SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Policajti občas robia nebezpečné aktivity

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Napríklad keď policajné auto nebezpečne predchádzalo.

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Viacerí z vás nám napísali svoje skúsenosti. Napríklad aj o tom, ako policajné vozidlo nebezpečne predchádzalo.

Tomáš: "Potreboval som zájsť do Prievidze, tak som sadol do auta a išiel som. Na jednej dlhej rovnej ceste, pravdaže posiatou jamami, išla oproti mne kolóna minimálne šiestich áut, keď sa zrazu spoza tej kolóny oproti mne vyrútilo policajné auto, bez toho, aby vôbec dalo znamenie o zmene smeru jazdu, že idú obiehať tú kolónu. Bez toho, aby mali zapnuté majáky, že sa niekam ponáhľajú.

Najprv som si myslel, že sa zaradia naspäť za kolónu áut, keď ma videli oproti, ale to bol omyl. Arogantne sa rútili vysokou rýchlosťou oproti mne. Automaticky som začal brzdiť, až som úplne zastal, aby som sa s nimi čelne nezrazil. Minuli sme sa nakoniec len o pár metrov a policajné auto uháňalo ďalej.

Neskutočne ma zarazilo to, že sa ani nesnažili spomaliť a zas sa zaradiť do kolóny áut, aby tým predišli našej potenciálnej zrážke, ale napriek tomu pridali, aj keď videli, že oproti nim idem ja. Chcem sa spýtať ako je možné sťažovať sa na takýchto blbcov v uniforme?"

Vodiči policajných áut majú isté výhody na cestách. Napríklad, nemusia rešpektovať značky, z ktorých vyplýva zákaz. Smú teda beztrestne predchádzať aj tam, kde je to zakázané. Taktiež nie sú povinní dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti. A to všetko bez toho, aby zapli na aute majáky.

Aj keď policajti veľa vecí smú, na jedno si musia dávať pozor: nesmú ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Ak je pravda to, o čom nám napísal Tomáš, vodič policajného auta určite porušil dopravné predpisy. Ak by Tomáš svoje auto nezastavil, mohlo to skončiť čelnou zrážkou. To znamená, že policajt za volantom ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Policajtovi však v takomto prípade nehrozí klasická pokuta. Totiž, všetko, čo má znaky priestupku, rieši policajtov nadriadený. Tomu je možné sa sťažovať v prípade, ak máte informácie o priestupku policajta. Jeho nadriadený nakoniec rozhodne, či si policajt trest zaslúži alebo nie. Ak sa rozhodne pre sankciu, môže ju udeliť v jednej z týchto podôb:

  • výčitka,
  • písomné pokarhanie,
  • zníženie služobného platu až o 15 % na dobu najviac troch mesiacov, alebo
  • zníženie hodnosti o jeden stupeň na dobu jedného roka.

Minimálne výčitku by si zaslúžili aj policajti, o ktorých nám napísal Maxo:

Maxo: "Policajti merajú pravidelne rýchlosť na diaľnici v meste, čo je v poriadku. Autá však odstavujú v odbočovacom pruhu, ktorý slúži ako východ z diaľnice. Ja som šiel za 2 kamiónmi rýchlosťou cca 80 km/h a chcel som opustiť diaľnicu.

Keď som chcel prejsť na odbočovací pruh spoza kamióna, len tak tak som strhol auto naspäť, pretože tam bolo odstavené auto PZ a riešili závažné priestupky typu prekročená rýchlosť. Bola to situácia a miesto, kedy som naozaj nemohol vidieť z diaľky, že v tom pruhu je niekto odstavený. Navyše som šiel za kamiónmi. Ak by som to nestrhol, tak určite zabijem dvoch policajtov, rozbijem 3 autá a ťažko zraním vodiča odstaveného auta. Prosím, smie sa toto?"

Policajti majú právo na základe § 69 zákona o cestnej premávke udeliť výnimku zo zákona okamžite potrebnú v cestnej premávke. Nesmú však ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Zastavenie vozidla, ktoré porušilo dopravné predpisy, môže byť predpokladom na výnimku. Nie však na úkor základného dopravného pravidla. Aj keď majú policajti k dispozícii výnimky, bezpečnosť ohrozovať nesmú.

Zastavenie v odbočovacom pruhu diaľnice je v podstate to isté, ako situácia, v rámci ktorej by sa policajti rozhodli zastavovať porušovateľov dopravných predpisov v odbočovacom pruhu križovatky. A to by asi nespravili.

Na záver si prečítajte skúsenosť Michala, ktorá sa mu stala na juhu stredného Slovenska v roku 2008.

Michal: "Bolo škaredé počasie, slabo pršalo, miestami mrholilo a naviac teplota na palubnom počítači stále ukazovala hodnoty v rozmedzí +1 až -1 stupňov. Išiel som teda celú cestu opatrne, nikam som sa neponáhľal. A zvlášť v úsekoch, o ktorých som vedel, že na nich zvyknú policajti merať rýchlosť. Nachádzal som sa niekde medzi Rimavskou Sobotou a Tornaľou, kde v istom kopcovitom úseku je maximálna povolená rýchlosť postupne znižovaná na 70km/h, potom na 40km/h.

