SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
REKONŠTRUKCIE REÁLNYCH NEHÔD POMÁHAJÚ VYVÍJAŤ BEZPEČNEJŠIE AUTÁ

Téma: Videli sme crash testy Volva naživo

Volvo chce od roku 2020 vyrábať vozidlá, v ktorých nik nezahynie. K naplneniu veľkolepého cieľa vedie dlhá cesta. Švédski konštruktéri študujú následky havárií v bežnej premávke a poznatky uplatňujú pri návrhu nových modelov Volvo.

Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu.Z čelnej zrážky dvoch generácií kombi Volvo V70 vyviazla, podľa očakávania, lepšie posádka novšieho modelu. Rovnaká nehoda sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. (Zdroj: autor)

GÖTEBORG, TORSLANDA. Ukrytí za sklenenou bariérou v testovacom centre automobilky Volvo, sledujeme rekonštrukciu skutočnej autonehody. Pre miestnych zamestnancov je to deň ako každý iný. Volvo za ostatných desať rokov uskutočnilo takmer tritisíc nárazových skúšok. Stopäťdesiat zástupcov médií sa však na celé divadlo pozerá so zatajeným dychom.

Oproti sebe stoja dve rodinné kombi strednej triedy Volvo V70. Navzájom ich delí asi dvanásťročný vekový rozdiel a tým aj úroveň poskytovanej pasívnej bezpečnosti. Prípravy na crash test pripomínajú štart raketoplánu. Batožinové priestory oboch vozidiel zapĺňajú drahé zberače dát. Personál dolaďuje posledné detaily. Halu po chvíli zahalí tma. Reflektory osvetľujú iba miesto, kde onedlho dôjde k čelnej zrážke. Nasleduje odratávanie posledných sekúnd pred štartom.

Autá nastriekané matnou oranžovou farbou s posádkou zostavenou z figurín sa dávajú do pohybu. Jedno dosiahne rýchlosť 58, druhé 62 km/h. O chvíľu prichádza tvrdý náraz. Technici sú spokojní, lebo všetko prebehlo podľa plánu. Vzduchotechnika odsáva výpary sponad vrakov, upratovacia čata zametá do niekoľkých metrov roztrúsené úlomky z áut. V pozorovacej kabíne určenej novinárom je ešte chvíľu po zrážke ticho. Väčšina hostí má z tohto zážitku zmiešané pocity, aj keď šlo o plánovanú haváriu, pri ktorej nebol ohrozený ľudský život.

Námet z bežného života

Autá, typ zrážky a rýchlosti neboli zvolené náhodne. Volvo zorganizovalo rekonštrukciu nehody, aká sa stala na jeseň minulého roka neďaleko Göteborgu. Po suchej ceste s najvyššou povolenou rýchlosťou 70 km/h šlo Volvo V70 modelový rok 2009. Za volantom sedel 39-ročný muž, vedľa neho 36-ročná žena a vzadu v detskej sedačke ročné dieťa. Žena mala na kolenách notebook. Z nezistených príčin sa v protismere objavilo Volvo V70 modelový rok 1997, vedené 42-ročným mužom. Vedľa vodiča sedel jeho 20-ročný syn. Vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti asi 60 km/h, pod uhlom desať až pätnásť stupňov.

Bezpečnostné systémy v automobiloch pracovali správne, napriek tomu šofér staršieho Volva utrpel vážne zranenia: zlomeniny rebier, ľavej nohy i poškodenie chrbtice. Spolujazdca nechránil airbag, napriek tomu vyviazol s ľahšími zraneniami. Posádka novšieho auta sa zaobišla bez vážnejšieho poškodenia zdravia. Z nehody si všetci pasažieri odniesli iba pohmoždeniny.

svah.jpg

Volvo S80 v rýchlosti 80 km/h opustilo vozovku,
prešlo cez priekopu a narazilo do svahu.

Švédsky výrobca tak na reálnej zrážke zdokumentoval pokrok v bezpečnostnej úrovni svojich modelov. „V laboratóriu dokážeme zopakovať väčšinu incidentov, ktoré sa stávajú na cestách. Analyzujeme následky skutočných nehôd a podľa zozbieraných informácií upravujeme naše autá tak, aby boli bezpečné v reálnej premávke," povedal Thomas Broberg, hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo.

Každá nehoda je iná

Tretina havárií vo Švédsku vzniká tak, že vozidlo z rôznych príčin opustí vozovku a dostáva sa do kontaktu s objektmi okolo nej. O podobné situácie nie je núdza ani na Slovensku. Rekonštrukcia nehody má mrazivý scenár. Unavený šofér na okresnej ceste dostal mikrospánok. Jeho Volvo S80 sa nekontrolovateľne v rýchlosti 80 km/h rúti mimo vozovku. Priekopa ho doslova katapultuje a letiace auto zastaví až svah.

„Tento typ nehody je mimoriadne nevyspytateľný. Auto sa naň nemôže dokonale pripraviť, lebo podmienky okolo cesty sú vždy iné. Navyše, nikdy nedôjde len k jedinému kontaktu, čo dokumentuje aj náš test. Auto najprv narazilo o hranu priekopy a následne do svahu," hovorí Thomas Broberg. „Snažíme sa podobným kolíznym situáciám predchádzať. Účinným prostriedkom je systém, ktorý monitoruje vodičovu pozornosť (DAC) a výstraha opustenia jazdného pruhu (LDW)," dodal.

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 328
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 505
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 765
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 972
  5. Po Slovensku na motorke 6 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 496
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 716
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 473
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 19 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún