Peter: "Bol som svedkom situácie, keď do svetelnej križovatky plnej áut (pri Hypernove v Ružomberku) vchádzalo požiarnicke auto, húkalo, blikalo, ale stálo na mieste, lebo autá čakajúce na zelenú nemali kam uhnúť.
Neviem o tom, či existuje nejaké pravidlo, ktoré prikazuje, akým spôsobom majú vodiči uvoľniť cestu. Jeden uhne vpravo, iný vľavo, snaha síce je, ale výsledok žiadny.
Ak napríklad idem v pravom pruhu, samozrejme uhnem čo najviac vpravo, ale čo autá v ľavom pruhu? Majú prejsť v pravo, alebo vytvoriť koridor v strede? Čo, ak je pri ceste vysoký obrubník? Kto uhradí škodu, ak pri snahe uhnúť sanitke alebo hasičom si vodič zničí disk alebo gumu?"
Martin: "Je normálne, keď sa vozidlá rýchlej zdravotnej pomoci tlačia stredom obchvatu medzi autami miesto toho, aby použili odstavný pruh (podľa môjho názoru k tomuto určený)?"
Právo prednosti v jazde dáva vozidlu možnosť dostať sa všade skôr na úkor pravidiel cestnej premávky, nie však na úkor jej bezpečnosti. Všetky ostatné vozidlá musia vozidlu s právom prednostnej jazdy umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby neprekážalo. Tak je to napísané v zákone.
§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.
(9) Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť tak, aby neohrozil iných účastníkov cestnej premávky.
Zákon o cestnej premávke tiež umožňuje vodičovi vozidla so zapnutým majákom a húkačkou použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel, ak je cesta "upchatá" autami. To znamená, že hasičské auto alebo sanitka by si vtedy na prejazd mohla vybrať aj prejazd po chodníku.
Primárne si teda vodič sanitky vyberie "tlačenie" sa stredom obchvatu, keďže krajnicu smie využiť len vtedy, ak sa vytvoria kolóny stojacich vozidiel.
Vozidlá dávajúce prednosť v križovatke by sa mali tlačiť čo najviac k najbližšiemu kraju, aby vytvorili voľný koridor. Neznamená to však, že majú robiť nemožné úkony, napríklad vychádzať na obrubník, ktorý je neprekonateľný. Ak to niekto predsa riskne a zničí si pritom pneumatiku alebo disk, je to len jeho problém.
Čo by sa malo stať, keď sú jazdné pruhy pred križovatkou plné áut a po ruke nie je žiadna dostupná krajnica k dispozícii?
Keď sa koridor uprostred nedá vytvoriť, riešením je aj vjazd do križovatky na červenú, samozrejme s maximálnou opatrnosťou. Vtedy by ste nemali byť nikým potrestaný, keďže len spĺňate ustanovenie zákona o práve prednostnej jazdy. Nikto vás však nesmie nútiť vojsť do križovatky na červenú, ak by to malo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.
Za normálnych okolností, červená znamená STOP
Ak počujete húkať sanitku, policajné auto alebo hasičské vozidlo a blížite sa ku križovatke, spomaľte, aj keď máte zelenú. Niekedy nemusíte správne odhadnúť, odkiaľ príde vozidlo s právom prednostnej jazdy. Jeden vodič to neodhadol a vošiel do križovatky v čase, keď sa do nej z iného smeru rútila sanitka.
Mimochodom, spomínali sme aj jazdu na červenú. Napriek tomu, že za ňu hrozí zadržanie vodičského preukazu, viacerým vodičom je to jedno. Len aby sa čo najskôr dostali cez križovatku, ignorujú žlté a červené svetlo na semaforoch.
Čo všetko je vozidlom s právom prednostnej jazdy
Martin: "Prečo si vodiči nehodových áut dopravného podniku vynucujú právo prednostnej jazdy po Bratislave? Niekoľko krát sa mi stalo, že okolo mňa preletelo auto dopravného podniku so zapnutými svetelnými a zvukovými výstražnými znameniami a nútilo tak ostatných účastníkov cestnej premávky uvolniť prejazd takémuto vozidlu. Taktiež prechádzanie do protismeru cez dve biele čiary, prípadne jazda v odstavnom pruhu podľa mňa nie je na mieste.
Zaujímalo by ma, či takéto správanie sa na cestách je pre vodičov Dopravného podniku povolené a či je toto niekde zakotvené vo vyhláške. Ide o to, že v spätnom zrkadle nedokážu vodiči rozoznať, či ide o vozidlo rýchlej zdravotnej pomoci, alebo policajné. Preto sa radšej všetci uhnú."
Keby zákon o cestnej premávke určil, že vodič si má najprv zistiť, či má iné vozidlo právo používať maják a húkačku a až potom mu dať prednosť, potom by systém vymyslený primárne pre sanitky, hasičské a policajné autá vôbec nefungoval.
§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Ministerstvo vnútra môže v osobitných prípadoch, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, na základe písomnej žiadosti vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, ako sú uvedené v odseku 2; v takom prípade môže byť zvláštne výstražné svetlo modrej farby umiestnené na vozidle len pomocou prenosného zariadenia.
Pre vodiča, ktorého v tomto prípade reprezentuje Martin, nemá byť podstatné, či vodiči dopravného podniku používajú legálne právo prednostnej jazdy. To môže byť dôležité pre políciu. Martin a aj iní vodiči sa musia na ceste postarať o to, aby akémukoľvek vozidlu s právom prednostnej jazdy umožnili bezpečný a plynulý prejazd. To znamená, akémukoľvek vozidlu, ktorému svieti zvláštne výstražné svetlo a znie typické zvukové znamenie. Či je to sanitka alebo vozidlo dopravného podniku.
Takéto vozidlo potom smie jazdiť aj odstavnom pruhu a nútiť ostatné vozidlá, aby sa mu uhli.
Okrem vozidiel, ktoré menuje zákon o cestnej premávke, smie využiť právo prednostnej jazdy aj iné auto, ak mu ministerstvo udelí písomný súhlas. Takéto právo však smie dostať len pre prípad ochrany života, zdravia alebo majetku. Tieto kritériá spĺňajú aj "nehodovky" dopravného podniku v hlavnom meste.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.