Uvedenému limitu som sa ani nedivil, cesta kľukatá a naviac v miernych kopcoch. Ťahal som sa za nejakou dodávkou, za mnou boli dve autá, ktorých vodiči boli na prvý pohľad solventnejší ako ja (posudzujúc podľa značiek ich vozidiel). Jedno bolo Volvo, druhé myslím BMW."

Dodávku nechali prejsť, osobné autá nie

"Ako som pomaly schádzal dolu kopcom, uvidel som policajta, ktorý dodávku nechal ísť, avšak mňa a dve spomínané autá za mnou dosť ráznym pokynom odstavil na voľnú plochu. Policajt si vypýtal doklady a oznámil mi, že som prekročil maximálnu povolenú rýchlosť. Ja som mu vzápätí tvrdil, že to nemôže byť pravda.

Pozrel na mňa veľmi prísnym pohľadom a pokračoval s pokusom u vodičov áut za mnou. Medzitým som vystúpil z auta a zavolal manželke, že ma údajne namerali a podobne. Medzitým, ako som s ňou komunikoval, som aj nesúhlasne kýval hlavou, že som sa nedopustil priestupku. Ukončil som hovor, načo mi policajt ihneď prízvukoval, že darmo krútim hlavou, a nech mu tu nekrútim hlavou a podobne. Ja som znovu zopakoval, že si nie som vedomý porušenia zákona. Nástojil opakovanou otázkou, či ozaj si nie som vedomý. Ešte som mu aj prízvukoval, že viem o dopravných obmedzeniach ako aj o zlom počasí. Nič nepomohlo. Tak som tam stál."

Dve z troch osobných áut dostali pokutu

"Medzitým policajt zinkasoval obidve autá, ktoré vzápätí spolu odišli a ja som tam naďalej stál.

Po chvíli policajt vyšiel zo služobného auta, prišiel ku mne a povedal, že mám šťastie, pretože mobilný radar mi zle odfotil ŠPZ, nakoľko sme sa s radarom míňali v zákrute a tak nie je zreteľná moja ŠPZ. Zjavne naštvaný mi arogantným spôsobom vrátil doklady a mohol som pokračovať v ceste.

Nemôžem sa ubrániť nasledovným otázkam: Prečo mi policajt tvrdil, že som prekročil rýchlosť, keď to nemohol dôveryhodne preukázať? Čo asi tak tvrdil vodičom za mnou (ktorí logicky takisto nemohli prekročiť rýchlosť, keďže sme sa spoločne, konštantnou rýchlosťou, vliekli dolu kopcom), ktorí zaplatili a odišli?

Keby som si nebol vedomý toho, že som neporušil zákon a netrval na svojej nevine, určite by som zaplatil, ako tí za mnou. Tým to zrejme bolo jedno a pravdepodobne sa niekam ponáhľali a ten policajt ich len zdržiaval."

Je skutočne zvláštne, že 3 vozidlá idú rovnako rýchlo za najpomalším, ktoré dodržiava najvyššiu povolenú rýchlosť a policajti obvinia vodičov tých 3 vozidiel z prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Dvaja z týchto vodičov sa nebránili a dostali pokutu. Michal sa bránil a policajt mu pokutu nedal.

Ak priestupok nebol spoľahlivo zistený u Michala, ako je možné, že policajti pokutovali vodičov ďalších dvoch áut, keď zjavne ani v týchto prípadoch nemohlo ísť o spoľahlivo zistený priestupok?

Také skúsenosti, ako mal Michal, len podporujú teóriu toho, že policajtom nejde primárne o bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale o zinkasovanie istej sumy na pokutách. Ako inak si vysvetliť situácie, ktoré zažili Maxo a Michal?

Vskutku, trestanie je efektívnou "zbraňou" proti porušovateľom cestnej premávky. Prílišný dôraz na pokutovanie na úkor prevencie však môže pôsobiť kontraproduktívne. Napríklad tým, že sa zvyšuje odpor motoristov

  • k tým, ktorí majú za úlohu strážiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, a aj
  • k samotnému dodržiavaniu predpisov a teda k norme slúžiacej pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách.

Snaha väčšiny o zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách sa tak míňa účinkom, lebo druhoradé javy sa stávajú prvoradými. Prvoradé prídu na rad len u jednotlivcov, ktorých sa týkajú a u štatistikov, ktorí to zratúvajú. Tak vzniká začarovaný kruh, ktorý bude veľmi ťažké pretnúť. Kým sa tak nestane, na cestách nebude nikdy bezpečnejšie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Home (ale aj) Office
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 648
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 084
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 342
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 617
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 556
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 242
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 990
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 758
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 365
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.

Koronavírus: V Trenčíne zomrel ďalší pacient (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 40 obetí.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.