Marek: "Čo všetko sa môže na strešnom nosiči osobného auta prevážať? Keďže na streche som niesol 5 dosiek a zastavila ma hliadka, ktorej to dosť prekážalo a moje argumenty, že nosnosť nosiča som neprekročil a rýchlosť som prispôsobil situácii, takže som nikoho ani nemohol ohroziť.
Nakoniec som vyviazol bez pokuty, ale s jasným povedaním, že to v poriadku nie je. A keďže takto neštandardne prevážam dosť často rôzne väčšie veci, tak ma zaujíma, čo všetko musím dodržať."
Na streche auta v podstate možno prevážať čokoľvek. Musia však byť pritom splnené niektoré podmienky.
Nesmie byť prekročená najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla.
Náklad musí byť na vozidle riadne umiestnený, rozložený a upevnený, aby
neohrozoval bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
neznečisťoval ani nepoškodzoval cestu ani jej okolie,
nespôsoboval nadmerný hluk,
neznečisťoval ovzdušie a nezakrýval svetlomety a svietidlá vozidla, odrazové sklá, tabuľku s evidenčným číslom a vyznačenie najvyššej povolenej rýchlosti.
§ 3, vyhláška č 9/2009 Z.z.:
Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej
súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí
byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod
uhlom 45o nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.
Náklad musí byť zabezpečený tak, aby pri zmene rýchlosti jazdy alebo zmene smeru jazdy vozidla sa nezošmykol, neprevrátil, nespadol alebo sa inak voľne nepohyboval.
Predmety, ktoré možno ľahko prehliadnuť, nesmú prečnievať po strane vozidla. Sypký materiál musí byť vždy zakrytý tak, aby sa zabránilo jeho vysypávaniu na cestu počas jazdy.
Z fotky vyplýva, že dosky umiestnené na nosiči na streche auta neprečnievajú a vyzerajú byť upevnené tak, aby sa zo strechy nezošmykli počas jazdy. Ich umiestnenie taktiež spĺňa ostatné požiadavky zákona o cestnej premávke.
Nie je nám teda jasné, čo by prepravou dosiek na streche auta mohol Marek porušiť. Možno sa policajtom zdalo, že prečnieval trochu do strany za hranicu pôdorysu vozidla. Potom by bol Marek povinný náklad označiť tak, ako si to vyžaduje vyhláška k zákonu o cestnej premávke.
Ďalší z vás občas potrebuje čosi previesť prívesom. Preto si nechal namontovať ťažné zariadenie.
Michal: "Obraciam sa na vás s prosbou o presnú informáciu o používaní ťažného zariadenia na osobnom motorovom vozidle, i keď nevlečiem prívesný vozík. Ide o to, že v jednom meste mi policajti dosť rázne hrozili pokutou a v druhom mi povedali, že moje ťažné zariadenie môžem mať namontované i keď nemám práve príves. Rozdiel medzi mestami je 12 km.
Z toho je vidieť, že nie je jasný výklad, alebo že si to každý vykladá ako chce.
Keď som si dával na auto montovať ťažné zariadenie, nechcel som aby som s ním musel akokoľvek manipulovať - mám už 64 rokov a zohýbať sa k nemu už nezvládam. Tak mi v servise povedali: "Nedáme vám tam bajonetové, lebo to by ste museli dávať stále dolu, ale dáme vám tam na skrutky, ktoré sa priťahujú špeciálnym nástrojom - momentovým kľúčom." Potom mi povedali, že na to platí európska smernica 94/20ES.
Ak to jednoducho naozaj musím dávať dolu a hore, tak bohužiaľ, budem sa snažiť niekoho si k tomu zavolať, lebo chodiť do servisu, na to nemám peniažky."
Ak by však Michal nemal zapísané ťažné zariadenie v osvedčení o evidencii, pokuta by mu skutočne hrozila. Až do výšky 60 eur. Predpokladajme však, že ťažné zariadenie je zapísané v osvedčení. Potom by mu pokuta hrozila len vtedy, ak by jeho ťažné zariadenie zakrývalo údaje na evidenčnom čísle alebo by bolo odnímateľné a neťahal by príves.
Lenže z fotky vidno, že ťažné zariadenie má k autu pripevnené napevno a nezakrýva ani evidenčné číslo.
Pre prípad, že by Michal nemal zapísané ťažné zariadenie v osvedčení o evidencii, najlepšie by spravil, ak by navštívil dopravný inšpektorát a so sebou priniesol nasledovné (zdroj: stránky ministerstva vnútra):
vyplnenú žiadosť o zmenu,
osvedčenie o evidencii alebo technický preukaz a osvedčenie o evidencii vozidla,
platný doklad totožnosti,
splnomocnenie, ak je držiteľ alebo vlastník vozidla zastupovaný, s úradne overeným podpisom splnomocniteľa,
potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
doklad o schválení ťažného zariadenia (ak nie je uvedené v osvedčení o evidencii vozidla),
pokiaľ je doklad o schválení ťažného zariadenia vystavený v inom členskom štáte Európskej únie, aj jeho úradný preklad (pri doklade vystavenom v Českej republike sa preklad nevyžaduje),
kolok v hodnote 4,50 €.
§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(17) Evidenčné číslo musí byť vždy dobre čitateľné. Ak je vozidlo vybavené spájacím zariadením, ktoré bez zapojenia prípojného vozidla do jazdnej súpravy znemožňuje riadnu čitateľnosť evidenčného čísla, musí byť toto spájacie zariadenie demontované. Ak je vozidlo vybavené schváleným nosičom bicykla, ktorý znemožňuje riadnu čitateľnosť evidenčného čísla, musí byť tabuľka s evidenčným číslom premiestnená na predpísané miesto na nosiči bicykla vrátane predpísaného osvetlenia.
§ 3, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(13) Vozidlo vybavené spájacím zariadením s odnímateľnou spojovacou guľou (ISO 50) triedy A50-X bez použitia náradia musí mať túto guľu odňatú, ak nie je využitá na spojenie s prípojným vozidlom alebo s iným zariadením, napríklad s nosičom bicyklov.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.