SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ani sanitka vás nesmie nútiť ísť na červenú, ak je to nebezpečné

Sanitka, policajné auto alebo hasičské majú za istých podmienok vždy prednosť. Občas sa stane situácia, keď sa im treba vyhnúť, ale nejde to. Ako takú situáciu vyriešiť? Ísť aj na červenú?

Peter: "Bol som svedkom situácie, keď do svetelnej križovatky plnej áut (pri Hypernove v Ružomberku) vchádzalo požiarnicke auto, húkalo, blikalo, ale stálo na mieste, lebo autá čakajúce na zelenú nemali kam uhnúť.

Neviem o tom, či existuje nejaké pravidlo, ktoré prikazuje, akým spôsobom majú vodiči uvoľniť cestu. Jeden uhne vpravo, iný vľavo, snaha síce je, ale výsledok žiadny.

Ak napríklad idem v pravom pruhu, samozrejme uhnem čo najviac vpravo, ale čo autá v ľavom pruhu? Majú prejsť v pravo, alebo vytvoriť koridor v strede? Čo, ak je pri ceste vysoký obrubník? Kto uhradí škodu, ak pri snahe uhnúť sanitke alebo hasičom si vodič zničí disk alebo gumu?"

Martin: "Je normálne, keď sa vozidlá rýchlej zdravotnej pomoci tlačia stredom obchvatu medzi autami miesto toho, aby použili odstavný pruh (podľa môjho názoru k tomuto určený)?"

Právo prednosti v jazde dáva vozidlu možnosť dostať sa všade skôr na úkor pravidiel cestnej premávky, nie však na úkor jej bezpečnosti. Všetky ostatné vozidlá musia vozidlu s právom prednostnej jazdy umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo. Tak je to napísané v zákone.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

(9) Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť tak, aby neohrozil iných účastníkov cestnej premávky.

Zákon o cestnej premávke tiež umožňuje vodičovi vozidla so zapnutým majákom a húkačkou použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel, ak je cesta "upchatá" autami. To znamená, že hasičské auto alebo sanitka by si vtedy na prejazd mohla vybrať aj prejazd po chodníku.

Primárne si teda vodič sanitky vyberie "tlačenie" sa stredom obchvatu, keďže krajnicu smie využiť len vtedy, ak sa vytvoria kolóny stojacich vozidiel.

Vozidlá dávajúce prednosť v križovatke by sa mali tlačiť čo najviac k najbližšiemu kraju, aby vytvorili voľný koridor. Neznamená to však, že majú robiť nemožné úkony, napríklad vychádzať na obrubník, ktorý je neprekonateľný. Ak to niekto predsa riskne a zničí si pritom pneumatiku alebo disk, je to len jeho problém.

Čo by sa malo stať, keď sú jazdné pruhy pred križovatkou plné áut a po ruke nie je žiadna dostupná krajnica k dispozícii?

Keď sa koridor uprostred nedá vytvoriť, riešením je aj vjazd do križovatky na červenú, samozrejme s maximálnou opatrnosťou. Vtedy by ste nemali byť nikým potrestaný, keďže len spĺňate ustanovenie zákona o práve prednostnej jazdy. Nikto vás však nesmie nútiť vojsť do križovatky na červenú, ak by to malo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Za normálnych okolností, červená znamená STOP

Ak počujete húkať sanitku, policajné auto alebo hasičské vozidlo a blížite sa ku križovatke, spomaľte, aj keď máte zelenú. Niekedy nemusíte správne odhadnúť, odkiaľ príde vozidlo s právom prednostnej jazdy. Jeden vodič to neodhadol a vošiel do križovatky v čase, keď sa do nej z iného smeru rútila sanitka.

Mimochodom, spomínali sme aj jazdu na červenú. Napriek tomu, že za ňu hrozí zadržanie vodičského preukazu, viacerým vodičom je to jedno. Len aby sa čo najskôr dostali cez križovatku, ignorujú žlté a červené svetlo na semaforoch.

Čo všetko je vozidlom s právom prednostnej jazdy

Martin: "Prečo si vodiči nehodových áut dopravného podniku vynucujú právo prednostnej jazdy po Bratislave? Niekoľko krát sa mi stalo, že okolo mňa preletelo auto dopravného podniku so zapnutými svetelnými a zvukovými výstražnými znameniami a nútilo tak ostatných účastníkov cestnej premávky uvolniť prejazd takémuto vozidlu. Taktiež prechádzanie do protismeru cez dve biele čiary, prípadne jazda v odstavnom pruhu podľa mňa nie je na mieste.

Zaujímalo by ma, či takéto správanie sa na cestách je pre vodičov Dopravného podniku povolené a či je toto niekde zakotvené vo vyhláške. Ide o to, že v spätnom zrkadle nedokážu vodiči rozoznať, či ide o vozidlo rýchlej zdravotnej pomoci, alebo policajné. Preto sa radšej všetci uhnú."

Keby zákon o cestnej premávke určil, že vodič si má najprv zistiť, či má iné vozidlo právo používať maják a húkačku a až potom mu dať prednosť, potom by systém vymyslený primárne pre sanitky, hasičské a policajné autá vôbec nefungoval.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ministerstvo vnútra môže v osobitných prípadoch, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, na základe písomnej žiadosti vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, ako sú uvedené v odseku 2; v takom prípade môže byť zvláštne výstražné svetlo modrej farby umiestnené na vozidle len pomocou prenosného zariadenia.

Pre vodiča, ktorého v tomto prípade reprezentuje Martin, nemá byť podstatné, či vodiči dopravného podniku používajú legálne právo prednostnej jazdy. To môže byť dôležité pre políciu. Martin a aj iní vodiči sa musia na ceste postarať o to, aby akémukoľvek vozidlu s právom prednostnej jazdy umožnili bezpečný a plynulý prejazd. To znamená, akémukoľvek vozidlu, ktorému svieti zvláštne výstražné svetlo a znie typické zvukové znamenie. Či je to sanitka alebo vozidlo dopravného podniku.

Takéto vozidlo potom smie jazdiť aj odstavnom pruhu a nútiť ostatné vozidlá, aby sa mu uhli.

Okrem vozidiel, ktoré menuje zákon o cestnej premávke, smie využiť právo prednostnej jazdy aj iné auto, ak mu ministerstvo udelí písomný súhlas. Takéto právo však smie dostať len pre prípad ochrany života, zdravia alebo majetku. Tieto kritériá spĺňajú aj "nehodovky" dopravného podniku v hlavnom meste.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 703
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 521
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 891
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 716
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 918
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 219
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 075
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 621
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 524
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson