SME
reklama

Najnebezpečnejší na cestách je agresívny vodič

Niekedy sa z jedného mesta do druhého chodilo aj dni. Dnes sa to dá zvládnuť aj za niekoľko desiatok minút. Napriek tomu je dnes na cestách oveľa viac agresívnych ľudí.

To, že sa takmer všetci niekam ponáhľajú, je jasné. Aj za volantom. Ak ich však niekto zdržuje, sú agresívni. Nejeden z vás zažil reakcie "zdržaných ponáhľajúcich sa" a ich bojachtivú náladu. Napríklad, pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti alebo pred železničným priecestím.

Marek: "Šiel som z Kežmarku do Popradu cez Veľkú Lomnicu. Na konci obce križuje jednokoľajná železničná trať bez rampy (modrou farbou) hlavnú cestu (v mieste žltej šípky). Ako som sa blížili k tomuto miestu, začali blikať červené svetlá upozorňujúce na prichádzajúci vlak. Normálne som zastavil a za mnou zastavovali aj ďalší. Bol som tak prvý v stojacej kolóne.

Autá oproti takisto zastavili. Vlak prešiel. Svetlá naďalej blikali.

Ubehlo možno 5 sekúnd, keď som začul za sebou trúbenie. Svetlá stále blikali. Vlak už bol dávno preč a ďalší za ním nešiel, výhľad som mal dostatočný.

Po asi 10 sekundách trúbenie za mnou stojacich áut sa zintenzívnilo, dokonca niektorí sa začali vykláňať do protismeru. Autá oproti stáli. Vodič za mnou už rozhadzoval rukami, že čo nejdem, keď už žiaden vlak nejde. Svetlá stále blikali. Nervozita sa dala krájať.

Aby som trochu schladil hlavy, mierne som sa pohol, keď v tom svetlá prestali blikať. Dupol som na plyn a ťahal kolónu za sebou."

Marek reagoval počas celého pobytu pred železničným priecestím správne. Na rozdiel od vodičov vozidiel stojacich za ním.

§ 28, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,

Na červenú cez priecestie ani náhodou

Kým svieti červené svetlo na železničnom priecestí, vodič doň nesmie vojsť. Predsa len, aj pri najlepšom rozhľade vpravo alebo vľavo, nemôžete vedieť, či ide vlak, prípadne ako rýchlo ide ak prichádza.

Áno, občas sa výstražné svetlo na priecestí pokazí a svieti, aj keď nejde vlak. Ale, čo keď nie je pokazené? Čo keď len vlak stojí neďaleko, prípadne sa rozbieha? Stalo sa už veľa prípadov, keď vodič "vedel", že vlak určite nepôjde, len rušňovodič o tom nebol informovaný. A tragédia bola na svete.

Ak sa vám stane to, čo Marekovi, najlepšie bude, ak trúbenie iných budete ignorovať. Ide predsa o váš život.

Vodiči, ktorí trúbili na Mareka, porušili dopravné predpisy v tom, že trúbili, aj keď nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Za to policajti udeľujú pokuty do výšky 60 €. No a tí, ktorí prešli do protismeru, si "koledovali" až o zákaz šoférovať na dva roky.

Agresivita z nedostatku rýchlosti

Agresivita niektorých vodičov sa často prejavuje aj vtedy, ak dobehnú vozidlo idúce najvyššou povolenou rýchlosťou a to vozidlo sa im nie a nie uhnúť.

Klaudia: "Denne cestujem za prácou do Bratislavy zo Šamorína. Prichádzam po Slovnaftskej a pokračujem po Bajkalskej. Moja otázka je, aká je povolená rýchlosť na tejto ceste, hoci je dvojprúdová? Stalo sa mi totiž, že som išla v ľavom pruhu 50-kou (nechcem robiť "myšičky" v pruhoch, nakoľko potom pokračujem po Jarošovej, Pionierskej, hore na Kolibu).

