Vladimír: "Môj príbuzný mal pred pár týždňami autonehodu, pri ktorej dostal šmyk na zľadovatenej ceste, ktorá nebola upravená a prevrátil auto na strechu (rýchlosť bola 50 km/hod). Škoda vznikla iba na jeho aute, nepoškodil majetok tretej osoby a ani nedošlo k zraneniu.
Táto nehoda bola políciou vyhodnotená ako priestupok a bola riešená v správnom konaní. V správnom konaní mu bola uložená pokuta 340 eur a zákaz viesť motorové vozidlo na 8 mesiacov. Na možnosť odvolania sa proti tomuto rozhodnutiu vyšetrujúci policajt reagoval tým, že by mal byť môj príbuzný opatrný, pretože ak neuspeje pri odvolaní, tak mu on bude schvaľovať žiadosť o vydanie vodičského preukazu po uplynutí polovice trestu.
Môj príbuzný zo strachu, že mu hrozí možnosť byť až 8 mesiacov bez vodičského preukazu, podpísal súhlas s pokutou. Táto pokuta je však vzhľadom na povahu nehody značne neprimeraná. Je možnosť sa ešte nejako proti nej brániť?
Auto skončilo na streche? Vinu má vodič alebo správca cesty?
§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
Správca cesty je povinný bez prieťahov odstraňovať závady v zjazdnosti ciest. To znamená, že len čo sa dozvedia, že je na ceste ľad, musia sa v rámci možností postarať o to, aby bola cesta zjazdná. Keď sa to nedá, musia na zľadovatený úsek patrične upozorniť. Napríklad dopravným značením.
Na niektorých úsekoch ciest sa však nemusí alebo nesmie robiť zimná údržba. Zvyčajne sú také miesta označené. Tam si musí vodič dávať pozor, aby nedostal šmyk a neskončil napríklad na streche.
Či správca cesty musí odstraňovať poľadovicu z ciest alebo nemusí, vodič má povinnosť prispôsobiť rýchlosť jazdy rôznym okolnostiam, ktoré možno predvídať.
Mohli teda nastať tieto možnosti:
na ceste sa dala očakávať poľadovica, ale cestári ju z objektívnych príčin nemohli odstrániť z cesty
na ceste sa dala očakávať poľadovica, ale cestári ju neodstránili z cesty, aj keď mohli
poľadovica sa nedala očakávať a ani cestári o nej nevedeli
Ak by sa na ceste s poľadovicou stala nehoda, v prvom prípade by bol vinný vodič, v druhom správca cesty a v treťom nikto. Policajti problém príbuzného Vladimíra vyhodnotili ako priestupok. To znamená, že podľa ich skúmania sa stala prvá možnosť.
Vodičovi teda hrozila pokuta, lebo neprispôsobil rýchlosť jazdy poveternostným podmienkam a stavu vozovky.
Stala sa nehoda alebo škodová udalosť?
Podľa Vladimíra sa nikto na následky šmyku nezranil a okrem škody na aute sa inde nič nepoškodilo. Ak na aute vznikla odhadovaná škoda do 3 990 eur, potom išlo o škodovú udalosť, ku ktorej príbuzný Vlada nemusel volať políciu. On ju však zavolal. To znamená, že buď bola škoda na aute vyššia, alebo ich zavolal pre istotu.
Mnohí vodiči totiž volajú políciu aj k škodovej udalosti. Neznamená to však automaticky, že sa zo škodovej udalosti stane dopravná nehoda. Policajti však riešia len dopravné nehody. Pri škodových udalostiach zvyčajne ukladajú iba pokuty a riešenie problémov nechávajú na zúčastnených a na poisťovni.
Ak príbuzný Vladimíra skutočne neprispôsobil rýchlosť jazdy všetkým predvídateľným okolnostiam, policajti mu mali právo udeliť pokutu. Dokonca mu rovno mohli povedať, že sa problém vyrieši na dopravnom inšpektoráte. Výška prípadnej sankcie sa potom určuje na základe toho, či sa stala dopravná nehoda alebo škodová udalosť.
dopravná nehoda = pokuta od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov
škodová udalosť = pokuta do 100 eur
Za čo dostal pokutu a zákaz šoférovania?
Príbuzný Vladimíra musel zaplatiť pokutu 340 eur a zakázali mu šoférovať na 8 mesiacov. Vyzerá to teda tak, že šmyk auta a prevrátenie na strechu označili za dopravnú nehodu. Takže, zrejmá škoda na vozidle bola policajtami určená na viac ako 3 990 eur.
Na prvý pohľad sa to zdá byť nespravodlivé: vodič, ktorí ako jediný utrpel nehodou, dostal ešte aj pokutu. Zákon je však nekompromisný a umožňuje policajtom sankcionovať vodiča, ktorý porušil dopravné predpisy. To, že sa vodičovi na následky porušenia dopravných predpisov stala škoda, je len jeho smola.
Pol trestu bez odvolania alebo celý s odvolaním
Ak je pravdou to, ako vyšetrujúci policajt reagoval na možnosť odvolania sa obvineného, bolo to z jeho strany viac ako neprofesionálne. Je celkom možné, že to dokonca vykazovalo znaky vydierania. Veď ako inak nazvať to, ak vás predstaviteľ správneho orgánu odhovára od vášho práva s tým, že vám v opačnom prípade zablokuje možnosť zníženia trestu?
V slušnej a spravodlivej spoločnosti by policajt sám ponúkol vinníkovi možnosti, čo robiť po udelení trestu bez toho, aby mu naznačoval, čo je pre policajta výhodnejšie.
Vladimír sa pýtal, či je ešte možné nejak sa brániť. Pravdepodobne už len na súde, ktorý by mohol preskúmať zákonnosť rozhodnutia. Ak by objavil pochybenia zo strany polície, mohlo by to viesť až k zrušeniu sankcie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.