SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Téma: Videli sme crash testy Volva naživo

Volvo chce od roku 2020 vyrábať vozidlá, v ktorých nik nezahynie. K naplneniu veľkolepého cieľa vedie dlhá cesta. Švédski konštruktéri študujú následky havárií v bežnej premávke a poznatky uplatňujú pri návrhu nových modelov Volvo.

Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu.Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. (Zdroj: autor)

GÖTEBORG, TORSLANDA. Ukrytí za sklenenou bariérou v testovacom centre automobilky Volvo, sledujeme rekonštrukciu skutočnej autonehody. Pre miestnych zamestnancov je to deň ako každý iný. Volvo za ostatných desať rokov uskutočnilo takmer tritisíc nárazových skúšok. Stopäťdesiat zástupcov médií sa však na celé divadlo pozerá so zatajeným dychom.

Oproti sebe stoja dve rodinné kombi strednej triedy Volvo V70. Navzájom ich delí asi dvanásťročný vekový rozdiel a tým aj úroveň poskytovanej pasívnej bezpečnosti. Prípravy na crash test pripomínajú štart raketoplánu. Batožinové priestory oboch vozidiel zapĺňajú drahé zberače dát. Personál dolaďuje posledné detaily. Halu po chvíli zahalí tma. Reflektory osvetľujú iba miesto, kde onedlho dôjde k čelnej zrážke. Nasleduje odratávanie posledných sekúnd pred štartom.

Autá nastriekané matnou oranžovou farbou s posádkou zostavenou z figurín sa dávajú do pohybu. Jedno dosiahne rýchlosť 58, druhé 62 km/h. O chvíľu prichádza tvrdý náraz. Technici sú spokojní, lebo všetko prebehlo podľa plánu. Vzduchotechnika odsáva výpary sponad vrakov, upratovacia čata zametá do niekoľkých metrov roztrúsené úlomky z áut. V pozorovacej kabíne určenej novinárom je ešte chvíľu po zrážke ticho. Väčšina hostí má z tohto zážitku zmiešané pocity, aj keď šlo o plánovanú haváriu, pri ktorej nebol ohrozený ľudský život.

Námet z bežného života

Autá, typ zrážky a rýchlosti neboli zvolené náhodne. Volvo zorganizovalo rekonštrukciu nehody, aká sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. Po suchej ceste s najvyššou povolenou rýchlosťou 70 km/h šlo Volvo V70 modelový rok 2009. Za volantom sedel 39-ročný muž, vedľa neho 36-ročná žena a vzadu v detskej sedačke ročné dieťa. Žena mala na kolenách notebook. Z nezistených príčin sa v protismere objavilo Volvo V70 modelový rok 1997, vedené 42-ročným mužom. Vedľa vodiča sedel jeho 20-ročný syn. Vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti asi 60 km/h, pod uhlom desať až pätnásť stupňov.

Bezpečnostné systémy v automobiloch pracovali správne, napriek tomu šofér staršieho Volva utrpel vážne zranenia: zlomeniny rebier, ľavej nohy i poškodenie chrbtice. Spolujazdca nechránil airbag, napriek tomu vyviazol s ľahšími zraneniami. Posádka novšieho auta sa zaobišla bez vážnejšieho poškodenia zdravia. Z nehody si všetci pasažieri odniesli iba pohmoždeniny.

svah.jpg

Volvo S80 v rýchlosti 80 km/h opustilo vozovku,
prešlo cez priekopu a narazilo do svahu.

Švédsky výrobca tak na reálnej zrážke zdokumentoval pokrok v bezpečnostnej úrovni svojich modelov. „V laboratóriu dokážeme zopakovať väčšinu incidentov, ktoré sa stávajú na cestách. Analyzujeme následky skutočných nehôd a podľa zozbieraných informácií upravujeme naše autá tak, aby boli bezpečné v reálnej premávke," povedal Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo.

Každá nehoda je iná

Tretina havárií vo Švédsku vzniká tak, že vozidlo z rôznych príčin opustí vozovku a dostáva sa do kontaktu s objektmi okolo nej. O podobné situácie nie je núdza ani na Slovensku. Rekonštrukcia nehody má mrazivý scenár. Unavený šofér na okresnej ceste dostal mikrospánok. Jeho Volvo S80 sa nekontrolovateľne v rýchlosti 80 km/h rúti mimo vozovku. Priekopa ho doslova katapultuje a letiace auto zastaví až svah.

„Tento typ nehody je mimoriadne nevyspytateľný. Auto sa naň nemôže dokonale pripraviť, lebo podmienky okolo cesty sú vždy iné. Navyše, nikdy nedôjde len k jedinému kontaktu, čo dokumentuje aj náš test. Auto najprv narazilo o hranu priekopy a následne do svahu," hovorí Thomas Broberg. „Snažíme sa podobným kolíznym situáciám predchádzať. Účinným prostriedkom je systém, ktorý monitoruje vodičovu pozornosť (DAC) a výstraha opustenia jazdného pruhu (LDW)," dodal.

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 527
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 514
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 460
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 420
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 348
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 020
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


12 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


14 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Protesty si vyžiadali desiatky obetí.


a 2 ďalší 1 h

Blogy SME

  1. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  2. Ján Zelenák: e ako E
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 282
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 629
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 273
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 332
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 437
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 994
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 641
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 445
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu