SME

Skúsený vodič by mal mať viac možností na cestách

V každej spoločnosti sú ľudia rovnejší, rovní a menej rovní. K tým posledným patria šoféri všetkých kategórií. Nad nimi sú policajti a potom politici. Kam by ste zaradili skúseného vodiča?

V každej spoločnosti sú ľudia rovnejší, rovní a menej rovní. K tým posledným patria šoféri všetkých kategórií. Nad nimi sú policajti, sanitkári, hasiči a ďalší s právom prednostnej jazdy. A celkom na vrchole motoristického Olympu sú poslanci a iní verejní činitelia, ktorí majú imunitu a môžu si robiť na cestách v podstate čo chcú. Záleží len na ich morálnom profile, čo si dovolia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve v týchto súvislostiach mi prišlo na um, o čo sú horší šoféri medzi bežnými motoristami. Niektorí majú bohaté skúsenosti, získané rokmi praxe, iní majú pretekárske licencie, ďalší dokážu jazdiť rýchlo a bezpečne desiatky rokov. Tí všetci určite schovajú nejedného vyvoleného do vrecka, ak porovnávame jazdecké schopnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsení by mohli jazdiť rýchlejšie

Práve takí motoristi by si zaslúžili licenciu, ktorá by ich oprávňovala legálne prekročiť povolenú rýchlosť povedzme maximálne o 20 km/h. V praxi by to vyzeralo tak, že pri prekročení rýchlostného limitu by im polícia tolerovala rýchlosť 67 km/h v meste - pokiaľ by nespôsobili dopravnú nehodu. V prípade spôsobenia nehody by šofér s licenciou, naopak, zaplatil dvojnásobnú pokutu.

Niektorých možno tieto úvahy pobúria, no treba zvážiť rozdielnu vyspelosť šoférov i rozdielnu kvalitu moderných a výkonných automobilov, ich prepracovaný brzdový systém, elektronické bezpečnostné systémy a podobne. Najnovšie autá veľkých značiek "nadupané" technológiami istotne poskytujú väčšie možnosti na bezpečnú jazdu, než vozidlá v základnom vybavení určené pre menej solventných. Nehovoriac o väčšine obstarožných vozidiel z minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Licencie pre skúsených "menej rovných" šoférov by sa vydávali na základe skúšok - niečo ako vysoká škola po maturite. V šoférskej praxi je maturitou kurz v autoškole.

Z autoškôl zvyčajne vychádzajú úplní začiatočníci

Mimochodom, ruku na srdce: ktorý čerstvý frekventant kurzu v autoškole sa vie po získaní vodičského preukazu suverénne zaradiť do premávky? Každý zo skúsených sa to musel postupne naučiť. A v takom prípade je jedno, či zostane iba amatérskym šoférom, sanitkárom alebo policajtom. Kto to vie, kto absolvuje "vysokú školu šoférovania", toho by mali policajti legálne posudzovať inak, ako neskúseného vodiča bez navrhovanej licencie.

Veď sa len zamyslime, kto spôsobuje najviac a najtragickejších havárií. Sú to nevyjazdení jednotlivci - neraz bez zodpovednosti - hazardéri, ktorí nemajú poňatie o technike jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Pravda, stále nám chýbajú autodrómy pre verejnosť, aké majú všade vo vyspelom motoristickom svete vrátane Česka (Brno, Most) alebo Rakúska (Pachfurth, Teesdorf). Tam si každý môže za poplatok overiť, ako jeho vozidlo aj on sám zareaguje na klzkej vozovke v zákrute alebo pri šmyku na rovnom úseku.

Slovensko ako priekopník

Oponenti určite namietnu, že takzvaní licencovaní šoféri neexistujú nikde vo svete. To je pravda. No prečo by práve Slovensko nemalo byť priekopníkom pri zavádzaní licencie (vyššieho vzdelania) po absolvovaní kurzu na získanie vodičského preukazu? A teda aj určitých výhod za vyššie vzdelanie.

V konečnom dôsledku by šoférska vysoká škola určite znamenala vyššiu bezpečnosť premávky i menej tragických dopravných nehôd. Napokon, tento zámer je aj v Európskej únii prvoradý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Ivan Václavík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 230
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 205
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 262
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 840
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 820
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 540
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 829
  8. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori? 1 571
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  2. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  3. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  4. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  7. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 323
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 512
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 679
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 128
  5. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 611
  6. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 607
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 364
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 357
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu