Bratislava 22. mája (TASR) - Slovenská asociácia poisťovní (SAP) vyjadrila nespokojnosť s niektorými ustanoveniami návrhu vládneho zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel. Ten od 1. januára budúceho roka odstráni monopol Slovenskej poisťovne, a. s., Bratislava v oblasti poskytovania zákonného poistenia motorových vozidiel a umožní dobrovoľný výber poskytovateľa tohto poistenia.
Komerčné poisťovne podľa slov generálneho tajomníka SAP Vladimíra Rančíka nesúhlasia s možnosťou zvýšenia sadzieb poistného maximálne o 30 % nad úroveň sadzieb, platných v roku 2001. Legislatívna úprava predpokladá validitu takéhoto stavu až do roku 2004, keď by mala byť jeho výška deregulovaná. SAP trvá na nutnosti každoročného prehodnocovania výšky poistného, a to v závislosti od inflácie, vývoja škodovosti a potreby krytia minulých záväzkov z povinného poistenia, uzatvoreného Slovenskou poisťovňou. "Z dôvodu v súčasnosti regulovanej výšky poistného, nepostačujúcej na krytie vzniknutých škôd, dopláca štát ročne na každé poistené auto 3118 Sk," uviedol V. Rančík.
Aby dokázala v budúcnosti Slovenská kancelária poistiteľov, zriadená za účelom krytia záväzkov z povinného poistenia, v plnej miere uhrádzať z Garančného fondu prostriedky za poistné udalosti, malo by dôjsť k navýšeniu poistného, napríklad pre automobily s objemom motora od 1000 do 1350 centimetrov kubických až o 162 %. Vyplýva to z analýzy brokerskej spoločnosti BMS Harris & Dixon, ktorá, vychádzajúc zo skúseností Českej republiky s demonopolizáciou poistného, stanovila minimálne poistné pre sledovanú kategóriu automobilov na 5038 Sk na rok. "Táto suma však zahŕňa iba náhradu škody a realizačné náklady, nezohľadňuje zisk," upozornil V. Rančík. Účelom Garančného fondu bude aj odškodňovanie obetí dopravných nehôd, spôsobených nezisteným alebo nepoisteným vozidlom. Kancelária bude zabezpečovať tiež systém zelenej karty a hraničného poistenia pre zahraničných vodičov bez zelenej karty na obdobie, počas ktorého sa budú zdržiavať v SR. Ak budú príspevky do jej fondu nízke, narastajúci deficit krytia záväzkov môže ohroziť ekonomickú stabilitu poisťovní, prípadne neumožní odškodnenie obetí dopravných nehôd.
Záujem o poskytovanie povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škody, spôsobené prevádzkou motorového vozidla, prejavilo 11 komerčných poisťovní. Zákon by mal po schválení parlamentom nadobudnúť platnosť 1. júla tohto roku, pričom ustanovenia, týkajúce sa uzatvárania zmlúv majiteľov vozidiel s licenčnými poisťovateľmi, budú platiť až od 1. januára 2002. V tomto prechodnom období budú môcť poisťovatelia získať licenciu na poskytovanie predmetného poistenia a pripraviť sa na realizáciu produktu.
Fungovanie povinne zmluvného poistenia najneskôr do januára 2002 je podmienkou Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a Európskej únie (EÚ). SR je poslednou krajinou v regióne, kde zákonné poistenie zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, vykonáva len jedna poisťovňa.