GÖTEBORG, TORSLANDA. Nové Volvo S60 dokáže varovať vodiča v prípade, že mu reálne hrozí nehoda. Ak nereaguje, auto samo zabrzdí a odvráti tak kolíziu, prípadne zníži jej následky. Systém varovania pred haváriou pracuje s radarovým modulom integrovaným do masky chladiča a s kamerou namontovanou pred vnútorným spätným zrkadlom. Systém odvedie dobrú službu najmä pri pohybe v meste nízkymi rýchlosťami.
Na vine je slabý akumulátor
„Vozidlo vedené nepozorným šoférom ide rýchlosťou 45 km/h. Elektronika pred ním zaregistruje prekážku, človek nereaguje a auto začne samo brzdiť. Do prekážky narazí v rýchlosti 13 km/h. Energia spôsobená nárazom bude nižšia o viac ako 90 percent v porovnaní so situáciou, kedy auto do prekážky narazilo v plnej rýchlosti," povedal bezpečnostný expert Thomas Broberg.
Pri demonštrácii novej techniky pred novinármi však systém nefungoval. Volvo S60 sa rýchlosťou 35 km/h rútilo proti návesu kamióna. Podľa plánov švédskeho výrobcu malo auto zabrzdiť tesne pred prekážkou. Napokon do nej bez náznaku brzdenia narazilo. Príčinou kolízie je údajne zlyhanie ľudského faktora. Auto vraj nebolo na test dostatočne pripravené - malo slabý akumulátor.
|
Testovacie figuríny čakajú na ďalšiu úlohu. |
Nemí pomocníci
Posádku áut v prvých nárazových testoch, ktoré sa objavili začiatkom dvadsiateho storočia, tvorili zväčša telá zosnulých, zvieratá a dobrovoľníci. Prvé figuríny sa objavili na prelome štyridsiatych a päťdesiatych rokov minulého storočia. Z jednoduchých makiet ľudských tiel sa postupom času stali dômyselné zariadenia preplnené elektronikou.
V súčasnosti existujú figuríny určené pre konkrétne typy testov. Napríklad pri bočných nárazoch sa používajú figuríny s prepracovaným hrudníkom, aby bolo možné detailne študovať pohyb orgánov ľudského tela v prípade havárie. Technici tiež majú k dispozícii figuríny rôznych veľkostí, stelesňujúce detských pasažierov vo veku deväť mesiacov, tri, šesť alebo dvanásť rokov a dospelých s rôznou výškou i hmotnosťou.
Volvo aktuálne využíva približne sto figurín. Ich ceny často prevyšujú hodnoty testovaných vozidiel. Maketa 3,5 kilogramov vážiaceho dieťaťa Cami stojí 5 500 eur, 101 kg vážiaca podobizeň muža so 78 meracími bodmi vyjde na 90 000 eur.
Už ste videli tretí diel relácie auto.sme.LIVE?