SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky
REKONŠTRUKCIE REÁLNYCH NEHÔD POMÁHAJÚ VYVÍJAŤ BEZPEČNEJŠIE AUTÁ

Téma: Videli sme crash testy Volva naživo

Volvo chce od roku 2020 vyrábať vozidlá, v ktorých nik nezahynie. K naplneniu veľkolepého cieľa vedie dlhá cesta. Švédski konštruktéri študujú následky havárií v bežnej premávke a poznatky uplatňujú pri návrhu nových modelov Volvo.

Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu.Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. (Zdroj: autor)

GÖTEBORG, TORSLANDA. Ukrytí za sklenenou bariérou v testovacom centre automobilky Volvo, sledujeme rekonštrukciu skutočnej autonehody. Pre miestnych zamestnancov je to deň ako každý iný. Volvo za ostatných desať rokov uskutočnilo takmer tritisíc nárazových skúšok. Stopäťdesiat zástupcov médií sa však na celé divadlo pozerá so zatajeným dychom.

Oproti sebe stoja dve rodinné kombi strednej triedy Volvo V70. Navzájom ich delí asi dvanásťročný vekový rozdiel a tým aj úroveň poskytovanej pasívnej bezpečnosti. Prípravy na crash test pripomínajú štart raketoplánu. Batožinové priestory oboch vozidiel zapĺňajú drahé zberače dát. Personál dolaďuje posledné detaily. Halu po chvíli zahalí tma. Reflektory osvetľujú iba miesto, kde onedlho dôjde k čelnej zrážke. Nasleduje odratávanie posledných sekúnd pred štartom.

Autá nastriekané matnou oranžovou farbou s posádkou zostavenou z figurín sa dávajú do pohybu. Jedno dosiahne rýchlosť 58, druhé 62 km/h. O chvíľu prichádza tvrdý náraz. Technici sú spokojní, lebo všetko prebehlo podľa plánu. Vzduchotechnika odsáva výpary sponad vrakov, upratovacia čata zametá do niekoľkých metrov roztrúsené úlomky z áut. V pozorovacej kabíne určenej novinárom je ešte chvíľu po zrážke ticho. Väčšina hostí má z tohto zážitku zmiešané pocity, aj keď šlo o plánovanú haváriu, pri ktorej nebol ohrozený ľudský život.

Námet z bežného života

Autá, typ zrážky a rýchlosti neboli zvolené náhodne. Volvo zorganizovalo rekonštrukciu nehody, aká sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. Po suchej ceste s najvyššou povolenou rýchlosťou 70 km/h šlo Volvo V70 modelový rok 2009. Za volantom sedel 39-ročný muž, vedľa neho 36-ročná žena a vzadu v detskej sedačke ročné dieťa. Žena mala na kolenách notebook. Z nezistených príčin sa v protismere objavilo Volvo V70 modelový rok 1997, vedené 42-ročným mužom. Vedľa vodiča sedel jeho 20-ročný syn. Vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti asi 60 km/h, pod uhlom desať až pätnásť stupňov.

Bezpečnostné systémy v automobiloch pracovali správne, napriek tomu šofér staršieho Volva utrpel vážne zranenia: zlomeniny rebier, ľavej nohy i poškodenie chrbtice. Spolujazdca nechránil airbag, napriek tomu vyviazol s ľahšími zraneniami. Posádka novšieho auta sa zaobišla bez vážnejšieho poškodenia zdravia. Z nehody si všetci pasažieri odniesli iba pohmoždeniny.

svah.jpg

Volvo S80 v rýchlosti 80 km/h opustilo vozovku,
prešlo cez priekopu a narazilo do svahu.

Švédsky výrobca tak na reálnej zrážke zdokumentoval pokrok v bezpečnostnej úrovni svojich modelov. „V laboratóriu dokážeme zopakovať väčšinu incidentov, ktoré sa stávajú na cestách. Analyzujeme následky skutočných nehôd a podľa zozbieraných informácií upravujeme naše autá tak, aby boli bezpečné v reálnej premávke," povedal Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo.

Každá nehoda je iná

Tretina havárií vo Švédsku vzniká tak, že vozidlo z rôznych príčin opustí vozovku a dostáva sa do kontaktu s objektmi okolo nej. O podobné situácie nie je núdza ani na Slovensku. Rekonštrukcia nehody má mrazivý scenár. Unavený šofér na okresnej ceste dostal mikrospánok. Jeho Volvo S80 sa nekontrolovateľne v rýchlosti 80 km/h rúti mimo vozovku. Priekopa ho doslova katapultuje a letiace auto zastaví až svah.

„Tento typ nehody je mimoriadne nevyspytateľný. Auto sa naň nemôže dokonale pripraviť, lebo podmienky okolo cesty sú vždy iné. Navyše, nikdy nedôjde len k jedinému kontaktu, čo dokumentuje aj náš test. Auto najprv narazilo o hranu priekopy a následne do svahu," hovorí Thomas Broberg. „Snažíme sa podobným kolíznym situáciám predchádzať. Účinným prostriedkom je systém, ktorý monitoruje vodičovu pozornosť (DAC) a výstraha opustenia jazdného pruhu (LDW)," dodal.

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 076
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 236
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 739
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 520
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 498
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 164
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 645
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 699
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 657
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum: Ak by sa cirkvi odlúčili od štátu, zo svojho by im prispelo len minimum ľudí

Až 77 percent ľudí by cirkvám nebolo ochotných prispieť.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 131 nových prípadov, najviac opäť v Bratislave (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Autorská strana Michaely Terenzani

Robte už niečo s tými migrantmi

Facebookové skupiny cudzincov žijúcich na Slovensku sú plné príbehov z oddelení cudzineckej polície.

Čakanie pre cudzineckou políciou vo Vajnoroch pri Bratislave.
Primož Roglič s tímovými kolegami, ktorí ho utešujú.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20