol rekordný. Víťazný tím s vozidlom na vodík mal spotrebu, ktorá sa dá vyjadriť nasledovne: ak by vozidlo prešlo 4 896 km, na pohon by spotrebovalo 1 liter paliva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šampiónom tohtoročných pretekov sa stal francúzsky tím Polytech' Nantes. Prekonal rekord z roku 2005 o neuveriteľných 1 060 kilometrov. Rekordmanom z roku 2005 bol tím ETH Zürich zo Švajčiarska s hodnotou 3 836 km na 1 liter paliva. Aj keď sa doteraz tento rekord nedarilo pokoriť, v aktuálnom ročníku súťaže sa to podarilo hneď dvakrát.

SkryťVypnúť reklamu

01.jpg

Francúzsky tím (č. 202) dosiahol s vozidlom na vodíkový pohon závratných 4 414 km na 1 liter paliva hneď v prvý deň pretekov. Posledný deň súťaže svoj nový rekord prekonal o ďalších 482 kilometrov, keď mu napočítali rekordných 4 896,1 km s 1 litrom paliva. Vzdialenosť, ktorú by tím prešiel, zodpovedá približne jazde naprieč Európou z najsevernejšieho na najjužnejší cíp. Napríklad zo Severného mysu v Nórsku na samotný koniec Apeninského polostrova.

Predstavte si, že by vaše vozidlo malo spotrebu 5 litrov na 100 km. Pre mnohých je to nedosiahnuteľné. Napríklad pre štýl jazdy, pre technické nastavenie vozidla a podobne. Napriek tomu by ste na liter paliva prešli "len" 20 km.

02.jpg

Vedúca tímu Polytech' Nantes, Pauline Tranchardová, vysvetlila, že za víťazstvom je 5 rokov výskumu a vývoja. Nastavila tiež latku pre budúce výsledky svojho tímu: "Veríme, že máme aj na lepší výsledok. Keby nebol taký vietor a nešli by sme posledné kolo s prasknutou pneumatikou, mohli sme prejsť aj väčšiu vzdialenosť."

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne sa mal súťaže zúčastniť aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Napriek ich plánom sa im to tento rok nepodarilo.

Aké sú pravidlá súťaže?

Cieľom pretekov je inšpirovať študentské tímy stredných a vysokých škôl z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlo. V súťaži nevyhráva ten, kto príde do cieľa ako prvý, ale ten, kto spotrebuje najmenej pohonných látok alebo najmenej energie. Respektíve, vyhráva ten, kto na jednotku paliva prejde najväčšiu vzdialenosť.

Súťaže sa zúčastňujú vozidlá rozdelené do dvoch kategórií. Medzi Prototypy sú zaradené vozidlá s futuristickým dizajnom, v kategórii UrbanConcept zas súťažia vozidlá, ktoré sa podobajú na autá v bežnej premávke. Vozidlá z oboch kategórií sú tiež zaradené do súťaže o najnižšie emisie CO2.

SkryťVypnúť reklamu

03.jpg

V oboch hlavných kategóriách jazdia vozidlá na rôzne druhy pohonu: od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Tento rok sa na súťaži zúčastnili aj batériami poháňané vozidlá z 12 tímov. Cieľom bolo overiť možnosť vzniku novej kategórie elektromobilov v budúcich ročníkoch Shell Eco-marathonu. Mohlo by to zvýšiť záujem študentských tímov o oblasť elektromobility a jej ďalšieho rozvoja.

Aby sa vozidlá v jednej kategórii jazdiace na rôzne pohony dali porovnávať, v cieli sa zistí, koľko pohonnej látky alebo energie vozidlo spotrebovalo a prepočíta sa to na ekvivalent 1 litra paliva.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Víťazi jednotlivých kategórií

Prototypy:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

4 896,1 km/l

2.

001

La Joliverie Projet Microjule, Francúzsko

Spaľovací motor

2 964,7 km/l

3.

225

University of Applied Sciences, Offenburg, Nemecko

Palivový článok

2 794,9 km/l

UrbanConcept:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

402

De Haagse Hogeschool, Holandsko

Palivový článok

747,2 km/l

2.

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

700,9 km/l

3.

411

Université de Liège, Belgicko

Palivový článok

470,8 km/l

CO2:

Kategória

Štartové číslo

Tím

Pohon

Emisie

Prototype

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

0,7g/km

UrbanConcept

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

4,67g/km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu