V každej spoločnosti sú ľudia rovnejší, rovní a menej rovní. K tým posledným patria šoféri všetkých kategórií. Nad nimi sú policajti, sanitkári, hasiči a ďalší s právom prednostnej jazdy. A celkom na vrchole motoristického Olympu sú poslanci a iní verejní činitelia, ktorí majú imunitu a môžu si robiť na cestách v podstate čo chcú. Záleží len na ich morálnom profile, čo si dovolia.
Práve v týchto súvislostiach mi prišlo na um, o čo sú horší šoféri medzi bežnými motoristami. Niektorí majú bohaté skúsenosti, získané rokmi praxe, iní majú pretekárske licencie, ďalší dokážu jazdiť rýchlo a bezpečne desiatky rokov. Tí všetci určite schovajú nejedného vyvoleného do vrecka, ak porovnávame jazdecké schopnosti.
Skúsení by mohli jazdiť rýchlejšie
Práve takí motoristi by si zaslúžili licenciu, ktorá by ich oprávňovala legálne prekročiť povolenú rýchlosť povedzme maximálne o 20 km/h. V praxi by to vyzeralo tak, že pri prekročení rýchlostného limitu by im polícia tolerovala rýchlosť 67 km/h v meste - pokiaľ by nespôsobili dopravnú nehodu. V prípade spôsobenia nehody by šofér s licenciou, naopak, zaplatil dvojnásobnú pokutu.
Niektorých možno tieto úvahy pobúria, no treba zvážiť rozdielnu vyspelosť šoférov i rozdielnu kvalitu moderných a výkonných automobilov, ich prepracovaný brzdový systém, elektronické bezpečnostné systémy a podobne. Najnovšie autá veľkých značiek "nadupané" technológiami istotne poskytujú väčšie možnosti na bezpečnú jazdu, než vozidlá v základnom vybavení určené pre menej solventných. Nehovoriac o väčšine obstarožných vozidiel z minulého storočia.
Licencie pre skúsených "menej rovných" šoférov by sa vydávali na základe skúšok - niečo ako vysoká škola po maturite. V šoférskej praxi je maturitou kurz v autoškole.
Z autoškôl zvyčajne vychádzajú úplní začiatočníci
Mimochodom, ruku na srdce: ktorý čerstvý frekventant kurzu v autoškole sa vie po získaní vodičského preukazu suverénne zaradiť do premávky? Každý zo skúsených sa to musel postupne naučiť. A v takom prípade je jedno, či zostane iba amatérskym šoférom, sanitkárom alebo policajtom. Kto to vie, kto absolvuje "vysokú školu šoférovania", toho by mali policajti legálne posudzovať inak, ako neskúseného vodiča bez navrhovanej licencie.
Veď sa len zamyslime, kto spôsobuje najviac a najtragickejších havárií. Sú to nevyjazdení jednotlivci - neraz bez zodpovednosti - hazardéri, ktorí nemajú poňatie o technike jazdy.
Pravda, stále nám chýbajú autodrómy pre verejnosť, aké majú všade vo vyspelom motoristickom svete vrátane Česka (Brno, Most) alebo Rakúska (Pachfurth, Teesdorf). Tam si každý môže za poplatok overiť, ako jeho vozidlo aj on sám zareaguje na klzkej vozovke v zákrute alebo pri šmyku na rovnom úseku.
Slovensko ako priekopník
Oponenti určite namietnu, že takzvaní licencovaní šoféri neexistujú nikde vo svete. To je pravda. No prečo by práve Slovensko nemalo byť priekopníkom pri zavádzaní licencie (vyššieho vzdelania) po absolvovaní kurzu na získanie vodičského preukazu? A teda aj určitých výhod za vyššie vzdelanie.
V konečnom dôsledku by šoférska vysoká škola určite znamenala vyššiu bezpečnosť premávky i menej tragických dopravných nehôd. Napokon, tento zámer je aj v Európskej únii prvoradý.
Autor: Ivan Václavík