Jeden hulvát sa mi však lepil na auto, vyblikoval a nakoniec mi počas státia na červenú pri Shellke vynadal a chcel rozkopať volant aj auto, pretože som ho zdržiavala v ceste, pretože som mala údajne ísť v pomalom pravom pruhu.

Bola som z toho mierne v šoku a to nehovorím o mojej 6-ročnej dcére, ktorá si tie vulgárnosti tiež musela vypočuť. Pokiaľ viem, v meste platí 50-ka. Iná rýchlosť by bola označená značkou a tú som zatiaľ ešte nikde nevidela."

V prvom rade treba povedať, že na jazdu v obci má vodič možnosť použiť ktorýkoľvek jazdný pruh. Aj ľavý. V obci sa smie jazdiť najviac 50-kou, ak dopravná značka neurčuje inak. Z tohto pohľadu Klaudia neurobila nič zlé.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Kedy v obci uvoľniť ľavý pruh

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný ho čo najskôr uvoľniť, keď vozidlá vo všetkých jazdných pruhoch v jednom smere bránia v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu. V tomto prípade to platí aj pre vozidlá idúce rýchlejšie, ako to povoľujú dopravné predpisy. Vodič nemusí uvoľniť ľavý pruh vtedy, ak ho používa na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Inak povedané, na to, aby platila povinnosť uvoľniť v obci ľavý jazdný pruh, musia byť splnené všetky tieto podmienky:

  1. každý jazdný pruh je obsadený vozidlom alebo vozidlami
  2. ani jedno z vozidiel nie je možné predísť bez ohrozenia bezpečnosti premávky
  3. vozidlo v ľavom jazdnom pruhu sa nechystá obchádzať, odbočovať, otáčať alebo predchádzať.

Stačí, aby vozidlá v jednom jazdnom pruhu nebránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu a z ľavého jazdného pruhu sa presúvať nemusíte. Platí to, aj keď musíte ísť v ľavom pruhu, lebo sa chystáte odbočovať, predchádzate, obchádzate prekážku a podobne.

Keďže vozidlo idúce za vami (nie približujúce sa) objektívne nemôže byť rýchlejšie idúcim vozidlom, odsek 5 v spomínanom paragrafe zákona o cestnej premávke je možné použiť len vtedy, keď sa k vám rýchlejšie idúce vozidlo približuje. V tom čase ste povinní čo najskôr uvoľniť ľavý jazdný pruh. Musíte to však urobiť bezpečne. Ak sa to objektívne nedá, lebo premávka v jazdnom pruhu vpravo vám to neumožňuje a zároveň (pôvodne) rýchlejšie idúce vozidlo spomalilo na vašu rýchlosť, už vás nič nenúti opustiť ľavý jazdný pruh.

Pomohli by psychotesty?

Z toho, čo napísala Klaudia, nevieme zhodnotiť, či bola alebo nebola povinná uhnúť sa rýchlejšie idúcemu vozidlu. Určite však vieme, že správanie ponáhľajúceho sa vodiča by si zaslúžilo to, aby sa k vodičáku nikdy nedostal.

Viete, čo je v tejto súvislosti najhoršie? Agresívni ľudia za volantom považujú svoje správanie za normálne a adekvátne k situácii. To, že by mohli byť oni príčinou svojich problémov, si nie sú schopní uvedomiť. Pritom by stačilo, keby sa niekoľkokrát zhlboka nadýchli a prestali pretekať s časom.

Pamätáte si na to, keď sa v roku 2008 zdvihla vlna kritiky v súvislosti s tým, že sa mali údajne zaviesť povinné psychologické vyšetrenia pre každého uchádzača o vodičák? Možno by však ich zavedenie do praxe pre každého pomohlo zvýšeniu bezpečnosti v premávke. Minimálne v tom, že by sa k vodičskému preukazu nedostali ľudia, ktorí nedokážu riešiť situácie v doprave s chladnou hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 497
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 640
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 551
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 472
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 267
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  2. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  3. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  4. Marek Tocimák: Prelomenie
  5. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  6. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  7. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  8. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 167
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 866
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 525
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 134
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 140
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 10 202
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 467
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu