SME

Policajti občas robia nebezpečné aktivity

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Napríklad keď policajné auto nebezpečne predchádzalo.

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Viacerí z vás nám napísali svoje skúsenosti. Napríklad aj o tom, ako policajné vozidlo nebezpečne predchádzalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tomáš: "Potreboval som zájsť do Prievidze, tak som sadol do auta a išiel som. Na jednej dlhej rovnej ceste, pravdaže posiatou jamami, išla oproti mne kolóna minimálne šiestich áut, keď sa zrazu spoza tej kolóny oproti mne vyrútilo policajné auto, bez toho, aby vôbec dalo znamenie o zmene smeru jazdu, že idú obiehať tú kolónu. Bez toho, aby mali zapnuté majáky, že sa niekam ponáhľajú.

Najprv som si myslel, že sa zaradia naspäť za kolónu áut, keď ma videli oproti, ale to bol omyl. Arogantne sa rútili vysokou rýchlosťou oproti mne. Automaticky som začal brzdiť, až som úplne zastal, aby som sa s nimi čelne nezrazil. Minuli sme sa nakoniec len o pár metrov a policajné auto uháňalo ďalej.

Neskutočne ma zarazilo to, že sa ani nesnažili spomaliť a zas sa zaradiť do kolóny áut, aby tým predišli našej potenciálnej zrážke, ale napriek tomu pridali, aj keď videli, že oproti nim idem ja. Chcem sa spýtať ako je možné sťažovať sa na takýchto blbcov v uniforme?"

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči policajných áut majú isté výhody na cestách. Napríklad, nemusia rešpektovať značky, z ktorých vyplýva zákaz. Smú teda beztrestne predchádzať aj tam, kde je to zakázané. Taktiež nie sú povinní dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti. A to všetko bez toho, aby zapli na aute majáky.

Aj keď policajti veľa vecí smú, na jedno si musia dávať pozor: nesmú ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Ak je pravda to, o čom nám napísal Tomáš, vodič policajného auta určite porušil dopravné predpisy. Ak by Tomáš svoje auto nezastavil, mohlo to skončiť čelnou zrážkou. To znamená, že policajt za volantom ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Policajtovi však v takomto prípade nehrozí klasická pokuta. Totiž, všetko, čo má znaky priestupku, rieši policajtov nadriadený. Tomu je možné sa sťažovať v prípade, ak máte informácie o priestupku policajta. Jeho nadriadený nakoniec rozhodne, či si policajt trest zaslúži alebo nie. Ak sa rozhodne pre sankciu, môže ju udeliť v jednej z týchto podôb:

SkryťVypnúť reklamu
  • výčitka,

  • písomné pokarhanie,

  • zníženie služobného platu až o 15 % na dobu najviac troch mesiacov, alebo

  • zníženie hodnosti o jeden stupeň na dobu jedného roka.

Minimálne výčitku by si zaslúžili aj policajti, o ktorých nám napísal Maxo:

Maxo: "Policajti merajú pravidelne rýchlosť na diaľnici v meste, čo je v poriadku. Autá však odstavujú v odbočovacom pruhu, ktorý slúži ako východ z diaľnice. Ja som šiel za 2 kamiónmi rýchlosťou cca 80 km/h a chcel som opustiť diaľnicu.

Keď som chcel prejsť na odbočovací pruh spoza kamióna, len tak tak som strhol auto naspäť, pretože tam bolo odstavené auto PZ a riešili závažné priestupky typu prekročená rýchlosť. Bola to situácia a miesto, kedy som naozaj nemohol vidieť z diaľky, že v tom pruhu je niekto odstavený. Navyše som šiel za kamiónmi. Ak by som to nestrhol, tak určite zabijem dvoch policajtov, rozbijem 3 autá a ťažko zraním vodiča odstaveného auta. Prosím, smie sa toto?"

SkryťVypnúť reklamu

Policajti majú právo na základe § 69 zákona o cestnej premávke udeliť výnimku zo zákona okamžite potrebnú v cestnej premávke. Nesmú však ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Zastavenie vozidla, ktoré porušilo dopravné predpisy, môže byť predpokladom na výnimku. Nie však na úkor základného dopravného pravidla. Aj keď majú policajti k dispozícii výnimky, bezpečnosť ohrozovať nesmú.

Zastavenie v odbočovacom pruhu diaľnice je v podstate to isté, ako situácia, v rámci ktorej by sa policajti rozhodli zastavovať porušovateľov dopravných predpisov v odbočovacom pruhu križovatky. A to by asi nespravili.

Na záver si prečítajte skúsenosť Michala, ktorá sa mu stala na juhu stredného Slovenska v roku 2008.

Michal: "Bolo škaredé počasie, slabo pršalo, miestami mrholilo a naviac teplota na palubnom počítači stále ukazovala hodnoty v rozmedzí +1 až -1 stupňov. Išiel som teda celú cestu opatrne, nikam som sa neponáhľal. A zvlášť v úsekoch, o ktorých som vedel, že na nich zvyknú policajti merať rýchlosť. Nachádzal som sa niekde medzi Rimavskou Sobotou a Tornaľou, kde v istom kopcovitom úseku je maximálna povolená rýchlosť postupne znižovaná na 70km/h, potom na 40km/h.

Uvedenému limitu som sa ani nedivil, cesta kľukatá a naviac v miernych kopcoch. Ťahal som sa za nejakou dodávkou, za mnou boli dve autá, ktorých vodiči boli na prvý pohľad solventnejší ako ja (posudzujúc podľa značiek ich vozidiel). Jedno bolo Volvo, druhé myslím BMW."

Dodávku nechali prejsť, osobné autá nie

"Ako som pomaly schádzal dolu kopcom, uvidel som policajta, ktorý dodávku nechal ísť, avšak mňa a dve spomínané autá za mnou dosť ráznym pokynom odstavil na voľnú plochu. Policajt si vypýtal doklady a oznámil mi, že som prekročil maximálnu povolenú rýchlosť. Ja som mu vzápätí tvrdil, že to nemôže byť pravda.

Pozrel na mňa veľmi prísnym pohľadom a pokračoval s pokusom u vodičov áut za mnou. Medzitým som vystúpil z auta a zavolal manželke, že ma údajne namerali a podobne. Medzitým, ako som s ňou komunikoval, som aj nesúhlasne kýval hlavou, že som sa nedopustil priestupku. Ukončil som hovor, načo mi policajt ihneď prízvukoval, že darmo krútim hlavou, a nech mu tu nekrútim hlavou a podobne. Ja som znovu zopakoval, že si nie som vedomý porušenia zákona. Nástojil opakovanou otázkou, či ozaj si nie som vedomý. Ešte som mu aj prízvukoval, že viem o dopravných obmedzeniach ako aj o zlom počasí. Nič nepomohlo. Tak som tam stál."

Dve z troch osobných áut dostali pokutu

"Medzitým policajt zinkasoval obidve autá, ktoré vzápätí spolu odišli a ja som tam naďalej stál.

Po chvíli policajt vyšiel zo služobného auta, prišiel ku mne a povedal, že mám šťastie, pretože mobilný radar mi zle odfotil ŠPZ, nakoľko sme sa s radarom míňali v zákrute a tak nie je zreteľná moja ŠPZ. Zjavne naštvaný mi arogantným spôsobom vrátil doklady a mohol som pokračovať v ceste.

Nemôžem sa ubrániť nasledovným otázkam: Prečo mi policajt tvrdil, že som prekročil rýchlosť, keď to nemohol dôveryhodne preukázať? Čo asi tak tvrdil vodičom za mnou (ktorí logicky takisto nemohli prekročiť rýchlosť, keďže sme sa spoločne, konštantnou rýchlosťou, vliekli dolu kopcom), ktorí zaplatili a odišli?

Keby som si nebol vedomý toho, že som neporušil zákon a netrval na svojej nevine, určite by som zaplatil, ako tí za mnou. Tým to zrejme bolo jedno a pravdepodobne sa niekam ponáhľali a ten policajt ich len zdržiaval."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je skutočne zvláštne, že 3 vozidlá idú rovnako rýchlo za najpomalším, ktoré dodržiava najvyššiu povolenú rýchlosť a policajti obvinia vodičov tých 3 vozidiel z prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Dvaja z týchto vodičov sa nebránili a dostali pokutu. Michal sa bránil a policajt mu pokutu nedal.

Ak priestupok nebol spoľahlivo zistený u Michala, ako je možné, že policajti pokutovali vodičov ďalších dvoch áut, keď zjavne ani v týchto prípadoch nemohlo ísť o spoľahlivo zistený priestupok?

Také skúsenosti, ako mal Michal, len podporujú teóriu toho, že policajtom nejde primárne o bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale o zinkasovanie istej sumy na pokutách. Ako inak si vysvetliť situácie, ktoré zažili Maxo a Michal?

Vskutku, trestanie je efektívnou "zbraňou" proti porušovateľom cestnej premávky. Prílišný dôraz na pokutovanie na úkor prevencie však môže pôsobiť kontraproduktívne. Napríklad tým, že sa zvyšuje odpor motoristov

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • k tým, ktorí majú za úlohu strážiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, a aj

  • k samotnému dodržiavaniu predpisov a teda k norme slúžiacej pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách.

Snaha väčšiny o zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách sa tak míňa účinkom, lebo druhoradé javy sa stávajú prvoradými. Prvoradé prídu na rad len u jednotlivcov, ktorých sa týkajú a u štatistikov, ktorí to zratúvajú. Tak vzniká začarovaný kruh, ktorý bude veľmi ťažké pretnúť. Kým sa tak nestane, na cestách nebude nikdy bezpečnejšie.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 903
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 286
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 236
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 035
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu