SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Skúsený vodič by mal mať viac možností na cestách

V každej spoločnosti sú ľudia rovnejší, rovní a menej rovní. K tým posledným patria šoféri všetkých kategórií. Nad nimi sú policajti a potom politici. Kam by ste zaradili skúseného vodiča?

V každej spoločnosti sú ľudia rovnejší, rovní a menej rovní. K tým posledným patria šoféri všetkých kategórií. Nad nimi sú policajti, sanitkári, hasiči a ďalší s právom prednostnej jazdy. A celkom na vrchole motoristického Olympu sú poslanci a iní verejní činitelia, ktorí majú imunitu a môžu si robiť na cestách v podstate čo chcú. Záleží len na ich morálnom profile, čo si dovolia.

Práve v týchto súvislostiach mi prišlo na um, o čo sú horší šoféri medzi bežnými motoristami. Niektorí majú bohaté skúsenosti, získané rokmi praxe, iní majú pretekárske licencie, ďalší dokážu jazdiť rýchlo a bezpečne desiatky rokov. Tí všetci určite schovajú nejedného vyvoleného do vrecka, ak porovnávame jazdecké schopnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skúsení by mohli jazdiť rýchlejšie

Práve takí motoristi by si zaslúžili licenciu, ktorá by ich oprávňovala legálne prekročiť povolenú rýchlosť povedzme maximálne o 20 km/h. V praxi by to vyzeralo tak, že pri prekročení rýchlostného limitu by im polícia tolerovala rýchlosť 67 km/h v meste - pokiaľ by nespôsobili dopravnú nehodu. V prípade spôsobenia nehody by šofér s licenciou, naopak, zaplatil dvojnásobnú pokutu.

Niektorých možno tieto úvahy pobúria, no treba zvážiť rozdielnu vyspelosť šoférov i rozdielnu kvalitu moderných a výkonných automobilov, ich prepracovaný brzdový systém, elektronické bezpečnostné systémy a podobne. Najnovšie autá veľkých značiek "nadupané" technológiami istotne poskytujú väčšie možnosti na bezpečnú jazdu, než vozidlá v základnom vybavení určené pre menej solventných. Nehovoriac o väčšine obstarožných vozidiel z minulého storočia.

Skryť Vypnúť reklamu

Licencie pre skúsených "menej rovných" šoférov by sa vydávali na základe skúšok - niečo ako vysoká škola po maturite. V šoférskej praxi je maturitou kurz v autoškole.

Z autoškôl zvyčajne vychádzajú úplní začiatočníci

Mimochodom, ruku na srdce: ktorý čerstvý frekventant kurzu v autoškole sa vie po získaní vodičského preukazu suverénne zaradiť do premávky? Každý zo skúsených sa to musel postupne naučiť. A v takom prípade je jedno, či zostane iba amatérskym šoférom, sanitkárom alebo policajtom. Kto to vie, kto absolvuje "vysokú školu šoférovania", toho by mali policajti legálne posudzovať inak, ako neskúseného vodiča bez navrhovanej licencie.

Veď sa len zamyslime, kto spôsobuje najviac a najtragickejších havárií. Sú to nevyjazdení jednotlivci - neraz bez zodpovednosti - hazardéri, ktorí nemajú poňatie o technike jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Pravda, stále nám chýbajú autodrómy pre verejnosť, aké majú všade vo vyspelom motoristickom svete vrátane Česka (Brno, Most) alebo Rakúska (Pachfurth, Teesdorf). Tam si každý môže za poplatok overiť, ako jeho vozidlo aj on sám zareaguje na klzkej vozovke v zákrute alebo pri šmyku na rovnom úseku.

Slovensko ako priekopník

Oponenti určite namietnu, že takzvaní licencovaní šoféri neexistujú nikde vo svete. To je pravda. No prečo by práve Slovensko nemalo byť priekopníkom pri zavádzaní licencie (vyššieho vzdelania) po absolvovaní kurzu na získanie vodičského preukazu? A teda aj určitých výhod za vyššie vzdelanie.

V konečnom dôsledku by šoférska vysoká škola určite znamenala vyššiu bezpečnosť premávky i menej tragických dopravných nehôd. Napokon, tento zámer je aj v Európskej únii prvoradý.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 493
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 504
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 755
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 971
  5. Po Slovensku na motorke 6 792
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 479
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 697
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 468
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 19 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún