SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Len jedno vozidlo prejde 4 800 km na liter paliva

Takúto vzdialenosť by za ideálnych podmienok prešlo vozidlo, ktoré sa zúčastnilo pretekov o najefektívnejší pohon. Jazdí na vodík a jeho spotreba je viac ako 300-krát lepšia v porovnaní s normálnymi autami.

(Zdroj: Shell Eco Marathon)

Aktuálny ročník súťaže o energeticky najúspornejšie vozidlo, Shell Eco-marathon Europe, bol rekordný. Víťazný tím s vozidlom na vodík mal spotrebu, ktorá sa dá vyjadriť nasledovne: ak by vozidlo prešlo 4 896 km, na pohon by spotrebovalo 1 liter paliva.

Šampiónom tohtoročných pretekov sa stal francúzsky tím Polytech' Nantes. Prekonal rekord z roku 2005 o neuveriteľných 1 060 kilometrov. Rekordmanom z roku 2005 bol tím ETH Zürich zo Švajčiarska s hodnotou 3 836 km na 1 liter paliva. Aj keď sa doteraz tento rekord nedarilo pokoriť, v aktuálnom ročníku súťaže sa to podarilo hneď dvakrát.

01.jpg

Francúzsky tím (č. 202) dosiahol s vozidlom na vodíkový pohon závratných 4 414 km na 1 liter paliva hneď v prvý deň pretekov. Posledný deň súťaže svoj nový rekord prekonal o ďalších 482 kilometrov, keď mu napočítali rekordných 4 896,1 km s 1 litrom paliva. Vzdialenosť, ktorú by tím prešiel, zodpovedá približne jazde naprieč Európou z najsevernejšieho na najjužnejší cíp. Napríklad zo Severného mysu v Nórsku na samotný koniec Apeninského polostrova.

Predstavte si, že by vaše vozidlo malo spotrebu 5 litrov na 100 km. Pre mnohých je to nedosiahnuteľné. Napríklad pre štýl jazdy, pre technické nastavenie vozidla a podobne. Napriek tomu by ste na liter paliva prešli "len" 20 km.

02.jpg

Vedúca tímu Polytech' Nantes, Pauline Tranchardová, vysvetlila, že za víťazstvom je 5 rokov výskumu a vývoja. Nastavila tiež latku pre budúce výsledky svojho tímu: "Veríme, že máme aj na lepší výsledok. Keby nebol taký vietor a nešli by sme posledné kolo s prasknutou pneumatikou, mohli sme prejsť aj väčšiu vzdialenosť."

Pôvodne sa mal súťaže zúčastniť aj slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Napriek ich plánom sa im to tento rok nepodarilo.

Aké sú pravidlá súťaže?

Cieľom pretekov je inšpirovať študentské tímy stredných a vysokých škôl z celého sveta k tomu, aby navrhli, zostrojili a otestovali energeticky čo najúspornejšie vozidlo. V súťaži nevyhráva ten, kto príde do cieľa ako prvý, ale ten, kto spotrebuje najmenej pohonných látok alebo najmenej energie. Respektíve, vyhráva ten, kto na jednotku paliva prejde najväčšiu vzdialenosť.

Súťaže sa zúčastňujú vozidlá rozdelené do dvoch kategórií. Medzi Prototypy sú zaradené vozidlá s futuristickým dizajnom, v kategórii UrbanConcept zas súťažia vozidlá, ktoré sa podobajú na autá v bežnej premávke. Vozidlá z oboch kategórií sú tiež zaradené do súťaže o najnižšie emisie CO2.

03.jpg

V oboch hlavných kategóriách jazdia vozidlá na rôzne druhy pohonu: od nafty a benzínu až po alternatívne palivá ako etanol, GTL (gas-to-liquid), vodík, solárnu energiu a biopalivá.

Tento rok sa na súťaži zúčastnili aj batériami poháňané vozidlá z 12 tímov. Cieľom bolo overiť možnosť vzniku novej kategórie elektromobilov v budúcich ročníkoch Shell Eco-marathonu. Mohlo by to zvýšiť záujem študentských tímov o oblasť elektromobility a jej ďalšieho rozvoja.

Aby sa vozidlá v jednej kategórii jazdiace na rôzne pohony dali porovnávať, v cieli sa zistí, koľko pohonnej látky alebo energie vozidlo spotrebovalo a prepočíta sa to na ekvivalent 1 litra paliva.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Víťazi jednotlivých kategórií

Prototypy:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

4 896,1 km/l

2.

001

La Joliverie Projet Microjule, Francúzsko

Spaľovací motor

2 964,7 km/l

3.

225

University of Applied Sciences, Offenburg, Nemecko

Palivový článok

2 794,9 km/l

UrbanConcept:

Poradie

Štartové číslo

Tím

Pohon

Prejdená vzdialenosť

1.

402

De Haagse Hogeschool, Holandsko

Palivový článok

747,2 km/l

2.

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

700,9 km/l

3.

411

Université de Liège, Belgicko

Palivový článok

470,8 km/l

CO2:

Kategória

Štartové číslo

Tím

Pohon

Emisie

Prototype

202

Polytech' Nantes, Francúzsko

Palivový článok

0,7g/km

UrbanConcept

413

Fachhochschule Trier, Nemecko

Palivový článok

4,67g/km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 687
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 724
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 602
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 225
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 361
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 081
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L