SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Téma: Pohyblivá stavba simuluje rôzne havárie

Bezpečnostné laboratórium Volvo oslavuje desiate výročie svojho vzniku. Jeho špecifická konštrukcia dovoľuje vykonávať ľubovoľné typy nárazových testov. Volvo ich ročne uskutoční asi 400.

Pohyblivé rameno skúšobného laboratória umožňuje meniť uhol zrážky dvoch vozidiel.Pohyblivé rameno skúšobného laboratória umožňuje meniť uhol zrážky dvoch vozidiel. (Zdroj: Volvo)

GÖTEBORG, TORSLANDA. Testovacie bezpečnostné centrum Volvo otvoril začiatkom roka 2000 švédsky kráľ Carl XVI Gustaf. Stavba je unikátna tým, že má jednu pevnú a jednu pohyblivú dráhu pre nárazové testy. Pohyblivá dráha sa dá nastavovať v uhle od nula do deväťdesiat stupňov. To umožňuje uskutočniť testy s rozličnými scenármi, od čelného nárazu cez bočný, až po zrážku dvoch vozidiel približujúcich sa v rozličnom uhle. Autá sa môžu pohybovať rýchlosťou až 120 km/h. Laboratórium dovoľuje simulovať aj nehody osobného vozidla s nákladným.

„Stupeň presnosti testu, pri ktorom dôjde k zrážke dvoch automobilov pohybujúcich sa rýchlosťou 50 km/h, je 2,5 centimetra. To zodpovedá časovému intervalu dvoch tisícin sekundy. Pre porovnanie, žmurknutie ľudského oka trvá okolo 60 tisícin sekundy. Presnosť nášho laboratória je na vysokej úrovni," pýši sa hlavný bezpečnostný expert automobilky Volvo, Thomas Broberg.

Pod holým nebom

Nárazové skúšky na obidvoch dráhach sa dajú uskutočňovať aj v opačnom smere. Na konci pevnej dráhy je betónová doska, ktorá sa dá používať na rozličné testy, ako je napríklad bočné prevrátenie vozidla. Nárazový blok laboratória má hmotnosť 850 ton. Pohybuje sa pomocou vzduchových vankúšov. Okrem neho je v laboratóriu približne dvadsať ďalších pevných a pohyblivých bariér.

Súčasťou komplexu sú vonkajšie priestory mimo laboratória. Tu prebiehajú simulované havárie s rozličnými objektmi vyskytujúcimi sa v reálnej premávke. „Postupne robíme ďalšie kroky smerom k našej vízii, aby od roku 2020 nikto nezahynul alebo nebol vážne zranený v novom automobile Volvo. Naše bezpečnostné laboratórium pri tom hrá kľúčovú rolu," uviedol Thomas Broberg.

Elektronické oko

Najnovšou technológiou zavedenou v bezpečnostnom centre je sústava digitálnych vysokorýchlostných kamier, ktoré dokážu urobiť až 200 000 záberov za sekundu. „Nové kamery nám dávajú výnimočnú možnosť študovať priebeh kolízie až do najmenších detailov. Navyše používame niekoľko miniatúrnych kamier nainštalovaných vo vozidle, aby sme zachytili, čo sa odohráva počas nehody s rozličnými kľúčovými komponentmi vozidla," doplnil Broberg.

Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 016
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 258
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 868
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 218
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 044
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 335
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 351
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L je zabudnutým rekordérom

Auto vážilo len 826 kilogramov.

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.