SME

Téma: Videli sme crash testy Volva naživo

Volvo chce od roku 2020 vyrábať vozidlá, v ktorých nik nezahynie. K naplneniu veľkolepého cieľa vedie dlhá cesta. Švédski konštruktéri študujú následky havárií v bežnej premávke a poznatky uplatňujú pri návrhu nových modelov Volvo.

Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu.Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. (Zdroj: autor)

GÖTEBORG, TORSLANDA. Ukrytí za sklenenou bariérou v testovacom centre automobilky Volvo, sledujeme rekonštrukciu skutočnej autonehody. Pre miestnych zamestnancov je to deň ako každý iný. Volvo za ostatných desať rokov uskutočnilo takmer tritisíc nárazových skúšok. Stopäťdesiat zástupcov médií sa však na celé divadlo pozerá so zatajeným dychom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oproti sebe stoja dve rodinné kombi strednej triedy Volvo V70. Navzájom ich delí asi dvanásťročný vekový rozdiel a tým aj úroveň poskytovanej pasívnej bezpečnosti. Prípravy na crash test pripomínajú štart raketoplánu. Batožinové priestory oboch vozidiel zapĺňajú drahé zberače dát. Personál dolaďuje posledné detaily. Halu po chvíli zahalí tma. Reflektory osvetľujú iba miesto, kde onedlho dôjde k čelnej zrážke. Nasleduje odratávanie posledných sekúnd pred štartom.

SkryťVypnúť reklamu

Autá nastriekané matnou oranžovou farbou s posádkou zostavenou z figurín sa dávajú do pohybu. Jedno dosiahne rýchlosť 58, druhé 62 km/h. O chvíľu prichádza tvrdý náraz. Technici sú spokojní, lebo všetko prebehlo podľa plánu. Vzduchotechnika odsáva výpary sponad vrakov, upratovacia čata zametá do niekoľkých metrov roztrúsené úlomky z áut. V pozorovacej kabíne určenej novinárom je ešte chvíľu po zrážke ticho. Väčšina hostí má z tohto zážitku zmiešané pocity, aj keď šlo o plánovanú haváriu, pri ktorej nebol ohrozený ľudský život.

Námet z bežného života

Autá, typ zrážky a rýchlosti neboli zvolené náhodne. Volvo zorganizovalo rekonštrukciu nehody, aká sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. Po suchej ceste s najvyššou povolenou rýchlosťou 70 km/h šlo Volvo V70 modelový rok 2009. Za volantom sedel 39-ročný muž, vedľa neho 36-ročná žena a vzadu v detskej sedačke ročné dieťa. Žena mala na kolenách notebook. Z nezistených príčin sa v protismere objavilo Volvo V70 modelový rok 1997, vedené 42-ročným mužom. Vedľa vodiča sedel jeho 20-ročný syn. Vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti asi 60 km/h, pod uhlom desať až pätnásť stupňov.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnostné systémy v automobiloch pracovali správne, napriek tomu šofér staršieho Volva utrpel vážne zranenia: zlomeniny rebier, ľavej nohy i poškodenie chrbtice. Spolujazdca nechránil airbag, napriek tomu vyviazol s ľahšími zraneniami. Posádka novšieho auta sa zaobišla bez vážnejšieho poškodenia zdravia. Z nehody si všetci pasažieri odniesli iba pohmoždeniny.

svah.jpg

Volvo S80 v rýchlosti 80 km/h opustilo vozovku,
prešlo cez priekopu a narazilo do svahu.

Švédsky výrobca tak na reálnej zrážke zdokumentoval pokrok v bezpečnostnej úrovni svojich modelov. „V laboratóriu dokážeme zopakovať väčšinu incidentov, ktoré sa stávajú na cestách. Analyzujeme následky skutočných nehôd a podľa zozbieraných informácií upravujeme naše autá tak, aby boli bezpečné v reálnej premávke," povedal Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo.

SkryťVypnúť reklamu

Každá nehoda je iná

Tretina havárií vo Švédsku vzniká tak, že vozidlo z rôznych príčin opustí vozovku a dostáva sa do kontaktu s objektmi okolo nej. O podobné situácie nie je núdza ani na Slovensku. Rekonštrukcia nehody má mrazivý scenár. Unavený šofér na okresnej ceste dostal mikrospánok. Jeho Volvo S80 sa nekontrolovateľne v rýchlosti 80 km/h rúti mimo vozovku. Priekopa ho doslova katapultuje a letiace auto zastaví až svah.

„Tento typ nehody je mimoriadne nevyspytateľný. Auto sa naň nemôže dokonale pripraviť, lebo podmienky okolo cesty sú vždy iné. Navyše, nikdy nedôjde len k jedinému kontaktu, čo dokumentuje aj náš test. Auto najprv narazilo o hranu priekopy a následne do svahu," hovorí Thomas Broberg. „Snažíme sa podobným kolíznym situáciám predchádzať. Účinným prostriedkom je systém, ktorý monitoruje vodičovu pozornosť (DAC) a výstraha opustenia jazdného pruhu (LDW)," dodal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 537
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 397
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu