SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Policajti občas robia nebezpečné aktivity

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Napríklad keď policajné auto nebezpečne predchádzalo.

Niektoré policajné aktivity na cestách nesvedčia o tom, že im záleží na bezpečnosti a plynulosti premávky. Viacerí z vás nám napísali svoje skúsenosti. Napríklad aj o tom, ako policajné vozidlo nebezpečne predchádzalo.

Tomáš: "Potreboval som zájsť do Prievidze, tak som sadol do auta a išiel som. Na jednej dlhej rovnej ceste, pravdaže posiatou jamami, išla oproti mne kolóna minimálne šiestich áut, keď sa zrazu spoza tej kolóny oproti mne vyrútilo policajné auto, bez toho, aby vôbec dalo znamenie o zmene smeru jazdu, že idú obiehať tú kolónu. Bez toho, aby mali zapnuté majáky, že sa niekam ponáhľajú.

Najprv som si myslel, že sa zaradia naspäť za kolónu áut, keď ma videli oproti, ale to bol omyl. Arogantne sa rútili vysokou rýchlosťou oproti mne. Automaticky som začal brzdiť, až som úplne zastal, aby som sa s nimi čelne nezrazil. Minuli sme sa nakoniec len o pár metrov a policajné auto uháňalo ďalej.

Neskutočne ma zarazilo to, že sa ani nesnažili spomaliť a zas sa zaradiť do kolóny áut, aby tým predišli našej potenciálnej zrážke, ale napriek tomu pridali, aj keď videli, že oproti nim idem ja. Chcem sa spýtať ako je možné sťažovať sa na takýchto blbcov v uniforme?"

Vodiči policajných áut majú isté výhody na cestách. Napríklad, nemusia rešpektovať značky, z ktorých vyplýva zákaz. Smú teda beztrestne predchádzať aj tam, kde je to zakázané. Taktiež nie sú povinní dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti. A to všetko bez toho, aby zapli na aute majáky.

Aj keď policajti veľa vecí smú, na jedno si musia dávať pozor: nesmú ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Ak je pravda to, o čom nám napísal Tomáš, vodič policajného auta určite porušil dopravné predpisy. Ak by Tomáš svoje auto nezastavil, mohlo to skončiť čelnou zrážkou. To znamená, že policajt za volantom ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Policajtovi však v takomto prípade nehrozí klasická pokuta. Totiž, všetko, čo má znaky priestupku, rieši policajtov nadriadený. Tomu je možné sa sťažovať v prípade, ak máte informácie o priestupku policajta. Jeho nadriadený nakoniec rozhodne, či si policajt trest zaslúži alebo nie. Ak sa rozhodne pre sankciu, môže ju udeliť v jednej z týchto podôb:

  • výčitka,
  • písomné pokarhanie,
  • zníženie služobného platu až o 15 % na dobu najviac troch mesiacov, alebo
  • zníženie hodnosti o jeden stupeň na dobu jedného roka.

Minimálne výčitku by si zaslúžili aj policajti, o ktorých nám napísal Maxo:

Maxo: "Policajti merajú pravidelne rýchlosť na diaľnici v meste, čo je v poriadku. Autá však odstavujú v odbočovacom pruhu, ktorý slúži ako východ z diaľnice. Ja som šiel za 2 kamiónmi rýchlosťou cca 80 km/h a chcel som opustiť diaľnicu.

Keď som chcel prejsť na odbočovací pruh spoza kamióna, len tak tak som strhol auto naspäť, pretože tam bolo odstavené auto PZ a riešili závažné priestupky typu prekročená rýchlosť. Bola to situácia a miesto, kedy som naozaj nemohol vidieť z diaľky, že v tom pruhu je niekto odstavený. Navyše som šiel za kamiónmi. Ak by som to nestrhol, tak určite zabijem dvoch policajtov, rozbijem 3 autá a ťažko zraním vodiča odstaveného auta. Prosím, smie sa toto?"

Policajti majú právo na základe § 69 zákona o cestnej premávke udeliť výnimku zo zákona okamžite potrebnú v cestnej premávke. Nesmú však ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Zastavenie vozidla, ktoré porušilo dopravné predpisy, môže byť predpokladom na výnimku. Nie však na úkor základného dopravného pravidla. Aj keď majú policajti k dispozícii výnimky, bezpečnosť ohrozovať nesmú.

Zastavenie v odbočovacom pruhu diaľnice je v podstate to isté, ako situácia, v rámci ktorej by sa policajti rozhodli zastavovať porušovateľov dopravných predpisov v odbočovacom pruhu križovatky. A to by asi nespravili.

Na záver si prečítajte skúsenosť Michala, ktorá sa mu stala na juhu stredného Slovenska v roku 2008.

