SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Najnebezpečnejší na cestách je agresívny vodič

Niekedy sa z jedného mesta do druhého chodilo aj dni. Dnes sa to dá zvládnuť aj za niekoľko desiatok minút. Napriek tomu je dnes na cestách oveľa viac agresívnych ľudí.

To, že sa takmer všetci niekam ponáhľajú, je jasné. Aj za volantom. Ak ich však niekto zdržuje, sú agresívni. Nejeden z vás zažil reakcie "zdržaných ponáhľajúcich sa" a ich bojachtivú náladu. Napríklad, pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti alebo pred železničným priecestím.

Marek: "Šiel som z Kežmarku do Popradu cez Veľkú Lomnicu. Na konci obce križuje jednokoľajná železničná trať bez rampy (modrou farbou) hlavnú cestu (v mieste žltej šípky). Ako som sa blížili k tomuto miestu, začali blikať červené svetlá upozorňujúce na prichádzajúci vlak. Normálne som zastavil a za mnou zastavovali aj ďalší. Bol som tak prvý v stojacej kolóne.

Autá oproti takisto zastavili. Vlak prešiel. Svetlá naďalej blikali.

Ubehlo možno 5 sekúnd, keď som začul za sebou trúbenie. Svetlá stále blikali. Vlak už bol dávno preč a ďalší za ním nešiel, výhľad som mal dostatočný.

Po asi 10 sekundách trúbenie za mnou stojacich áut sa zintenzívnilo, dokonca niektorí sa začali vykláňať do protismeru. Autá oproti stáli. Vodič za mnou už rozhadzoval rukami, že čo nejdem, keď už žiaden vlak nejde. Svetlá stále blikali. Nervozita sa dala krájať.

Aby som trochu schladil hlavy, mierne som sa pohol, keď v tom svetlá prestali blikať. Dupol som na plyn a ťahal kolónu za sebou."

Marek reagoval počas celého pobytu pred železničným priecestím správne. Na rozdiel od vodičov vozidiel stojacich za ním.

§ 28, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,

Na červenú cez priecestie ani náhodou

Kým svieti červené svetlo na železničnom priecestí, vodič doň nesmie vojsť. Predsa len, aj pri najlepšom rozhľade vpravo alebo vľavo, nemôžete vedieť, či ide vlak, prípadne ako rýchlo ide ak prichádza.

Áno, občas sa výstražné svetlo na priecestí pokazí a svieti, aj keď nejde vlak. Ale, čo keď nie je pokazené? Čo keď len vlak stojí neďaleko, prípadne sa rozbieha? Stalo sa už veľa prípadov, keď vodič "vedel", že vlak určite nepôjde, len rušňovodič o tom nebol informovaný. A tragédia bola na svete.

Ak sa vám stane to, čo Marekovi, najlepšie bude, ak trúbenie iných budete ignorovať. Ide predsa o váš život.

Vodiči, ktorí trúbili na Mareka, porušili dopravné predpisy v tom, že trúbili, aj keď nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Za to policajti udeľujú pokuty do výšky 60 €. No a tí, ktorí prešli do protismeru, si "koledovali" až o zákaz šoférovať na dva roky.

Agresivita z nedostatku rýchlosti

Agresivita niektorých vodičov sa často prejavuje aj vtedy, ak dobehnú vozidlo idúce najvyššou povolenou rýchlosťou a to vozidlo sa im nie a nie uhnúť.

Klaudia: "Denne cestujem za prácou do Bratislavy zo Šamorína. Prichádzam po Slovnaftskej a pokračujem po Bajkalskej. Moja otázka je, aká je povolená rýchlosť na tejto ceste, hoci je dvojprúdová? Stalo sa mi totiž, že som išla v ľavom pruhu 50-kou (nechcem robiť "myšičky" v pruhoch, nakoľko potom pokračujem po Jarošovej, Pionierskej, hore na Kolibu).

Jeden hulvát sa mi však lepil na auto, vyblikoval a nakoniec mi počas státia na červenú pri Shellke vynadal a chcel rozkopať volant aj auto, pretože som ho zdržiavala v ceste, pretože som mala údajne ísť v pomalom pravom pruhu.

Bola som z toho mierne v šoku a to nehovorím o mojej 6-ročnej dcére, ktorá si tie vulgárnosti tiež musela vypočuť. Pokiaľ viem, v meste platí 50-ka. Iná rýchlosť by bola označená značkou a tú som zatiaľ ešte nikde nevidela."

V prvom rade treba povedať, že na jazdu v obci má vodič možnosť použiť ktorýkoľvek jazdný pruh. Aj ľavý. V obci sa smie jazdiť najviac 50-kou, ak dopravná značka neurčuje inak. Z tohto pohľadu Klaudia neurobila nič zlé.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Kedy v obci uvoľniť ľavý pruh

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný ho čo najskôr uvoľniť, keď vozidlá vo všetkých jazdných pruhoch v jednom smere bránia v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu. V tomto prípade to platí aj pre vozidlá idúce rýchlejšie, ako to povoľujú dopravné predpisy. Vodič nemusí uvoľniť ľavý pruh vtedy, ak ho používa na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Inak povedané, na to, aby platila povinnosť uvoľniť v obci ľavý jazdný pruh, musia byť splnené všetky tieto podmienky:

  1. každý jazdný pruh je obsadený vozidlom alebo vozidlami
  2. ani jedno z vozidiel nie je možné predísť bez ohrozenia bezpečnosti premávky
  3. vozidlo v ľavom jazdnom pruhu sa nechystá obchádzať, odbočovať, otáčať alebo predchádzať.

Stačí, aby vozidlá v jednom jazdnom pruhu nebránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu a z ľavého jazdného pruhu sa presúvať nemusíte. Platí to, aj keď musíte ísť v ľavom pruhu, lebo sa chystáte odbočovať, predchádzate, obchádzate prekážku a podobne.

Keďže vozidlo idúce za vami (nie približujúce sa) objektívne nemôže byť rýchlejšie idúcim vozidlom, odsek 5 v spomínanom paragrafe zákona o cestnej premávke je možné použiť len vtedy, keď sa k vám rýchlejšie idúce vozidlo približuje. V tom čase ste povinní čo najskôr uvoľniť ľavý jazdný pruh. Musíte to však urobiť bezpečne. Ak sa to objektívne nedá, lebo premávka v jazdnom pruhu vpravo vám to neumožňuje a zároveň (pôvodne) rýchlejšie idúce vozidlo spomalilo na vašu rýchlosť, už vás nič nenúti opustiť ľavý jazdný pruh.

Pomohli by psychotesty?

Z toho, čo napísala Klaudia, nevieme zhodnotiť, či bola alebo nebola povinná uhnúť sa rýchlejšie idúcemu vozidlu. Určite však vieme, že správanie ponáhľajúceho sa vodiča by si zaslúžilo to, aby sa k vodičáku nikdy nedostal.

Viete, čo je v tejto súvislosti najhoršie? Agresívni ľudia za volantom považujú svoje správanie za normálne a adekvátne k situácii. To, že by mohli byť oni príčinou svojich problémov, si nie sú schopní uvedomiť. Pritom by stačilo, keby sa niekoľkokrát zhlboka nadýchli a prestali pretekať s časom.

Pamätáte si na to, keď sa v roku 2008 zdvihla vlna kritiky v súvislosti s tým, že sa mali údajne zaviesť povinné psychologické vyšetrenia pre každého uchádzača o vodičák? Možno by však ich zavedenie do praxe pre každého pomohlo zvýšeniu bezpečnosti v premávke. Minimálne v tom, že by sa k vodičskému preukazu nedostali ľudia, ktorí nedokážu riešiť situácie v doprave s chladnou hlavou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 428
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 301
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 265
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 732
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 366
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 720
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 592
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  3. Jozef Javurek: Kurátor
  4. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  5. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  6. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  7. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  8. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 420
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 777
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 213
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 666
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 487
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 306
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu