GÖTEBORG, TORSLANDA. Ukrytí za sklenenou bariérou v testovacom centre automobilky Volvo, sledujeme rekonštrukciu skutočnej autonehody. Pre miestnych zamestnancov je to deň ako každý iný. Volvo za ostatných desať rokov uskutočnilo takmer tritisíc nárazových skúšok. Stopäťdesiat zástupcov médií sa však na celé divadlo pozerá so zatajeným dychom.
Oproti sebe stoja dve rodinné kombi strednej triedy Volvo V70. Navzájom ich delí asi dvanásťročný vekový rozdiel a tým aj úroveň poskytovanej pasívnej bezpečnosti. Prípravy na crash test pripomínajú štart raketoplánu. Batožinové priestory oboch vozidiel zapĺňajú drahé zberače dát. Personál dolaďuje posledné detaily. Halu po chvíli zahalí tma. Reflektory osvetľujú iba miesto, kde onedlho dôjde k čelnej zrážke. Nasleduje odratávanie posledných sekúnd pred štartom.
Autá nastriekané matnou oranžovou farbou s posádkou zostavenou z figurín sa dávajú do pohybu. Jedno dosiahne rýchlosť 58, druhé 62 km/h. O chvíľu prichádza tvrdý náraz. Technici sú spokojní, lebo všetko prebehlo podľa plánu. Vzduchotechnika odsáva výpary sponad vrakov, upratovacia čata zametá do niekoľkých metrov roztrúsené úlomky z áut. V pozorovacej kabíne určenej novinárom je ešte chvíľu po zrážke ticho. Väčšina hostí má z tohto zážitku zmiešané pocity, aj keď šlo o plánovanú haváriu, pri ktorej nebol ohrozený ľudský život.
Námet z bežného života
Autá, typ zrážky a rýchlosti neboli zvolené náhodne. Volvo zorganizovalo rekonštrukciu nehody, aká sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. Po suchej ceste s najvyššou povolenou rýchlosťou 70 km/h šlo Volvo V70 modelový rok 2009. Za volantom sedel 39-ročný muž, vedľa neho 36-ročná žena a vzadu v detskej sedačke ročné dieťa. Žena mala na kolenách notebook. Z nezistených príčin sa v protismere objavilo Volvo V70 modelový rok 1997, vedené 42-ročným mužom. Vedľa vodiča sedel jeho 20-ročný syn. Vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti asi 60 km/h, pod uhlom desať až pätnásť stupňov.
Bezpečnostné systémy v automobiloch pracovali správne, napriek tomu šofér staršieho Volva utrpel vážne zranenia: zlomeniny rebier, ľavej nohy i poškodenie chrbtice. Spolujazdca nechránil airbag, napriek tomu vyviazol s ľahšími zraneniami. Posádka novšieho auta sa zaobišla bez vážnejšieho poškodenia zdravia. Z nehody si všetci pasažieri odniesli iba pohmoždeniny.
|
Volvo S80 v rýchlosti 80 km/h opustilo vozovku, |
Švédsky výrobca tak na reálnej zrážke zdokumentoval pokrok v bezpečnostnej úrovni svojich modelov. „V laboratóriu dokážeme zopakovať väčšinu incidentov, ktoré sa stávajú na cestách. Analyzujeme následky skutočných nehôd a podľa zozbieraných informácií upravujeme naše autá tak, aby boli bezpečné v reálnej premávke," povedal Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo.
Každá nehoda je iná
Tretina havárií vo Švédsku vzniká tak, že vozidlo z rôznych príčin opustí vozovku a dostáva sa do kontaktu s objektmi okolo nej. O podobné situácie nie je núdza ani na Slovensku. Rekonštrukcia nehody má mrazivý scenár. Unavený šofér na okresnej ceste dostal mikrospánok. Jeho Volvo S80 sa nekontrolovateľne v rýchlosti 80 km/h rúti mimo vozovku. Priekopa ho doslova katapultuje a letiace auto zastaví až svah.
„Tento typ nehody je mimoriadne nevyspytateľný. Auto sa naň nemôže dokonale pripraviť, lebo podmienky okolo cesty sú vždy iné. Navyše, nikdy nedôjde len k jedinému kontaktu, čo dokumentuje aj náš test. Auto najprv narazilo o hranu priekopy a následne do svahu," hovorí Thomas Broberg. „Snažíme sa podobným kolíznym situáciám predchádzať. Účinným prostriedkom je systém, ktorý monitoruje vodičovu pozornosť (DAC) a výstraha opustenia jazdného pruhu (LDW)," dodal.
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?