Michal: "Bolo škaredé počasie, slabo pršalo, miestami mrholilo a naviac teplota na palubnom počítači stále ukazovala hodnoty v rozmedzí +1 až -1 stupňov. Išiel som teda celú cestu opatrne, nikam som sa neponáhľal. A zvlášť v úsekoch, o ktorých som vedel, že na nich zvyknú policajti merať rýchlosť. Nachádzal som sa niekde medzi Rimavskou Sobotou a Tornaľou, kde v istom kopcovitom úseku je maximálna povolená rýchlosť postupne znižovaná na 70km/h, potom na 40km/h.

Uvedenému limitu som sa ani nedivil, cesta kľukatá a naviac v miernych kopcoch. Ťahal som sa za nejakou dodávkou, za mnou boli dve autá, ktorých vodiči boli na prvý pohľad solventnejší ako ja (posudzujúc podľa značiek ich vozidiel). Jedno bolo Volvo, druhé myslím BMW."

Dodávku nechali prejsť, osobné autá nie

"Ako som pomaly schádzal dolu kopcom, uvidel som policajta, ktorý dodávku nechal ísť, avšak mňa a dve spomínané autá za mnou dosť ráznym pokynom odstavil na voľnú plochu. Policajt si vypýtal doklady a oznámil mi, že som prekročil maximálnu povolenú rýchlosť. Ja som mu vzápätí tvrdil, že to nemôže byť pravda.

Pozrel na mňa veľmi prísnym pohľadom a pokračoval s pokusom u vodičov áut za mnou. Medzitým som vystúpil z auta a zavolal manželke, že ma údajne namerali a podobne. Medzitým, ako som s ňou komunikoval, som aj nesúhlasne kýval hlavou, že som sa nedopustil priestupku. Ukončil som hovor, načo mi policajt ihneď prízvukoval, že darmo krútim hlavou, a nech mu tu nekrútim hlavou a podobne. Ja som znovu zopakoval, že si nie som vedomý porušenia zákona. Nástojil opakovanou otázkou, či ozaj si nie som vedomý. Ešte som mu aj prízvukoval, že viem o dopravných obmedzeniach ako aj o zlom počasí. Nič nepomohlo. Tak som tam stál."

Dve z troch osobných áut dostali pokutu

"Medzitým policajt zinkasoval obidve autá, ktoré vzápätí spolu odišli a ja som tam naďalej stál.

Po chvíli policajt vyšiel zo služobného auta, prišiel ku mne a povedal, že mám šťastie, pretože mobilný radar mi zle odfotil ŠPZ, nakoľko sme sa s radarom míňali v zákrute a tak nie je zreteľná moja ŠPZ. Zjavne naštvaný mi arogantným spôsobom vrátil doklady a mohol som pokračovať v ceste.

Nemôžem sa ubrániť nasledovným otázkam: Prečo mi policajt tvrdil, že som prekročil rýchlosť, keď to nemohol dôveryhodne preukázať? Čo asi tak tvrdil vodičom za mnou (ktorí logicky takisto nemohli prekročiť rýchlosť, keďže sme sa spoločne, konštantnou rýchlosťou, vliekli dolu kopcom), ktorí zaplatili a odišli?

Keby som si nebol vedomý toho, že som neporušil zákon a netrval na svojej nevine, určite by som zaplatil, ako tí za mnou. Tým to zrejme bolo jedno a pravdepodobne sa niekam ponáhľali a ten policajt ich len zdržiaval."

Je skutočne zvláštne, že 3 vozidlá idú rovnako rýchlo za najpomalším, ktoré dodržiava najvyššiu povolenú rýchlosť a policajti obvinia vodičov tých 3 vozidiel z prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Dvaja z týchto vodičov sa nebránili a dostali pokutu. Michal sa bránil a policajt mu pokutu nedal.

Ak priestupok nebol spoľahlivo zistený u Michala, ako je možné, že policajti pokutovali vodičov ďalších dvoch áut, keď zjavne ani v týchto prípadoch nemohlo ísť o spoľahlivo zistený priestupok?

Také skúsenosti, ako mal Michal, len podporujú teóriu toho, že policajtom nejde primárne o bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale o zinkasovanie istej sumy na pokutách. Ako inak si vysvetliť situácie, ktoré zažili Maxo a Michal?

Vskutku, trestanie je efektívnou "zbraňou" proti porušovateľom cestnej premávky. Prílišný dôraz na pokutovanie na úkor prevencie však môže pôsobiť kontraproduktívne. Napríklad tým, že sa zvyšuje odpor motoristov

  • k tým, ktorí majú za úlohu strážiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, a aj
  • k samotnému dodržiavaniu predpisov a teda k norme slúžiacej pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách.

Snaha väčšiny o zachovanie bezpečnosti a plynulosti na cestách sa tak míňa účinkom, lebo druhoradé javy sa stávajú prvoradými. Prvoradé prídu na rad len u jednotlivcov, ktorých sa týkajú a u štatistikov, ktorí to zratúvajú. Tak vzniká začarovaný kruh, ktorý bude veľmi ťažké pretnúť. Kým sa tak nestane, na cestách nebude nikdy bezpečnejšie.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  9. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 644
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 446
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 919
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 326
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 641
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 216
  7. Aká je chémia vôní 9 158
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 633
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 031
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021