SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Najnebezpečnejší na cestách je agresívny vodič

Niekedy sa z jedného mesta do druhého chodilo aj dni. Dnes sa to dá zvládnuť aj za niekoľko desiatok minút. Napriek tomu je dnes na cestách oveľa viac agresívnych ľudí.

To, že sa takmer všetci niekam ponáhľajú, je jasné. Aj za volantom. Ak ich však niekto zdržuje, sú agresívni. Nejeden z vás zažil reakcie "zdržaných ponáhľajúcich sa" a ich bojachtivú náladu. Napríklad, pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti alebo pred železničným priecestím.

Marek: "Šiel som z Kežmarku do Popradu cez Veľkú Lomnicu. Na konci obce križuje jednokoľajná železničná trať bez rampy (modrou farbou) hlavnú cestu (v mieste žltej šípky). Ako som sa blížili k tomuto miestu, začali blikať červené svetlá upozorňujúce na prichádzajúci vlak. Normálne som zastavil a za mnou zastavovali aj ďalší. Bol som tak prvý v stojacej kolóne.

Autá oproti takisto zastavili. Vlak prešiel. Svetlá naďalej blikali.

Ubehlo možno 5 sekúnd, keď som začul za sebou trúbenie. Svetlá stále blikali. Vlak už bol dávno preč a ďalší za ním nešiel, výhľad som mal dostatočný.

Po asi 10 sekundách trúbenie za mnou stojacich áut sa zintenzívnilo, dokonca niektorí sa začali vykláňať do protismeru. Autá oproti stáli. Vodič za mnou už rozhadzoval rukami, že čo nejdem, keď už žiaden vlak nejde. Svetlá stále blikali. Nervozita sa dala krájať.

Aby som trochu schladil hlavy, mierne som sa pohol, keď v tom svetlá prestali blikať. Dupol som na plyn a ťahal kolónu za sebou."

Marek reagoval počas celého pobytu pred železničným priecestím správne. Na rozdiel od vodičov vozidiel stojacich za ním.

§ 28, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,

Na červenú cez priecestie ani náhodou

Kým svieti červené svetlo na železničnom priecestí, vodič doň nesmie vojsť. Predsa len, aj pri najlepšom rozhľade vpravo alebo vľavo, nemôžete vedieť, či ide vlak, prípadne ako rýchlo ide ak prichádza.

Áno, občas sa výstražné svetlo na priecestí pokazí a svieti, aj keď nejde vlak. Ale, čo keď nie je pokazené? Čo keď len vlak stojí neďaleko, prípadne sa rozbieha? Stalo sa už veľa prípadov, keď vodič "vedel", že vlak určite nepôjde, len rušňovodič o tom nebol informovaný. A tragédia bola na svete.

Ak sa vám stane to, čo Marekovi, najlepšie bude, ak trúbenie iných budete ignorovať. Ide predsa o váš život.

Vodiči, ktorí trúbili na Mareka, porušili dopravné predpisy v tom, že trúbili, aj keď nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Za to policajti udeľujú pokuty do výšky 60 €. No a tí, ktorí prešli do protismeru, si "koledovali" až o zákaz šoférovať na dva roky.

Agresivita z nedostatku rýchlosti

Agresivita niektorých vodičov sa často prejavuje aj vtedy, ak dobehnú vozidlo idúce najvyššou povolenou rýchlosťou a to vozidlo sa im nie a nie uhnúť.

Klaudia: "Denne cestujem za prácou do Bratislavy zo Šamorína. Prichádzam po Slovnaftskej a pokračujem po Bajkalskej. Moja otázka je, aká je povolená rýchlosť na tejto ceste, hoci je dvojprúdová? Stalo sa mi totiž, že som išla v ľavom pruhu 50-kou (nechcem robiť "myšičky" v pruhoch, nakoľko potom pokračujem po Jarošovej, Pionierskej, hore na Kolibu).

