GÖTEBORG, TORSLANDA. Testovacie bezpečnostné centrum Volvo otvoril začiatkom roka 2000 švédsky kráľ Carl XVI Gustaf. Stavba je unikátna tým, že má jednu pevnú a jednu pohyblivú dráhu pre nárazové testy. Pohyblivá dráha sa dá nastavovať v uhle od nula do deväťdesiat stupňov. To umožňuje uskutočniť testy s rozličnými scenármi, od čelného nárazu cez bočný, až po zrážku dvoch vozidiel približujúcich sa v rozličnom uhle. Autá sa môžu pohybovať rýchlosťou až 120 km/h. Laboratórium dovoľuje simulovať aj nehody osobného vozidla s nákladným.
„Stupeň presnosti testu, pri ktorom dôjde k zrážke dvoch automobilov pohybujúcich sa rýchlosťou 50 km/h, je 2,5 centimetra. To zodpovedá časovému intervalu dvoch tisícin sekundy. Pre porovnanie, žmurknutie ľudského oka trvá okolo 60 tisícin sekundy. Presnosť nášho laboratória je na vysokej úrovni," pýši sa hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo, Thomas Broberg.
Pod holým nebom
Nárazové skúšky na obidvoch dráhach sa dajú uskutočňovať aj v opačnom smere. Na konci pevnej dráhy je betónová doska, ktorá sa dá používať na rozličné testy, ako je napríklad bočné prevrátenie vozidla. Nárazový blok laboratória má hmotnosť 850 ton. Pohybuje sa pomocou vzduchových vankúšov. Okrem neho je v laboratóriu približne dvadsať ďalších pevných a pohyblivých bariér.
Súčasťou komplexu sú vonkajšie priestory mimo laboratória. Tu prebiehajú simulované havárie s rozličnými objektmi vyskytujúcimi sa v reálnej premávke. „Postupne robíme ďalšie kroky smerom k našej vízii, aby od roku 2020 nikto nezahynul alebo nebol vážne zranený v novom automobile Volvo. Naše bezpečnostné laboratórium pri tom hrá kľúčovú rolu," uviedol Thomas Broberg.
Elektronické oko
Najnovšou technológiou zavedenou v bezpečnostnom centre je sústava digitálnych vysokorýchlostných kamier, ktoré dokážu urobiť až 200 000 záberov za sekundu. „Nové kamery nám dávajú výnimočnú možnosť študovať priebeh kolízie až do najmenších detailov. Navyše používame niekoľko miniatúrnych kamier nainštalovaných vo vozidle, aby sme zachytili, čo sa odohráva počas nehody s rozličnými kľúčovými komponentmi vozidla," doplnil Broberg.
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?