Jeden hulvát sa mi však lepil na auto, vyblikoval a nakoniec mi počas státia na červenú pri Shellke vynadal a chcel rozkopať volant aj auto, pretože som ho zdržiavala v ceste, pretože som mala údajne ísť v pomalom pravom pruhu.

Bola som z toho mierne v šoku a to nehovorím o mojej 6-ročnej dcére, ktorá si tie vulgárnosti tiež musela vypočuť. Pokiaľ viem, v meste platí 50-ka. Iná rýchlosť by bola označená značkou a tú som zatiaľ ešte nikde nevidela."

V prvom rade treba povedať, že na jazdu v obci má vodič možnosť použiť ktorýkoľvek jazdný pruh. Aj ľavý. V obci sa smie jazdiť najviac 50-kou, ak dopravná značka neurčuje inak. Z tohto pohľadu Klaudia neurobila nič zlé.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Kedy v obci uvoľniť ľavý pruh

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný ho čo najskôr uvoľniť, keď vozidlá vo všetkých jazdných pruhoch v jednom smere bránia v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu. V tomto prípade to platí aj pre vozidlá idúce rýchlejšie, ako to povoľujú dopravné predpisy. Vodič nemusí uvoľniť ľavý pruh vtedy, ak ho používa na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Inak povedané, na to, aby platila povinnosť uvoľniť v obci ľavý jazdný pruh, musia byť splnené všetky tieto podmienky:

  1. každý jazdný pruh je obsadený vozidlom alebo vozidlami
  2. ani jedno z vozidiel nie je možné predísť bez ohrozenia bezpečnosti premávky
  3. vozidlo v ľavom jazdnom pruhu sa nechystá obchádzať, odbočovať, otáčať alebo predchádzať.

Stačí, aby vozidlá v jednom jazdnom pruhu nebránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu a z ľavého jazdného pruhu sa presúvať nemusíte. Platí to, aj keď musíte ísť v ľavom pruhu, lebo sa chystáte odbočovať, predchádzate, obchádzate prekážku a podobne.

Keďže vozidlo idúce za vami (nie približujúce sa) objektívne nemôže byť rýchlejšie idúcim vozidlom, odsek 5 v spomínanom paragrafe zákona o cestnej premávke je možné použiť len vtedy, keď sa k vám rýchlejšie idúce vozidlo približuje. V tom čase ste povinní čo najskôr uvoľniť ľavý jazdný pruh. Musíte to však urobiť bezpečne. Ak sa to objektívne nedá, lebo premávka v jazdnom pruhu vpravo vám to neumožňuje a zároveň (pôvodne) rýchlejšie idúce vozidlo spomalilo na vašu rýchlosť, už vás nič nenúti opustiť ľavý jazdný pruh.

Pomohli by psychotesty?

Z toho, čo napísala Klaudia, nevieme zhodnotiť, či bola alebo nebola povinná uhnúť sa rýchlejšie idúcemu vozidlu. Určite však vieme, že správanie ponáhľajúceho sa vodiča by si zaslúžilo to, aby sa k vodičáku nikdy nedostal.

Viete, čo je v tejto súvislosti najhoršie? Agresívni ľudia za volantom považujú svoje správanie za normálne a adekvátne k situácii. To, že by mohli byť oni príčinou svojich problémov, si nie sú schopní uvedomiť. Pritom by stačilo, keby sa niekoľkokrát zhlboka nadýchli a prestali pretekať s časom.

Pamätáte si na to, keď sa v roku 2008 zdvihla vlna kritiky v súvislosti s tým, že sa mali údajne zaviesť povinné psychologické vyšetrenia pre každého uchádzača o vodičák? Možno by však ich zavedenie do praxe pre každého pomohlo zvýšeniu bezpečnosti v premávke. Minimálne v tom, že by sa k vodičskému preukazu nedostali ľudia, ktorí nedokážu riešiť situácie v doprave s chladnou hlavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Home (ale aj) Office
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 591
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 585
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 549
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 311
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 218
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 889
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 283
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 517
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 400
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 377
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská v rukách polície.
Sam Bennett vyhral záverečnú etapu.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20